تحلیل آنچینتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

سه عامل نشان‌ دهنده تشکیل یک کف قوی برای بیت کوین

بر اساس داده‌های چندین شاخص در بازار و پس از رشد ۲۵ درصدی قیمت، ممکن است فرآیند تشکیل یک کف قوی برای بیت کوین در جریان باشد.


قیمت بیت کوین در روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) پس از رسیدن به سطح ۱۷,۵۰۰ دلار، با تشکیل یک حرکت صعودی توانست نزدیک به ۲۵ درصد رشد داشته باشد. اما این بازگشت صعودی در پی یک اصلاح ۷۵ درصدی با توجه به سقف تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلار آن در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) صورت گرفته است.

نمودار روزانه قیمت بیت کوین
نمودار روزانه بیت کوین و تغییرات قیمتی آن

گرچه به‌دلیل وجود عوامل بازدارنده‌‌ای چون مسائل پیرامون اقتصاد کلان (نرخ بهره، نرخ تورم و . . .) و فروپاشی کمپانی‌های کریپتویی قدرتمند نظیر تری اَروز کپیتال (Three Arrows Capital)، ترا (Terra) و . . . ، این بازیابی قیمت خیلی پرقدرت به نظر نمی‌رسد.


اما چندین شاخص مهم وجود دارند که برای بیت کوین سناریویی متفاوت به‌ تصویر کشیده‌اند و نشان می‌دهند احتمال ادامه روند نزولی بیت کوین از سطوح قیمتی فعلی کم است.

بازگشت قوی از محدوده اشباع فروش

اولین نشانه از تشکیل یک کف قوی برای بیت کوین در شاخص قدرت نسبی (RSI) هفتگی آن دیده می‌شود.


نکته قابل توجه این جا است که شاخص RSI هفتگی بیت کوین با آغاز هفته در تاریخ ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) پس از کاهش به عدد ۳۰ با اشباع فروش (Oversold) مواجه شد و این نخستین بار از سال ۲۰۱۸ است که این شاخص به محدوده اشباع فروش وارد می‌شود؛ از این جالب‌تر، اتمام بازار خرسی بیت کوین در همین ماه و شروع یک حرکت صعودی شش ماهه با رشدی به‌ اندازه ۳۴۰ درصد و رسیدن به ۱۴,۰۰۰ دلار است.


نمونه‌ای دیگر از عملکرد مشابه بیت کوین، نزدیک شدن شاخص RSI هفتگی به محدوده ۳۰ در هفته‌‌ای بود که در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ اسفند ۱۳۹۹) آغاز شد؛ این اتفاق نیز موجب تشکیل کف برای بیت کوین در محدوده ۴,۰۰۰ دلار شد که در پی آن، طی یک حرکت صعودی تا ماه نوامبر (آبان ۱۴۰۰)، قیمت بیت کوین به ۶۹,۰۰۰ دلار رسید.

شاخص rsi بیت کوین
شاخص RSI بیت کوین و حرکت صعودی پس از محدوده‌های اشباع فروش

همان‌طور که در تصویر پیدا است، بیت کوین از ژوئن سال ۲۰۱۸ (خرداد ۱۳۹۷) به بعد بازگشت‌هایی مشابه را رقم زده است و اکنون در پی رسیدن شاخص RSI به محدوده اشباع فروش، پتانسیل تکرار تاریخ و تشکیل یک حرکت صعودی برای این رمزارز به‌وجود آمده است.

شاخص NUPL بیت کوین بالاتر از صفر قرار گرفت

شاخص NUPL (Net Unrealized Profit and Loss)، سود و زیان تحقق نیافته یا غیرواقعی، عامل دیگری است که نشان از ایجاد یک کف قوی برای بیت کوین دارد.


NUPL اختلاف بین ارزش بازار (Market Cap) و ارزش واقعی (Realized Cap) یک دارایی تقسیم بر ارزش بازار آن است. این شاخص در قالب یک عدد نسبی ارائه می‌شود که طبق آن، عدد بالای صفر یعنی سرمایه‌گذاران در محدوده سود قرار دارند و هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد، یعنی سرمایه‌گذاران بیشتری در محدوده سود قرار دارند.


شاخص NUPL بیت کوین در تاریخ ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) و با نوسانات در محدوده ۲۲,۰۰۰ دلار، بالاتر از صفر قرار گرفت. این اتفاق از لحاظ تاریخی همیشه با حرکت‌های صعودی مهمی در قیمت بیت کوین همراه بوده که در نمودار زیر قابل مشاهده است.

شاخص NUPL
محدوده‌های مثبت شاخص NUPL و تشکیل حرکت صعودی بیت کوین

میزان سوددهی استخراج بیت کوین

سومین نشانه در تشکیل یک کف قوی برای بیت کوین در یکی دیگر از شاخص‌های درون‌شبکه‌ای (On-Chain) آن با نام شاخص پوئل (The Puell Multiple) دیده می‌شود.


شاخص پوئل، سطح سوددهی ماینینگ (Mining) یا همان استخراج بیت کوین و تاثیر آن بر قیمت‌ها در بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد. عملکرد این شاخص به‌گونه‌ای است که نسبت بین نرخ روزانه صدور کوین (Coin) و میانگین متحرک ۳۶۵ روزه نرخ روزانه صدور کوین را به دلار اندازه‌گیری می‌کند.

نمودار شاخص پوئل بیت کوین
نمودار شاخص پوئل بیت کوین

رقم بالا در شاخص پوئل یعنی میزان سود‌آوری استخراج بیت کوین در مقایسه با میانگین سالانه آن بیشتر است و این احتمال را به‌وجود می‌آورد که ماینرهای این رمزارز برای کسب حداکثر سود و درآمد، ذخایر خود را به فروش برسانند. از این رو، می‌توان به این نتیجه رسید که رقم بالا برای شاخص پوئل مقارن با سقف‌های قیمتی بزرگ برای بیت کوین است.


در حالت عکس، عدد پایین شاخص پوئل یعنی میزان سود‌دهی استخراج بیت کوین از میانگین سالانه آن کمتر است. در نتیجه دستگاه‌های ماینینگ با برابری سود و ضرر و یا درآمد پایین‌تر از صفر در استخراج، با ریسک خاموش شدن مواجه می‌شوند که در این صورت سهم خود از بازار را به دیگر رقبای ماینر می‌دهند. تاریخ نشان داده که خروج ماینرهای ضعیف از شبکه بیت کوین باعث کم شدن فشار فروش می‌شود.


جالب این‌جا است که شاخص پوئل در تاریخ ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) در محدوده سبز قرار گرفته است که شبیه به سطوح قبلی خود هنگام سقوط بازار در مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) و کف‌های قیمتی بیت کوین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۵ است.

شاخص قدرت نسبی چیست؟

شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index / RSI) یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال برای اندازه‌گیری سرعت و قدرت تحرکات قیمتی یک دارایی است.

اقتصاد کلان چیست؟

اقتصاد کلان شاخه ای از علم اقتصاد است که به بررسی رفتار و عملکرد یک نظام اقتصادی می‌پردازد. نرخ تورم، نرخ بهره و نرخ بیکاری بخشی از اجزای تشکیل‌دهنده این مفهوم هستند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا