اخبار ارز دیجیتالاخبار قانون گذاری‌ ارز دیجیتال

رشد قابل توجه مارکت کپ تتر همزمان با سرکوب رقبا توسط SEC

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در نظر دارد تا برای کمپانی پکسوس (Paxos) به‌دلیل صدور و لیست‌کردن استیبل کوین بایننس یو اس دی (Binance USD / BUSD) پرونده تشکیل دهد که این مسئله موجب رشد مارکت کپ تتر (Tether / USDT) به سقف‌های چندماهه و بهره‌بردن این رمزارز از این اتفاق شده است.


به گزارش تیم خبری او ام پی فینکس، سازمان SEC مدعی است استیبل کوین دلاری BUSD در دسته اوراق بهادار (Securities) قرار می‌گیرد و پکسوس از طریق ارائه این محصول به‌نام کمپانی خود (White-Labling)، قوانین حفاظت از سرمایه‌گذار را زیر پا گذاشته است.

پادکست رشد مارکت کپ تتر


با نشر این خبر در تاریخ ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، مارکت کپ BUSD نزدیک به ۲ میلیارد دلار ریزش را تجربه کرد و در ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) به ۱۴ میلیارد دلار رسید که کمترین سطح برای بایننس یو اس دی از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون بوده است.

مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

عرضه در گردش بایننس یو اس دی
ریزش عرضه در گردش بایننس یو اس دی – Messari

طبق گزارش‌های قبلی نشریه کوین‌تلگراف (CoinTelegraph)، صرافی ارز دیجیتال بایننس در پی انتشار این اخبار پیرامون کمپانی پکسوس شاهد رشد قابل توجه برداشت‌ها و نقدشدن استیبل کوین BUSD بوده است.


در این بحبوحه، یو اس دی کوین (USDC Coin / USDC)، دومین استیبل کوین بزرگ بازار نیز شاهد خروج سرمایه از بازار خود بوده است. عرضه این رمزارز بین روزهای ۱۲ تا ۱۴ فوریه (۲۳ تا ۲۵ بهمن) از ۴۱.۲۹ میلیارد دلار به ۴۰.۹۹ میلیارد دلار کاهش یافت. ناگفته نماند که پس از تصریح کمپانی سِرکِل (Circle) مبنی بر این‌که از سوی سازمان SEC مورد بازخواست قرار نگرفته است، سطح عرضه استیبل کوین USDC به ۴۱.۳۰ میلیارد دلار بازگشت داشت.


اما علی‌رغم ورود مجدد سرمایه به USDC، مارکت کپ این رمزارز یک روند نزولی بزرگ را از اوج خود در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) تاکنون تجربه می‌کند. مارکت کپ USDC در این ماه به سقف ۵۶ میلیارد دلار رسیده بود که طی ۸ ماه اخیر ۲۵ درصد کاهش یافته است.

رشد دامیننس و مارکت کپ تتر

سرکوب کمپانی‌های آمریکایی ارائه‌دهنده استیبل کوین توسط سازمان SEC، برای رقیب اصلی آن‌ها یعنی USDT خوش‌یمن بوده و موجب رشد مارکت کپ تتر و عبور از مرز ۶۹ میلیارد دلار شده است. داده‌ها نشان می‌دهند که از تاریخ ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) تاکنون، نزدیک به ۸۹۰ میلیون دلار سرمایه به بازار تتر افزوده شده و دامیننس (نرخ سلطه بر بازار / Dominance) این رمزارز در تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) به ۵۱.۲۵ درصد رسیده است.

عرضه در گردش تتر
رشد عرضه در گردش و مارکت کپ تتر – Messari

به نظر می‌رسد این رشد ناگهانی مارکت کپ تتر به‌دلیل ترس سرمایه‌گذاران و پوشش در برابر خطرهای احتمالی پیرامون استیبل کوین BUSD باشد. استیبل کوین تتر متعلق به کمپانی هنگ‌کنگی آی‌فینکس (iFinex)، زیرمجموعه صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex) است.


نهادهای نظارتی مدت زیادی است که در تلاش‌اند تا ثابت کنند عرضه در گردش استیبل کوین تتر طبق آن‌چه که کمپانی به‌صورت رسمی اظهار می‌کند، تماماً توسط دلار پشتوانه ندارد و یا حتی تلفیقی از ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار و دیگر دارایی‌ها نیست. در همین راستا، تتر به‌طور مکرر این اتهامات را رد کرده و به‌صورت ماهانه و فصلی گزارش حساب‌رسی دارایی‌های خود را منتشر می‌کند.

قیمت تتر امروز را از کجا ببینیم؟


آخرین گزارش تتر در این مورد مربوط به تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ دی) می‌شود که در آن بیان شده بود ارزش دارایی‌های پشتوانه تتر ۶۷ میلیارد دلار و دارای ۹۶۰ میلیون دلار پشتوانه مازاد است.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا