آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش تحلیل تکنیکالتحلیل ارز دیجیتال

آشنایی با اشتباهات رایج تریدرها و درمان آن

تمامی افرادی که در بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال فعالیت می کنند، چه کسانی که عملکرد مثبتی داشته و چه کسانی که با ضرر از بازار خارج شده اند، یک داستان مشترک دارند؛ عدم توانایی در مدیریت سرمایه و کنترل هیجان در بازار.

در این مطلب به توضیح اشتباهات رایج تریدرها و راه های غلبه بر این اشتباهات می‌پردازیم.

چرا علی رغم کسب آموزش، معاملات با سود همراه نمی‌‌شوند؟

اصلی ترین موضوعی که اغلب ذهن تمامی افرادی که در حیطه معامله گری فعالیت می‌کنند را به خود مشغول می‌کند، کسب سود مستمر از بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال است.

اما همانطور که می‌دانید کسب سود مستمر از معاملات ارزهای دیجیتال در مرحله اول نیازمند آموزش و در مرحله دوم نیازمند کنترل هیجانات و احساساتی همچون ترس، طمع، خشم و غرور در هنگام انجام معاملات است.

آموزشو و فراگیری مطالب اساسی در معامله گری شاید چندان زمان‌بر نباشد و برای تمامی افرادی که در این بازار حضور دارند، امکان پذیر و در دسترس است.

اما چطور می‌شود که علی رغم فراگیری آموزش های کافی، باز هم نتیجه دلخواه حاصل نمی‌شود؟

علت در مسائل مربوط به کنترل روان و هیجانات در بازار است!

در بازارهای مالی، مدیریت سرمایه و ریسک اصلی ترین موضوع است. چرا که در حرفه معامله گری، شما با بازار طرف نیستید؛ بلکه با خودتان طرف هستید و می‌بایست خود را برای هر احتمالی آماده کرده و برای تمام اتفاقات پیش روی بازار، چندین سناریو و استراتژی معاملاتی مشخص داشته باشید تا دچار اشتباهات رایج تریدرها نشوید.

اشتباهات رایج تریدرها

همانطور که گفتیم تمامی اشتباهات رایج تریدرها در مدیریت نادرست سرمایه خلاصه می‌شود که سایر اشتباهاتِ گاها غیرقابل جبرانی را به همراه خواهد شد.

نداشتن یک برنامه یا پلن معاملاتی

اشتباهات رایج تریدرها

برنامه معاملاتی در واقع همان استراتژی شخصی شما در انجام معاملات است. به این معنا که پس از کسب آموزش کافی می‌بایست یک یا چندین استراتژی معاملاتی برای خود مشخص کنید، آن‌ها را در بازار تست کنید و پس از کسب اطمینان از سودده بودن استراتژی، معاملات خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

بنابراین کافیست یک برنامه معاملاتی برای خود ایجاد کنید که در آن این موارد به صورت واضح مشخص شده باشد:

  1. نقطه ورود به معامله کاملا مشخص، مکتوب و تعریف شده باشد.
  2. نقطه خروج از معامله کاملا مشخص، مکتوب و تعریف شده باشد.
    مشخص کردن نقطه خروج از معامله تا حدی اهمیت دارد که بدون دانستن نقطه خروج، هرگز نباید وارد هیچ معامله ای شوید! چرا که نقطه خروج از معامله در واقع سطحی است که سود شما از معامله را تحقق می‌بخشد.
  3. حد ضرر قبل از ورود به معامله تعیین شود.
  4. مدیریت سرمایه لحاظ شده باشد.
    توجه داشته باشید که حجم معامله توسط حد ضرری که مشخص می‌کنید، تعیین می‌شود. به این معنا که اگر حد ضرر معامله شما فعال شد، بهتر است که تنها ۲ تا ۵ درصد از حجم کل حساب خود را طی آن معامله از دست داده باشید.

دقت کنید که نداشتن یک برنامه معاملاتی مشخص، می‌تواند سرمایه شما را درگیر یک چرخه از معاملات ضررده کرده و در نهایت سرمایه شما را از بین ببرد! بنابراین باید قبل از هر چیزی با اصول ترید ارز دیجیتال آشنا شوید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بازار به تحلیل ذهنی شما هیچ اهمیتی نداده و مسیر خودش را طی می‌کند. بنابراین برنامه و استراتژی معاملاتی خود را پیدا کنید، از توانایی خود برای اجرای آن مطمئن شوید و نسبت به آن پایبند بمانید!

به این ترتیب می‌توانید اولین گام در راستای غلبه کردن بر اشتباهات رایج تریدرها را با موفقیت طی کنید.

** برای آشنایی با انواع روش های کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال می‌توانید از مطلب ۵ استراتژی کسب درآمد از بیت کوین استفاده کنید.

اعتیاد به ترید

اعتیاد به ترید

یکی از مهم ترین عوامل شکست در بازارهای مالی این است که همیشه در بازار باشیم! اعتیاد به ترید یا اصطلاحا OverTrading یکی دیگر از اشتباهات رایج تریدرها در بازارهای مالی علی الخصوص بازار ارزهای دیجیتال است.

درست است که بازار ارزهای دیجیتال به صورت دائمی و بدون هیچگونه تعطیلی در حال فعالیت است، اما این بدان معنا نیست که شما نیز باید لزوما دائما در بازار حضور داشته باشید و معامله کنید؛ بلکه می‌بایست تایم فریم مناسب خود را پیدا کنید و یک بازه زمانی مشخص در طول روز را به ترید اختصاص دهید.

انجام تعداد معاملات زیاد، لزوما سود بیشتری برایتان نخواهد داشت. چرا که با احتمال بسیار بالا درگیر حس ترس، طمع و خشم در انجام معاملات خواهید شد و همین امر باعث شده سوگیری ذهنی در شما ایجاد شود و در تشخیص روند حاکم بر بازار دچار خطا شوید.

برای حل معضل اعتیار به ترید، بهترین راه حل این است که بدون اینکه سیستم معاملاتی خود را تحت تاثیر قرار دهید، تایم ترید خود را به یک تایم بالاتر ارتقاع دهید. یعنی اگر در تایم فریم یک ساعته ترید میکنید ، با همان سیستم معاملاتی قبلی در تایم فریم چهار ساعته اقدام به ترید نمایید.


‌ریسک بیش از حد

اشتباهات رایج تریدرها

قبل از ورود به معامله می‌بایست حالتی را در نظر بگیرید که معامله شما با فعال شدن حد ضرر بسته شود. در این حالت آیا ظرفیت پذیرش این ضرر را دارید؟ برای مدیریت ریسک کافیست قبل ورود به هر معامله به این سوال در ذهن خود پاسخ دهید!

به خاطر داشته باشید که ریسک بیش از حد خیلی سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنید شما را از بازار خارج خواهد کرد. ‌بنابراین بهتر است قبل از ورود به هر معامله به این موضوع فکر کنید که اگر این معامله، تنها معامله‌ تمام عمر شما بود، باز هم آن را انجام میدادید؟!

به این ترتیب می‌توانید فیلتر بسیار کارایی در برابر ریسک های نسنجیده ای که روی حساب معاملاتی خود انجام می‌دهید، اعمال کنید و سرمایه خود را از گزند پامپ و دامپ در ارز دیجیتال حفظ کنید.

استفاده بیش از حد از ابزارهای تحلیل و اندیکاتورها

استفاده بیش از حد از اندیکاتورها

یکی دیگر از اشتباهات رایج تریدرها استفاده افراطی و بیش از حد از ابزاری های تحلیلی همچون اندیکاتورهاست. این ابزارهای تحلیلی گاها اطلاعاتی بیش از حد مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌دهند و شما را در تشخیص صحیح روند حاکم بر بازار دچار سردرگمی می‌کنند.

بهتر است سعی کنید به جای استفاده بی رویه از این ابزارها، ساختارهای حرکتی بازار رابه درستی بیاموزید و به دنبال ساده دیدن بازار باشید!

به خاطر داشته باشید که هدف اصلی از به کارگیری این ابزارها، تشخیص بهتر وضعیت بازار است و نه غرق شدن در میان خط های گیج کننده‌ی روی نمودار قیمتی ارز!

عدم تمرکز بر روی یک سیستم یا یک تایم فریم:

عدم تمرکز بر روی یک سیستم معاملاتی


برنامه و استراتژی معاملاتی خود را پیدا کنید، آن را تست کنید و پس از کسب اطمینان از سودآور بودن آن، بر روی سیستم ترید خود تمرکز نمایید و به دنبال گرفتن تایید در تایم فریم های متفرقه یا گرفتن تایید با توجه به استراتژی افراد دیگر نباشید.

اصلی‌ترین علت اشتباهات در هنگام ترید چیست؟

ریسک بیش از حد در معاملات و رعایت نکردن مدیریت سرمایه به علت عدم توانایی بر کنترل هیجانات و احساسات ترس، طمع و خشم در هنگام معامله.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com


الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا