تحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

تحلیل تتر، مشاهده نمودار و آخرین تحلیل های تکنیکال USDT

تتر (Tether / USDT) بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال است، برخی این رمزارز را «ستون فقرات» صنعت رمزارزها می‌نامند. سرمایه‌گذاران با خرید تتر می‌توانند سرمایه و پول فیات خود را به ارزهای دیجیتال و بالعکس تبدیل کنند. مهم‌ترین رقیب تتر در بازار یو‌اس‌دی کوین (USD Coin / USDC) بوده که در تلاش است ارزش بازار خود را به مارکت کپ تتر نزدیک کند، اما تتر همچنان برترین استیبل کوین بازار باقی مانده و جایگاه سوم را بعد از بیت کوین و اتریوم از لحاظ ارزش بازار را دارد.

فهرست مطالب

تحلیل تتر شامل بررسی تغییرات قیمتی، حجم معاملات و عملکرد اندیکاتورهای مختلف در بازه‌های زمانی مختلف می‌شود. تاریخچه تحلیل تکنیکال تتر نشان داده که رشد عرضه توکن USDT در بازارها، به این معنی است که سرمایه‌گذاران برای خرید بیت کوین و آلت کوین‌ها آماده می‌شوند.

بین قیمت بیت کوین و عرضه کل استیبل کوین تتر در صرافی‌ها یک همبستگی معکوس وجود دارد و کاهش موجودی تتر صرافی‌ها، اغلب رشد قیمت بیت کوین را در پی داشته است. در تحلیل تتر یکی از مهم‌ترین ابزارها و شاخص‌ها دامیننس تتر (Tether Dominance) است که با نماد “USDT.D” نمایش داده می‌شود. دامیننس تتر درصدی از کل سرمایه موجود در بازار رمزارزها را نشان می‌دهد که به خرید تتر اختصاص داده شده است و رشد این شاخص می‌تواند به‌دلیل تزریق سرمایه جدید در بازار و یا خروج سرمایه از سایر رمزارزها به این استیبل کوین به دلیل ریزش بازار باشد.

اما سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال در ایران، علاوه‌بر پیداکردن بهترین قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی، تحلیل تتر روی چارت تتر به ریال را نیز جزئی از استراتژی معاملاتی خود قرار داده‌اند. برخی از این سرمایه‌گذاران به‌صورت روزانه به خرید و فروش تتر می‌پردازند و از این رو، پیش‌بینی قیمت تتر به تومان با توجه به نرخ روز دلار یکی از مهم‌ترین مواردی است که در تحلیل روزانه تتر مورد بررسی قرار می‌دهند. نمودار قیمت لحظه ای تتر در صرافی او ام پی فینکس علاوه‌بر ارائه تاریخچه قیمت تتر به تومان در تایم فریم‌های مختلف، امکان بررسی نمودار قیمت تتر با استفاده از ابزارهای معاملاتی مختلف را ایجاد کرده است.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۲۶ اسفند

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) هفته گذشته ۲ میلیارد واحد توکن جدید USDT را وارد بازار کرد که اثرات آن را در نوسان اخیر قیمت ارزهای دیجیتال مشاهده کردیم. همزمان با این موضوع، تتر در بلاک چین چلو (CELO) نیز با هدف ارتقای دسترسی به توکن USDT شروع به کار کرد. کارشناسان هم پیش‌بینی می‌کنند در سال میلادی جاری، لایحه قانون‌گذاری بر استیبل کوین‌ها در ایالات متحده تصویب شود.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس هنگام نگارش این متن، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۰.۹۹۹۹۸ دلاری و ۵۹,۶۷۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، ۰.۲۵ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۲۶ اسفند

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

کمپانی تتر همچنان به روند افزایشی مینت (Mint) توکن‌های خود ادامه داده و در روز ۱۰ مارس (۲۰ اسفند)، تنها طی ۲۴ ساعت ۲ میلیارد واحد توکن جدید را به بازار ارزهای دیجیتال تزریق کرد. این مسئله توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد و اکثریت فعالان بازار، به این دیدگاه رسیدند که این تزریق توکن‌های جدید به بازار، احتمالاً منجر به رشد قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها شود. اما پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، خیلی سریع به این دیدگاه‌ها پاسخ داد و عنوان کرد که این توکن‌ها صرفاً برای صدور تایید شده‌اند و فعلاً در ذخایر مربوطه باقی می‌مانند تا در صورت بروز کسری در بازارها تزریق شوند.


در ایالات متحده، اعضای کنگره رفته‌رفته نسبت به اجرای یک چهارچوب قانونی و نظارتی ویژه استیبل کوین‌ها خوش‌بین‌تر شده و انتظار دارند لایحه مربوطه تا پایان سال ۲۰۲۴ تصویب شود. البته حزب دموکرات آمریکا چندان تمایلی به این موضوع نشان نداده و معتقدند اولویت‌های مهمتری را پیش رو دارند که این مسئله، ممکن است تصویت این لایحه را به تعویق بیاندازد. سناتورها سینتیا لومیس و کریستین گیلیبرَند، چندین ماه است که مشغول تنظیم این لایحه بوده و هدف اصلی آن، ارائه یک چهارچوب قانونی شفاف برای استیبل کوین‌ها در راستای حفاظت از مصرف‌کنندگان است.


اما در روز ۱۲ مارس (۲۲ اسفند)، کمپانی تتر طی بیانیه‌ای اعلام کرد که توکن USDT خود را در بلاک چین چلو (Celo) نیز راه‌اندازی کرده است. این بلاک چین با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز سازگار بوده که نشان از سطح عملکرد قابل توجه آن دارد.


پائولو آردوینو پیرامون این دستاورد جدید عنوان کرد این حرکت جدید در راستای ارتقای سطح کاربردها و دسترسی ارزان‌تر کاربران به تتر انجام شده است. تتر در بلاک چین چلو از ویژگی‌های نظیر کارمزدهای کم و استفاده در درگاه‌های پرداختی و پرداخت کارمزد تراکنش‌های این شبکه برخوردار می‌شود که یعنی سطح استفاده از این رمزارز میان کاربران، تغییرات قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. تتر در حال حاضر بر روی ۱۶ شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند.


کمپانی تتر در راستای تعهد خود به همکاری با آژانس‌های قانونی نظارتی آمریکا، به‌تازگی به دادستانی ایالت ایلینوی کمک کرده تا ۱.۴ میلیون دلار رمزارز تتر را در یک کیف پول مربوط به گروهی کلاهبردار را توقیف کند. تتر در این حرکت به‌صورت داوطلبانه عمل کرده و توانست این سرمایه را که اکثر آن متعلق به قشر سالخورده آمریکا بوده، بازگرداند. این اقدام تتر از سوی مقامات دولتی آمریکا «اساسی و موثر» خوانده شد. در دسامبر ۲۰۲۳ (آذر ماه) بود که کمپانی تتر همکاری رسمی خود با وزارت دادگستری (DOJ)، پلیس فدرال (FBI) و اطلاعات آمریکا (CIA) را اعلام کرد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در تایم فریم دو هفته‌ای، روز دوشنبه به یکی از حمایت‌های بسیار مهم خود در ناحیه ۳.۹ درصدی رسید که باید دید واکنش دامیننس به این سطح حمایتی چگونه است. با توجه به رشدهای اخیر بیت کوین و روند تثبیت (Consolidation) فعلی آن، پیش‌بینی می‌شود شکست نزولی از این سطح یک آلت‌سیزن (Altseason) را آغاز کند.

تحلیل تتر در نمودار دو هفته‌ای
تحلیل دامیننس تتر در نمودار دو هفته‌ای – TradingView

اما در صورتی که دامیننس تتر با رسیدن به سطح ۳.۹ درصدی بازگشتی صعودی داشته باشد، قیمت سایر ارزهای دیجیتال بازار کاهش پیدا خواهد کرد. با توجه به این‌که دامیننس تتر در حال حاضر به سطح ۴.۱۰ درصدی بازگشت داشته، ظاهراً فعلاً سناریوی دوم برای این شاخص در حال اجرا است. اثرات این بازگشت دامیننس تتر را نیز در اصلاح اخیر قیمت بیت کوین به زیر مرز ۷۰,۰۰۰ دلار شاهد بودیم.


دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه، به‌ویژه با آغاز سال ۲۰۲۴ وارد یک کانال نزولی شده که در نمودار زیر مشهود است. کندل‌های سبزرنگ و صعودی در این کانال موقعیت مناسبی برای فروش ارز دیجیتال به‌وجود می‌آورند که در صورت رشد مجدد قیمت بیت کوین، وضعیت و رنگ این کندل‌ها تغییر پیدا خواهند کرد.

تحلیل تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView

با توجه به سطح فعلی دامیننس تتر، ظاهراً این شاخص در حال حرکت به‌سوی ایستگاه بعدی خود در ناحیه ۴.۳۰ درصدی است که یعنی، قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها همچنان در معرض اصلاح‌هایی عمیق‌تر قرار دارند. این حرکت می‌تواند تا مرز ۵ درصد نیز ادامه پیدا کند.


اما در صورتی که کانال و روند نزولی سابق دامیننس تتر ادامه داشته باشد، ناحیه مهم بعدی برای آن ۳ درصد و پایین‌تر از آن خواهد بود که می‌تواند منجر به بازگشت قیمت بیت کوین به سقف‌های اخیر و حرکت آن به‌سوی مرز ۸۰,۰۰۰ دلار شود.


از طرفی در صورتی که دامیننس تتر دچار کاهش شود، با توجه به عملکرد ضعیف آلت کوین‌ها که در برابر رشدهای بیت کوین ۷۰ درصد کمتر بوده، احتمال آغاز یک آلت‌سیزن نیز وجود خواهد داشت. ناحیه ۴ درصدی برای دامیننس تتر اهمیت چندانی ندارد و جزئی از روند سالم و ساختار عادی بازار رمزارزها است و فاصله‌گرفتن دامیننس تتر از این مرز است که شرایط را برای آینده بازار مشخص خواهد کرد.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۹ اسفند

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) در پی سقف تاریخی جدید مارکت کپ خود به مشارکت‌های جدید نیز ادامه می‌دهد و در این بین، شاهد طرح لایحه‌های جدید از سوی سناتورهای آمریکایی به‌منظور قانون‌گذاری بر بازار این دسته از ارزهای دیجیتال است. کمپانی تتر اخیراً ابزاری را در دسترس سرمایه‌گذاران خود قرار داده که در صورت عدم پاسخ‌گویی از سوی یک بلاک چین، بتوانند توکن‌های تتر خود را به شبکه‌ای دیگر منتقل کنند.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس هنگام نگارش این متن، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۲۲۴ دلاری و ۵۹,۹۴۰ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، تغییر چندانی نداشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۱۹ اسفند

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

سناتور آمریکایی حامی بیت کوین، سینتیا لومیس، پس از حمله به کمپانی تتر در سال ۲۰۲۳ اکنون مشغول پیش‌نویس لایحه‌ای جدید به‌منظور قانون‌گذاری بر استیبل کوین‌های بازار ارز دیجیتال است. وی همراه با همتای خود، کریستن گیلیبِرند، چند ماهی است که با همکاری یکدیگر در نظر دارند لایحه‌ای ویژه استیبل کوین‌ها و در جهت محافظت از سرمایه‌گذاران، به کنگره این دولت ارائه کنند.


این دو مقام آمریکایی امیدوارند حمایت لازمه از سوی اشخاص و مقامات مرتبط با این لایحه را کسب کنند و طی گزارش منتشرشده پیرامون این موضوع، ظاهراً دپارتمان خدمات مالی نیویورک (DFS)، فدرال رزرو، وزارت خزانه‌داری و شورای اقتصادی بین‌الملل در ایالات متحده، کمک‌های فنی مورد نیاز برای طرح این لایحه را ارائه می‎‌‌کنند.


با وجود این‌که سناتور سینتیا لومیس حامی بیت کوین بوده و در سال ۲۰۲۱ نیز سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را در این رمزارز انجام داده، به‌تدریج دیدگاهی منفی و بدبینانه در برابر استیبل کوین‌های برتر بازار از جمله تتر (USDT) پیدا کرده است. وی در اکتبر سال ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، کارزار بزرگی را علیه تتر راه انداخت و از وزارت دادگستری آمریکا (DOJ)، خواستار شکایت و اعمال قانون بر این کمپانی به‌دلیل انجام امور مالی غیرقانونی شد. کمپانی تتر نیز در پی این اتهامات، طی یک واکنش سریع اعلام کرد که با نهادهای قانون‌گذار و آژانس‌های نظارتی آمریکا، یک همکاری گسترده را تشکیل خواهد داد.


در این بحبوحه، تتر به‌تازگی از یک مشارکت جدید با دولت ازبکستان در راستای توسعه پروژه‌های کریپتویی در این کشور خبر داده است. تتر و دولت ازبکستان یک تفاهم‌نامه (MoU) را جهت این مشارکت امضا کردند تا استفاده از ارز دیجیتال در این کشور و توسعه پروژه‌های مربوطه در اولویت باشند و زیرساخت مورد نیاز جهت توسعه فناوری بلاک چین نیز، جزء برنامه‌های آتی در این کشور باشد.


این همکاری قرار است در سه بخش مختلف صورت گیرد؛ ابتدا، دولت ازبکستان با همکاری کمپانی تتر یک چهارچوب قانونی برای استفاده از رمزارزها در این کشور طرح خواهند کرد که صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) نیز جزئی از این مقررات است. همچنین در این طرح، امکان توکنیزه کردن (Tokenization) دارایی‌های مختلف و زیرساخت فعلی پرداخت‌های ارز دیجیتال مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


در جایی دیگر ویلیام کوییگلی، هم‌بنیان‌گذار کمپانی تتر، طی آخرین مصاحبه خود با نشریه CNBC اظهار کرد که با توجه به اوج‌گرفتن بازار گاوی ارزهای دیجیتال و الگوهای گذشته در هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving)، قیمت این رمزارز در سایکل فعلی پتانسیل رشد تا ۳۰۰,۰۰۰ دلار را دارد. وی معتقد است اگر بازار فعلی را با الگوهای گذشته قیمت پس از هر هاوینگ تطبیق دهیم، احتمال رشد قیمت بیت کوین تا سطح مذکور مشاهده می‌شود.


وی معتقد است بیت کوین نسبت به هاوینگ قبلی خود در سال ۲۰۲۰، بالغ‌تر شده و از لحاظ فاندامنتال قدرت بیشتری پیدا کرده است. راه‌اندازی ETF های اسپات این رمزارز و رشد و بلوغ بیشتر معاملات بیت کوین در بازار مشتقات (Derivatives)، دستاوردهای بزرگی هستند که شرایط فعلی بازار این رمزارز را نسبت به گذشته دچار تحولاتی اساسی کرده‌اند. عملکرد خارق‌العاده ETF های اسپات باعث شده قیمت بیت کوین قبل از اجرای هاوینگ پیش رو، از سقف تاریخی خود عبور کند که تابه‌حال چنین اتفاقی در تاریخچه این بازار رخ نداده بود.


اما علی‌رغم دستاورد مهم اخیر تتر و عبور از مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) 100 میلیارد دلاری، نگرانی‌ها در مورد پیامدهای این رشد برای ثبات در بازار ارز دیجیتال به‌وجود آمده است. تتر در حال حاضر نقشی محوری در تسهیل معاملات ارزهای دیجیتال و عملیات مالی روزمره در این بازار دارد و علی‌رغم کاربردهای این رمزارز، وضعیت ذخایر این استیبل کوین نگرانی مقامات و آژانس‌های نظارتی را برانگیخته است و معتقدند این حجم از سرمایه، می‌تواند بر نظام اقتصادی کشورها اثرگذار واقع شود.

مارکت کپ تتر
رشد مارکت کپ تتر طی ۱ سال اخیر – CoinMarketCap

سلطه قابل توجه استیبل کوین تتر در بازار رمزارزها ممکن است تهدیدی برای سیستم اقتصادی سنتی باشد، چرا که این رمزارز در واقع ابزاری است که یک پل بین بازار ارزهای دیجیتال و این نظام سنتی ایجاد کرده است. این نگرانی در این باره است که اگر مثلاً کمپانی تتر دچار ورشکستگی، فروپاشی و مواردی مشابه شود، کاهش شدیدی در حجم معاملات ارزهای دیجیتال و سلامت کلی این بازار رقم خواهد زد.

کمپانی تتر با وجود این‌که به این نگرانی‌های اخیر واکنشی نشان نداده است، تا کنون چندین مرتبه توسط مدیر عامل خود، پائولو آردوینو، تکرار کرده که این کمپانی بر ارائه شفافیت ذخایر و مدیریت امور مالی خود متعهد است.


همزمان با رشد مارکت کپ کل بازار رمزارزها تا مرز ۲.۶ تریلیون دلاری، مارکت کپ تتر نیز از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد و این رمزارز از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، شاهد ۸.۲۷ میلیارد دلار رشد در ارزش بازار خود بوده است. بر اساس گزارش شفافیت (Transparency) تتر در وب‌سایت رسمی خود که به‌صورت لحظه‌ای به‌روز می‌شود، این کمپانی بیش از ۱۰۱ میلیارد واحد توکن USDT در بازارهای ارز دیجیتال به گردش درآورده که از این آمار، ۹۹.۸۱ درصد آن متعلق به شبکه‌های اتریوم (Ethereum) و ترون (Tron) است.

تتر در بلاک چین های مختلف
موجودی توکن‌های در گردش تتر در بلاک چین‌های مختلف – tether.to

در راستای همین نگرانی‌ها، کمپانی تتر در روز ۴ مارس (۱۴ اسفند) اعلام کرد که یک برنامه و ابزار بازیابی (Recovery Tool) راه‌اندازی می‌کند تا کاربران بتوانند در صورت توقف فعالیت یک بلاک چین یا قطعی آن، به توکن‌های خود دسترسی داشته باشند و در صورت نیاز، آن‌ها را به شبکه‌ای دیگر منتقل کنند.


بر اساس آمار موجود، استیبل کوین تتر هم‌اکنون در ۱۴ بلاک چین قابل استفاده بوده که محبوب‌ترین آن‌ها برای کاربران، به‌ترتیب بلاک چین‌های ترون، اتریوم، سولانا (Solana)، آوالانچ (Avalanche) و اومنی (Omni) هستند. در این بین، شبکه‌های ترون و اتریوم به‌ترتیب ۵۱ درصد و ۴۳ درصد از توکن‌های در گردش USDT را در اختیار دارند. اما علی‌رغم وابستگی قابل توجه این توکن‌ها به بلاک چین‌های مذکور، کمپانی تتر در آخرین اعلامیه خود عنوان کرده که توکن‌های USDT مستقل از بلاک چین‌ها بوده و این شبکه‌ها، صرفاً نقش یک «لایه انتقال‌گر» را برای این استیبل کوین دارند.


کاربران در وب‌سایت رسمی تتر می‌توانند پس از اثبات مالکیت یک آدرس کیف پول تتر در شبکه‌ای که دچار اختلال شده، آدرس مقصد خود را وارد کنند تا کمپانی، توکن‌های کاربر را به آدرس جدید انتقال دهد. این عملیات از طریق افزونه تحت وب کیف پول‌هایی نظیر متامسک (MetaMask) یا کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند ترزرو (Trezor) و لجر (Ledger) انجام خواهد شد و کاربران حرفه‌ای‌تر، می‌توانند با نگارش کدهای دستوری مربوطه و ارائه کلید خصوصی کیف پول خود، این عملیات را در کامپیوتر خود پیش ببرند.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

با رشد قیمت بیت کوین تا سقف تاریخی خود، دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار ماهانه به یک سطح حمایتی بسیار مهم در خط روند ایجادشده از سال ۲۰۱۸ تا کنون برخورد داشته است. چنین عملکردی می‌تواند منجر به خروج سرمایه از بازار بیت کوین و تزریق آن به تتر یا سایر استیبل کوین‌ها شود. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند این مسئله می‌تواند یک اصلاح ۲۵ درصدی تا ۴۰ درصدی را برای قیمت ارزهای دیجیتال در پی داشته باشد.

تحلیل تتر در نمودار 1 ماهه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ ماهه – TradingView

این‌طور که پیدا است، ریزش ۱۰,۰۰۰ دلاری قیمت بیت کوین همزمان با رسیدن دامیننس تتر به حمایت‌ مذکور اتفاق افتاده و با توجه به بهبود فعلی بیت کوین پس از این ریزش، همچنان احتمال کاهش‌های بیشتر برای قیمت این رمزارز و رشد دامیننس تتر وجود دارد.


اما در صورتی که دامیننس تتر از خط روند مشخص‌شده در نمودار کاهش داشته باشد، احتمال رشد تصاعدی در قیمت بیت کوین وجود دارد. با توجه به قرارگرفتن شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) بیت کوین در ناحیه اشباع خرید (Overbought)، احتمال اصلاح قیمت این رمزارز در تایم فریم‌های پایین‌تر نیز به چشم می‌خورد.


دامیننس تتر در نمودار ۱ ماهه، برای نخستین مرتبه به زیر میانگین متحرک‌های نمایی (EMAs) 200 و ۵۰ دوره‌ای خود کاهش داشته و حال باید دید که خط روند حمایتی خود را می‌شکند یا خیر؟! در صورت شکست نزولی این حمایت، دامیننس تتر در میانگین متحرک نمایی ۱۰۰ دوره‌ای خود حمایت بعدی را پیدا خواهد کرد که در ناحیه ۳ درصدی قرار دارد. همچنین با توجه به قدرت زیاد این حمایت، اصلاح بیشتر در قیمت سایر ارزهای دیجیتال در پی بازگشت صعودی از این حمایت دور از انتظار نیست.

تحلیل تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView

دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه، به ناحیه ۴ درصدی رسیده که سطح مهم بعدی در روند نزولی دامیننس، ناحیه پایین‌تر از ۳ درصد برآورد شده است. در حال حاضر، این سطح برای دامیننس تتر خیلی مهم نبوده و جزئی از ساختار بازار رمزارزها در دوره‌های صعودی محسوب می‌شود. در صورتی که دامیننس تتر دچار کاهش‌های بیشتری شود و حمیات مذکور را بشکند، کاهش ۱۱ درصدی این شاخص، تزریق فومو (FOMO) میان سرمایه‌گذاران و رشد قیمت بیت کوین تا ناحیه بین ۷۰,۰۰۰ دلار تا ۹۰,۰۰۰ دلار، از پیامدهای احتمالی آن خواهند بود.


اما چنانچه این حمایت برای دامیننس تتر حفظ شود، احتمال بازگشت به ناحیه ۵.۵ درصدی وجود خواهد داشت که در پی آن، شاهد اصلاحی نسبتاً عمیق در قیمت ارزهای دیجیتال خواهیم بود که ممکن است مرحله بعدی صعود قیمت‌ها، تا بعد از اجرای هاوینگ بیت کوین به تعویق بیافتد.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۲ اسفند

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) به محبوب‌ترین رمزارز در کشور آرژانتین تبدیل شده که به‌نوعی قطب اصلی خرید و فروش ارزهای دیجیتال در منطقه آمریکای جنوبی است. مارکت کپ استیبل کوین‌های بازار نیز همزمان با رشد قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها افزایش داشته و به سقف‌های چند ساله رسیده است.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس هنگام نگارش این متن، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۱۲۰ دلاری و ۵۸,۷۹۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، تغییر چندانی نداشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۱۲ اسفند

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

پس از این‌که رقیب اصلی تتر یعنی کمپانی سرکل (Circle) صادرکننده استیبل کوین USDC، به‌دلیل نگرانی پیرامون مسائل امنیتی فعالیت خود را در شبکه ترون (Tron) متوقف کرد، ظاهراً کمپانی تتر چنین قصدی ندارد و همچنان به فعالیت در این بلاک چین ادامه می‌دهد.


طی پرس‌و‌جوی وب‌سایت خبرگزاری کوین‌تلگراف (CoinTelegraph) از این کمپانی، تتر بیان کرد که توکن‌های USDT بر روی چندین بلاک چین صادر می‌شوند و این کمپانی قادر است در راستای پیروی از قوانین و مقررات، در هر زمانی تراکنش‌های تتر در یک شبکه خاص را متوقف کند. این کمپانی به‌طور مداوم امنیت این بلاک چین‌ها را بررسی کرده تا بالاترین استانداردها را برای جامعه خود به ارمغان آورد.


بر اساس آمار وب‌سایت کوین‌گکو (CoinGecko)، تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال با مارکت کپی (ارزش بازار / Market Capitalization) بیش از ۹۹ میلیارد دلار است و پشت سر خود، استیبل کوین USDC با ۲۹ میلیارد دلار ارزش بازار را دارد.


بر اساس گزارش شفافیت (Transparency) تتر در روز جاری، ترون در حال حاضر نزدیک به ۵۳ میلیارد واحد تتر را در شبکه خود دارد که بیش از نیمی از تمام توکن‌های در گردش USDT را شامل می‌شود. همچنین، ۴۳۴ میلیون دلار از توکن‌های تتر در این شبکه به‌منظور تامین فوری نقدینگی، در صورت نیاز آماده گردش در این بلاک چین هستند.

توکن های در گردش تتر
میزان توکن‌های در گردش تتر در سه بلاک چین برتر این رمزارز – Tether

بازار رمزارزها در ماه فوریه عملکرد درخشانی از خود داشت و قیمت بیت کوین و اتریوم به سطوح بی‌ساقه‌ای در دو سال اخیر رسید. این‌طور که پیدا است بازار گاوی جدید ارزهای دیجیتال آغاز شده و روند کلی قیمت‌ها و سطح فعالیت سرمایه‌گذاران رو به رشد است. بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر دیفای‌لاما (DeFiLlama)، استیبل کوین‌ها نیز به این رالی (حرکت صعودی / Rally) بازار ملحق شده و مارکت کپ کل این دسته از رمزارزها برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) تا کنون، از مرز ۱۴۰ میلیارد دلار عبور کرد.


روند تدریجی بهبود بازار ارزهای دیجیتال، ذهنیت و تمایلات (Sentiment) فعالان بازار را رفته‌‌رفته دست‌خوش تغییرات مثبت کرده و سرمایه‌های جدیدی را به دارایی‌های این بازار جذب می‌کند. از این رو عملکرد فعلی بازار نشان از بهبودهایی دارد که عموماً و طبق الگوهای گذشته، یک بازار گاوی را در پی داشته است.

مارکت کپ استیبل کوین ها
تغییرات مارکت کپ استیبل کوین‌ها طی دو سال اخیر – DeFiLlama

مارکت کپ تتر در ماه میلادی جاری بیش از ۲ میلیارد دلار رشد داشته و این رقم برای سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین، تتر از لحاظ حجم معاملات روزانه در جایگاه‌های برتر در بازار رمزارزها قرار دارد.


در حال حاضر، کشور آرژانتین نیز رتبه برتر را از لحاظ پذیرش و خرید ارز دیجیتال میان سایر همتاهای خود در منطقه آمریکای جنوبی دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهند حجم معاملات رمزارزها در این کشور از ژوئن ۲۰۲۲ تا جولای ۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۲) از مرز ۸۵ میلیارد دلار عبور کرده و حتی برزیل را نیز از این حیث پشت سر گذاشته است.


تحقیقات نشان می‌دهند چنین عملکردی به‌دلیل نحوه استفاده از رمزارزها در آرژانتین بوده که مرتبط با فاکتورهایی نظیر افزایش تورم و کاهش قدرت پول ملی این کشور است. در همین راستا، ۸۰ درصد از خریدهای ارز دیجیتال در این کشور مربوط به استیبل کوین‌ها بوده که بیش از ۷۰ درصد از این آمار متعلق به استیبل کوین تتر (USDT) است.


اما خبری در روز گذشته منتشر شد مبنی بر این‌که مقامات نظامی و دولتی میانمار، به یک ساختمان هجوم برده و بیش از ۱,۰۰۰ کارگر برده را آزاد کردند که بالاجبار مشغول پیاده‌سازی طرح‌های اسکم ارز دیجیتال تحت عنوان پیگ بوچرینگ یا قصابی خوک (Pig Butchering) بودند. این افراد طی دو سال گذشته توانسته‌ بودند ۱۰۰ میلیون دلار تتر را از این طریق به‌دست آورند. بخش بزرگی از این کارگران، ملیت چینی داشته و سایر آن‌ها اغلب از کشورهای آفریقایی منتقل شده بودند.


در جایی دیگر نیز، مالک کمپانی “AML Global” در حوزه تسهیل معاملات سوخت هواپیما، روز گذشته از وال‌استریت ژورنال (WallStreet Journal) به دلیل افترا توسط این نشریه شکایت کرد. ظاهراً وال‌استریت ژورنال به اشتباه به این شخص تهمت فعالیت‌های غیرقانونی و پول‌شویی با همکاری کمپانی تتر و صرافی زیرمجموعه آن یعنی بیت‌فینکس (Bitfinex) زده است.

در این پرونده مشخص شد که کریستوفر هاربورن و کمپانی او، در فعالیت‌های پول‌شویی و تامین مالی تروریسم نقش نداشته و وال‌استریت ژورنال و خبرنگاران آن، به اشتباه چنین ادعاها و اسناد را منتشر کرده‌اند. هاربورن مالک ۱۲ درصد از سهام کمپانی تتر بوده و سمت مدیریتی در این کمپانی ندارد. البته وال‌استریت ژورنال نیز محتوای نگارش‌شده پیرامون این موضوع را از گزارشات خود حذف کرده است.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

در نمودار زیر، دامیننس تتر (USDT.D) با قیمت بیت کوین مورد مقایسه قرار گرفته و همان‌طور که پیدا است، رشد قیمت بیت کوین همیشه با کاهش دامیننس تتر همراه بوده است و این دو شاخص، با یکدیگر همبستگی معکوس دارند. در حال حاضر، دامیننس تتر برای نخستین بار پس از تشکیل سقف قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۸، در حمایت بلندمدت خود یک شکست نزولی را ایجاد کرده است.

بیت کوین و دامیننس تتر
مقایسه عملکرد قیمت بیت کوین و دامیننس تتر – TradingView

با توجه به سرعت و مقیاس رشد قیمت بیت کوین، احتمال اصلاح برای این رمزارز و سپس کل بازار وجود دارد که متعاقباً، رشد دامیننس تتر از حمایت افقی در نزدیکی ناحیه ۴.۸۰ درصدی را به‌همراه خواهد داشت. چنین اصلاحی ممکن است طی روزهای جاری تا یک ماه آینده رقم بخورد.


دامیننس تتر در نمودار هفتگی به سطوح حمایتی بسیار مهمی رسیده و در تایم فریم‌های پایین‌تر، شاهد شکست نزولی در این سطوح بوده است. این سطح حمایتی در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۴۰۰) ایجاد شده که نشان‌گر قدرت و اهمیت آن است.

تحلیل تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView

حالا نزدیک‌شدن به این سطح حمایتی مهم، می‌تواند این احتمال را نشان دهد که قیمت بیت کوین به سقف‌های محلی خود رسیده و ممکن است از سطوح فعلی دچار اصلاح شود. اما با این حال، نوسانات غیر قابل پیش‌بینی اخیر بیت کوین، سناریوهای مذکور را در حد حدس و گمان نگه می‌دارد.


نزدیک‌شدن به این حمایت، حتی ممکن است ذهنیتی منفی را به فعالان بازار القا کند و کاهش قابل توجهی برای قیمت بیت کوین به‌همراه داشته باشد. در صورت تحقق چنین شرایطی، احتمال انتقال سرمایه معامله‌گران به آلت کوین‌ها بالا می‌رود. البته در عین حال و با توجه به عملکرد قیمت بیت کوین طی هفته‌های اخیر، بسیاری از تحلیل‌گران در مورد شکست نزولی این حمایت مهم در خط روند دامیننس تتر خوش‌بین هستند که نشان می‌دهند رفتار بازار ارز دیجیتال دست‌خوش تحولات قابل توجهی شده است.


اکنون سرمایه‌گذاران بهتر است به‌منظور رعایت جوانب احتیاط، عملکرد شاخص‌ها و میزان ورود و خروج سرمایه به بازار و به‌ویژه بیت کوین را زیر نظر گیرند و منتظر بسته‌شدن کندل هفتگی دامیننس تتر باشند. احتمال اصلاح قیمت‌ها قبل از هاوینگ بیت کوین کاملاً وجود دارد و برداشت سود معامله‌گران در این بازه، به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.


در حال حاضر دامیننس تتر به ناحیه حمایتی و شکاف ارزش منصفانه یا همان FVG کاهش داشته و در صورت اصلاح از این ناحیه، می‌تواند تا نزدیکی ۵.۲۰ درصد بازگشت داشته باشد که به‌معنی کاهش قیمت برای بیت کوین و آلت کوین‌ها خواهد بود.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۲۸ بهمن

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) در آستانه شروع به کار استیبل کوین‌های ارز یورو ممکن است از حوزه اتحادیه اروپا خارج شود. کمپانی‌های کوین‌بیس، سِرکِل و بانک جی‌پی مورگان خواستار اعمال قانون بر تتر و سایر کمپانی‌هایی شدند که در چهارچوب‌های قانونی و نظارتی ایالات متحده فعالیت نمی‌کنند و این‌ها همه در حالی است که مارکت کپ تتر، در مسیر رشد تا سطوح بی‌سابقه‌ای قرار دارد.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس هنگام نگارش این متن، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۳۸ دلاری و ۵۵,۸۳۰ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۰.۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل تتر – ۲۸ بهمن

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

اتحادیه اروپا که دومین نظام اقتصادی ارز دیجیتال دیجیتال دنیا را تشکیل می‌دهد، در صدد است که در تابستان سال جاری، قوانین و مقررات مرتبط با استیبل کوین‌ها را تقویت کند و این کار را از طریق مقررات و آیین‌نامه بازارهای دارایی‌های رمزنگاری‌شده (MiCA) انجام خواهد داد. این تحولات می‌توانند برای برخی استیبل کوین‌های محبوب فعلی بازار، به معنی خروج از اروپا باشد و برای برخی دیگر، موقعیت ورود به یک بازار و نظام بانکی ۱۲ تریلیون دلاری را ایجاد می‌‍‌کند.


این مقررات جدید که تحت عنوان “MiCA” شناخته می‌شوند، قرار است از تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر ۱۴۰۳) و به‌صورت آنی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا اجرایی شود. از میان مهم‌ترین پیامدهای این قوانین جدید، می‌توان به خروج کمپانی‌های صادرکننده استیبل کوین خارجی از این حوزه و ظهور استیبل کوین‌های جدید ارز یورو اشاره کرد. سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال ساکن اروپا، سهم تقریباً ۲۰ درصدی از کل معاملات رمزارزها در سراسر دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و در این بین، یورو (EUR) رتبه سوم رایج‌ترین ارز فیات مورد استفاده در صرافی‌ها پس از دلار آمریکا و وون کره را دارد.


اما ارز فیات یورو در مقایسه با استیبل کوین یورو، اختلاف بازار بسیار زیادی دارد و نزدیک به ۹۹ درصد از تراکنش‌های ارز دیجیتال در این منطقه، از طریق ارز فیات یورو انجام می‌شوند که این مسئله در مورد دلار آمریکا و استیبل کوین‌های آن متفاوت است و تقریباً ۹۰ درصد از تراکنش‌ها، توسط استیبل کوین‌های تتر و یو‌اس‌دی کوین (USDC) پرداخت می‌شوند.

استیبل کوین
سهم بازار استیبل کوین‌ها و ارزهای فیات – Kaiko Research

در جایی دیگر، تتر که بزرگ‌ترین استیبل کوین حال حاضر جهان است، اخیراً در یک دوره جذب سرمایه در کمپانی اوبیت (Oobit)، ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است. تتر در این سرمایه‌گذاری آناتولی یاکووِنکو، هم‌بنیانگذار سولانا (Solana) را نیز در کنار خود داشت. اوبیت یک شرکت پردازنده پرداخت‌های مالی مستقر در کشور لیتوانی است که ریاست آن را آمرام آدار از افسران نیروی دریایی ویژه اسرائیل برعهده دارد که البته، خارج از این کشور مشغول به فعالیت است.


پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، در مورد این کمپانی اظهار کرد که اوبیت موانع متعددی را برای هولدرهای ارز دیجیتال در دنیا خواهد برداشت و تراکنش‌های بی‌نقص را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. کمپانی تتر پیش از این با شرکت پرداختی سیتی‌پی (CityPay) در گرجستان و کریپتون مارکت (Kripton Market) در آرژانتین نیز مشارکت و سرمایه‌گذاری کرده بود.


اما مدیران کمپانی‌های سرکل (Circle) و کوین‌بیس (Coinbase)، از مقامات قانون‌گذار آمریکا خواستار تشدید اقدامات نظارتی و قانونی بر کمپانی تتر و سایر کمپانی‌های کریپتویی شدند که طبق مقررات موجود فعالیت نمی‌کنند. گرَنت رابِن، مدیر حقوقی جرایم مالی در کوین‌بیس، طی نشست خود با کمیته خدمات مالی دولت در مورد استفاده مجرمان از پلتفرم‌های خارجی فعال در این منطقه و دورزدن تحریم‌ها و استانداردهای مرتبط با پول‌شویی صحبت کرد. وی خاطرنشان کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی یا اوفک (OFAC) تنها ۵۶۰ آدرس کیف پول ارز دیجیتال را تحریم کرده، در حالی که تحقیقات کوین‌بیس نشان می‌دهند بیش از ۸ میلیون آدرس کیف پول مرتبط با خلاف‌کاران وجود دارد.

کارولین هیل، مدیر سیاست‌های جهانی و رویکردهای قانونی کمپانی سرکل، صادرکننده استیبل کوین USDC، نیز خواستار نظارت شدید بر کمپانی‌های مرتبط به دلار آمریکا شد و به‌طور ویژه بر ارائه مقررات مخصوص برای استیبل کوین‌های دلاری تاکید کرد. وی صریحاً نام کمپانی تتر و شریک بانکی آن کانتور فیتزجرالد (Cantor Fitzgerald) را آورد و از دولت آمریکا خواستار شد تا این دو نهاد را برای دست‌داشتن در جرایم مالی، مورد موشکافی قرار دهد.


از طرفی دیگر کریستوفر والر، عضو فدرال رزرو آمریکا، که در گذشته ارزهای دیجیتال را «پرخطر و ریسکی» خوانده بود، اکنون دیدگاهی مثبت در برابر استیبل کوین‌ها پیدا کرده است. وی در سخنرانی روز پنجشنبه خود در باهاما، اظهار کرد که امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) می‌تواند قدرت دلار آمریکا را تقویت کند و استیبل کوین‌های دلاری نظیر تتر و یو‌اس‌دی کوین، دسترسی سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا به دلار را تسهیل می‌کنند.


در این بین، غول بانکی جی‌پی مورگان (JP Morgan) نیز در مورد عملکرد کمپانی تتر هشدار داد و بزرگ‌ترین استیبل کوین دنیا را خطری برای بازارهای مالی آمریکا خطاب قرار دارد. جی‌پی مورگان به استفاده از توانایی‌های سازمان OFAC در محدودکردن فعالیت‌های تتر در آمریکا تاکید کرد و معتقد است قوانین جدیدی که در حوزه احراز هویت و مبارزه با پول‌شویی قرار است اعمال شوند، عملکرد کمپانی تتر در برابر سایر کمپانی‌های شفاف‌تر را نشان خواهد داد.


کمپانی تتر در راستای حل و فصل فشارهای قانونی و نظارتی اخیر در رابطه با شفافیت ذخایر پشتوانه استیبل کوین USDT، تصمیم گرفت تا گزارش ذخایر خود را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و به‌صورت لحظه‌ای نیز ارائه دهد. اما علی‌رغم این اقدامات، جی‌پی مورگان معتقد است که این فعالیت‌های تتر به اندازه کافی شفافیت عملکرد این کمپانی را نشان نداده و درباره مدیریت ذخایر تتر ابراز نگرانی کرد.

مارکت کپ تتر
عملکرد مارکت کپ تتر طی چندسال اخیر – CoinMarketCap

با همه این‌ها و بر اساس آمار وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، تتر در حال نزدیک‌شدن به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار در ارزش بازار خود و یک سقف تاریخی جدید است. مارکت کپ تتر در اوایل سال ۲۰۲۴ در سطح ۹۱ میلیارد دلار قرار داشت و در روز گذشته، طی یک رشد ۷ درصدی از ابتدای سال به سطح ۹۸ میلیارد دلار رسیده است.


این رشد همزمان با عملکرد مالی قدرتمند کمپانی تتر است که در گزارش درآمد سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، از ۳ میلیارد دلار سود خالص خبر داد. از این سودها، ۱ میلیارد دلار آن متعلق به بهره اوراق خزانه‌داری آمریکا بود و باقیمانده آن، به ذخایر طلا و بیت کوین این کمپانی مربوط می‌شود.

در راستای این موضوع مایک مک‌گلون، تحلیل‌گر ارشد بلومبرگ، نیز مشابه با کریستوفر والر از پذیرش گسترده تتر و تقویت دلار آمریکا از این طریق خبر داد، اما معتقد است چنین تحولاتی بر سایر دارایی‌های سنتی نظیر طلا، اثر منفی خواهد گذاشت.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار ۱ روزه، در یک روند نزولی قرار دارد و کانال نزولی تشکیل‌شده مقیاس‌ بزرگ خود از سال ۲۰۱۸ را در حال شکستن است. کندل‌های ۱ روزه هم‌اکنون پایین‌تر از این کف در حال بسته‌شدن هستند و از این لحاظ، احتمالاً تحولات قابل توجهی را برای قیمت سایر ارزهای دیجیتال به‌همراه داشته باشد.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView

این کانال که تا کنون در بازارهای گاوی ارز دیجیتال نقش مهمی را ایفا کرده، هم‌اکنون شاهد شکست نزولی است و ظاهراً تا سطوح ۴ درصدی و ۲ درصدی، حمایتی برای دامیننس تتر وجود ندارد. این یعنی که فروشندگان در بازارها قدرت خود را از دست داده‌اند و بازار گاوی جدید در رمزارزها آغاز شده است.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView

در نمودار هفتگی دامیننس تتر، یک حرکت اصلاحی پایین‌تر از خط گردن (Neck Line) مشخص‌شده در تصویر آغاز شده است. در حال حاضر، این شاخص به سقف‌های روند بزرگ قبلی خود رسیده و حالا در سطح مهمی قرار گرفته است که می‌توان دو سناریو مختلف را برای آن تعریف کرد.


در سناریوی اول، دامیننس تتر می‌تواند به سطوح ۵.۴۰ درصد و ۵.۴۵ درصدی بازگشت داشته باشد که با توجه به روند نزولی فعلی، احتمال شکست این حمایت‌ها نیز وجود دارد. سپس با رسیدن به ناحیه حمایتی سبزرنگ، احتمال یک اصلاح صعودی برای دامیننس تتر به‌وجود می‌آید.


در سناریوی بعدی، دامیننس تتر می‌تواند پس از رسیدن به سطح ۵.۴۰ درصد و ۵.۴۵ درصدی، خط گردن مذکور را مجدداً تست کند و در صورت واکنش منفی به این سطح، ادامه روند نزولی دور از انتظار نخواهد بود. باید توجه داشت که این سناریوها در تایم فریم هفتگی دامیننس تتر عنوان شده‌اند که یعنی یک بازه زمانی میان‌مدت را در بر می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید، دامیننس تتر و قیمت بیت کوین با یکدیگر همبستگی معکوس دارند که یعنی، رشد دامیننس تتر به منزله کاهش قیمت بیت کوین است و کاهش در این شاخص، رشد قیمت ارزهای دیجیتال را به‌همراه خواهد داشت.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۴ بهمن

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) در سال ۲۰۲۳ عملکرد فوق‌العاده درخشانی داشت و توانست از ذخایر و مشارکت‌های خود سود خالص ۶.۲ میلیارد دلاری را کسب کند که اصلی‌ترین نقش در این بین را اوراق خزانه‌داری آمریکا ایفا کرده است. اما کارشناسان بانک جی‌پی مورگان در مورد مارکت کپ ۱۰۰ میلیارد دلاری تتر ابزار نگرانی کردند و در عین حال، کمپانی تتر همچنان به پیشرفت‌های خود در حوزه‌های مختلف ادامه می‌دهد.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۰.۹۹۹۴۷ دلاری و ۵۴,۰۱۴ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۰.۵۰ درصدی را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل تتر – ۱۴ بهمن

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

کمپانی صادرکننده استیبل کوین تتر (USDT)، طی سال میلادی گذشته و در بحبوحه نگرانی‌ها پیرامون سیستم بانک‌داری آمریکا و پیامدهای آن برای استیبل کوین‌هایی نظیر یو‌اس‌دی کوین (USDC)، در ذخایر پشتوانه استیبل کوین USDT تغییراتی ایجاد کرد و بخش بزرگی از آن‌ را به خرید اوراق قرضه کوتاه‌مدت وزارت خزانه‌داری این کشور اختصاص داد که یکی از امن‌ترین دارایی‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شود.


در پی تشدید سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو و بالا رفتن نرخ‌های بهره در آمریکا، کمپانی تتر توانست سود خوبی را از این شرایط و از طریق اوراق قرضه خود به‌دست آورد و موفق شد در تلاطم سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال، موضع مالی خود را تقویت کند. رشد بازار استیبل کوین و کمپانی تتر طی سال‌های اخیر، اطمینان کارشناسان و فعالان بازارهای مالی در مورد جایگزینی این دسته از ارزهای دیجیتال با سیستم‌های مالی سنتی را بهبود بخشده است.


همچنین، عملکرد این کمپانی و حضور تتر به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین خریداران اوراق خزانه‌داری آمریکا، ارتباط نزدیک میان دارایی‌های دیجیتال و نظام اقتصادی سنتی را به‌خوبی نمایش می‌دهد و به این معنی است که استیبل کوین‌ها، می‌توانند یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها در عملکرد آینده دلار آمریکا و رشد آن را ایفا کنند.


اما با نزدیک‌شدن مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) تتر به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار، کارشناسان بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان (JP Morgan) در مورد گسترش این بازار ابزار نگرانی کردند. با وجود این‌که چنین رشدی یک دستاورد بزرگ برای کمپانی تتر به‌شمار می‌آید، تحلیل‌گران جی‌پی مورگان می‌گویند افزایش سلطه تتر در بازار و عملکرد غیر قابل قبول این کمپانی در زمینه پیروی از قوانین و مقررات و شفافیت مالی، ریسک‌های بزرگی را برای بازارهای مالی به‌وجود می‌آورد. تتر طی دو سال گذشته توانسته جایگاه خود را به‌عنوان استیبل کوین برتر دنیا مستحکم‌تر کند و همین مسئله، ممکن است این کمپانی را با موانع قانونی از سوی آژانس‌های نظارتی مواجه کند.

مارکت کپ تتر
سهم بازار استیبل کوین‌ها در بازارهای ارز دیجیتال – DeFiLlama

علی‌رغم این موشکافی‌ها پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، همچنان دیدگاه مثبت خود را در مورد عملکرد این کمپانی حفظ کرده و معتقد است رهبری تتر در بازار استیبل کوین‌ها به ضرر این صنعت نبوده و اتفاقاً یک مسئله ضروری برای این بازارها است. وی افزود که این کمپانی جهت شفافیت بیشتر عملکرد این فناوری، تا کنون همیشه با نهادهای قانون‌گذار همکاری داشته و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه کرده است.


از جایی که احتمال صدور استیبل کوین و ارز دیجیتال از سوی بانک جی‌پی مورگان نیز وجود دارد و در عین حال، این مسئله به‌دلیل کهنه‌کار بودن و مقیاس فعالیت‌های این بانک یک تهدید برای سلطه تتر در بازارها محسوب می‌شود، آردوینو اظهارات در مورد تتر را نوعی دورویی و ریاکاری از سوی بزرگ‌ترین بانک دنیا خواند. وی همچنین به بحران بانک‌های سنتی و در مقابل آن، رشد کمپانی تتر در سال‌های اخیر اشاره کرد و جی‌پی مورگان را به یادگیری موفقیت از کمپانی تتر تشویق کرد.


در راستای پیشرفت‌های اخیر تتر، این کمپانی یک بخش جدید ویژه ارائه دوره‌های آموزشی، ورک‌شاپ و سایر منابع مورد نیاز برای آموزش و فعالیت در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال تدارک دیده و این آموزش‌ها را با همکاری افراد خبره و پیشرو در این زمینه و در یک محیط آموزشی هوشمند ارائه می‌دهد. تمرکز اصلی دپارتمان آموزشی تتر تحت عنوان “Tether Edu”، ابتدا بر بازارهای نوظهور در مناطق آفریقا، آمریکای جنوبی، خاور میانه، اروپا و آسیا خواهد بود و علاوه‌بر بلاک چین، در زمینه‌های طراحی اپلیکیشن، برنامه نویسی و هوش مصنوعی نیز آموزش ارائه خواهد کرد.


این حرکت جدید فعلاً در مرحله جذب منابع انسانی و مدیران مالی است و قرار است با نهادهایی نظیر آکادمی صنعت دیجیتال در گرجستان، صرافی ارز دیجیتال بیت‌کوب (Bitkub) در تایلند و مدرسه تابستانی پلن‌بی (PlanB) در لوگانو سوییس نیز همکاری داشته باشد.

ذخایر تتر
وضعیت ذخایر تتر در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ – Tether

کمپانی تتر توانست در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲.۸۵ میلیارد دلار سود خالص را ثبت کند و با ۶.۲ میلیارد دلار سود طی سال میلادی گذشته، یکی از بهترین عملکردها را داشته باشد. یکی از مهم‌ترین تحولات در بخش ذخایر کمپانی تتر، حذف وام‌های وثیقه‌دار (Secured Loan) بود که نگرانی‌های زیادی را به جامعه سرمایه‌گذاران و کاربران تتر داده بود. اکنون ۹۰ درصد از ذخایر تتر را پول نقد یا معادل آن در بر گرفته و گزارش‌ها و حساب‌رسی‌های اخیر این کمپانی، تا حد زیادی از نگرانی جامعه مرتبط با این استیبل کوین را بر طرف کرده است.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار هفته‌ای، یک سقف سه‌قلو (Triple-Top) طی ماه‌های اخیر تشکیل داده و این شاخص تا کنون نتوانسته از این سطح عبور کند. به این ترتیب، دامیننس تتر به حمایت ۵ درصدی نزدیک شده که بازگشت از این ناحیه به‌سمت بالا، منجر به کاهش قیمت سایر رمزارزهای بازار خواهد شد.

دامیننس تتر در نمودار هفتگی
وضعیت دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView

بیت کوین موفق شد کندل ماه ژانویه را بالاتر از حمایت ۴۰,۰۰۰ دلاری ببندد از این رو، پتانسیل رشدهای بیشتر را حفظ کرده است. اما برخی کارشناسان از جمله جاستین بِنِت، معتقدند که رمزارز برتر هنوز کف خود را تشکیل نداده است و عملکرد دامیننس تتر در نمودار ۲ هفته‌ای نیز، سناریوهای مشابه را علامت می‌دهد.


این تحلیل‌گر با اشاره به همبستگی معکوس بین دامیننس تتر و قیمت بیت کوین، این شاخص را در یک کانال صعودی نشان داد که یعنی در صورت رشد دامیننس تتر، قیمت بیت کوین و متعاقباً آلت کوین‌ها دچار کاهش خواهند شد.

تحلیل تتر
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۲ هفته‌ای – Justin Bennet

وی معتقد است دامیننس تتر در حال حاضر پتانسیل رشد از ناحیه ۶ درصدی را پیدا کرده و ممکن است در این حرکت، تا ۸ درصد افزایش داشته باشد. به این ترتیب و در صورت تایید این سناریو، قیمت بیت کوین به‌زودی دچار کاهشی به‌بزرگی ۲۰ درصد تا ناحیه ۳۰,۰۰۰ دلاری خواهد شد.

از این رو، خریداران بیت کوین می‌توانند با تداوم فعالیت‌های خود مانع از وقوع چنین کاهشی شوند و حمایت از قیمت بیت کوین و کاهش فشار فروش، سناریوی مذکور را نامعتبر خواهد کرد.


از سویی دیگر، احتمال تست مجدد نواحی پایین‌تر از ۶ درصد نیز برای دامیننس تتر وجود دارد که در کوتاه‌مدت، منجر به رشد قیمت ارزهای دیجیتال خواهد شد. برخی از دیگر تحلیل‌گران، معتقدند با توجه به رونق بیشتر بازار بیت کوین از سوی ETF های اسپات، چنین سناریویی نیز محتمل دیده می‌شود.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۷ بهمن

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT)، بیت کوین (Bitcoin / BTC) و سایر ارزهای دیجیتال در گزارش سالانه بورس نزدک (Nasdaq) در مورد جرایم مالی جهانی حضور نداشتند که نشان می‌دهد برخلاف باور اشتباهی که پیرامون رمزارزها وجود دارد، ارزهای فیات ستون اصلی این جرایم را تشکیل می‌دهند. تتر و بیت کوین همچنان همبستگی خود را حفظ کرده و ظاهراً نهنگ‌های این دو رمزارز، از بازارها کمی فاصله گرفته‌اند.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۰.۹۹۹۷۹ دلاری و ۵۴,۸۸۰ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۱.۳۴ درصدی را تجربه کرده است.

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

نزدک در گزارش سالانه خود نوشت که جرایم مالی همچنان یک مسئله چند تریلیون دلاری هستند و طی سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۳.۱ تریلیون دلار پول غیرقانونی در سیستم اقتصادی جهانی در گردش بوده است. این سرمایه‌ها از طریق پول‌شویی دست به دست شده و به جرایمی نظیر قاچاق انسان و مواد مخدر و تامین مالی تروریسم مربوط می‌شوند.


مدیرعامل بورس نزدک، آدِنا فرایدمَن، پیرامون این گزارش عنوان کرد که سازمان‌های مالی دنیا نقش اصلی را در زمینه جلوگیری از این فعالیت‌ها ایفا می‌کنند، اما نمی‌توانند به‌تنهایی این جرایم را ریشه‌کن کنند و تمام نهادهای کوچک و بزرگ در جهان باید برای این هدف تلاش کنند.


نکته جالب این‌جا است که در این گزارش نزدک، صحبتی از استفاده از ارزهای دیجیتال برای امور غیرقانونی نشده و انگشت اشاره تماماً به‌سمت بانک‌ها و موسسات مالی بوده است. طبق گفته پائولو آردوینو، مدیرعامل کمپانی تتر، این شرکت همچنان به همکاری خود با نهادهای قانون‌گذار و آژانس‌های نظارتی سطح دنیا جهت مسدودکردن آدرس کیف پو‌ل‌های حاضر در فعالیت‌های غیرقانونی ادامه می‌دهد و از سازمان‌های مالی خواستار اقدامات مشابه شد. طبق یکی از گزارشات اخیر پلتفرم چینَلیسِس (Chainalysis)، استیبل کوین‌ها محبوب‌ترین ابزار انتقال پول میان مجرمان بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ بوده‌اند.


اما گزارشی از پلتفرم تحلیل‌گر کریپتوکوانت (CryptoQuant) نشان می‌دهد که همزمان با کاهش قیمت بیت کوین، ذخایر تتر در پلتفرم معاملاتی بیت‌فینکس (Bitfinex)، زیرمجموعه کمپانی تتر، افزایش پیدا می‌کند. بیت‌فینکس نخستین و برترین بازار خرید و فروش تتر در دنیا بوده و کمپانی تتر نیز نقدکردن و صدور توکن‌های جدید USDT را از طریق این پلتفرم انجام می‌دهد. کریپتو کوانت در گزارش خود نوشت زمانی که مشابه با دو هفته پیش، نهنگ‌های ارز دیجیتال موقعیت‌های معاملاتی اهرم‌دار خود را می‌بندند، موجودی تتر در پلتفرم بیت‌فینکس افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.


یکی از شاخص‌های مهم در این گزارش، اپن اینترست (سود باز / Open Interest) موقعیت‌های معاملاتی در این صرافی بوده که علی‌رغم حجم پایین آن در مقایسه با سایر بازارهای مشتقات (Derivatives)، همبستگی شدیدی با قیمت بیت کوین دارد.


به این ترتیب که، زمانی که قیمت بیت کوین از ناحیه ۳۰,۰۰۰ دلاری در اواسط اکتبر ۲۰۲۳ (اواخر مهر ماه) شروع به رشد تا ماه نوامبر کرد، اپن اینترست معاملات در پلتفرم بیت‌فینکس روندی کاهشی را شاهد بود. سپس در حین رنج‌زنی بیت کوین، این شاخص شروع به رشد کرد و تا اوایل ژانویه ۲۰۲۴ به این روند ادامه داد و قیمت بیت کوین در این بازه نیز رشدی نسبی را تجربه کرد. اما طی روزهای آتی با کاهش اپن اینترست صرافی بیت‌فینکس، قیمت بیت کوین نیز دچار کاهش شد.


این سه رفتار مختلف بین این دو فاکتور را نشان می‌دهد و از این رو، کریپتوکوانت نوشت که برای پیداکردن دیدگاهی دقیق‌تر در مورد این تحلیل، بهتر است عملکرد قیمت بیت کوین را با تغییرات ذخایر تتر در بیت‌فینکس مورد مقایسه قرار داد. این ذخایر که با رشد قیمت بیت کوین طی ماه نوامبر بدون تغییر باقی مانده بودند، همزمان با عبور بیت کوین از ناحیه ۳۸,۰۰۰ دلاری شروع به افزایش کردند و سپس حین رنج‌زنی بیت کوین، دچار کاهش شدند. ذخایر تتر بیت‌فینکس در نهایت با کاهش قیمت بیت کوین و اپن اینترست این پلتفرم، افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.


به‌طور کل از بررسی تمام صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا، می‌توان به این مشاهده رسید که کاهش ذخایر بیت کوین در صرافی‌ها به معنی کاهش فشار فروش و رشد احتمالی قیمت بیت کوین بوده که متعاقباً، افزایش موجودی تتر صرافی‌ها را به‌همراه داشته است.

نهنگ ارز دیجیتال
تغییرات موجودی گروه‌های مختلف نهنگ‌های ارز دیجیتال طی دو سال اخیر – Santiment

داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر سنتیمنت (Santiment) نیز نشان می‌دهند طی شش ماه گذشته تعداد نهنگ‌های ارزهای دیجیتال بیت کوین، تتر و یو‌اس‌دی کوین (USDC) کاهش یافته و حتی تایید ETF های اسپات بیت کوین نیز، مانع از چنین عملکردی نشده است. در جزئیات این گزارش آمد که تعداد نهنگ‌های استیبل کوین تتر در این بازه زمانی، از ۳۸.۴ درصد به ۳۴ درصد کاهش داشته است و در این بین، نهنگ‌های بیت کوین کاهش کمتری نسبت به سایر ارزها داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود دلیل حفظ موجودی توسط آن‌ها، هاوینگ بعدی بیت کوین در ماه آوریل (اردیبهشت ماه) باشد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) همزمان با نزدیک‌شدن به تایید ETF های اسپات بیت کوین و پس از آن، به کف‌های خود در نمودار هفتگی رسید که متعاقباً، شاهد رشد قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها در بازار بودیم. اما طی چند هفته اخیر، این روند برعکس شده و کاهش قیمت و دامیننس بیت کوین، با رشد دامیننس تتر همراه بوده است.

دامیننس تتر در نمودار 1 روزه
عملکرد دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView

دامیننس تتر در ۲۰ ژانویه (۳۰ دی ماه) از کانال خود یک شکست صعودی را رقم زد و پس از رشد تا ناحیه ۶.۵۰ درصدی، طی روزهای اخیر به سقف کانال در سطح ۶.۱۱ درصد بازگشت داشت. در حال حاضر این شاخص توانسته این سطح را حفظ کند و در صورت کاهش ، ممکن است در کوتاه‌مدت منجر به رشد قیمت ارزهای دیجیتال شود.


همان‌طور که در تصویر بالا پیدا است، دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه چندین مرتبه خط حمایت خود را تست کرده و با شدوی (Wick) ایجاد شده پایین‌تر از این حمایت و علی‌رغم بستن کندل بالاتر از آن، شرایط را برای کاهش‌های بیشتر محتمل نشان می‌دهد. حال چنانچه دامیننس تتر، میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۵۰D EMA) 5.88 درصدی به رنگ آبی در نمودار را حفظ کند، سایر رمزارزهای بازار ممکن است در بازه میان‌مدت (۱ تا ۳ ماه) شاهد کاهش قیمت باشند.

دامیننس تتر در تایم فریم 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView

در نمودار بالا پیدا است که دامیننس تتر مقاومت ۶.۵۰ درصدی را تست کرده و سپس بازگشت داشته که با توجه به رشد حجم معاملات رمزارزها، نشان می‌دهد که این شاخص احتمالاً مدتی را در نزدیکی ناحیه ۶ درصدی باقی بماند. در صورتی که قیمت بیت کوین در نزدیکی ۴۰,۰۰۰ دلار یا پایین‌تر از آن باقی بماند، این احتمال وجود دارد که دامیننس تتر از مقاومت ۶.۵۰ درصدی نیز عبور کند.


در حال حاضر و با توجه به عملکرد شاخص‌ها و قیمت‌ها در نمودارها، هر دو سناریوی نزولی و صعودی برای دامیننس تتر محتمل دیده می‌شوند و مهم‌ترین سطوح برای این شاخص ۶.۵۰ درصد و ناحیه ۵.۸۰ درصدی محاسبه شده‌اند. این یعنی که سرمایه‌گذاران باید اخبار مهم بازار را به‌دقت زیر نظر داشته باشند.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۶ دی

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) با روند افزایشی مینت توکن‌های خود چشم‌اندازی ۱۰۰ میلیارد دلاری را برای مارکت کپ این استیبل کوین به‌وجود آورده در عین تحول و رشد در بازار ارز دیجیتال، نگرانی‌های ویژه خود را نیز به‌همراه دارد. داده‌های آنچین نشان می‌دهند که بخشی از این توکن‌های جدید، به کیف پول نهنگ‌های ارز دیجیتال واریز شده است.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۹۱ دلاری و ۵۱۶,۰۰۰ ریال معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۰.۵۶ درصدی را تجربه کرده است.

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

استیبل کوین برتر بازار، تتر (USDT)، با مینت (Mint) یک میلیارد واحد توکن جدید در شبکه اتریوم، مارکت کپ خود را از ۹۳ میلیارد دلار عبور داد. این تحولات در حالی اتفاق افتاد که چهار روز پیش مارکت کپ این استیبل کوین به سقف ۹۲ میلیارد دلاری رسیده بود و اکنون، خیلی سریع شاهد یک سقف جدید برای حجم بازار تتر هستیم.


با وجود این‌که رقبای اصلی تتر مانند یو اس دی کوین (USDC) و دای (DAI) در تقلا برای حفظ عملکرد خوب خود در بازارها هستند، رشد بازار تتر نشان می‌دهد که این استیبل کوین در صرافی‌های متمرکز و انتقالات بین‌المللی پول، نقش مهمی را ایفا می‌کند.


اما این رشدهای تتر همزمان با بهبود قیمت ارزهای دیجیتال در سطح بازار بوده که دلیل اصلی آن، خوش‌بینی‌ها پیرامون تایید ETF های اسپات بیت کوین است. با افزایش حجم معاملات در بازار رمزارزها، تقاضا برای محبوب‌ترین استیبل کوین این بازار نیز رو به رشد بوده و متعاقباً این کمپانی، تقاضای مشتریان خود را پاسخ داده است. کارشناسان معتقدند در صورتی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) یک یا چند ETF بیت کوین را تایید کند، مارکت کپ تتر به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.


در این بین، نگرانی‌هایی بر سر شفافیت ذخایر کمپانی استیبل کوین تتر و اثرات سلطه این توکن بر بازار رمزارزها به‌وجود می‌آید که ممکن است فرصت رقابت را از سایر پروژه‌های مشابه و به‌طور کل پروژه‌های نوآورانه جدید بگیرد و در عین حال، مشخص نشود که پشتوانه توکن‌های جدید و ذخایر این کمپانی، با این سرعت رشد چگونه تامین شده است.


تحلیل‌گران با بررسی تاریخچه عملکرد تتر و مینت توکن‌های جدید، نشان داده‌اند که این عملکرد تتر یک همبستگی مثبت و قوی با رشد قیمت بیت کوین داشته است. تتر تنها طی ۱۰ روز، ۲ میلیارد توکن جدید را وارد بازار کرد که نمودارها نشان می‌دهند عموماً زمانی که تتر تعداد قابل توجهی توکن جدید را مینت کرده، قیمت بیت کوین هم تحولات مثبت قابل توجهی را تجربه کرده است.

تتر usdt
مینت تتر USDT و رشد قیمت بیت کوین در پی آن – CoinGecko

اما پلتفرم تحلیل‌گر لوک‌آنچین (LookOnChain) طی گزارشی از تاریخچه تراکنش‌های تتر، عنوان کرد که ۲ میلیارد دلار توکن تتر در چندین تراکنش ۱۸۲ میلیون دلاری، از خزانه تتر به کیف پول یک نهنگ ارز دیجیتال واریز شده است. در این گزارش آمد که این مجموعه تراکنش‌ها از اواسط ماه اکتبر ۲۰۲۳ (اواخر مهر ماه) شروع شده و تا به امروز ادامه داشته‌اند. ظاهراً این توکن‌های تتر به یکی از حساب‌های صرافی ارز دیجیتال بایننس منتقل شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که متعلق به یکی از سرمایه‌گذاران سازمانی و بزرگ ارز دیجیتال باشد.


گابُر گورباکس، مشاور اقتصادی کمپانی‌ها تتر و ون‌اِک (VanEck)، از این دستاوردهای تتر ابزار خرسندی کرد و معتقد است که مارکت کپ این رمزارز به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. وی که چنین پیش‌بینی را در سال ۲۰۱۷ در بازار وال‌استریت (WallStreet) انجام داده بود و استقبال چندانی از صحبت‌های او نشده بود، با اشاره به آن روز بیان کرد که معتقد است که هم مارکت کپ تتر به این سطح می‌رسد و هم ETF های بیت کوین تایید می‌شوند. مارکت کپ تتر از سال ۲۰۱۸ تا کنون، رشدی به بزرگی ۶,۵۶۰ درصد داشته است.


گزارش ذخایر کمپانی تتر نشان می‌دهد که ۸۵.۷ درصد از آن را پول نقد و معادل آن و سپرده‌های کوتاه‌مدت تشکیل داده‌اند که از این آمار، ۷۶.۴ درصد آن به اوراق خزانه‌داری آمریکا اختصاص یافته است. همچنین، تتر در بازار ۱۳۲ میلیارد دلاری استیبل کوین‌ها سلطه ۷۰ درصدی داشته و طی ۱۲ ماه گذشته، علی‌رغم کاهش مارکت کپ رقبا موفق به رشد ۴۰ درصدی بوده است.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار ماهانه، یک ناحیه مهم را شکسته و شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) در این تایم فریم نیز به زیر مرز ۵۰ واحد رسیده است. برآیند چنین شرایط می‌تواند کاهش شدید دامیننس را در ماه میلادی جاری به‌همراه داشته باشد.

تحلیل تتر در نمودار ماهانه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ماهانه – TradingView

اما برای تایید این سناریو و رشد قیمت ارزهای دیجیتال در سایکل فعلی، دامیننس تتر کندل ماهانه را باید پایین‌تر از ناحیه قرمزرنگ بالایی در نمودار ببندد. در صورت تایید، بیت کوین و آلت کوین‌ها شاهد پامپ قیمت‌های خود خواهند بود.


در هر صورت، بازار رمزارزها طی ماه ژانویه نوسانات شدیدی را به‌دلیل اخبار ETF ها تجربه خواهند کرد که در عملکرد دامیننس تتر در نمودار هفتگی نیز، تاثیرگذار خواهد بود. به این ترتیب، توصیه می‌شود معامله‌گران فعالیت‌های خود را با احتیاط بیشتری پیش ببرند، چرا که عوامل خارجی و بومی زیادی هستند که پتانسیل تحولات قابل توجه در کل اکوسیستم رمزارزها دارند.

تحلیل تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView

با توجه به نمودار هفتگی، دامیننس تتر یک الگوی مثلث صعودی را به‌سمت پایین شکسته که اثرات آن را در رشد قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها شاهد بودیم. اکنون، دامیننس تتر در حال نزدیک‌شدن به حمایت و خط پایینی کانال خود قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود با رسیدن به آن یک بازگشت صعودی داشته باشد که به معنی اصلاح قیمت ارزهای دیجیتال طی هفته‌های آتی خواهد بود.


همچنین پس از این اصلاح، احتمالاً دامیننس تتر با نزدیک‌شدن به رویداد هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) به کاهش‌های خود ادامه دهد و سایر رمزارزهای بازار نیز، مرحله دوم روند صعودی اخیر خود را آغاز کنند.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۹ دی

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) اخیراً زیر ذره‌بین نهادهای قانون‌گذار چینی رفته و این در حالی است که استفاده از رمزارزها در این کشور، محبوبیت روز‌افزونی را تجربه می‌کند. همچنین، مارکت کپ استیبل کوین برتر بازار به سقف‌های تاریخی جدید رسیده و مدیرعامل این کمپانی، از چشم‌انداز آینده این رمزارز می‌گوید.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۰۵ دلاری و ۵۱۱,۵۳۰ ریال معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۰.۲۱ درصدی را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل تتر – ۹ دی

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

دولت چین سخت‌گیری‌ها و نظارت خود بر معاملات رمزارزها تشدید کرده و به‌طور ویژه، تمرکز خود را بر استفاده از استیبل کوین تتر در معاملات ارزی خارجی قرار داده است. دادگاه عالی خلق چین (SPP) که رده‌بالاترین آژانس قانونی در این کشور است، در روز ۲۷ دسامبر (۶ دی) به‌همراهی اداره ملی مدیریت ارزی (SAFE) یک بیانه مشترک را صادر کردند که هدف آن، اقدامات سخت‌گیرانه‌تر در برابر استفاده از تتر (USDT) در تراکنش‌های ارزی بین‌المللی است.


در این بیانیه به‌صراحت عنوان شده که استفاده از تتر به‌عنوان ابزاری جهت تبادل پول ملی چین با ارزهای خارجی غیر قانونی است و تمامی مقامات محلی باید به‌صورت همه‌جانبه، برای نظارت بر این فعالیت‌ها تلاش کنند. این بیانیه و سیاست‌های جدید چین، در پی اعلام ممنوعیت معاملات و استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور در دو سال پیش و همچنین، فعالیت‌های غیرقانونی پلتفرم‌های معاملاتی نظیر رن‌رن‌بیت (RenrenBit) صادر شده است. همچنین، نشان می‌دهد که سخت‌گیری‌های دولت چین در برابر این حوزه مالی در حال تکامل و چالش‌های مربوطه همچنان ادامه دارند.


طی دو سال گذشته که بازار رمزارزها یک دوره خرسی و اصطلاحاً زمستان را سپری کردند، مارکت کپ استیبل کوین‌ها نیز شاهد کاهش قابل توجهی بود و از ۱۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، به ۴۰ میلیارد دلار در اوایل سال ۲۰۲۳ رسیده بود. اما طی چند ماه اخیر و با بهبود کلی قیمت‌ها و معاملات ارز دیجیتال، مارکت کپ تتر به‌ویژه نیز، شاهد رشدی به بزرگی ۲۲۵ درصد بوده است.

مارکت کپ تتر
تغییرات مارکت کپ تتر طی سال ۲۰۲۳ – TradingView

این روند با عبور قیمت بیت کوین از ۲۶,۰۰۰ دلار در اواخر ماه سپتامبر تشدید و منجر به افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران رمزارزها نیز شد. کاهش ذخایر بیت کوین در صرا‌فی‌ها، ورود سرمایه‌های جدید به بازار و افزایش عرضه در گردش تتر و آدرس‌های فعال جدید، همگی از عوامل رشد مارکت کپ تتر در سال ۲۰۲۳ هستند.


در این بین پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، از رشد مارکت کپ این استیبل کوین به سقف ۹۵.۴ میلیارد دلاری و مستحکم‌تر کردن جایگاه برتر در بازار ابراز خرسندی کرد. همچنین، این کمپانی دارای ۴ میلیارد دلار ذخایر و پشتوانه مازاد برای توکن USDT است که بر امنیت و اعتبار توکن‌های در گردش تتر و موجودی سرمایه‌گذاران می‌افزاید.

استیبل کوین اتریوم
کاهش عرضه در گردش استیبل کوین‌های اتریومی همزمان با رشد مارکت کپ تتر – CryptoQuant


به‌علاوه، تتر در کنار این دستاوردهای خود در اکوسیستم رمزارزها، به سرمایه‌گذاری و توسعه‌ فعالیت‌ها در زمینه‌هایی نظیر ماینینگ رمزارزها و انرژی‌های تجدیدپذیر، پلتفرم‌های توسعه تجاری و هوش مصنوعی نیز روی آورده است. آردوینو در این باره اسامی پروژه‌های هول‌پانچ (Holepuch)، سینونیم (Synonim)، نورثرن دیتا (Northern Data) و تتر انرژی (Tether Energy) را نام برد که نمایان‌گر تعهد به توسعه و رشد در تتر هستند.


همچنین، کمپانی تتر علاوه بر پشتکار خود در حوزه سرمایه‌گذاری، تعهدی جدی نیز در برابر پیروی از قوانین و همکاری با نهادهای قانون‌گذار نشان داده است. پائولو آردوینو از همکاری نزدیک کمپانی تتر با آژانس‌های رده‌بالای آمریکایی نظیر CIA و FBI خبر داد که نشان می‌دهد تتر به استانداردهای قانونی و نظارتی متعهد است. طبق گفته وی، تتر در سال ۲۰۲۴ قصد راه‌اندازی محصولات جدید و خارق‌العاده و بهبود شرایط فعلی را دارد.

تتر و بیت کوین
رشد عرضه درگردش تتر همزمان با قیمت بیت کوین – CoinGecko

داده‌های آنچین نشان می‌دهند طی ۳ ماه اخیر، تتر ۸ میلیارد واحد توکن USDT جدید را در شبکه‌های اتریوم و ترون مینت (ضرب / Mint) و وارد بازار کرده است. این عملکرد نشان از ورود سرمایه‌های جدید به بازار رمزارزها دارد که با توجه به روند نزولی در سال ۲۰۲۳ و عملکردی که از بازار در سال ۲۰۲۳ شاهد بودیم، یک تغییر کلی در جو و روند بازار رقم خورده است. رشد مارکت کپ تتر و توکن‌های در گردش بازار آن، همزمان با افزایش قیمت بیت کوین بوده که یک همبستگی نسبی را میان این دو رویداد و تحولات در بازار رمزارزها را نشان می‌دهد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

در حال حاضر، حجم معاملات روزانه تتر ۱۲ برابر رقیب اصلی خود یعنی یو‌اس‌دی کوین (USDC) برآورد شده و دامیننس تتر (USDT.D)، یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای عملکرد قیمت سایر ارزهای دیجیتال است. دامیننس تتر در نمودار ۳ روزه یک روند نزولی قابل توجهی را سپری می‌کند و از ۸ درصد در اواسط اکتبر (اواخر مهر ماه)، به ناحیه ۵.۶ درصدی در روزهای جاری رسیده است.

تحلیل تتر در نمودار 3 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۳ روزه – TradingView

به‌علاوه، دامیننس تتر USDT سطح ۵.۷۹ درصدی را به‌عنوان حمایت ۱۸ ماهه خود داشته که اکنون با شکست آن، تبدیل به یک سطح مقاومتی شده است. به این ترتیب، حمایت مهم بعدی دامیننس سطح ۴.۹ درصد برآورد شده و هنوز مشخص نیست که مارکت کپ این استیبل کوین، در شرایط فعلی چه تحولاتی را تجربه خواهد کرد.


حال از دیدگاه تکنیکال، تحلیل‌گران هشدار داده‌اند که در صورت کاهش بیشتر دامیننس تتر تا تست حمایت ۴.۹ درصدی، سرمایه‌گذاران بهتر است به برداشت سود در بازار فکر کنند. این اتفاق ممکن است بین ۴ تا ۸ هفته آینده بیفتد که واکنش قیمت بیت کوین و جو بازار به آن نیز، اهمیت زیادی خواهد داشت. به همین دلیل، نگاهی به عملکرد دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه نیز می‌اندازیم.

دامیننس تتر در نمودار 1 روزه
عملکرد دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView

تحولات اخیر در جریان ورود استیبل کوین‌ها به صرافی‌ها، فشار خرید بیت کوین و آلت کوین‌ها را دچار تزلزل کرده است. حمایت بلندمدت ۴.۹ درصدی هم‌اکنون به یکی از مهم‌ترین سطوح دامیننس تتر تبدیل شده که بررسی عملکرد تتر و سایر استیبل کوین‌های بازار در ماه‌های ابتدایی ۲۰۲۴ را بیش از پیش حائز اهمیت کرده است.


با توجه به نوسانات نسبتاً شدید و نامعلوم در روزهای ابتدایی سال میلادی جدید و حرکت احتمالی دامیننس تتر به‌سمت حمایت مذکور، خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید با احتیاط و تحلیل و بررسی‌های بیشتری صورت گیرد. کاهش دامیننس تتر به‌منزله خرید بیشتر رمزارزها و تبدیل USDT به سایر دارایی‌های بازار است که عموماً با رشد قیمت آن‌ها همراه می‌شود که یعنی بین دامیننس تتر و قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها، یک همبستگی معکوس وجود دارد.


دامیننس تتر در ناحیه ۵.۵ درصدی یک حمایت افقی را نیز دارد که شکست نزولی از آن، احتمالاً با کاهش ۲۰ درصدی دامیننس همراه شود و شاید در این مسیر، حمایت ۴.۹ درصدی نیز شکسته شود. اما در حال حاضر، نقدینگی موجود در بازار برای پرکردن سفارش‌های خرید ظاهراً دچار کمبود شده و از این رو، دامیننس تتر ممکن است مسیری صعودی به‌سمت مقاومت ۶.۱۰ درصدی پیش بگیرد. تداوم رشد قیمت بیت کوین نیز، احتمالاً سناریوی نزولی دامیننس تتر را اجرایی کند که طی روزهای آتی، این وضعیت مشخص خواهد شد.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۲ دی

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) جدیداً وارد سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش صنایع و ارزهای دیجیتال کرده و همکاری خود با نهادهای قانونی و نظارتی را نیز، بیش از پیش پررنگ کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهند تتر به سلطه خود در بازار استیبل کوین‌ها ادامه داده و عملکرد این کمپانی و توکن، بر رهبر ارزهای دیجیتال، بیت کوین (BTC)، نیز اثرگذار بوده است.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۵۴ دلاری و ۵۰۲,۰۰۰ ریال معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، افزایشی ۰.۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل تتر – ۲ دی

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

تتر لیمیتد (Tether Limited)، کمپانی صادرکننده استیبل کوین تتر (USDT)، به‌تازگی در دوره نخست جذب سرمایه یک پلتفرم آموزشی حوزه صنایع دیجیتال واقع در کشور گرجستان شرکت کرده که البته میزان این سرمایه‌گذاری به‌صورت عمومی اعلام نشده است. این اقدام تتر، در راستای گسترش فعالیت‌های اخیر این کمپانی در حوزه بلاک چین در کشور گرجستان صورت گرفته است. تتر در بیانیه خود پیرامون این حرکت نوشت که این سرمایه‌گذاری، یک طرح بلندمدت است و تتر نقش کمک‌‌کننده مالی پلتفرم آموزشی را دارد.


کمپانی تتر اخیراً ۶ آدرس کیف پول این رمزارز را وارد لیست سیاه خود و مسدود کرد که ۵ آدرس متعلق به شبکه اتریوم (Ethereum) و یکی از این کیف پول‌ها در بلاک چین ترون (Tron) فعال بوده است. چین‌آرگُز (ChainArgos)، پلتفرم آماری-اطلاعاتی حوزه بلاک چین، در گزارش خود نوشت کیف پول‌های شناخته‌شده فعالیت‌های مشکوکی داشتند که احتمالاً مرتبط با یک طرح هرمی تحت عنوان فینیکو (Finiko) بوده که موفق به کلاهبرداری ۹۵ میلیون دلاری از سرمایه‌گذاران روسی شده است.


البته این اولین باری نیست که تتر اقدام به مسدودکردن آدرس‌های کیف پول این توکن می‌کند و پیش از این، موارد مشابهی را طی سال‌های اخیر از سوی این کمپانی شاهد بوده‌ایم. به‌طور کل تتر از زمان شروع به کار خود تا کنون، در مجموع ۱,۲۳۷ آدرس کیف پول را مسدود کرده و بیشترین آمار را در ماه میلادی جاری داشته است. در همین راستا، کمپانی استیبل کوین روز پنجشنبه اعلام کرد همکاری گسترده‌ای را با آژانس‌های دولتی آمریکا از جمله وزارت دادگستری (DOJ)، پلیس فدرال (FBI) و اطلاعات آمریکا (CIA) تشکیل داده است.


هدف از این مشارکت‌ها، ارتقای امنیت اکوسیستم و بازار این استیبل کوین، کمک به اعمال قانون در برابر افراد و نهادهای خراب‌کار و بازگشت وجه به خسارت‌دیدگان اعلام شده است. پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، طی نامه‌ای به سناتور آمریکایی، سینتیا لومیس، اعلام کرد که کمپانی تتر رویکردی فعالانه در این زمینه پیش گرفته و سرمایه موجود در کیف پول‌های ثبت‌شده در لیست دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) و نهادهای تحت تحریم و توقیف (SDN) را بلوکه کرده است. وی اعلام کرد این اقدامات به‌منظور حفاظت از کاربران و حفظ یکپارچگی اکوسیستم تتر صورت گرفته‌اند.


کمپانی بیت‌فینکس سکیوریتیز (Bitfinex Securities Ltd)، پلتفرم معاملاتی اوراق بهادار زیر مجموعه تتر، اعلام کرد که نخستین توکن اوراق بهادر آن موفق به جذب ۵.۲ میلیون دلار تتر شده است. این توکن در یک صندوق سرمایه‌گذاری اوراق بهادار تحت عنوان آلترنِتیو (ALTERNATIVE) در کشور لوکزامبورگ ارائه شده است و توکن‌های این اوراق بهادار که با نماد “ALT2612” عرضه شده‌اند، در ساید چین (شبکه زیرمجموعه / Sidechain) لیکویید نتورک (Liquid Network) صادر شده و برای سرمایه‌گذاران طی یک دوره ۳۶ ماهه، بازده ۱۰ درصدی در قالب استیبل کوین تتر ارائه می‌دهد.

عرضه در گردش تتر
تغییرات عرضه در گردش تتر در برابر قیمت بیت کوین – Glassnode


پلتفرم تحلیلی-آماری سی‌سی‌دیتا (CCDtata) نیز در یکی از گزارشات اخیر خود نوشت که حجم معاملات و بازار استیبل کوین‌ها طی سال ۲۰۲۳ روندی افزایشی داشته و به‌ویژه در ماه نوامبر، بیشترین آمار در این زمینه را ثبت کرده‌ است. حال با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی ماه دسامبر، ظاهراً این عملکردها ادامه دارند. البته که دامیننس و سهم بازار کل استیبل کوین‌ها کاهشی ۸.۰۷ درصدی در ماه جاری داشته که کمترین آمار موجود از دسامبر ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰) تا کنون بوده است.


از این آمار، تتر بهترین عملکرد را داشته و مارکت کپ این استیبل کوین، طی یک رشد ۱۶۴ درصدی به سقف جدید ۹۰.۸ میلیارد دلاری در ماه دسامبر رسیده است. حجم معاملات تتر در ماه نوامبر نیز، به رقم خیره‌کننده ۶۶۲ میلیارد دلار رسید و بالاترین آمار در سال ۲۰۲۳ را ثبت کرد.


پیرامون همین آمار، پلتفرم تحلیل‌گر کریپتو‌اِسلیت (CryptoSlate) همبستگی قابل توجهی را میان عرضه در گردش تتر و قیمت بیت کوین شناسایی کرده است و ظاهراً رشد عرضه تتر از ۶۶ میلیارد دلار در ابتدای سال به ۹۱ میلیارد دلار در روزهای پایانی ۲۰۲۳، موازی با تحولات قیمت بیت کوین بوده است. قیمت رمزارز برتر طی دو ماه گذشته نزدیک به ۶۱ درصد رشد داشته و همزمان با این موضوع، عرضه در گردش تتر نیز روندی افزایشی را تجربه کرده است.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار ۱ ماهه، یک الگوی کنج صعودی (Rising Wedge) را تایید کرده که از لحاظ تکنیکال و ارتباط بین تغییرات دامیننس تتر و قیمت سایر ارزهای دیجیتال، ظاهراً زمینه را برای آغاز بازار گاوی رمزارزها ایجاد کرده است.

تحلیل تتر در نمودار 1 ماهه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ ماهه – TradingView


این الگو در نمودارها، معمولاً دارایی یا شاخص مربوطه را وارد یک محدوده فشرده میان سطوح حمایتی و مقاومتی آن کرده که تایید آن، یک شکست صعودی یا نزولی را در پی خواهد داشت؛ عملکردی که در تصویر بالا شاهد آن هستیم. تاریخ نشان داده که روند نزولی دامیننس تتر، با انتقال سرمایه فعالان بازار از استیبل کوین‌ها به سایر ارزهای دیجیتال مصادف می‌شود. این یعنی که ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بیشتر شده و طی این دوره‌ها، بازار در وضعیتی صعودی قرار می‌گیرد.


حال به معامله‌گران توصیه می‌شود برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، سطوح حمایتی و مقاومتی قیمت‌ها را به‌دقت زیر نظر بگیرند و شرایط بازار از لحاظ فاندامنتال را به‌دقت دنبال کنند، چرا که دامیننس تتر در نمودار ۱ ماهه چنین عملکردی داشته و اثرات آن ممکن است مدتی زمان ببرد و به‌طور کل، نمی‌توان هیچ چیزی را به‌صورت دقیق در بازار رمزارزها پیش‌بینی کرد.

تحلیل تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView


دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه نیز، طی هفته‌‌های اخیر وارد یک روند نزولی شده که اثرات آن را در قیمت بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها مشاهده کرده‌ایم. با توجه به نمودار بالا، در صورتی که کندل ۱ روزه بالاتر از سطح ۵.۶۳ درصد بسته شود، احتمال تشکیل یک الگوی کف دوقلو (Double-Bottom) به‌وجود می‌آید که برآیند و تایید این الگو، برای قیمت بیت کوین و آلت کوین‌ها نزولی و منفی خواهد بود.


اما چنانچه این کندل پایین‌تر از ۵.۶۳ درصد بسته شود، می‌تواند نشانه‌ای برای تداوم روند نزولی دامیننس تتر در نظر گرفته شود. در این سناریو، سطوح حمایتی دامیننس در نواحی ۵.۲۲ درصد، ۴.۵۰ درصد و ۳.۸۲ درصد دیده می‌شوند. البته که با انتشار اخبار منفی بزرگ مرتبط با بازار ارزهای دیجیتال، تمام این سناریوها نامعتبر خواهند شد.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۸ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) برای نخستین بار شاهد رشد مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) خود به مرز ۹۰ میلیارد دلار بود و ظاهراً توانسته زیان‌ها و خسارات ناشی از فروپاشی کمپانی‌های کریپتویی و بانک‌ها در سال ۲۰۲۲ را جبران کند. همچنین، این کمپانی در سرمایه‌گذاری بیت کوین خود به سودهای قابل توجهی دست یافته و همچنان به‌عنوان محبوب‌ترین استیبل کوین در بازارهای ارز دیجیتال مشغول فعالیت است.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۲۵ دلاری و ۵۰۴,۴۰۰ ریال معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۰.۲۱ درصدی را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل تتر – ۱۸ آذر

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

دادستان کل ونزوئلا، طارق ویلیام ساب، اخیراً اظهار کرده کمپانی اکسان‌موبیل (Exxonmobil)، غول نفتی آمریکایی، از طریق واسطه‌های داخلی و خارجی این کشور اقدام به فعالیت‌های پول‌شویی در راستای اثرگذاری بر فعالیت‌ها و نقش ونزوئلا در منطقه گویانا و مناقشه اِسکیبو کرده است. وی اعلام کرد بخش بزرگی از این پول‌ها توسط دامیان مِرلو، از مقامات آمریکایی وابسته به دونالد ترامپ و نایب بوکله، رئیس‌جمهور ال‌سالوادور، در قالب استیبل کوین تتر (USDT) پرداخت شده‌اند.


اکنون، حکم بازداشت ۱۴ نفر با توجه به این اتهامات صادر شده است، اما مدیرعامل کمپانی اکسان‌موبیل، دَرِن وودز، آن‌ها را تماماً رد کرده است و بیان کرده که این کمپانی، فعالیت‌های خود را در منطقه گویانا کمرنگ کرده است.


کمپانی تتر طی یکی از آخرین مشارکت‌های خود، با صرافی ارز دیجیتال بیت‌کاب (Bitkub) و آکادمی این کمپانی قرارداد بسته تا سطح دانش و آگاهی کاربران در مورد استیبل کوین‌ها را در تایلند، ارتقا دهند. کمپانی روسی اکس‌وِد (Exved) نیز که به‌تازگی راه‌اندازی شده، روز گذشته اعلام کرد با همکاری بانک این‌دیفای (InDeFi Bank)، قرار است خدمات تبادل ارزهای تتر، روبل و دلار را ارائه کند.


تمرکز کمپانی اکس‌ود بر همکاری با نهادهای قانون‌مدار و وارد‌کنندگان و صادرکنندگان در کشور روسیه است. مدیر ارشد اجرایی بانک این‌دیفای، سِرگی مِندِلیو نام دارد که از پایه‌گذاران صرافی گارانتکس (Garantex) است که در گذشته با بازار داک‌وب هایدرا (Hydra) همکاری داشته و اکنون این بانک، مشغول راه‌اندازی یک اکوسیستم برای روبل دیجیتال است. همچنین، رئیس بانک این‌دیفای الکساندر لِبِدِف نام دارد که از ماموران سابق کا.گ.ب است.


تتر USDT یکی از مهم‌ترین ابزارها و ارزهای بین‌المللی برای روسیه از سال ۲۰۱۹ تا کنون بوده و هر روزه، میلیون‌ها دلار تتر بین روسیه و چین جابه‌جا می‌شود. کمپانی تتر به‌تازگی دسترسی مقامات قانونی ایالات متحده به زیرساخت‌های خود را بالاتر برده و ممکن است در ادامه، شاهد برخورد آن‌ها با نهادهای تحت تحریم روسی باشیم.


در جایی دیگر، دولت لوگانو در سوییس طی بیانیه‌ای اعلام کرد که برای پرداخت مالیات، گزینه‌های استفاده از رمزارزهایی نظیر بیت کوین و تتر را اضافه کرده است. این تراکنش‌ها از طریق پلتفرم بیت‌کوین سوییس (Bitcoin Suisse)، ارائه‌دهنده درگاه‌های پرداختی کریپتویی، پردازش خواهند شد. پیش از این، مردم شهر لوگانو تنها برای پرداخت‌های آنلاین خود قادر به استفاده از رمزارزها بودند، اما اکنون بخش بزرگی از قبوض دولتی خود را نیز، می‌توانند از طریق بیت کوین و تتر پرداخت کنند. لوگانو با کمپانی تتر مشارکت داشته تا فناوری بلاک چین و رمزارزها را با زندگی روزمره مردم در این شهر ادغام کند.


دولت ال‌سالوادور نیز، اخیراً یک طرح نوآورانه اما بحث‌برانگیز دیگر را معرفی کرده که از طریق بیت کوین، متقاضیان می‌توانند حق شهروندی و اقامت در این کشور را داشته باشند. این طرح که ویزای آزادی (Freedom Visa) نام دارد، شامل سرمایه‌گذاری ۱ میلیون دلاری در بیت کوین یا تتر می‌شود که به گفته منتقدان، رقم بالای این طرح دریافت شهروندی را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران غیرممکن می‌کند. در این طرح، سالانه ۱,۰۰۰ نفر پذیرش خواهند شد که برای دولت ال‌سالوادور سرمایه ۱ میلیارد دلاری به‌همراه خواهد داشت.


این برنامه با هدف جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه پیشرفته کشور اجرا می‌شود و برای سرمایه‌گذارانی جذاب است که امور خود را از طریق بیت کوین انجام می‌دهند و به نوآوری و فناوری علاقه‌مند هستند. البته که فرآیند دریافت چنین امتیازی، صرفاً انجام یک تراکنش بیت کوین یا تتر نخواهد بود و فقط زمان نشان خواهد داد که سرمایه‌گذاران تا چه حد به این طرح علاقه نشان داده‌اند.


گزارشات نشان می‌دهند کمپانی تتر شاهد سود ۱.۱ میلیارد دلاری در دارایی‌های بیت کوین خود بوده که از طریق خریدهای استراتژیک و رشد اخیر قیمت بیت کوین به‌دست آمده است. تتر مالک ۵۷,۵۷۶ واحد بیت کوین است که با عبور قیمت این رمزارز از ۴۱,۰۰۰ دلار، میانگین خرید هر یک واحد BTC برای تتر را به ۲۲,۴۸۰ دلار رسانده است. اکثر این کوین‌ها پیش از مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) خریداری شده‌اند و کمپانی تتر از ماه می ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲)، تصمیم گرفت ۱۵ درصد از سود خالص کمپانی را به خرید بیت کوین اختصاص دهد.

مارکت کپ تتر
تغییرات مارکت کپ تتر و سایر استیبل کوین‌های برتر بازار طی چند سال اخیر – CoinGecko


روز گذشته مارکت کپ تتر برای نخستین بار در تاریخچه این بازار از مرز ۹۰ میلیارد دلار عبور کرد که البته، سایر استیبل کوین‌های بازار نیز شاهد رونق در معاملات خود بودند. بر اساس گزارش پلتفرم کوین‌متریکس (CoinMetrics)، این تحولات نشان از سلامت و رشد در بازار ارز دیجیتال دارد و نقدینگی در سطح بازار را ارتقا داده است. در همین راستا، میزان استفاده از توکن‌های USDT، USDC و DAI نیز در پلتفرم‌های دیفای نظیر آوه (Aave) افزایش داشته و در بازارهای اسپات (Spot)، به بالاترین سطح خود نسبت به ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) رسیده است.


گرچه در تمامی این تحولات مثبت، تنها تتر شاهد رشد در بازار خود بوده و سایر رقبای آن، در سال میلادی جاری با کاهش مارکت کپ خود مواجه بوده‌اند. تتر جایگاه رقیب اصلی خود یعنی USDC را، حتی در پلتفرم‌های دیفای نیز گرفته و تلاش مقامات آمریکایی برای خروج فعالیت‌های این کمپانی از آمریکا، این استیبل کوین را به یک ابزار جهانی تبدیل کرده است.
از اواسط سال ۲۰۲۲ تا کنون، اختلاف عرضه در گردش میان استیبل کوین‌های تتر و USDC، از ۱۰ میلیارد واحد به ۶۵ میلیارد واحد افزایش داشته است و اکنون تتر، سلطه ۷۰ درصدی بر کل بازار استیبل کوین‌ها دارد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نموار هفتگی، به سطوح حمایتی نزدیک شده و باید دید که در این نواحی با جهش صعودی همراه می‌شود یا شکست نزولی حمایت‌ها، منجر به رشد بیشتر قیمت سایر رمزارزهای بازار به‌ویژه بیت کوین خواهد شد. روند کلی بازار ارزهای دیجیتال طی روزهای جاری صعودی است، اما با همپوشانی الگوهای داخلی در موج چهارم الیوت دامیننس تتر بین سطوح ۵.۳۵ درصد تا ۵.۶۰ درصد، احتمال تشکیل موج پنجم در سطح ۱۲.۴۰ درصدی وجود دارد.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView


اما بسته‌شدن کندل‌های روزانه و هفتگی پایین‌تر از سطح ۵.۳۵ درصد، سناریوی مذکور را نامعتبر خواهد کرد و شرایط فعلی، بازگشت به ناحیه ۵.۳ درصدی را محتمل نشان می‌دهد.


دامیننس تتر در نمودار ۳ روزه، با افزایش قیمت بیت کوین و آلت کوین‌های بازار شاهد یک بازگشت نزولی قابل توجه به سطوح حمایتی مهم بود و در حال حاضر، ناحیه بین ۵.۲۵ درصد تا ۵.۷۵ درصد، مهم‌ترین حمایت دامیننس به‌شمار می‌آید.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار 3 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۳ روزه – TradingView


سطح ۵.۷۵ درصدی در سال میلادی جاری تاکنون دو مرتبه تست شده و در نقش یک حمایت قوی ظاهر شده است. اکنون، چنانچه این شاخص بخواهد مسیری صعودی را در دستور کار قرار دهد، ناحیه مقاومتی ۶.۳۰ درصد تا ۶.۷۵ درصد را پیش روی خود می‌بیند.


اصلاح قیمت رمزارزها در کل بازار، سناریوی صعودی مذکور را احتمالاً به تایید برساند و ممکن است قیمت ارزهای دیجیتال را با کاهش‌های بیشتری مواجه کند.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۱ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) پس از گذشت دو هفته از صدور توکن اوراق قرضه خود تحت عنوان “ALT2611” توسط پلتفرم بیت‌فینکس (BitFinex)، تنها موفق به جذب ۱۵ درصد از سرمایه هدف خود بود. همچنین، در بحبوحه خوش‌بینی فعالان بازار ارز دیجیتال برای تایید ETF های اسپات بیت کوین، عرضه در گردش تتر نیز با افزایش همراه بوده است.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۴۰ دلاری و ۵۰۶,۰۶۰ ریال معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، کاهشی ۰.۲۸ درصدی را تجربه کرده است.

پادکست تحلیل تتر – ۱۱ آذر

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

پلتفرم بیت‌فینکس چند روز پیش توکن اوراق قرضه تتر با نماد “ALT2611” را با هدف جذب سرمایه لیست کرد، اما ظاهراً انتظارات مالی و سرمایه‌گذاری کمپانی تتر را برآورده نکرده است. بیت‌فینکس سکیوریتیز (Bitfinex Securities) که یک پلتفرم معاملاتی برای توکن دارایی‌های قابل معامله در دنیا است، پس از دو هفته از راه‌اندازی توکن ALT2611 تتر، تنها موفق به جذب ۱.۵ میلیون دلار خریدار از هدف ۱۰ میلیون دلاری خود شد.


توکن ALT2611 در واقع یک اوراق قرضه با سررسید ۳۶ ماهه و سود سالانه ۱۰ درصدی است که قیمت آن با تتر USDT محاسبه می‌شود و توسط صندوق سرمایه‌گذاری آلترنِتیو (Alternative)، زیرمجموعه کمپانی مایکرو کپیتال (Mikro Kapital) در لوکزامبورگ راه‌اندازی شده است.


توکن‌های اوراق قرضه، نمونه دیجیتالی‌شده اوراق قرضه سنتی بوده که تحت شبکه‌های بلاک چین صادر می‌شوند و مزایایی از قیبل نقدینگی بیشتر، دسترسی راحت‌تر، امنیت، شفافیت و معاملات ۲۴ ساعته را در برابر همتاهای سنتی خود دارند. توکن‌های ALT2611 در شبکه لیکویید (Liquid Network) راه‌اندازی شده‌اند که یک سایدچین (زنجیره فرعی / Sidechain) در بلاک چین بیت کوین است.


کمپانی تتر ظاهراً با این اقدام جدید خود قصد راه‌اندازی بازاری جدید با نقش محوری استیبل کوین تتر را داشته که طبق گفته کارشناسان، در این مسیر موفق نبوده و احتمالاً نخواهد شد. همچنین، پلتفرم بیت‌فینکس در ماه آوریل (اردیبهشت) مجوز ارائه خدمات دارایی‌های دیجیتال را از دولت السالوادور دریافت کرد و قصد صدور اوراق قرضه بیت کوین خود را دارد.


اما بازارهای ارز دیجیتال طی ۱ ماه گذشته، شاهد افزایش خوش‌بینی‌ها و امیدها برای تایید ETF های اسپات بیت کوین بوده که یعنی، سرمایه‌های جدیدی به رمزارزها تزریق شده‌اند. استیبل کوین تتر که یکی از محبوب‌ترین ابزارهای خرید ارز دیجیتال در سراسر جهان است، طی ماه نوامبر شاهد رشد ۴.۵ میلیارد دلاری عرضه در گردش خود بوده است.


پلتفرم آماری-اطلاعاتی آرکام (Arkam) در روز ۲۸ نوامبر (۷ آذر)، با اشاره به این موضوع در گزارش خود نوشت که ۳ میلیون واحد از توکن‌های جدید USDT در بلاک چین ترون مینت شده‌اند. طی این دوره، یکی از آدرس‌های واریز در صرافی ارز دیجیتال کراکن (Kraken) نیز ورود ۲.۵ میلیارد دلار استیبل کوین به این آدرس کیف پول را تجربه کرده است.


داده‌های پلتفرم کریپتو‌اِسلِیت (CryptoSlate) نشان می‌دهند که عرضه استیبل کوین تتر USDT، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا کنون رشدی ۳۵ درصدی داشته و به سقف جدید ۸۹.۳۵ میلیارد دلاری رسیده است. تتر طی یک سال اخیر، از بحران‌های به‌وجود آمده برای رقبای اصلی خود یعنی یو‌اس‌دی کوین (USDC) کمپانی سِرکل (Circle) و بایننس یو‌اس‌دی (BUSD) کمپانی بایننس، بهره زیادی برده و شاهد ورود سنگین سرمایه‌های جدید به بازار خود بوده است.

عرضه تتر USDT
سهم عرضه تتر USDT در شبکه‌های مختلف – DeFiLlama


مجموع این تحولات، سلطه تتر بر بازار استیبل کوین‌ها را به ۷۰ درصد رسانده و طبق گزارش پلتفرم دیفای‌لاما (DeFiLlama)، ۵۰ درصد از عرضه فعلی تتر در شبکه ترون مینت شده و ۴۱ درصد آن در بلاک چین اتریوم قرار دارد. کارشناسان می‌گویند رشد عرضه تتر به معنی افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران در این بازار است و احتمالاً بخش بزرگی از آن، به سرمایه‌گذاران سازمانی مربوط می‌شود.


پائولو آردوینو، مدیرعامل کمپانی تتر، نیز اخیراً اظهار کرده که این کمپانی قصد راه‌اندازی محصولات جدیدی را در سال ۲۰۲۴ دارد تا گستره فعالیت‌های خود را توسعه ببخشد. وی به‌طور ویژه به راه‌اندازی دو محصول جدید در حوزه فین‌تک (FinTech) با بهره‌گیری از فناوری به‌کار گرفته‌شده در استیبل کوین تتر اشاره کرد، که پتانسیل جایگزینی چندین سرویس متمرکز محبوب در دنیای وب ۲ را دارند.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار ۱ روزه، طی دو هفته اخیر وارد روندی جدید در نزدیکی حمایت‌های سال ۲۰۲۲ شده است. تحلیل‌گران معتقدند در صورت شکست صعودی دامیننس تتر از سطوح فعلی، ممکن است در مرحله بعدی دچار کاهشی شدید یا بازگشتی صعودی شود.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView


در صورتی که دامیننس شکاف بالای سر خود را بشکند و رو به بالا حرکت کند، بازار ممکن است در نقطه کنترل (POC) که آغازکننده روند اخیر بوده، دچار نوسانات زیادی شود. از این رو، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این نواحی باید با احتیاط زیادی صورت گیرد.


یکی از تحلیل‌گران در پلتفرم تریدینگ‌ویو با نام کاربری کرایِر (TheCryer)، با انتشار نمودار هفتگی دامیننس تتر، روند خنثی فعلی و قرارگرفتن بالاتر از سطوح حمایتی را به دلیل صدور توکن‌های جدید USDT و رشد عرضه و مارکت کپ این استیبل کوین می‌داند.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView


دامیننس تتر در تایم فریم‌های بزرگ‌تر شاهد تشکیل یک الگوی مثلث صعودی از آوریل ۲۰۲۲ تا اکتبر ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۱ تا آبان ۱۴۰۲) بوده و طبق این الگو، رسیدن دامیننس تتر به زیر ناحیه ۶ درصدی موقعیت خوبی را برای فروش و برداشت سود ایجاد می‌کند و ممکن است مسیر نزولی را تا نزدیکی ۴ درصد و در بدترین حالت، ۲ تا ۳ درصد پیش ببرد.


از طرفی دیگر، شکست صعودی دامیننس تتر می‌تواند ابتدا تا ناحیه ۸ درصدی و سپس ۱۱ درصد ادامه پیدا کند که عموماً در این شرایط، موقعیت خوبی برای خرید ارز دیجیتال به‌وجود می‌آید. البته که در این سناریوها، باید رویدادهای هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) در آوریل ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) و تایید احتمالی ETF های اسپات این رمزارز را نیز، برای فعالیت در بازار در نظر گرفت.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۴ آذر

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) طی شش ماه اخیر شاهد رشد ۱۰ درصدی موجودی نهنگ‌های خود بوده که نشان از بالارفتن قدرت خرید آن‌ها در بازار دارد. رشد عرضه تتر در بازارهای ارز دیجیتال نیز، برتری این دارایی در برابر رقبای آن را نشان داده و چشم‌اندازی از تمایلات سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار ارائه می‌کند.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس، تتر USDT در محدوده‌های ۱.۰۰۰۷۰ دلار و ۵۰,۵۹۹ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در بازارهای ایران، ۰.۳۳ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۴ آذر

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) در روز ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) طی بیانیه‌ای اعلام کرد نزدیک به ۹ میلیون دلار توکن تتر (USDT) را مصادره کرده و این اتفاق، پس از مسدودکردن این موجودی‌ها توسط کمپانی تتر افتاده و متعلق به یک سازمان تبهکار بوده است. این افراد با تشکیل رابطه آنلاین با قربانیان خود، سعی در متقاعدکردن آن‌ها به سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای مختلف داشتند و با ارجاع آن‌ها به وب‌سایتی تقلبی، نشان می‌دادند که سرمایه‌ آن‌ها در فعالیت و رشد قرار دارد.


همچنین، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که قرار است با همکاری وزارت خزانه‌داری و کمیسیون بورس معاملات آتی کالا (CFTC)، اقدامات قانونی و نظارتی گسترده‌ای را در صنعت رمزارزها آغاز کنند. یکی از اقدامات اخیر این سازمان، جریمه ۴ میلیارد دلاری صرافی بایننس (Binance) و استعفا چانگ‌پنگ ژائو (CZ)، مدیر عامل این کمپانی بود.


ناگفته نماند که در تاریخ ۹ نوامبر (۱۸ آبان)، بایننس در یک تراکنش ۳.۹ میلیارد تتر را به یک کیف پول سرد انتقال داده بود و مشخص نشد که این سرمایه جهت پرداخت جریمه به وزارت دادگستری آمریکا بوده یا خیر. کمپانی تتر نیز چندی پیش اعلام کرده بود که با نهادهای قانونی و نظارتی، همکاری همه‌جانبه خواهد داشت.


در همین راستا، تتر روز گذشته اعلام کرد این کمپانی به‌همراه زیرمجموعه خود، صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex)، در رابطه با شکایت اخیر گروهی از خبرگزاران نیویورکی در حیطه قانون آزادی اطلاعات (FOIL)، تصمیم به عقب‌نشینی و عدم اعتراض به دادخواست گرفته‌اند. این دادخواست در مورد توافق کمپانی تتر و بیت‌‌فینکس با دادستانی کل نیویورک بوده که طبق آن، تتر برای خاتمه پرونده دوساله خود که در آن متهم به ادغام ۸۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌ کمپانی با سرمایه مشتریان خود شده، باید ۱۸.۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.


کمپانی تتر پیرامون این موضوع بیان کرد که همیشه تعهد خود به شفافیت در امور مالی را نشان داده، اما این تعهد به این معنی نیست که تتر در هر زمان و به‌طور بی‌قید و شرط، هر سندی را که لازم باشد در اختیار نهادها قرار می‌دهد. تتر در نظر دارد استاندارد رفتاری و اخلاقی را در صنعت رمزارزها ارتقا دهد و از این رو، سعی در تعاملات سازنده در عین اهتمام به گزارش‌دهی صحیح و حفظ حریم خصوصی اطلاعات دارد.


طی هفته‌های اخیر، بازار استیبل کوین‌ها شاهد سلطه غیرقابل انکار تتر بوده است. در حال حاضر، ۷۲ درصد از کل بازار استیبل کوین‌ها به تتر اختصاص دارد که نسبت به اوایل سال ۲۰۲۱ تا کنون، بی‌سابقه بوده است. این آمار برای رقیب اصلی تتر یعنی یو‌اس‌دی کوین (USDC) تنها ۲۰ درصد بوده و این در حالی است که مارکت کپ تتر، چند روز پیش به رکورد جدید ۸۸.۵ میلیارد دلار رسید.

تتر usdt
سلطه بازار تتر USDT در برابر سایر استیبل کوین‌های برتر – Glassnode


داده‌های آنچین تتر نیز نشان می‌دهند از این رقم، ۴۸ میلیارد دلار آن در شبکه ترون قرار داد و ۴۰ میلیارد دلار از توکن‌های تتر نیز، در بلاک چین اتریوم در گردش هستند. این آمار نشان از پذیرش و کاربردپذیری گسترده تتر دارد و این استیبل کوین توانسته جایگاه خود را به‌عنوان نوعی ستون فقرات در بازار ارز دیجیتال مستحکم کند. کمپانی تتر در حفظ جایگاه خود و تعهد به مشتریان ثابت قدم بوده و به گزینه‌ معتمدی در بازار پرتلاطم و غیرقابل پیش‌بینی ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.


داده‌های پلتفرم تحلیل‌گر سنتیمنت (Santiment) نیز نشان می‌دهند طی شش ماه اخیر، ۱۰۰ کیف پول بزرگ تتر بیش از ۱.۶۷ میلیارد دلار از توکن‌های USDT را خریده که این آمار، نشان از خرید قدرتمند این نهنگ‌ها در بازار دارد. سنتیمنت از تلاقی زمانی این آمار با عبور قیمت بیت کوین از سطح ۳۸,۰۰۰ دلار گفت و مهر تاییدی بر روند صعودی بازار زد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در تایم فریم هفتگی، یک الگوی پرچم صعودی (Bullish Flag) تشکیل داده است. در صورتی که دامیننس کف کانال خود را نشکند، این الگو احتمالاً تایید شده و شاهد کاهش قیمت ارزهای دیجیتال خواهیم بود. تحلیل‌گر تریدر ام‌پی (Trader-MP) در این باره می‌گوید این الگو تایید خواهد شد و رمزارزها یک دوره اصلاح را تجربه خواهند کرد. این تحلیل‌گر مجدداً تکرار کرد که هنوز زمان شروع بازار گاوی ارزهای دیجیتال فرا نرسیده است.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView


البته تریدر ام‌پی در تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۴ ساعته معتقد است که این شاخص هم‌اکنون در تلاش برای تشکیل یک کف بوده که پیامد آن را در شکست صعودی قیمت آلت کوین‌ها می‌بینیم.


دامیننس تتر در تایم فریم ۱ روزه، طی هفته‌های اخیر یکی از حمایت‌های مهم خود را از دست داده که عموماً در تحلیل تکنیکال، این سطح به مقاومت تبدیل شده و احتمال تست مجدد آن وجود دارد.

تحلیل دامیننس تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView


دامیننس تتر در این تایم فریم به زیر تمامی میانگین متحرک‌های خود کاهش داشته که تمامی این سطوح در نقش حمایت دامیننس بوده‌اند. اکنون انتظار می‌رود دامیننس به‌سمت بالا حرکت داشته باشد تا مقاومت پیش رو را تست کند که در صورت عدم شکست آن، دامیننس تتر ممکن است مسیر نزولی را ادامه دهد و به کف‌های جدید برسد. شکست صعودی از مقاومت هم مصادف با کاهش قیمت سایر رمزارزهای بازار خواهد بود.


شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) دامیننس تتر، چند هفته‌ای است که در ناحیه اشباع فروش (Oversold) قرار دارد که اخیراً، تحولاتی جزئی در آن دیده می‌شود؛ البته، کمی زود است که در تحلیل تتر به بررسی این موضوع بپردازیم.


در حال حاضر و با توجه به نمودار بالا، دامیننس تتر پس از تشکیل یک الگوی کف گرد (Rounded Bottom)، موفق شد میانگین متحرک‌های نمایی (EMAs) 10 روزه و ۲۱ روزه را به‌سمت بالا بشکند و ظاهراً اندیکاتور ۱۰ روزه، در روز جاری مشغول تست در قالب یک سطح حمایتی است. طبق شرایط فعلی، سقف فعلی دامیننس تتر ۶.۴۵ درصد و کف آن، ۶.۱۴ درصد برآورد شده است.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۲۷ آبان

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) در سال ۲۰۲۳ رکوردهای جدیدی را تا به امروز به‌ثبت رسانده و مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) این استیبل کوین بیش از ۲۰ میلیارد دلار رشد داشته است. همچنین این کمپانی طی یکی از اقدامات اخیر خود، به حوزه استخراج بیت کوین نیز وارد شده است.


بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس، تتر USDT در محدوده‌های ۱.۰۰۰۴۰ دلار و ۵۱,۵۸۵ تومان معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در بازارهای ایران، ۰.۲۲ درصد رشد داشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۲۷ آبان

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

طبق اطلاعات ارائه‌شده از سوی پلتفرم تحقیقاتی-آماری وِیل‌اَلرت (Whale Alert)، تتر تا به امروز در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۲.۷۵ میلیارد واحد توکن جدید USDT مینت کرده که از این آمار، ۴ میلیارد واحد آن متعلق به ۱ ماه اخیر بوده است. مارکت کپ تتر در ابتدای سال ۲۰۲۳ در سطح ۶۶ میلیارد دلار قرار داشت که طی یک روند افزایشی و بر اساس داده‌های وب‌سایت کوین‌گِکو (CoinGecko)، ارزش بازار استیبل کوین برتر در تاریخ ۱۴ نوامبر (۲۳ آبان) به سقف ۸۷ میلیارد دلاری رسید.


یکی از سخنگویان این کمپانی اظهار کرد که رشد مارکت کپ تتر به دو عامل مربوط می‌شود که فاکتور اول، هیجانات و امیدواری سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال برای تایید ETF های اسپات بیت کوین است که با تزریق سرمایه‌های سازمانی جدید به بازار نیز همراه شده است.

مارکت کپ تتر
تغییرات مارکت کپ تتر طی سال‌های اخیر – CoinGecko


نکته دیگر این‌جا است که استیبل کوین تتر رفته‌رفته به استانداردی رسمی برای دلار دیجیتال تبدیل شده و بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، از کاربردهای این ارز دیجیتال بهره برده و مردم کشورهایی که شاهد ارزش پول ملی خود هستند، با خرید تتر و تبدیل سرمایه به آن، نوعی پوشش معتبر برای سرمایه خود ایجاد می‌کنند. طبق آخرین آمار به‌دست آمده، تقریباً ۸۰ درصد تراکنش‌های کریپتویی در کشور برزیل، در قالب استیبل کوین USDT است و چندین کشور دیگر نیز، عملکردی مشابه از خود نشان داده‌اند.


یکی دیگر از دستاوردهای مهم تتر در سال ۲۰۲۳، موفقیت در دادگاه اخیر این کمپانی به‌همراه زیرمجموعه خود یعنی صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس (Bitfinex)، بود. شاکیان این پرونده، شاون دالیفکا و متیو اندرسون، اظهار داشتند که گزارشات ارائه‌شده کمپانی تتر در مورد پشتیبانی کامل هر یک واحد USDT با یک دلار آمریکا، با ابهامات و اطلاعات اشتباه همراه است.


پس از انجام رویه‌های لازم، قاضی پرونده این ادعا و اتهامات را رد کرد و شاکیان پرونده نیز، اعتراضی به این رأی دادگاه نداشتند و این پرونده به‌طور رسمی و کامل بسته شد. کمپانی تتر در ماه میلادی گذشته در گزارش سه ماهه سوم خود مشخص کرد که بیش از ۸۵ درصد از ذخایر این کمپانی را پول نقد و معادل‌های آن تشکیل داده و اکثریت این آمار، به اوراق قرضه کوتاه‌مدت اختصاص داده شده است.


اما کمپانی استیبل کوین تتر در یکی از آخرین اقدامات خود، با یک سرمایه‌گذاری سنگین به حوزه ماینینگ بیت کوین نیز وارد شده و ظاهراً قرار است به یکی از اعضای اصلی در این زمینه تبدیل شود. طبق گزارش نشریه بلومبرگ، کمپانی تتر در نظر دارد طی شش ماه آینده با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه به جمع استخراج‌کنندگان بیت کوین بپیوندد. این سرمایه در واقع بخشی از تسهیلات ۶۱۰ میلیون دلاری تتر به کمپانی ماینینگ نورثِرن دیتا (Northern Data) است و تتر با این حرکت، سهام این کمپانی آلمانی را نیز خریداری کرده است.


پائولو آردوینو، مدیرعامل آینده کمپانی تتر، پیرامون این موضوع اظهار کرد از این سرمایه برای تهیه تجهیزات ماینینگ و خرید سهام دیگر کمپانی‌های این حوزه استفاده خواهد شد و این‌که، تتر در نظر دارد به عضوی متعهد در اکوسیستم ماینینگ بیت کوین تبدیل شود. وی همچنین بیان کرد این کمپانی هم‌اکنون مشغول پیاده‌سازی تجهیزات ماینینگ بیت کوین در کشورهای اروگوئه، پاراگوئه و ال‌سالوادور است و هدف اصلی از این فعالیت‌ها، رسیدن به ۱ درصد از کل نیروی کامپیوتری موجود در شبکه بیت کوین است.


در این بین، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (Bank for International Settlements / BIS) در یکی از آخرین گزارشات خود عنوان کرد که هیچ استیبل کوینی در حال حاضر نمی‌تواند پیوند یا پگ (Peg) خود با دارایی مربوطه را در تمام مواقع حفظ کند و این مسئله، به حجم بازار یا پشتوانه آن استیبل کوین مربوط نمی‌شود. بانک BIS در گزارش خود نوشت که هم‌اکنون در بازار ارزهای دیجیتال بیش از ۶۰ استیبل کوین فعالیت دارند که در چهار دسته استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز فیات، رمزارز، کالا و بدون پشتوانه قرار می‌گیرند.


بانک BIS نوشت تعداد کمی از این استیبل کوین‌ها در ۹۷ درصد از مدت‌زمان فعالیت خود، بیش از ۱ درصد نوسانات قیمتی را تجربه کرده‌اند. این نهاد با اشاره به این‌که تبدیل تتر به ارز فیات به‌صورت مستقیم توسط این کمپانی دارای حداقل ۱۰۰,۰۰۰ دلاری، کارمزد ۰.۱ درصدی و اعتبارسنجی یک‌مرتبه‌ای ۱۵۰ دلاری است، بیان کرد این شرایط محدودیت‌هایی را برای کاربران عادی به‌همراه دارد که بر کاربردپذیری و اطمینان آن‌ها به استیبل کوین‌ها اثر منفی می‌گذارد. به‌علاوه، این بانک از تاخیر در انتشار روزانه گزارش ذخایر کمپانی‌هایی نظیر تتر و یو‌اس‌دی‌ کوین (USDC) انتقاد و شفافیت امور و حفظ ثبات قیمتی را، مهم‌ترین جوانب فعالیت این کمپانی‌ها معرفی کرد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار ۱ روزه نتوانسته ناحیه حمایتی خود را حفظ کند و از این رو، کارشناسان معتقدند هنگام پول‌بک (Pullback) دامیننس به سمت ناحیه شکسته‌شده، زمانی مناسبی برای خرید ارز دیجیتال خواهد بود. رمزارزها در این بازه دچار کاهش قیمت خواهند شد و برای سایکل صعودی بعدی خود آماده می‌شوند.

دامیننس تتر در تایم فریم 1 روزه
عملکرد دامیننس تتر در تایم فریم ۱ روزه – TradingView


اما تریدر ام‌پی (Trader-MP)، از تحلیل‌گران شناخته شده در پلتفرم تریدینگ‌ویو، با انتشار نمودار هفتگی دامیننس تتر معتقد است که این شاخص در آستانه بازگشت صعودی قرار دارد و بازار ارزهای دیجیتال پیش از آغاز بازار گاوی در سال ۲۰۲۴، وارد یک دوره نزولی خواهند شد. وی می‌گوید این تحلیل تتر از سوی سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی کشورها، تورم و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سایکل‌های بازار سهام و . . . اثر می‌پذیرد.

تحلیل تتر در نمودار هفتگی
تحلیل دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView


وی با اشاره به اندیکاتور مکدی (MACD) در تصویر بالا، معتقد است حرکت نزولی دامیننس تتر تقریباً به‌پایان رسیده و اندیکاتور مکدی به ناحیه صفر نزدیک شده است. این تحلیل‌گر به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند که برداشت سود خود را انجام دهند، چرا که بر خلاف عقیده اکثر کارشناسان، بازار گاوی ارزهای دیجیتال هنوز شروع نشده است.

دامیننس تتر در نمودار 1 هفته ای
عملکرد دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView


تحلیل‌گر وِکتوراَلگو (VectorAlgo) اما، دامیننس تتر در نمودار هفتگی را نزولی دیده و معتقد است عملکرد این شاخص تضعیف شده و ممکن است یک شکست نزولی دیگر را تجربه کند. از دست‌رفتن حمایت دامیننس در میانگین متحرک ۱۰۰ دوره‌ای (۱۰۰ MA) که در نمودار به رنگ آبی نمایش داده شده، نشان از یک چشم‌انداز نزولی بلندمدت دارد.


اکنون باید دید که آزمایش مجدد حمایت افقی چه نتیجه‌ای دارد و پیش‌بینی شده تغییرات دامیننس تتر در بازارهای فیوچرز (آتی / Futures) ارز دیجیتال نیز تاثیرگذار باشد. اما در حال حاضر، عملکرد دامیننس نزولی دیده می‌شود که برای بیت کوین و آلت کوین‌ها سیگنالی صعودی به‌شمار می‌آید.

دامیننس تتر در نمودار 3 ماهه
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۳ ماهه – TradingView


یکی دیگر از تحلیل‌گران با نام مستعار سِن کریپتو (Sen_Crypto)، با انتشار نمودار سه ماهه دامیننس تتر نوشت که سناریوهای نزولی همزمان با نزدیک‌شدن به هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving)، محتمل‌تر دیده می‌شوند و در صورت شکست نزولی از سطح ۵.۸ درصد، آلت کوین‌ها می‌توانند رشدهای قابل توجهی را طی ماه‌های آتی تجربه کنند. اکثر آلت کوین‌های بازار هم‌اکنون بالاتر از حمایت ۱۸ ماه خود که در پی سقوط لونا (LUNA) تشکیل شده معامله می‌شوند.


این تحلیل‌گر معتقد است رمزارزها تا ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳)، رشد قابل توجهی خواهند داشت و سه ماهه پایانی ۲۰۲۳ زمان مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری است. زمانی که آلت کوین‌ها از میانگین متحرک نمایی ۲۱ ماهه (۲۱M EMA) خود عبور کنند، یک بازار صعودی ۶ ماهه تا ۱ ساله را تجربه خواهند کرد.


در حال حاضر بیشتر آلت کوین‌ها پایین‌تر از این سطح قرار دارند و شاخص مارکت کپ کل بازار به استثنای بیت کوین (TOTAL2)، از آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) تا کنون نتواسته از این میانگین متحرک عبور کند. این شرایط نشان می‌دهد که آلت کوین‌ها در قیمت بسیار پایینی قرار دارند و اکثریت ۱۰۰ رمزارز برتر بازار، با سقف تاریخی خود هنوز ۹۰ درصد تا ۹۵ درصد فاصله دارند. پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیت کوین بین ۱۲ ماه تا ۱۸ ماه بعد از هاوینگ به‌سمت سقف جدید خود حرکت کند.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۲۰ آبان

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) در چهارشنبه گذشته شاهد صدور لایحه‌ای جدید از سوی اعضای کنگره آمریکا بود که طبق آن، استفاده از این استیبل کوین برای مقامات این کشور ممنوع اعلام شد. مارکت کپ (ارزش بازار / Market Capitalization) استیبل کوین برتر بازار طی هفته گذشته و رشد قیمت‌ها در بازار ارز دیجیتال، به سقف‌های جدیدی رسید.


بر اساس آمار پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به تومان او ام پی فینکس، توکن USDT به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۵۹ دلاری و ۵۱،۳۶۰ تومان در بازارها معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، ۰.۳۹ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۲۰ آبان

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

لایحه جدیدی در روز چهارشنبه از سوی اعضای هر دو حزب کنگره ایالات متحده معرفی شد که بر اساس آن، مقامات آمریکایی نمی‌توانند از کمپانی‌ها و پلتفرم‌های چینی، یوان دیجیتال و استیبل کوین تتر استفاده کنند. طبق گفته نمایندگان، این لایحه به‌منظور مقابله با دشمنان کشور و بستن راه‌های پنهانی برای دسترسی آن‌ها به اطلاعات امنیتی و محرمانه آمریکا صادر شده است.


در صورتی که این لایحه تصویب شود، مقامات دولتی آمریکا دیگر قادر به انجام فعالیت‌های تجاری با کمپانی آی‌فینکس (iFinex)، شرکت مادر تتر، نخواهند بود. این در حالی است که گزارشات اخیر نشان می‌دهند بخش بزرگی از فعالیت‌های صنعت کریپتو وابسته به کشور چین است. چین توانسته نسبت به کمپانی‌ها بزرگ کریپتویی نظیر تتر، بیت‌مِین (Bitmain)، بایننس (Binance)، هوبی (Huobi)، اوکی‌اکس (OKX) و بسیاری دیگر، درآمد بیشتری را از این صنعت به‌دست آورد.


اما در هفته‌ای که گذشت، ارزش بازار استیبل کوین تتر به ۸۶.۵۱ میلیارد دلار رسید و نسبت به ماه میلادی گذشته ۳.۶ درصد رشد پیدا کرد. از این آمار، ۴۵.۸۲ میلیارد دلار آن متعلق به بلاک چین ترون یعنی تتر TRC20 بوده و تقریباً ۴۰ میلیارد دلار از تترها، در شبکه اتریوم با استاندارد ERC20 در گردش هستند. باقیمانده توکن‌های تتر، در سایر بلاک چین‌ها در گردش است.


اکنون نزدیک به یک ماه است که مارکت کپ تتر سیر صعودی داشته و بین روزهای ۳ تا ۹ نوامبر (۱۲ آبان تا ۱۸ آبان)، موفق شد با رشدی ۴.۳۶ درصدی به سقف‌های جدیدی برسد. از این آمار، بیشترین جفت‌ارزهای معامله شده با تتر شامل استیبل کوین USDC، بیت کوین و اتریوم بوده و صرافی ارز دیجیتال بایننس، بیشترین حجم معاملات تتر را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر نزدیک به ۵۳ درصد از عرضه در گردش تتر، در شبکه ترون قرار دارد و توکن USDT در شبکه‌های ترون و اتریوم، به‌ترتیب دارای ۳۲,۸۶۰,۰۰۰ و ۴,۶۴۸,۰۰۰ کیف پول فعال است.


در جایی دیگر تام وَن، تحلیل‌گر پلتفرم “۲۱co”، با استفاده از داده‌های آنچین تغییرات نقدینگی موجود در استیبل کوین‌های تتر و یو‌اس‌دی کوین در شبکه آوه (AAVE) را در برابر نرخ‌های دولتی آمریکا مورد مقایسه قرار داد. این تحلیل‌گر که در گذشته نیز در مورد همبستگی تغییرات نرخ بهره فدرال رزرو با میزان نقدینگی در بازار استیبل کوین‌ها صحبت کرده بود، روز گذشته طی پستی در پلتفرم X نشان داد که پس از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، بازار استیبل کوین‌های USDT و USDC شاهد خروج ۱ میلیارد دلار سرمایه بودند.

تتر usdt
تغییرات نقدینگی موجود در بازار USDT و USDC پس از افزایش نرخ بهره – ۲۱co


مشابه با این اتفاق، در جولای ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) نیز افتاد و با افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره فدرال، تتر شاهد خروج ۳۸۰ میلیون دلار از بازار خود بود. اکنون و با توجه به عدم افزایش نرخ بهره طی آخرین نشست فدرال رزرو، سطح نقدینگی در بازار تتر به بالاترین حد خود رسیده است.


به‌علاوه، تام ون معتقد است قیمت و نسبت ریسک به پاداش استیبل کوین‌ها در پلتفرم‌های حوزه دیفای (DeFi)، تفاوت چندانی با بازارهای عادی نداشته و منجر به کاهش استفاده کاربران از این دسته از رمزارزها در این بخش شده است.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) همچنان روند نزولی خود را حفظ کرده و سرمایه موجود در بازارهای ارز دیجیتال، از استیبل کوین‌ها خارج شده و به سایر رمزارزها منتقل می‌شود. البته که این عملکرد نشانه‌ای مثبت برای بازار بوده و احتمال رشد بیشتر قیمت رمزارزها وجود دارد.


در حال حاضر دامیننس تتر در یک سطح حمایتی بسیار مهم در ناحیه ۶.۲ درصدی قرار دارد که در تابستان سال گذشته ایجاد شده و تا کنون بارها از این ناحیه تقاضا، به‌سمت بالا بازگشت داشته است. در صورتی که دامیننس تتر پس از رسیدن به این سطح رشد پیدا کند، به این معنی خواهد بود که سرمایه‌ فعالان بازار از بیت کوین و آلت کوین‌ها خارج می‌شود و به بازار استیبل کوین‌ها انتقال پیدا می‌کند و چنانچه شاهد شکست نزولی از این حمایت باشیم، رمزارزها پتانسیل رشد خوبی پیدا خواهند کرد.

تحلیل دامیننس تتر
تحلیل دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView


دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه همان‌طور که در تصویر بالا پیدا است، پس از رشد اخیر قیمت بیت کوین، سطوح حمایتی را یکی پس از دیگری شکسته و اکنون، ۵.۲۶ درصد به‌عنوان هدف بعدی دامیننس برآورد شده است. چنین سناریویی به این معنی است که قیمت بیت کوین، به رشدهای خود ادامه خواهد داد.


در حال حاضر در تحلیل بیت کوین، مرز ۴۰,۰۰۰ دلار به‌عنوان مقصد بعدی قیمت در نظر گرفته شده که با کاهش دامیننس تتر به سطح مذکور، احتمالاً شاهد تایید این سناریو خواهیم بود که دور از انتظار هم نیست.

عملکرد دامیننس تتر usdt
عملکرد دامیننس تتر در تایم فریم ۱ روزه – TradingView


ریدکریپتو (readCrypto)، از تحلیل‌گران برجسته پلتفرم تریدینگ‌ویو، با انتشار نمودار ۱ روزه دامیننس تتر از تشدید نوسانات بازار در روزهای اخیر خبر داد و اظهار کرد، سرمایه‌های جدیدی به استیبل کوین تتر وارد شده‌اند. وی معتقد است که نوسانات اخیر در اوراق قرضه آمریکا، شاخص دلار (DXY) و بازارهای سهام بر بازار ارز دیجیتال تاثیر نگذاشته و حداقل در روزها و هفته‌های اخیر، با یگدیگر همبستگی نداشته‌اند.


ریدکریپتو می‌گوید دامیننس بیت کوین فعلاً بالاتر از مرز ۵۰ درصد قرار دارد و در صورت کاهش، سرمایه‌گذاران به آلت کوین‌ها روی خواهند آورد؛ در این بین، چنانچه دامیننس تتر پایین‌تر از ناحیه ۵.۸۹ درصد تا ۶.۳۹ درصد قرار بگیرد، رمزارزها پتانسیل آغاز بازار گاوی جدید را پیدا خواهد کرد. البته که بازار گاوی واقعی زمانی آغاز می‌شود که دامیننس بیت کوین به زیر ۵۰ درصد برسد.


از این رو، ناحیه مذکور برای دامیننس تتر اهمیت زیادی دارد و حتی اگر این‌طور به نظر برسد که به زیر این ناحیه کاهش پیدا می‌کند، ممکن است بازگشتی صعودی از آن داشته باشد.

دامیننس تتر در تایم فریم 1 روزه
سناریوی احتمالی برای دامیننس تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView


تحلیل‌گر شیواز (Shivaz) نیز با ارائه تصویر بالا از دامیننس تتر در تایم فریم ۱ روزه، احتمال کاهش این شاخص تا ۵.۶۰ درصد را محتمل‌تر می‌بیند که در صورت تایید، بازار یک پامپ را شاهد خواهد بود. البته که این سطح در واقع یک حمایت قوی است، اما شکست نزولی آن، ممکن است دامیننس تتر را تا ۴.۶۰ درصد پایین بیاورد که زمان زیادی خواهد برد.


به این ترتیب، دامیننس تتر در مرحله اول ممکن است تا ۵.۶۰ درصد کاهش پیدا کند که در پی آن، قیمت‌ها رشد کرده و حین اصلاح بعد از حرکت صعودی، دامیننس تتر فرصت بهبود را پیدا خواهد کرد. این تحلیل‌گر آغاز بازار گاوی واقعی برای رمزارزها را، در صورت کاهش دامیننس تتر به سطح ۴.۰۵ درصد محتمل می‌بیند.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۱۳ آبان

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (Tether / USDT) به یکی از رمزارزهای محبوب برای انجام تراکنش‌ها در کشور برزیل تبدیل شده و گزارش‌های ذخایر این کمپانی، با دارایی‌های مازاد همراه بوده است. همچنین این کمپانی با ارائه تسهیلات به کمپانی‌های ماینینگ بیت کوین، ظاهراً قصد ایجاد تنوع بیشتر در سرمایه‌گذاری‌های خود دارد.


بر اساس آمار پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۳۸ دلاری و ۵۱۸,۹۰۰ ریال در بازارها معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، نزدیک به ۱ درصد کاهش قیمت داشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۱۳ آبان

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

استیبل کوین تتر در کشور برزیل رشد قابل توجهی در استفاده در تراکنش‌ها را شاهد بوده و طبق گزارشات آژانس‌های اطلاعاتیِ مالی این کشور، نزدیک به ۸۰ درصد از تراکنش‌های ارز دیجیتال برزیل از طریق استیبل کوین تتر انجام می‌شوند. تراکنش‌های ارز دیجیتال تتر در برزیل، تا اواسط ماه اکتبر (اوایل آبان ماه) بیش از ۵۵ میلیارد دلار برآورد شده که تقریباً دو برابر تراکنش‌های بیت کوین در این کشور است.


استفاده از تتر در برزیل روندی رو به رشد را از سال ۲۰۲۱ تا کنون داشته و برای نخستین بار، در جولای ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) بود که همزمان با آشفتگی بازار ارزهای دیجیتال و فروپاشی پلتفرم‌های وام‌دهی تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital) و وُیِجر (Voyager)، حجم معاملات تتر در این کشور از بیت کوین فراتر رفت. در تاریخ ۲۵ اکتبر (۳ آبان)، دولت برزیل لایحه شناخت ارزهای دیجیتال به‌عنوان «دارایی‌های مالی» را تصویب و برای سرمایه‌گذاری و استفاده از آن‌ها در داخل و خارج از کشور، مالیات‌هایی را وضع کرد. همچنین، صرافی‌های بزرگی نظیر کوین‌بیس (Coinbase) و بایننس (Binance) در این کشور فعالیت می‌کنند.


کمپانی تتر در ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، در گزارش سه ماهه سوم ذخایر خود خبر از ۳.۲ میلیارد دلار دارایی مازاد داد. این گزارش که توسط کمپانی حساب‌رسی “BDO” در ایتالیا امضا شد، نشان داد که تتر ۸۳.۲ میلیارد دلار استیبل کوین در بازارهای ارز دیجیتال در گردش دارد و برای آن‌ها، ۸۶.۴ میلیارد دلار دارایی پشتوانه در ذخایر خود حفظ کرده است. از این آمار، نزدیک به ۷۲.۶ میلیون دلار آن به اوراق بهادار خزانه‌داری آمریکا مانند اوراق قرضه کوتاه‌مدت، توافق‌نامه‌های بازخرید و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته است.


همچنین، تتر در این گزارش از کاهش ۳۳۰ میلیون دلاری وام‌های وثیقه‌دار خود به سطح ۵.۲ میلیارد دلار خبر داد. کمپانی تتر در سال ۲۰۲۲ متعهد شد که وام‌های وثیقه‌دار در ذخایر خود را در سال ۲۰۲۳، به صفر می‌رساند. رشد نرخ‌های بهره باعث شده که این کمپانی شاهد سود خوبی در ذخایر خود باشد و در بازه سه‌ماهه، نزدیک به ۱ میلیارد دلار به ارزش دارایی‌های خود بیافزاید.


در این بین، تتر فعالیت‌های خود را به‌نوعی معطوف به بیت کوین نیز کرده است و به‌تازگی، به یکی از کمپانی‌های آلمانی ماینینگ بیت کوین تحت عنوان نورثِرن دیتا (Northern Data)، وام ارائه کرده است. طبق بیانیه این کمپانی منتشرشده در ۲ نوامبر (۱۱ آبان)، نورثرن دیتا به‌منظور گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود در زمینه استخراج بیت کوین، یک وام ۶۱۰ میلیون دلاری از کمپانی تتر دریافت کرده است.


پائولو آردوینو، مدیر ارشد فناوری و مدیرعامل جدید تتر، اظهار کرد که این وام طی سال ۲۰۲۴ به کمپانی آلمانی ارائه می‌شود و مبلغ آن، از سودهای به‌دست آمده کمپانی در بخش‌های دیگر و نه ذخایر تتر برداشته خواهد شد تا با امور مالی مرتبط با استیبل کوین تتر، تداخلی نداشته باشد. وی در ادامه صحبت‌های خود افزود که کمپانی تتر در نظر دارد بخش کوچکی از سودهای خود را در زیرساخت‌های بخش‌های انرژی، اطلاعات و ارتباطات همتا به همتا سرمایه‌گذاری کند.

عرضه استیبل کوین ها
تغییرات عرضه استیبل کوین‌ها طی سال‌های اخیر – THEBLOCK


در جایی دیگر، پلتفرم خبری-تحلیلی بلاک (THEBLOCK) گزارش داد که با رشد قیمت اخیر بیت کوین، عرضه کل استیبل کوین‌ها در بازار افزایش پیدا کرده است. بیت کوین با گذشت دو هفته از خبر جعلی تایید ETF اسپات کمپانی بلک‎‌راک (BlackRock)، روندی رو به رشد را حفظ کرده و گزارشات پلتفرم بلاک نشان می‌دهند که همزمان با افزایش قیمت بیت کوین، عرضه استیبل کوین‌ها در بازار بیشتر شده و بخش بزرگی از آن متعلق به تتر یا USDT است.


آمارها نشان می‌دهند که افزایش عرضه استیبل کوین‌ها، به معنی ورود سرمایه جدید به بازارهای ارز دیجیتال و افزایش تقاضا است. در همین راستا، پلتفرم تحلیل‌گر گلس‌نود (Glassnode) نیز گزارش داد که شاخص آلت سیزن این کمپانی یک شکست صعودی داشته که نشان‌گر رشد معاملات بیت کوین، آلت کوین‌ها و استیبل کوین‌ها است.


پلتفرم آماری وِیل اَلرت (Whale Alert) هم روز گذشته از انتقال نزدیک به ۱.۳۵ میلیارد دلار تتر از یک کیف پول ناشناس به صرافی بایننس خبر داد. زمانی که انتقالی به این بزرگی مشاهده می‌شود، معمولاً به این معنی که سرمایه‌گذار مربوطه قصد خرید ارز دیجیتال را دارد. البته ممکن است که بخشی از این استیبل کوین‌ها به پول فیات نیز تبدیل شود یا از آن در بخش‌های دیفای (DeFi) رمزارزها مانند استیکینگ (Staking) استفاده شود.


تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

در رابطه با تحلیل تکنیکال تتر، ابتدا باید دید که دامیننس تتر (Tether Dominance / USDT.D) در نمودارها چه شرایطی پیدا کرده است. یکی از تحلیل‌گران برجسته پلتفرم تریدینگ‌ویو به‌نام الِن سَنتانا (Alan Santana)، معتقد است که دامیننس تتر رو به رشد نیست و این مسئله، بیت کوین و سایر آلت کوین‌های بازار را در مسیری صعودی نشان می‌دهد.

تحلیل تتر در نمودار هفتگی
تحلیل تتر در نمودار هفتگی – TradingView


وی در تحلیل دامیننس تتر خود نوشت که میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (۵۰D EMA) شاخص USDT.D، از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ (بهمن ۱۴۰۱ تا فروردین ۱۴۰۲) بارها و بارها در قالب یک حمایت تست شده است؛ حتی با وجود شکست این سطح، به‌سرعت بعد از یک هفته بهبود یافته و به‌طور کل، دامیننس تتر توانسته میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه خود را در بازه بلندمدت حفظ کند.


اما در هفته گذشته این میانگین متحرک برای نخستین بار از سپتامبر ۲۰۲۱ تا کنون شکسته شده که تغییر بزرگی برای این شاخص به‌شمار می‌آید و می‌توان سناریوی نزولی آن را تاییدشده در نظر گرفت. اکنون، این احتمال وجود دارد که یک شدو (Wick) در راستای تست میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه در نقش یک مقاومت ایجاد شود و پس از آن، ادامه حرکت نزولی را شاهد باشیم.


در هر صورت، زمانی که شرایط برای دامیننس تتر نزولی دیده می‌شود، متقابلاً بیت کوین در سناریوهای صعودی سیر می‌کند و سناریوی نزولی تتر زمانی نامعتبر می‌شود که دامیننس تتر از میانگین متحرک‌های نمایی ۵۰ روزه و ۱۰ روزه خود عبور کند و کندل هفتگی را بالاتر از آن‌ها ببندد.

دامیننس تتر در نمودار هفتگی
عملکرد دامیننس تتر در نمودار هفتگی – TradingView


تحلیل‌گر کرایِر (TheCryer) نیز با بررسی دامیننس تتر در نمودار هفتگی، سقف سه قلو این شاخص در ناحیه ۹ درصدی را نشان داد که تتر پس از عدم موفقیت در شکست آن، اکنون به ناحیه حمایتی ۵ درصد رسیده است. وی اظهار کرد که سطح فعلی دامیننس تتر نشان از آغاز بازار گاوی رمزارها دارد و در صورتی که این شرایط ادامه داشته باشد و تتر در ارائه شفافیت امور خود و مقابله با اتهامات اخیر از سوی نهادهای نظارتی موفق ظاهر نشود، دامیننس این استیبل کوین ممکن است تا ۳.۷ درصد کاهش داشته باشد.

دامیننس تتر و بیت کوین
مقایسه دامیننس تتر و بیت کوین در نمودارهای ۱ روزه – TradingView


همچنین، کرایر نمودارهای ۱ روزه تتر و بیت کوین را مورد مقایسه قرار داد و به‌طور واضح مشخص است که رشد قیمت بیت کوین با کاهش دامیننس تتر همراه است که یعنی، همبستگی معکوس با یکدیگر دارند. در شرایط فعلی بازار، کمپانی تتر با رشد تقاضای سرمایه‌گذاران مواجه شده که مجبور به صدور بیشتر توکن‌های USDT است و خرید بیشتر بیت کوین و آلت کوین‌های بازار را در پی خواهد داشت.


البته یکی دیگر از تحلیل‌گران تریدینگ‌ویو با نام مستعار مت‌گاکس (MtGoxFX)، معتقد است دامیننس تتر سطح تعیین‌کننده ۶.۵ درصدی را حفظ می‌کند و بازار صعودی فعلی چیزی جز یک تله گاوی (Bull Trap) نیست.


تحلیل تتر و بررسی تغییرات در نمودار USDT؛ ۶ آبان

به گزارش واحد ترید و تحلیل صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، تتر (USDT) و برخی دیگر از استیبل کوین‌ها و رپد توکن‌ها، قرار است از لیست بازارهای شعبه کانادا صرافی رمزارز کراکن (Kraken) حذف شوند. همچنین کمپانی تتر با فشارهایی از سوی نهادهای نظارتی و قانون‌گذار آمریکایی در رابطه با کمک مالی به گروه‌های تروریستی روبرو شده است.


بر اساس آمار تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس، تتر به‌ترتیب در نواحی ۱.۰۰۰۱۶ دلاری و ۵۲۲,۰۰۰ ریال در بازارها معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، نزدیک به ۱ درصد رشد قیمت داشته است.

پادکست تحلیل تتر – ۶ آبان

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

صرافی ارز دیجیتال کراکن طی یک ایمیل، به کاربران خود اطلاع‌رسانی کرده که در انتهای ماه سپتامبر تمام تراکنش‌های مرتبط با استیبل کوین تتر (USDT) و دای (DAI) و چندین رپد توکنِ (Wrapped Token) بیت کوین، اتریوم و . . . را لغو خواهد کرد. سخنگوی این صرافی اظهار کرد که این اقدام را در راستای پیروی از قوانین و مقررات کانادا و مطابقت با استانداردهای موجود در صنعت رمزارزها انجام خواهند داد و در صورت نیاز، این ارزهای دیجیتال را از لیست بازارهای کراکن در کانادا حذف خواهند کرد.


البته این خبر برای کاربران کانادایی رمزارزها غافل‌گیرکننده نبود، چرا که پیش از این پلتفرم‌هایی نظیر اوکی‌اکس (OKX)، کوین‌بیس (Coinbase) و کریپتو دات‌کام (Crypto.com) در این کشور نیز، دست به اقدامی مشابه زده بودند و در راستای رعایت قوانین این کشور، ارز دیجیتال USDT و چندین رمزارز دیگر را از دارایی‌های خود حذف کردند. این روند می‌تواند منجر به حذف استیبل کوین تتر در تمام بازارهای ارز دیجیتال در کانادا و متعاقباً کاهش مارکت کپ تتر (ارزش بازار) شود.


چندین مقام قانون‌گذار آمریکایی از وزارت دادگستری این کشور (DOJ) درخواست کردند که برای کمپانی‌های بایننس (Binance) و تتر (Tether) در رابطه با ارتباط آن‌ها با تروریسم مالی و احتمال نقض قوانین مرتبط با تحریم‌ها، تحقیقات و بررسی‌های لازمه صورت گیرند. مِریک گارلَند، دادستان کل، به‌همراه سناتورها سینتیا لومیس و فرِنچ هیل، روز پنجشنبه نامه‌ای را به وزارت دادگستری ارسال کردند و در آن خواستار بررسی دقیق میزان فعالیت این کمپانی‌ها، در زمینه تامین منابع لازم برای گروه‌های تروریستی و نقض قوانین تحریم‌ها شدند.


این‌طور که پیدا است، از پروتکل‌ها و شبکه‌های بایننس و تتر برای ارسال پول و کمک‌‌های مالی به نیروهای حماس استفاده شده است. تتر در واکنشی شدید به این موضوع، اتهامات فعلی را «فوق‌العاده اشتباه» خواند و اعلام کرد حجم سنگینی از پول‌های غیرقانونی از طریق رمزارزها جابه‌جا نشده‌اند. تتر همچنین با اشاره به رعایت قوانین و مقررات توسط این کمپانی، خاطرنشان کرد که در گذشته، تتر طی همکاری خود با مقامات دولتی ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه غیرقانونی را مصادره کرده‌اند.


در همین راستا، کمپانی‌های آماری-تحلیلی چینَلیسِس (Chainalysis) و اِلیپتیک (Elliptic) نیز این ادعاها را رد و اعلام کردند که حجم سرمایه منتقل‌شده میلیون‌ها دلار نبوده و تنها چندهزار دلار ارزش داشته است. اما علی‌رغم انتشار این آمار، نشریه وال‌استریت ژورنال خبر خود را اصلاح نکرد و مقامات آمریکایی همچنان به تشدید موشکافی‌ها در برابر کمپانی‌های بایننس و تتر مشغول هستند.


هفته گذشته بود که مدیرعامل آینده کمپانی تتر، پائولو آردوینو، اعلام کرد که قرار است از سال میلادی جدید، گزارشات ذخایر تتر را به‌صورت لحظه‌ای نمایش دهند که البته هنوز تاریخ دقیقی برای راه‌اندازی این بخش اعلام نشده است. در حال حاضر، کمپانی تتر گزارش ذخایر خود را به‌صورت روزانه در وب‌سایت رسمی خود منتشر می‌کند و طبق آمار کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)، مارکت کپ تتر هنگام نگارش این متن کمی بالاتر از ۸۴,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار قرار دارد.

آردوینو از سایر برنامه‌های تتر برای سال جدید میلادی، به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تکنولوژی، همکاری بیشتر با نهادهای قانون‌گذار و استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد.

ورود تتر به صرافی ها
تغییرات جریان ورود تتر USDT به صرافی‌ها – Santiment

در هفته گذشته، پلتفرم تحلیل‌گر آنچین سنتیمنت (Santiment) از سیل عظیم استیبل کوین تتر به صرافی‌های ارز دیجیتال خبر داد که یک سیگنال صعودی مبنی بر رشد بازار و خرید ارز دیجیتال توسط فعالان بازار به‌شمار می‌آید که بخشی از آن را، در رشد قیمت بیت کوین طی هفته اخیر شاهد بودیم. این آمار که نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برآورد شد، برای آخرین بار در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) دیده شده بود و با یک رشد ۴۰ درصدی، افزایش قدرت خرید سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد.


در همین راستا، پلتفرم ویل‌آلرت (Whale Alert) روز گذشته خبر از انتقال نزدیک به ۶۰ میلیون واحد تتر از یک کیف پول ناشناس به صرافی بایننس خبر داد که ممکن است این انتقال، با هدف خرید ارز دیجیتال صورت گرفته باشد.

تحلیل تتر با بررسی تغییرات تکنیکال

دامیننس تتر (USDT.D) در نمودار هفتگی سطح تقاضای خود را حفظ کرده و احتمالاً برای مدتی در همین شرایط باقی بماند، اما در چشم‌اندازی وسیع‌تر، شرایط خیلی خوبی برای این شاخص مهم در بازار ارزهای دیجیتال دیده نمی‌شود.

تحلیل تتر در نمودار هفتگی
تحلیل تتر در نمودار هفتگی – TradingView


طبق نمودار بالا، پیش‌بینی شده که دامیننس تتر ابتدا یک حرکت صعودی داشته باشد که با کاهش قیمت بیت کوین به ناحیه بین ۳۳,۰۰۰ دلار تا ۳۱,۰۰۰ دلار همراه خواهد شد و پس از آن، کاهش دامیننس USDT به سطوح مشخص‌شده در نمودار محتمل است که متعاقباً، رشد قیمت بیت کوین تا ۳۸,۰۰۰ دلار و نواحی بالاتر از ۴۰,۰۰۰ دلار را می‌تواند به‌همراه داشته باشد.


کِچ اف‌اکس (KechFX)، از تحلیل‌گران شناخته‌شده در پلتفرم تریدینگ ویو، نیز با انتشار نمودار ۱ روزه دامیننس تتر، از شکست الگوی مثلث در این نمودار گفته و چندین سطوح را برای خروج و ورود به بازار در روزهای آتی مشخص کرده است. طبق نمودار زیر، دامیننس تتر هم‌اکنون در حال تلاش برای تست مجدد (Retest) ناحیه شکسته‌شده است.

تحلیل تتر در نمودار 1 روزه
تحلیل تتر در نمودار ۱ روزه – TradingView


تحلیل‌گر مگز (Mags) نیز روز گذشته طی یک پست در پلتفرم X، نمودارهای قیمت بیت کوین و دامیننس تتر را با یکدیگر مقایسه کرد و اظهار کرد رالی (حرکت صعودی / Rally) قیمت بیت کوین همچنان ادامه دارد. همان‌طور که آگاه هستید، میان دامیننس تتر و قیمت بیت کوین یک همبستگی معکوس وجود دارد.

تحلیل تتر در بازه بلندمدت
تحلیل تتر در بازه بلندمدت – Mags


این تحلیل‌گر با انتشار نمودار بالا نوشت که دامیننس تتر خط روند حمایتی خود را به‌سمت پایین شکسته و هدف بعدی را برای آن، ناحیه ۴.۸۲ درصدی برآورد کرده است.


این در حالی است که بیت کوین به‌طور همزمان از رِنج سابق خود یک شکست صعودی داشته و در صورتی که این شرایط تداوم داشته باشد، احتمالاً کاهش بیشتر دامیننس تتر همزمان با رشد بیشتر قیمت بیت کوین را شاهد خواهیم بود.

با توجه به تحلیل تکنیکال تتر و بررسی نمودار USDT، به‌نظر شما دامیننس تتر و بازار ارز دیجیتال چه شرایطی را در ادامه پیدا می‌کنند. خواهشمندیم با ثبت نظر خود با ما در ارتباط باشید.

سلب-مسئولیت-تحلیل-تتر

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا