تحلیل ارز دیجیتال

بازار ارز دیجیتال در آستانه مواجهه با شلوغ ترین هفته سال

معامله‌گران در روزهای پیش رو در هفته جاری با مجموعه‌ای از رویدادها روبرو هستند که پتانسیل تحول بازارها، به‌ویژه بازار ارز دیجیتال را دارند. این عوامل شامل نشست فدرال رزرو، گزارش درآمد کمپانی‌های تکنولوژی و شاخص‌های اقتصادی مهم می‌شوند.


روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته قرار است فدرال رزرو ایالات متحده نشستی را با هدف افزایش نرخ بهره به میزان ۰.۷۵ درصد طبق انتظارات داشته باشد.


پیرامون گزارش درآمد کمپانی‌ها، برخی از اعضای سنگین وزن شاخص اِس‌اند‌پی ۵۰۰ (S&P 500)، شامل مایکروسافت، گوگل، متا، اپل و آمازون در کنار ۱۷۰ کمپانی دیگر، قرار است گزارش درآمد خود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ را تا روز جمعه ارائه کنند.


همچنین، روز پنجشنبه شاخص پیشرو (Advance) تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا برای فصل دوم سال منتشر خواهد شد که بازارها آن را به‌عنوان معیاری برای تشخیص رکود احتمالی مورد بررسی قرار می‌دهند. طبق برآورد بلومبرگ، اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که این شاخص، نرخ رشد سالیانه اقتصاد آمریکا در سه ماهه گذشته را به میزان ۰.۵ درصد نشان دهد.


در هفته گذشته، مهم‌ترین شاخص‌های بازار ایالات متحده در راستای پیشرفت مثبت در بخش‌های مختلف، موفق به ثبت رشد شدند. بر اساس گزارش اِل‌پی‌اِل فایننشال (LPL Financial)، ۹۸ درصد از کمپانی‌های شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ در سه‌شنبه گذشته شاهد رشد در سهام خود بودند؛ رقمی که از ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ (۵ دی ۱۳۹۷)، اولین روز معاملاتی پس از تشکیل کف بازار در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ (۳ دی ۱۳۹۷)، تا کنون بی‌سابقه بوده است.


اما نتیجه این رشدها، افزایش ۶ درصدی این شاخص از ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) تا به حال بوده است و توانست تا حدی خوش‌بینی را به ذهنیت سرمایه‌گذاران بازگرداند و نشان دهد که شاید بدترین روزهای روند نزولی بازارها به پایان رسیده باشد.


اسکات برون، تحلیل‌گر کمپانی LPL، اظهار کرد با این که میزان رشد بازار نسبت به تحرکات آن از کف‌های خود در ماه ژوئن خیلی قابل توجه نبوده، روزهایی مانند سه‌شنبه دقیقاً چیزی است که افراد به آن نیاز دارند و می‌تواند در بلندمدت وضعیت بازار را تغییر دهد. ناگفته نماند که شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ هنوز از محدوده خطر خارج نشده است.

نمودار روزانه شاخص اس‌اند‌پی 500
نمودار روزانه شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰


وی خاطرنشان کرد، این شاخص برای اولین بار از تاریخ ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) روز سه‌شنبه بالاتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه (۵۰ MA) خود بسته شد، اما کمی پایین‌تر از سقف‌های روزانه خود در اواخر ماه ژوئن باقی ماند.

اقدامات فدرال رزرو

اقدامات فدرال رزرو

مسئله مهم دیگر که متوجه بازار ارز دیجیتال و به‌طور کل اقتصاد جهانی است، اقدامات فدرال رزرو آمریکا است. چنانچه در هفته جاری فدرال رزرو نرخ بهره را به میزان ۰.۷۵ درصد افزایش دهد، نرخ بودجه آن (Federal Funds Rate) از تقریباً ۰ درصد طی پنج ماه اخیر، به بازه ۲.۲۵ تا ۲.۵ درصد خواهد رسید و اکثر مقامات دولتی، این رقم را به‌عنوان یک نرخ خنثی برای بازه‌ای طولانی‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند.


اِلن گَسک، اقتصاددان ارشد کمپانی سرمایه‌گذاری PGIM، پیرامون این مسئله این‌گونه اظهار نظر کرد که فدرال رزرو بیان کرده تا زمانی که تغییری متقاعدکننده در جهت حرکت نرخ تورم ماهانه و به‌سمت هدف ۲ درصدی آن مشاهده نشود، رویکرد فعلی آن‌ها متوقف نخواهد شد. وی افزود که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، احتمالاً در کنفرانس خبری پس از نشست FOMC (کمیته بازار آزاد فدرال)، این پیام را مجدداً تکرار خواهد کرد.


گَسک در ادامه گفت با توجه به نرخ بالای تورم در آخرین اعلام آن و فشارهای گسترده بر قیمت‌ها، بعید است که فدرال رزرو دیدگاهی آینده‌نگرانه و رو به جلو از خود نشان دهد؛ اما از این روز به بعد، هر مرتبه افزایش نرخ‌ها باعث می‌شود اثرات بلندمدت سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال رزرو بیش از پیش قابل توجه باشند.


قیمت‌های مصرف‌کننده در ایالات متحده طی ماه گذشته، بیشترین سرعت افزایش در میانگین سالیانه را نسبت به نوامبر سال ۱۹۸۱ (آبان ۱۳۶۰) پیدا کرده‌اند. شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) از اداره آمار نیروی کار (The Bureau of Labor Statistics) در ماه ژوئن (خرداد)، نشان داد که این شاخص در هر سال ۹.۱ درصد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده بزرگ‌ترین چرخه تورم در تاریخ این کشور بوده است.


اقتصاددانان بانک گُلدمن ساکس (Goldman Sachs) نیز با اشاره به انتظارات مبنی بر کاهش تورم با بررسی نسخه نهایی نرخ تورم در بازه ۵ تا ۱۰ ساله از دانشگاه میشیگان، پیش‌بینی کاهش در نسخه اولیه (Preliminary) شاخص تورم در ماه ژوئیه (تیر-مرداد) و روند نزولی تورم بر اساس معیارهای مبتنی بر بازار، هفته گذشته بیان کردند که انتظارات در مورد تورم نسبت به آخرین جلسه FOMC در ماه ژوئن (خرداد) به‌طرز قابل توجهی نزولی بوده‌اند.


مدیر ارشد این گروه از کمپانی گلدمن ساکس، جَن هَتزیِس، اظهار کرد انتظارات مبنی بر کاهش تورم یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد فدرال رزرو سرعت بالا بردن نرخ‌ها در میان‌مدت را افزایش نخواهد داد و در نشست FOMC طی هفته جاری، شاهد افزایشی به میزان ۰.۷۵ درصد خواهیم بود.


اما بازار ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی، باید توجه زیادی را به روز پنجشنبه و انتشار اولین برآورد از تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال اختصاص دهند؛ این شاخص تصویر گسترده‌تری از وضعیت و سطح فعالیت‌های اقتصادی در این کشور را نشان می‌دهد.


روز ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر)، فدرال رزرو آتلانتا با انتشار آخرین نسخه از تخمین شاخص GDPNow در رابطه با تولید ناخالص داخلی فصل دوم آمریکا، نشان داد که سطح فعالیت‌های اقتصادی این کشور با ۱.۶ درصد کاهش مواجه شده است. در صورت تحقق این رقم، اقتصاد ایالات متحده برای دومین فصل متوالی نرخی منفی در رشد خود به ثبت می‌رساند و بر دیدگاه برخی تحلیل‌گران مبنی بر وجود یک رکود اقتصادی مهر تایید خواهد زد. مسئله‌ای که بدون شک برای بازارها، به‌ویژه بازار ارز دیجیتال اثرات منفی قابل توجهی خواهد داشت.


طبق گزارش بلومبرگ، اقتصاددانان بازار وال‌اِستریت پیش‌بینی می‌کنند که نرخ سالیانه شاخص GDP در سه ماهه دوم سال ۰.۵ درصد خواهد بود.


در رابطه با گزاش درآمدها، کمپانی‌های بزرگ در مرکز توجهات قرار دارند؛ گرچه صدها نام دیگر از شرکت‌های مختلف طی این هفته اقتصادی پر ازدحام توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب خواهند کرد. اما علاوه‌بر سطح عملکرد کمپانی‌ها طی سه ماه اخیر، وضعیت برنامه‌های استخدامی و دیگر تمهیدات کمپانی‌های بزرگ برای آینده خود که مرتبط با عوامل بازدارنده از سوی اقتصاد کلان است نیز به‌طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته می‌شوند.


طی هفته‌های اخیر، کمپانی‌های نظیر اپل، مایکروسافت، گوگل و متا صحبت‌هایی را پیرامون تعدیل نیرو انجام داده‌اند.


بر اساس آمار پلتفرم فَکت‌سِت ریسِرچ (FactSet Research)، ۲۱ درصد از کمپانی حاضر در شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ گزارش درآمد خود را روز جمعه ارائه کرده‌اند که تنها ۶۸ درصد از آن‌ها سطح درآمدی بالاتر از پیش‌بینی‌ها داشته‌اند که این آمار نسبت به ۷۷ درصد در میانگین ۵ ساله با کاهش همراه بوده است. این افزایش سطح درآمد در مجموع فقط ۳.۶ درصد بالاتر از پیش‌بینی‌ها بوده و در مقایسه با میانگین ۵ ساله ۸.۸ درصدی، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.


پیش از این، تاریخ این رویدادهای کلان برای بازار ارز دیجیتال توسط خبرگزاری بلاگ پلتفرم او ام پی فینکس پوشش داده شده بود.

منبع: Yahoo! Finance

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا