واچ لیست هفتگی

ارزهای دیجیتال برتر هفته که باید آن‌ ها را تحت نظر داشته باشید

روز ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد)، روند نزولی بیت کوین تا ۱۷,۶۲۲ دلار ادامه پیدا کرد و برای اولین بار در تاریخ، قیمت آن تا سطوح پایین‌تر از سقف دوره قبلی خود کاهش پیدا کرد. تشدید سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، بحران در پلتفرم وام‌دهی سلسیوس (Celcius) و شرایط وخیم نقدینگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمپانی تری اَروز کپیتال (Three Arrows Capital) موجی از اضطراب و ترس را بین معامله‌گران به‌وجود آوردند.


هولگِر شِیپیتز، تحلیل‌گر حوزه رمزارزها، اظهار کرد که بیت کوین تا کنون چهار مرتبه در تاریخ خود سقوط‌هایی بیش از ۸۰ درصد را تجربه کرده است. این حقیقت، ریزش فعلی و ۷۴ درصدی بیت کوین را با توجه به تاریخچه آن، یک فرآیند عادی و استاندارد نشان می‌دهد.

رِکت کپیتال، تحلیل‌گر پرآوازه، نیز بیان کرد که بیت کوین طی بازارهای خرسی گذشته، کف قیمتی خود را کمی پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای (۲۰۰W MA) تشکیل داده است. اگر بنا به تکرار تاریخ باشد، بعید به نظر می‌رسد که رمزارز برتر بازار مدت زیادی را تحت فشارهای فعلی سپری کند.

بازار ارزهای دیجیتال در شروع هفته معاملاتی
بازار ارزهای دیجیتال در شروع هفته معاملاتی

داده‌های پلتفرم آماری کوین‌گلس (Coinglass) نشان می‌دهند که کاهش ۳۹ درصدی بیت کوین در ژوئن سال میلادی جاری (خرداد ماه)، سنگین‌ترین ریزش آن از سال ۲۰۱۳ بوده است.

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که بیت کوین به‌زودی کف اصلی خود را تشکیل خواهد داد، منتقد ارزهای دیجیتال، پیتر شیف، هشدار داد که در صورت ادامه روند فروش‌، قیمت بیت کوین ممکن است تا ۳,۰۰۰ دلار هم کاهش یابد.


اگر قرار باشد خریداران این روند نزولی را متوقف کنند، بهتر است نگاهی به ارزهای دیجیتال برتر هفته بیندازیم که می‌توانند طی هفته جاری، عملکرد بهتری در بازار نسبت به دیگر همتاهای خود داشته باشند.

بیت کوین (BTC/USDT)

بیت کوین با شکستن سطح حمایتی بسیار مهم ۲۰,۱۱۱ دلاری در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) نشان داد که روند نزولی آن همچنان ادامه دارد. نکته جزئی و مثبت در این‌جا، این است که گاوهای بازار دست به کار شده و به خرید بیت کوین در کف پرداختند که این واقعیت، در شَدو کندل‌های نمودار روزانه این رمزارز مشهود است.

نمودار روزانه بیت کوین و حجم بالای خرید در سطوح مشخص‌شده
نمودار روزانه بیت کوین و حجم بالای خرید در سطوح مشخص‌شده

حالا خریداران در تلاش‌اند تا قیمت بیت کوین را به بالاتر از سطح شکسته‌شده آن در ۲۰,۱۱۱ دلار بازگردانند. اگر چنین اتفاقی بیفتد، می‌توان به این نتیجه رسید که ریزش به ۱۷,۶۲۲ دلار احتمالاً یک تله خرسی بوده است. از این رو، قیمت بیت کوین طی یک حرکت صعودی می‌تواند تا ۲۳,۳۶۲ دلار رشد کند و احتمالاً دوباره با مقاومت شدید خرس‌ها یا فروشندگان در بازار مواجه شود.


شاخص قدرت نسبی (RSI) بیت کوین نیز طی روزهای اخیر در محدوده اشباع فروش قرار گرفته است که نشان از یک مهار فروش احتمالی (اصلاح و حرکت صعودی جزئی) دارد.


این دیدگاه مثبت در صورت فاصله گرفتن قیمت بیت کوین از سطح ۲۰,۱۱۱ دلار نامعتبر خواهد شد و نشان می‌دهد که خرس‌ها این سطح قیمتی را تبدیل به مقاومت کرده و احتمال شکست ۱۷,۶۲۲ دلار افزایش پیدا می‌کند. پس از آن، سطح حمایتی بعدی برای بیت کوین ۱۶,۰۰۰ دلار خواهد بود.

نمودار چهارساعته بیت کوین و شاخص RSI
نمودار چهارساعته بیت کوین و شاخص RSI

انحراف (Divergence) مثبت در شاخص RSI نشان می‌دهد که فروشندگان بازار در حال از دست دادن کنترل شرایط هستند. در نمودار چهارساعته بیت کوین، مشاهده می‌شود که قیمت بیت کوین به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۲۰ EMA) خود بازگشت داشته است.


این سطح از اهمیت زیادی برخوردار است و فروشندگان بازار باید کاملاً هشیار باشند، چرا که شکست این سطح و بسته شدن کندل بالاتر از آن، ممکن است محدوده مقاومتی را پشت سر بگذارد و قیمت بیت کوین بین میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (۵۰ SMA) و ۲۳,۳۶۲ دلار قرار بگیرد.


در آن روی سکه، اگر قیمت بیت کوین بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نماند، یعنی سطح فعالیت فروشندگان در بازار بالاتر و قوی‌تر بوده است و مجدداً تلاش می‌کنند تا قیمت را به سطح ۱۷,۶۲۲ دلار پایین بیاورند.

سولانا (SOL/USDT)

سولانا نیز یک روند به‌شدت نزولی را طی می‌کند، اما انحراف مثبت در شاخص RSI نشان‌دهنده ضعف در این روند کاهشی است.

نمودار روزانه سولانا همراه با شاخص قدرت نسبی
نمودار روزانه سولانا همراه با شاخص قدرت نسبی

خریداران سولانا در تلاش‌اند تا قیمت این رمزارز را بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آن، یعنی ۳۶ دلار بیاورند. اگر موفق به انجام چنین کاری شوند، به این معنی است که خریداران به بازار سولانا بازگشته‌اند. سپس قیمت سولانا می‌تواند تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه آن (۵۰ دلار) رشد داشته باشد که در آن سطح دوباره با مقاومت شدید از سوی خرس‌های بازار مواجه خواهد شد.


در نقطه مقابل، اگر قیمت سولانا از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود فاصله بگیرد، یعنی فروشندگان کماکان موضع خود را حفظ کرده‌اند و دوباره تلاش می‌کنند تا قیمت را پایین‌تر از ۲۵ دلار بیاورند و یک دوره نزولی جدید را برای سولانا رقم زنند.

نمودار چهارساعته سولانا و خط روند نزولی
نمودار چهارساعته سولانا و خط روند نزولی

در حال حاضر، خریداران سولانا توانستند قیمت را بالاتر از سطوح میانگین متحرک در نمودار چهارساعته آن نگه دارند و در تلاش‌اند تا سطوح مقاومتی موجود در روند نزولی آن را پشت سر بگذارند. اگر موفق شوند، به این معنی است که روند نزولی برای سولانا در کوتاه‌مدت ممکن است به پایان رسیده باشد. سطوح قیمتی بعدی برای خریداران سولانا ۴۲.۵۰ و سپس ۴۵ دلار خواهند بود.


متقابلاً، اگر قیمت سولانا از سطح فعلی خود دور و سطوح میانگین متحرک آن شکسته شوند، یعنی خرس‌های بازار سولانا به‌شدت سطوح مقاومتی آن را حفظ کرده‌اند و ممکن است قیمت را ابتدا به ۲۷,۵۰ دلار و سپس به ۲۵ دلار برسانند.

لایت کوین (LTC/USDT)

در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) فروشندگان در تلاش بودند تا قیمت لایت کوین را پایین‌تر از سطح حمایتی قوی آن در ۴۰ دلار بیاورند، اما شدو بلند کندل‌ها در نمودار روزانه این رمزارز، نشان‌دهنده دفاع و حمایت سرسختانه گاوهای لایت کوین است.

نمودار روزانه لایت کوین
نمودار روزانه لایت کوین

لاین کوین طی یک حرکت صعودی جزئی توانست به ۵۵ دلار و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه خود برسد که سطح بسیار مهمی بوده و باید در نظر گرفته شود، زیرا شکست این سطح و بسته شدن کندل‌ بالاتر از آن پتانسیل این ارز برای تغییر روند افزایش را می‌دهد. در این صورت، قیمت لایت کوین می‌تواند به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه و ۶۸ دلار صعود کند.


نقطه مقابل این فرضیه فاصله گرفتن قیمت لایت کوین از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آن است که نشان‌دهنده ادامه روند نزولی و فروش این ارز دیجیتال خواهد بود. در مرحله بعدی خرس‌های لایت کوین تلاش می‌کنند تا قیمت آن را پایین‌تر ۴۰ دلار بکشانند و روند نزولی آن را از سر گیرند.

نمودار چهارساعته لایت کوین و سطوح حمایتی و مقاومتی
نمودار چهارساعته لایت کوین و سطوح حمایتی و مقاومتی

قیمت لایت کوین در نمودار چهارساعته موفق به شکست یک الگوی مثلث متقارن شده است. گرچه این اتفاق عموماً نشان از ادامه روند فعلی دارد، گاهی اوقات احتمال یک بازگشت را نیز به‌وجود می‌آورد.

میانگین‌های متحرک لایت کوین یک تقاطع صعودی را تشکیل داده‌اند که برای خریداران آن مثبت خواهد بود. اگر خریداران بتوانند قیمت لایت کوین را بالاتر از مثلث تشکیل‌شده حفظ کنند، این رمزارز می‌تواند ۶۲ دلار را به‌عنوان هدف بعدی خود داشته باشد.


این دیدگاه در صورت بازگشت قیمت و ورود مجدد به مثلث، اعتبار خود را از دست خواهد داد. چنین اتفاقی، به این معنی است که حرکت قیمت بالاتر از مثلث یک تله گاوی بوده است.

چین لینک (LINK/USDT)

چین لینک همانند دیگر رمزارزهای بازار در یک روند نزولی سیر می‌کند و در تلاش است تا در ۵.۵۰ دلار یک کف تشکیل دهد. خرس‌ها توانستند در روزهای ۱۴,۱۳ و ۱۸ ژوئن (۲۴،۲۳ و ۲۸ خرداد) قیمت لایت کوین را پایین‌تر از این سطح بیاورند اما موفق به پیش‌روی بیشتر نشدند. این یعنی که خریداران مشغول خرید در کف این رمزارز بوده‌اند.

نمودار روزانه چین لینک همراه با خط روند نزولی و شاخص RSI
نمودار روزانه چین لینک همراه با خط روند نزولی و شاخص RSI

انحراف مثبت در شاخص قدرت نسبی چین لینک نشان می‌دهد که شدت روند نزولی آن در حال تضعیف است. حالا خریداران در تلاش هستند که قیمت ارز را به خط روند نزولی آن برسانند که احتمالاً با یک مقاومت قوی نیز در آن سطح روبرو شوند.


اما اگر قیمت چین لینک از خط روند نزولی خود فاصله بگیرد، خرس‌ها فشارها را برای نگه‌داشتن قیمت زیر سطح حمایتی ۵.۵۰ دلاری آن حفظ می‌کنند که در این صورت، احتمالاً روند نزولی برای این رمزارز از سر گرفته خواهد شد.


در نقطه مقابل، اگر خریداران بتوانند قیمت را بالاتر از خط روند نزولی چین لینک هدایت کنند، پتانسیل این ارز دیجیتال برای تغییر روند خود افزایش پیدا می‌کند. در ادامه، قیمت چین لینک می‌تواند به ۱۰ دلار و سپس ۱۲ دلار افزایش پیدا کند.

نمودار چهارساعته چین لینک با سقف و کف فعلی
نمودار چهارساعته چین لینک با سقف و کف فعلی

یک بازگشت قیمتی باعث شد که چین لینک در نمودار خود به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسد که مقاومتی جزئی برای آن محسوب می‌شود. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه چین لینک پشت سر گذاشته شده و شاخص RSI آن در میانه راه قرار دارد که نشان می‌دهند خرس‌ها کنترل شرایط را تا حدی از دست داده‌اند.


خریداران با عبور از میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، می‌توانند قیمت این رمزارز را به ۷.۵۱ دلار برسانند. شکست این سطح و بسته شدن کندل بالای آن یک کف دوقلو را در کوتاه‌مدت برای چین لینک تشکیل می‌دهد و هدف قیمتی بعدی را برای آن در سطح ۹.۵۰ دلاری تعیین می‌کند.


اگر قرار باشد خلاف این شرایط برای این ارز دیجیتال رقم بخورد، خرس‌ها باید قیمت را پایین‌تر از سطح حمایتی قوی ۵.۵۰ دلاری نگه دارند.

هم‌اکنون، ارزش کل بازار رمزارزها نزدیک به ۸۷۵ میلیارد دلار و سلطه بیت کوین بر بازار (دامیننس بیت کوین) ۴۳.۴ درصد برآورد شده است.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا