آموزش DeFiاخبار ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

طرح پیاده سازی قراردادهای هوشمند در تلگرام

پاول دورُف، بنیان‌گذار اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، طرحی را مبنی بر ایجاد یک بازار با استفاده از قراردادهای هوشمند در تلگرام جهت مزایده نام‌های کاربری پرطرفدار این شبکه اجتماعی عنوان کرد.


دورف پس از اجرای موفقیت‌آمیز مزایده نام‌های دامنه (Domain) از طریق بلاک چین تُن (The Open Network / TON) به این ایده رسید. تُن یک بلاک چین لایه ۱ طراحی‌شده توسط تیم تلگرام است. این بلاک چین در اواسط ماه جولای (اواخر تیر ماه) سرویس DNS تن را راه‌اندازی کرد که طبق آن، کاربران می‌توانند از اسم خود برای کیف پول ارز دیجیتال، قراردادهای هوشمند و وب‌سایت‌ها استفاده کنند.


وی صبح امروز در گروه تلگرامی خود تحت عنوان “Durov’s Channel” طی پیامی نوشت که از موفقیت مزایده اخیر تن در رابطه با اسامی دامنه‌ها و کیف پول‌ها بسیار شگفت‌زده شده است. دورف در ادامه گفت: “تصور کنید اگر نام‌های کاربری و لینک گروه‌ها و کانال‌ها را رزرو کرده و وارد مزایده کنیم، تلگرام با ۷۰۰ میلیون کاربر خود موفقیت‌های مشترک زیادی به‌دست خواهد آورد”.


دورف پیشنهاد داد که با استفاده از فناوری حال حاضر و به‌کارگیری قراردادهای هوشمند در تلگرام ، می‌توان بازاری را پیاده کرد تا کاربران بتوانند در آن نام‌های کاربری چهار حرفی و خاص را خرید و فروش کنند.

وی افزود که چنین بازاری شامل یک پلتفرم جدید خواهد بود که مالکان نام‌های کاربری می‌توانند آن‌ها را از طریق قراردادهای محافظت‌شده به دیگر افراد منتقل کنند و حق مالکیت دارایی‌ها نیز به‌واسطه قراردادهای هوشمند به‌شکل NFT در بلاک چین حفظ خواهد شد.


دورف در ادامه اظهار کرد موارد دیگر در اکوسیستم تلگرام نظیر کانال‌ها، استیکرها و اموجی‌ها را نیز می‌توان در آینده وارد این بازار کرد.


اولین دوره از مزایده DNS ها (نام‌های دامنه وب‌سایت) در بلاک چین تن (TON DNS) در تاریخ ۳۰ جولای (۸ مرداد) انجام شد و درست مانند سرویس انتخاب دامنه اتریوم (Ethereum Name Service / ENS) که پسوند دامنه‌ها eth. است، دامنه‌های سرویس تن با پسوند ton. تکمیل می‌شوند و به کاربران این قابلیت را داده که بدون نیاز به وارد کردن یک رشته‌ طولانی از حروف و اعداد برای آدرس‌های کیف پول، به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به‌راحتی دسترسی پیدا کنند.


شبکه تن با استفاده از زبان برنامه‌نویسی فان‌سی (FunC) در ماشین مجازی تن (TON Virtual Machine)، قراردادهای هوشمند در تلگرام را در بستر این بلاک چین اجرا می‌کند و چنانچه قرار باشد NFT و قراردادهای هوشمند در این اپلیکیشن پیاده‌سازی شوند، به احتمال فراوان از همین استاندارد استفاده خواهند کرد.


به‌طور کل، ادغام چنین قابلیت‌هایی در اپلیکیشن تلگرام کار دشواری نخواهد بود؛ چرا که دورف و تیم او شبکه تن را با نام سابق “Telegram Open Network” همراه با این اپلیکیشن پیام‌رسان در سال ۲۰۱۸ تولید کرده‌اند.


دورف در این باره نوشت که تیم آن‌ها قابلیت نوشتن قراردادهای هوشمند نفوذناپذیری را در شبکه تن دارند، چون تیم آن‌ها بوده که این زبان برنامه‌نویسی را برای قراردادهای هوشمند معرفی کرده است و از این رو، تمایل دارند که از بلاک چین تن برای طراحی زیرساخت این بازار استفاده کنند.


تن در ابتدا با هدف ایجاد یک درگاه پرداختی دیجیتال برای اپلیکیشن تلگرام ساخته شد، اما بلافاصله به‌دلیل عدم ثبت پیش‌فروش ۱.۷ میلیارد دلاری توکن‌ گرم (Gram)، با کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به مشکل خورد.


دورف در میانه سال ۲۰۲۰ و پس از عدم موفقیت در دادگاه علیه سازمان SEC، از پروژه تن کناره‌گیری کرد و تمرکز خود را روی تلگرام گذاشت. از آن تاریخ به بعد، توسعه‌دهندگان پروژه‌های اوپن سورس (Open Source)، این پروژه را تحت عنوان “The Open Netwrok” احیا کردند.


بلاک چین تن از الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) استفاده می‌کند و قابلیت‌هایی نظیر سپرده‌گذاری (اِستیکینگ / Staking)، NFT و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) را ارائه می‌دهد و برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند در تلگرام یک اسب زین‌شده به‌حساب می‌آید.


بر اساس آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت تن کوین (TON)، توکن بومی این بلاک چین، با رشدی به میزان ۱۴.۷۰ درصد نسبت به ۲۴ ساعت اخیر به ۱.۳۳ دلار رسیده است.

بلاک چین لایه ۱ چیست؟

لایه ۱ (Layer-1) به شبکه اصلی یک بلاک چین و محل انجام تراکنش‌های درون شبکه گفته می‌شود.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا