آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری، معرفی ۸ رمز ارز

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری می توانند بسته به شرایط بازار و توان تحمل ریسک معاملگران متفاوت باشند. رمزارزها از اوج قیمت‌های خود در نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تا کنون، شاهد یک بازار نزولی سنگین بوده‌اند. ارزش کل دارایی‌هایی که توجه تمام بازارهای مالی را به خود جلب کرده بودند، در کمتر از یک سال بیش از دو سوم کاهش پیدا کرد و از ۳ تریلیون دلار در نوامبر سال گذشته به کمتر از ۱ تریلیون دلار در اواخر آگوست (اواخر مرداد ۱۴۰۱) سال میلادی جاری رسید.

این کاهش قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال کاملاً مطابق با عملکرد بازار سهام بوده است که در پی افزایش تورم و نرخ بهره فدرال رزرو، این بازار نیز وارد یک روند نزولی شد.

اما به‌دلیل قانون‌گذاری‌های کمتر، عناوین نوظهور و فناوری ناشناخته بلاک چین در زیرساخت پروژه‌ها، بازار ارزهای دیجیتال نسبت به سهام در معرض ریسک‌ها و خطرات بیشتری نظیر طرح های اسکم و فروپاشی ناگهانی استیبل کوین‌ها قرار دارد.

به بیان مختصر، سرمایه گذاری در رمزارزها جهت ریسک‌گریزی مناسب نیست، با این حال برخی از محبوب ترین و معتبرترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری عبارتند از:

بیت کوین (BTC)، اولین و بزرگترین ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار.
اتریوم (ETH)، یک پلت فرم غیرمتمرکز برای ساخت قراردادهای هوشمند و dapps.
لایت کوین (LTC)، که به عنوان “نقره در برابر طلای بیت کوین” شناخته می شود.
بیت کوین کش (BCH)، این ارز یک هارد فورک بیت کوین، با تعداد بلاک های بزرگتر است.
ریپل (XRP)، یک ارز دیجیتال طراحی شده برای انتقال سریع و کم هزینه پول است.
سولانا (SOL)، این رمز ارز دارای توان عملیاتی (throughput) بالا، برای پردازش تعداد تراکنش های زیاد در مدت زمان کم است.
بایننس کوین (BNB)، این کوین، رمز ارز بومی صرافی معروف بایننس است که می‌توان از آن برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در این صرافی استفاده کرد.
فایل کوین (FIL)، یک شبکه ذخیره داده است که کاربران در ازای اجاره دادن فضای بلااستفاده کامپیوتر خود به دیگران، می‌توانند رمز ارز بومی فایل کوین را به عنوان پاداش دریافت کنند.

توجه: محتوای این پست توصیه یا پیشنهاد برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال نیست و هیچ‌گونه درخواست یا پیشنهاد مبنی بر سرمایه‌گذاری در محصولات و بازارهای مالی محسوب نمی‌شود. این مقاله صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی و آشنایی با مفاهیم مرتبط با این حوزه برای شما نگارش شده است.

بیت کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

بیت کوین

هرگونه لیستی متشکل از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری باید با بیت کوین (BTC) به‌عنوان اولین ارز آغاز شود؛ رمزارزی که داشتن آن برای هر سرمایه‌گذار در بازار رمزارزها ضروری است. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ شروع به کار کرده و علاوه‌بر این که نخستین رمزارز به‌وجود آمده در این بازار است، بیشترین ارزش بازار را میان دیگر همتاهای خود دارد.


بیت کوین بر اساس آمار تا اوایل ماه میلادی جاری، ۳۹ درصد از کل ارزش بازار رمزارزها را به خود اختصاص داده است و برخی افراد آن را به‌عنوان «طلای دیجیتال» نیز می‌شناسند.


ارزش و قیمت بیت کوین به‌دلیل کمیاب بودن و توانایی حفظ یک منبع ذخیره ارزش توسط آن به‌دست آمده است. عرضه کل بیت کوین ۲۱ میلیون واحد است که ۱۹.۱ میلیون واحد به ‌میزان ۹۱ درصد از عرضه کل آن در گردش بازار است. بیت کوین در ماه آگوست (مرداد-شهریور) و در پی فروش کلی در بازارها، پایین‌تر از سطح ۲۰,۰۰۰ دلاری خود رسید.


برخی منتقدان بر این باورند که روزهای روشن برای بیت کوین به پایان رسیده است؛ این در حالی است که روزانه سطح اعتماد به این رمزارز و همچنین شمار صندوق‌های قابل معامله (ETF) آن بیشتر و بیشتر می‌شود و از بین رفتن آن به‌نظر بعید می‌رسد و تنها در صورتی این مسئله محتمل است که تمام این دارایی‌ها و بازار رمزارزها به‌طور کل از بین بروند.


لازم به ذکر است شما می‌توانید در صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، پس از چند دقیقه ثبت نام و احراز هویت به خرید بیت کوین بپردازید.

اتریوم (ETH) رمز ارزی مناسب سرمایه گذاری

اتریوم

این‌طور که به‌ نظر می‌رسد، سپتامبر ماهی است که اتریوم (ETH) مدت‌ها انتظار آن را می‌کشد؛ بلاک چین اتریوم قرار است در این ماه الگوریتم اجماع خود را از اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) به اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر دهد.

چنین تغییری محبوب‌ترین بلاک چین حوزه دیفای (DeFi) را مقیاس‌پذیرتر، کم‌مصرف‌تر و در نهایت ارزان‌تر در رابطه با پرداخت کارمزدهای گس (Gas Fee) خواهد کرد که هم‌اکنون یکی از موانع بزرگ برای ورود سرمایه‌گذاران بیشتر به این شبکه است.

این مسئله اتریوم را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.


انتظار می‌رود که ارتقای مرج اتریوم (Merge) در تاریخ ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) فرآیند خود را آغاز کند و بین روزهای ۱۰ الی ۲۰ سپتامبر (۱۹ الی ۲۹ شهریور) تکمیل گردد.

تغییر مکانیزم این بلاک چین به اثبات سهام مصرف انرژی شبکه را بیش از ۹۹ درصد کاهش می‌دهد و محبوب‌ترین بلاک چین حال حاضر برای ساخت اپلیکیشن‌ها را با اصول بنیادی در این حوزه هم‌گام‌تر می‌کند.

خرید اتریوم در صرافی او ام پی فینکس برای کاربران از طریق ریال، تتر و بیت کوین امکان‌پذیر است.

سرمایه گذاری بر روی لایت کوین (LTC)

لایت کوین دومین ارز دیجیتال قدیمی بعد از بیت کوین است که از پروتکل بیت کوین در سال ۲۰۱۱ فورک شد. هدف از راه اندازی لایت کوین بهبود بیت کوین به روش‌های مختلف بود. برای اولین بار، لی یک الگوریتم هش جدید برای لایت کوین به نام اسکریپت (Scrypt) توسعه داد. الگوریتم اسکریپت به افزایش سرعت تراکنش سریع‌تر لایت کوین کمک می‌کند. بیت کوین سرعت پردازش تراکنش آهسته‌ای دارد که تقریباً در هر ثانیه توانایی پردازش پنج تراکنش را دارد و تولید بلاک‌های جدید در بلاکچین بیت کوین ممکن است حدود ۱۰ دقیقه طول بکشد.

برای مشاهده قیمت لایت کوین و ورود به بازار این ارز دیجیتال می توانید از طریق صرافی او ام پی فینکس اقدام کنید.

بیت کوین کش (BCH)

بیت کوین کش (BCH) یک ارز دیجیتال است که در اوت ۲۰۱۷ طی یک هارد فورک از بیت کوین ایجاد شد. بیت کوین کش برای افزایش تعداد تراکنش‌های قابل پردازش طراحی شده است و هدف آن مقرون به‌صرفه‌تر بودن نسبت به بیت کوین است. حجم بلاک‌ها در بیت کوین کش بزرگ‌تر بوده و از این رو زمان تأیید تراکنش سریع‌تر و کارایی ذخیره‌سازی بهتری نسبت به بیت‌کوین دارد.

کسب سود با خرید سولانا (SOL)

سولانا

سولانا (SOL) همانند بیت کوین و اتریوم نیز بلاک چین اختصاصی خود را دارد و مشابه اتریوم برای امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و همچنین حوزه رو به رشد قراردادهای هوشمند، زیرساخت‌های لازم را پیاده‌سازی کرده است.

امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای حوزه‌ای بسیار گسترده برای سرمایه‌گذاران در سطح دنیا است و مستعد براندازی تمامی تراکنش‌هایی است که توسط آژانس‌های معاملاتی، بروکرها، صرافی‌های متمرکز (DEX) و دیگر واسطه‌های شخص ثالث انجام می‌شوند.


ویژگی‌هایی نظیر کارمزدهای کم و سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها، ارز دیجیتال SOL را به یکی از ده رمزارز برتر در بازار تبدیل کرده است و این شبکه قدرتمند برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز اکوسیستم ویژه خود را دارد که حتی با راه‌اندازی ارتقای مرج، سولانا نیز به‌عنوان رقیب اصلی اتریوم شاهد پیشرفت و بهبود قدرت خود خواهد بود.


سولانا به‌عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری، از طریق ارائه NFT ها و همچنین بازار داغ آن‌ها، موفق شد سهم خود از کل بازار رمزارزها را از ۰.۰۱ درصد در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) به ۱.۱ درصد در ماه جاری برساند.

هم‌اکنون کاربران او ام پی فینکس می‌توانند با مشاهده قیمت لحظه ای سولانا در این پلتفرم اقدام به خرید و فروش و سرمایه گذاری بر روی این رمز ارز کنند.

سرمایه گذاری بر روی آلت کوین با خرید بایننس کوین

بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) با ارزش بازار ۴۵ میلیارد دلاری خود، پس از بیت کوین و اتریوم رتبه سوم بازار را بدون احتساب استیبل کوین‌ها دارد.

بایننس بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در دنیا است که توسعه اکوسیستم رمزارزها را به‌عنوان هدف اصلی در نظر دارد و ارز دیجیتال BNB را به‌عنوان توکن بومی شبکه خود طراحی کرده است.


طبق آمار ارائه‌شده تا تاریخ ۳۰ آگوست (۸ شهریور)، حجم معاملات روزانه در این صرافی بیش از ۱۶ میلیارد دلار برآورد شده است که نشان‌دهنده برتری و سلطه آن بر رقیب اصلی خود یعنی صرافی کوین‌بیس (Coinbase) با حجم معاملاتی به میزان ۲.۳ میلیارد دلار است.

ارز دیجیتال BNB در این صنعت نوظهور، یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌ها به‌حساب می‌آید و کار خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است.


یکی دیگر از عواملی که BNB را به یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است، خاصیت ضدتورمی (Deflationary) بودن آن حتی در سطحی بالاتر از بیت کوین است؛ این رمزارز هر سه ماه یک‌بار وارد یک فرآیند توکن‌سوزی (Burn) می‌شود که در نتیجه آن، سطح عرضه توکن‌های BNB کاهش پیدا کرده و متعاقباً به افزایش قیمت بایننس کوین کمک خواهد کرد.

با این که در حال حاضر عرضه در گردش بایننس کوین بیش از ۸۰ درصد از ۲۰۰ میلیون واحد عرضه کل آن را تشکیل می‌دهد، این پروژه قصد دارد طی همین رویدادهای توکن‌سوزی به مرور زمان، عرضه کل توکن‌های خود را به ۱۰۰ میلیون واحد برساند.


کاربران در او ام پی فینکس می‌توانند با داشتن یک حساب کاربری برای خرید BNB اقدام کنند.

سرمایه گذاری بر روی ریپل (XRP) با توجه به تقاضا بازار

ریپل (XRP) یک ارز دیجیتال است که برای تسهیل پرداخت‌های سریع و ایمن در سراسر جهان طراحی شده است. توکن بومی شبکه ریپل «XRP» است. ریپل یک بلاکچین متن باز و عمومی است که امکان پرداخت‌های برون مرزی و بین‌المللی را فراهم می‌کند. ریپل توسط بانک‌ها و مؤسسات سنتی زیادی پذیرفته شده است که در سال‌های اخیر شاهد افزایش استفاده و تقاضا بوده است و در نتیجه ارزش آن افزایش یافته است.

فایل کوین (FIL) یکی از ۳۰ رمزارز برتر بازار

فایل کوین

از میان بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در بازار فعلی، فایل کوین دارای کمترین ارزش بازار به میزان ۱.۵ میلیارد دلار است که بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها، جزء ۳۰ رمزارز برتر بازار قرار دارد.

توجه داشته باشید که رمزارزهای معرفی‌شده با سقف تاریخی قیمت خود فاصله بسیار زیادی دارند که این مسئله برای فایل کوین شدیدتر از بقیه نمونه‌ها است. فایل کوین نسبت به سقف تاریخی ۲۳۷ دلاری در آوریل ۲۰۲۱ (فروردین ۱۴۰۰)، هم‌اکنون با ۹۷ درصد کاهش کمتر از ۶ دلار در بازارها معامله می‌شود.


با در نظر داشتن این موضوع باید گفت که فایل کوین پروژه‌ای قدرتمند در بازار است؛ یک سیستم ذخیره داده به‌صورت دیجیتال و مبتنی بر فناوری بلاک چین که افراد از طریق آن می‌توانند اطلاعات خود را به‌صورت عمومی ذخیره کنند.

فایل کوین به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای ذخیره داده‌ها به‌صورت متمرکز، توکن‌های خود را به کاربران برای ذخیره اطلاعات در این شبکه پاداش داده و حذف اطلاعات را به‌شدت دشوار ساخته است.


جهت درک اهمیت و بزرگی این پروژه باید گفت که موسسه تحقیقاتی اِستارلینگ لب (Starling Lab)، یک مرکز تحقیقاتی-آکادمیک در دانشگاه استنفورد، با استفاده از پلتفرم فایل کوین اقدام به مستندسازی لحظه‌ای جرایم کشور روسیه در جنگ با اوکراین کرده است و این عملیات را با هدف مقابله با ارائه اطلاعات و اخبار اشتباه، ثبت دقیق اطلاعات تاریخی و پاسخگو بودن جنایت‌کاران جنگی انجام داده است.

رمزارز FIL در ژوئن (اردیبهشت) سال میلادی جاری به کف ۵۲ هفته‌ای خود در ۴.۸۲ دلار رسید.

بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام‌اند؟

انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری باید از طریق بررسی دقیق عواملی نظیر ارزش بازار، عرضه در گردش و کل رمزارز، مطالعه وایت‌پیپر پروژه و بررسی کاربردهای آن صورت گیرد.

چرا بیت کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری است؟

بیت کوین به دلیل اولین بودن، عرضه محدود، تمرکززدایی، امکان نقدینگی بالا و عملکرد قوی، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری می‌باشد.

منبع: Money

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا