آموزش ارز دیجیتالآموزش کیف پول ارز دیجیتال

امن ترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است؟ + لیست برترین ولت های ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که همواره ذهن اکثر سرمایه‌گذاران و معامله‌گران عرصه ارزهای دیجیتال را به خود مشغول می‌کند این است که امن ترین کیف پول ارز دیجیتال که می‌توانند رمزارزهای خود را در آن نگهداری کنند، کدام است و چه فاکتورهایی را باید در انتخاب یک کیف پول امن در نظر بگیرند. در این مقاله با ما از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید تا علاوه بر پاسخ به این پرسش، بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان را نیز معرفی کنیم.

پادکست امن ترین کیف پول ارز دیجیتال

در ابتدا باید گفت که کیف پول کریپتو یک نرم‌افزار یا سخت‌افزار برای ذخیره امن ارزهای دیجیتال است. همانطور که می‌دانید، ارزهای رمزنگاری شده شکل فیزیکی ندارند. از نظر فنی، کریپتو را نمی‌توان در جایی به جز کیف پول‌های رمزارزی ذخیره کرد. به همین دلیل، تعداد زیادی کیف پول کریپتویی در بازار وجود دارد که انتخاب‌های متنوعی را پیش روی علاقه‌مندان قرار می‌دهند؛ اما یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که این میزان تنوع، فرایند انتخاب بهترین گزینه را دشوار می‌کند. در ادامه لیست منتخبی از امن‌ترین برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کیف‌پول رمزنگاری با ویژگی‌های محبوب آنان ارائه شده‌است.

زنگو کیف پولی با قابلیت امضای درگاهی

کیف پول زنگو

زنگو به عنوان اولین کیف‌پول ارز دیجیتال بدون کلید (Keyless) شناخته می‌شود. این کیف‌پول یکی از ساده‌ترین و بهترین کیف‌پول‌های ارز دیجیتالی موبایلی است که از امضای درگاهی به جای کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند. در این روش جدید که زنگو ابداع کرده، دو بخش «بخش محرمانه ریاضیاتی» ایجاد شده که جایگزین کلید خصوصی و یا دوازده کلمه‌ای (Seed Phrase) شده‌اند. یکی از این دو واحد ریاضیاتی محرمانه در دستگاه تلفن همراه شما ذخیره شده و دیگری در سرورهای این کیف‌پول ذخیره می‌شود.

با این روش، دیگر هیچ احتمالی برای از دست رفتن دارایی‌های مشتریان وجود ندارد. بنابراین کاربران می‌توانند مطمئن باشند که در صورت استفاده از این ولت در صورت هک شدن یا گم شدن کیف‌پول، هیچ خطری برای کوین‌های آنان ایجاد نخواهد شد.

کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه انواعی دارد؟

این کیف پول غیر حضانتی و رایگان از بیش از ۷۰ کوین پشتیبانی می‌کند که برجسته‌ترین آنها عبارتند از بیت کوین، اتریوم، تتر، پالیگان، دوج کوین، شیبا، یو اس دی کوین.

بایننس بهترین کیف‌پول با چندین ویژگی منحصر به فرد

کیف پول بایننس

کیف پول بایننس، ولت داخلی صرافی آنلاین بایننس است که به عنوان یکی از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال شناخته می‌شود. این ولت قابلیت‌های بسیار متعددی از جمله قابلیت ترید کردن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. ولت بایننس در پلتفرم‌های اندرویدی و آیفون قابل دسترسی است و خود کیف‌پول در دو حالت معمولی (Lite) و حرفه‌ای (Pro) قابل استفاده‌است.

امکان خرید با Credit Card، امنیت بالا، قابلیت ترید کردن در داخل کیف‌پول، امکان خریدNFT، پشتیبانی از بیش از ۶۰۰ رمزارز مختلف، امکان استیک ارزهای مختلف و دریافت پاداش، امکان سوئیچ کردن بین دو حالت Lite و Pro در داخل اپلیکیشن بایننس از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلتفرم است.

این کیف پول ارز دیجیتال ویژگی‌های رمزنگاری مانند سرمایه‌گذاری خودکار، استیک کردن، دیفای، اختیار معامله و آتی (Futures and Options) و معاملات P2P را ارائه می‌دهد. رمزارز بومی این پلتفرم یعنی بایننس کوین (BNB) در میان ۵ رمزارز برتر جهان قرار دارد. همچنین این صرافی رمزارزی دارای یک بلاکچین به نام بایننس‌چین است.

بایننس دارای یک سیستم امنیتی فوق العاده ایمن است که خاطر کاربران را از ایمن بودن دارایی‌هایشان آسوده می‌کند. این پلتفرم از تأیید اعتبار دو مرحله‌ای (۲FA)، مدیریت دستگاه، وایت لیست آدرس‌ها و ذخیره‌سازی دارایی در کیف پول سرد استفاده می‌کند که ۹۵ درصد کوین‌ها در آن نگهداری می‌شوند.

مشاهده قیمت لحظه ای تتر، فروش و خرید تتر

امنیت در کیف پول PrimeXBT با احراز هویت دو مرحله‌ای

کیف پول پرایم ایکس بی تی

بنابر تحقیقات صورت گرفته، PrimeXBT نیز یکی از ولت‌هایی است که به عنوان امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال برای کاربران محسوب می‌شود. با این برنامه می‌توان در بازارها بدون هیچ گونه گزارش از نقض امنیت، سرقت یا هک معامله کرد. این صرافی از بهترین ویژگی‌ها، پروتکل‌ها و روش‌های امنیتی برای اطمینان از امنیت وجوه مشتریان مانند کیف پول‌های سرد و احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کند. بیشتر وجوهی که در پرایم ایکس بی‌تی نگهداری می‌شوند، در کیف پول سرد قرار می‎‌گیرد. این بدان معناست که این دارایی‌ها در یک محیط آفلاین امن به دور از اتصال به اینترنت و تهدید هکرها نگهداری می‌شوند.

این پلتفرم برای انجام پرداخت‌ها و برداشت‌های لحظه‌ای، از یک «کیف پول گرم» استفاده می‌کند؛ اما فقط تعداد محدودی کوین در این حالت نگهداری می‌شوند. برای انجام هر انتقالی از کیف پول سرد به کیف پول گرم، پرایم ایکس بی‌تی از دسترسی چند امضایی استفاده می‌کند که باید توسط چندین کارمند اجرا شود. این امر کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت به خطر افتادن یک کارمند، هیچ اشتباهی صورت نگیرد و فرایند نقل و انتقالات با کمترین خطر ممکن صورت گیرد.

از نظر سایر پروتکل‌های امنیتی که در اختیار این پلتفرم قرار دارد می‌توان به فناوری کلودفلر اشاره کرد که برای کاهش خطرات ناشی از حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) استفاده می‌شود. تیم امنیتی به طور معمول آزمایش‌ها، بررسی‌ها و به‌روزرسانی‌ها را انجام می‌دهند تا از آسیب‌پذیری‌های احتمالی جدید آگاه باشد.

در نهایت، PrimeXBT دارای ماژول‌های سخت افزاری پیشرفته‌ای است که در آن فناوری تجارت خود را انجام می‌دهد. این کیف پول روی وب سرورهای AWS قرار دارد که یکی از بهترین‌ها در این صنعت هستند. این ولت غیر حضانتی رایگان از ۴ رمزارز بیت کوین، اتریوم، یو اس دی کوین و تتر پشتیبانی می‌کند.

لجر نانو ایکس کیف‌پولی مشهور در ارائه امنیت

کیف پول لجر نانو ایکس

لجر نانو ایکس، کیف پول سرد پیشرفته شرکت لجر است. این پلتفرم از بیش از ۱۰۰ برنامه رمزنگاری و ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. این دستگاه دارای ویژگی‌هایی مانند اتصال کابل، بلوتوث و USB است. لجر این امکان را به کاربر می‌دهد تا به راحتی رمزارزها و NFT خود را مدیریت کند. همچنین این ولت تعادل خوبی بین دسترسی و امنیت برقرار کرده‌است.

لجر نانو ایکس در محصولات سخت‌‌افزاری خود از سیستم عامل اختصاصی BOLOS استفاده می‌کند که می‌تواند به همراه فناوری عنصر امن (Secure Element) به خوبی از کلیدهای خصوصی محافظت کند و موفق به دریافت گواهینامه‌ امنیتی CC EAL5+ شده است. لجر نانو ایکس مانند مدل نانو اس از سیستم کلمات بازیابی ۲۴تایی استفاده می‌کند.

آژانس ملی امنیت سیستم‌های اطلاعاتی فرانسه نیز Ledger Nano X را حسابرسی کرده و آن را به عنوان تنها محصول لجر در بازار که از یک عنصر امن با یک سیستم عامل سفارشی استفاده می‌کند، تأیید کردند. این امر باعث می‌شود که کیف پول لجر ایمن‌تر شناخته شود. شایان ذکر است که تا به امروز هیچ گزارشی از هک ارائه نشده و هیچ رمزارزی از این کیف پول به سرقت نرفته‌است.

این کیف پول از بیش از  ۵۵۰۰ رمزارز همچون بیت کوین، لایت کوین، دوج کوین، اتریوم و چین لینک پشتیبانی می‌کند.

ترزور تی پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین کیف پول‌های سرد در بازار

کیف پول ترزور تی

ترزور تی یکی از پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین کیف پول‌های سرد در بازار برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال است. شرکت ترزور یکی از زیرمجموعه‌های ساتوشی لبز محسوب می‌شود. این پلتفرم دو محصول دارد ترزور وان و ترزور تی که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. با کیف پول ترزور می‌توانید از رمزارزها، دارایی‌های دیجیتال و رمزهای عبور خود در برابر هک محافظت کنید. این کیف پول از بیش از ۱۸۰۰ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند. کیف پول سخت افزاری نسل دوم از چندین ویژگی از جمله صفحه نمایش لمسی، پردازنده سریع و امنیت بسیار بالا برخوردار است.

این کیف پول با پشتیبانی از استانداردهای صنعتی برای بازیابی داده‌ها (BIP32، BIP39، BIP44، SLIP39) گرفتن بکاپ را بسیار آسان کرده‌است؛ به این معنی که در صورت گم کردن دستگاهتان می‌توانید به راحتی کل کیف پول خود را با استفاده از یک کد بازیابی ۱۲ کلمه‌ای بازیابی کنید. همچنین ترزور مدل تی اولین کیف پول سخت افزاری در جهان است که استاندارد Shamir Backup (SLIP39) را برای امنیت بیشتر پیاده‌سازی کرده‌است.

سیستم عامل ترزور تی دائما به‌روز می‌شود و از چندین سطح امنیتی دیگر مانند راه‌اندازی پین، U2F و… پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای ویژگی مانند بازیابی دستگاه است که می‌توانید تمام اطلاعات از دست رفته را از طریق آن بازیابی کنید. تا به امروز هیچ گزارشی از هک این ولت گزارش نشده‌است.

محبوب‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

بهترین کیف‌پول‌ها از نظر امنیت مواردی بود که در بالا به آنها اشاره‌شد. با این وجود برخی دیگر از کیف‌پول‌ها نیز هستند که از شهرت و محبوبیت بسیار بالایی در میان معامله‌گران برخوردارند. تراست ولت، او ام پی فینکس، متامسک، سیف پل، اتمیک ولت، لجر و ترزور نمونه‌ای از ولت‌های محبوب در میان ایرانیان هستند. در ادامه، به اختصار به دیگر کیف پول‌های محبوب‌ رمزارزی در میان کاربران ایرانی خواهیم پرداخت.  

تراست ولت؛ امنیت بالا و پشتیبانی رمزارزی وسیع

کیف پول تراست ولت

خوشبختانه تراست ولت ضمن داشتن امنیت بالا به صورت پیش‌فرض، امکاناتی را برای افزایش امنیت نیز فراهم کرده‌است. از طرفی به جز این معیار مهم، سایر فاکتورهای مهم نظیر پشتیبانی از کوین‌ها و توکن‌های مختلف را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. برای درک بهتر میزان امنیت تراست ولت، باید بدانید این یک کیف پول غیر حضانتی است، یعنی کنترل کلیدهای خصوصی کاربران در اختیار خودشان قرار می‌گیرد. از این نظر مسئولیت سرمایه‌گذار در برابر حفظ دارایی خود بیشتر می‌شود؛ مسئولیت همه چیز بر عهده خود او است و باید نکات مهمی را برای بالا بردن امنیت کیف پول تراست ولت اجرا کند.

هر از گاه، اخباری درباره هک شدن یک صرافی رمز ارزی شنیده می‌شود، اما در ارتباط با تراست ولت به خاطر امنیت بالای آن کمتر چنین چیزی شنیده شده است. نکته بسیار مهم اینجاست که در هک تراست ولت، بیشتر مواقع خود کاربر به دلیل بی‌احتیاطی مقصر بوده و نمی‌توان امنیت این کیف پول را زیر سوال برد. چراکه فرد متضرر این امکان را داشته که با رعایت یک سری نکات امنیت تراست ولت را افزایش دهد و از بروز چنین اتفاقی ممانعت کند.

متامسک و قابلیت اتصال به شبکه‌های اسمارت‌چین و پالیگان

کیف پول متامسک

با استفاده از متامسک ولت علاوه بر اتریوم، قادر به اتصال و کار با شبکه‌های بایننس اسمارت‌چین و همچنین پالیگان نیز خواهید بود. متامسک نه تنها روی اندروید و آی او اس، بلکه در کامپیوتر نیز در قالب یک افزونه مرورگر وب قابل استفاده‌است. متامسک با سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال متفاوت است. این برنامه علاوه بر فراهم کردن امکان ذخیره‌سازی اتریوم و صدها هزار توکن ۲۰-ERC، مجموعه ابزاری به منظور تعامل با بلاکچین‌های مختلف از جمله اتریوم و زنجیره هوشمند بایننس را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از این دسته می‌توان به قابلیت اجرای اپلیکیشن‌‌های غیر متمرکز اشاره کرد.

ولت متامسک فقط کیف پولی برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال نیست، بلکه به لطف اتصال به دو صرافی بزرگ کوین بیس (Coinbase) و شیپ شیفت (ShapeShift)، امکان خرید، فروش و تبدیل آن‌ها را نیز میسر می‌کند. به این ترتیب، کاربران قادر به خرید مستقیم اتریوم از هر دو پلتفرم هستند. در شیپ شیفت مبادله توکن‌های ERC-20 نیز امکان‌پذیر است.

همچنین این کیف پول، یک ولت متن باز (اپن سورس) است، به این معنی که کد منبع آن را همه می‌توانند مشاهده کنند. همین موضوع سبب شده توسعه‌دهندگان برجسته‌ای از سراسر دنیا در توسعه و ایمن نگه داشتن آن مشارکت داشته‌باشند.

کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی میکند؟

لازم به ذکر است که کیف پول متامسک تا امروز هدف هیچ حمله سایبری گسترده قرار نگرفته‌است. این کیف پول از تنظیمات HD بکاپ بهره برده و عبارتی قابل نوت‌برداری را به منظور بازگرداندن سرمایه در صورت بروز مشکل برای دستگاه یا اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌دهد.

سیف پل و پشتیبانی از طیف وسیعی از رمزارزها

کیف پول سیف پل

این کیف پول غیرحضانتی از طیف وسیعی از ارزهای رمزنگاری شده پشتیبانی می‌کند. از میان شبکه‌های بلاکچین مطرحی که در این ولت پشتیبانی می‌شوند می‌توان شبکه بیت کوین، اتریوم، بایننس چین، بایننس اسمارت چین، پولکادات، سولانا، متیک یا پالیگان، ریپل، دوج کوین و ترون را نام برد.

سیف پل دارای دو کیف پول سرد و گرم است. تمامی کیف پول‌های سخت‌افزاری از سازوکارهایی استفاده می‌کنند تا به هیچ عنوان به اینترنت متصل نشوند و همواره آفلاین باقی بمانند اما در زمان ارسال تراکنش از یک کیف پول سخت‌افزاری، به ناچار باید میان کیف پول و شبکه یک راه ارتباطی ایجاد شود تا تراکنش به واسطه کیف پول به شبکه ارسال شود.

در این مرحله بسیاری از کیف پول‌ها با استفاده از کابل USB یا بلوتوث به یک نرم‌افزار رابط متصل شده و تراکنش را به شبکه به صورت آنلاین ارسال کند. در کیف پول‌های سخت افزاری، این تراکنش به صورت پیامی رمزنگاری شده از کیف پول سخت افزاری و توسط این رابط کاربری به شبکه ارسال خواهد شد. در نتیجه این دستگاه در زمان ارسال تراکنش نیز آفلاین باقی خواهد ماند.

در کیف پول سیف پل، این ارتباط با استفاده از تکنولوژی Air-gapped Singning فراهم می‌شود. در نتیجه کیف پول S1 سیف پل کابل USB ندارد و از سازوکار امن‌تری برای آفلاین ماندن استفاده می‌کند. در نسخه نرم‌افزاری نیز در زمان ایجاد کیف پول جدید، عبارت بازیابی ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. برای افزایش امنیت نیز کاربر می‌تواند برای این کیف پول نیز رمز عبوری مجزا تعیین کند.

اتمیک ولت، پلتفرمی برای خرید مستقیم برخی رمزارزها

کیف پول اتمیک ولت

کیف پول اتمیک ولت به دلیل رایگان بودن، راحتی در استفاده و امکان خرید مستقیم برخی از ارزهای دیجیتال برای تازه‌واردان بسیار مناسب است. پشتیبانی از تعداد زیادی کوین و توکن، رمزگذاری و ذخیره‌سازی کلیدهای خصوصی درون دستگاه، راحتی در استفاده، سازگاری با تقریبا تمام دستگاه‌ها شامل ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و IOS و قابلیت خرید رمز ارزها از درون خود کیف پول از دیگر ویژگی‌های این کیف پول محبوب هستند.

همانطور که گفتیم کیف پول اتمیک از تعداد زیادی رمز ارز پشتیبانی می‌کند. به عنوان مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال قابل نگهداری در آن باید به بیت کوین، اتریوم، ریپل، کاردانو، تتر، بایننس کوین و سولانا و … اشاره کرد که تنها بخش کوچکی از کوین و توکن‌های پشتیبانی شده در کیف پول اتمیک ولت هستند.

کیف پول اتمیک به این دلیل از سایر ولت‌ها متمایز می‌شود که همه وجوه شما به طور ایمن در بلاکچین رمزگذاری شده‌است و تنها خود کاربر می‌تواند با استفاده از عبارت seed خود، به وجوه دسترسی پیدا کند.

به طور کلی، اتمیک ولت از کاربران خود و امنیت پول آنها با چند اقدام امنیتی حیاتی محافظت می‌کند که ویژگی‌های غیرمتمرکز و حفظ حریم خصوصی آن را تکمیل می‌کند. این اقدام‌ها شامل رمز عبور خصوصی، کلیدهای خصوصی و عبارت پشتیبان ۱۲ کلمه‌ای می‌شود.

بیشترین سوالات درباره امن ترین کیف پول ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایران

همانطور که اشاره شد، بهترین کیف پول ها برای ایرانیان تراست ولت، او ام پی فینکس، متامسک، سیف پل، اتمیک ولت، لجر و ترزور هستند.

بهترین کیف پول برای موبایل

اکسودوس (Exodus)، کیف پول تراست (Trust)، کوینومی (Coinomi) و بلاک‌چین داتکام (Blockchain.com) چند نمونه از کیف‌پول‌های موبایلی هستند که می‌توان برای انجام معاملات از آنها استفاده کرد.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا