آموزش DeFiآموزش ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی لیست ارزهای دیفای برتر در دنیای رمز ارزها

بررسی لیست ارزهای دیفای به شما امکان دسترسی به طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال جذاب را می‌دهد. تا به امروز بیش از ۲۲،۶۰۰ رمزارز مختلف در صنعت ارزهای دیجیتال به وجود آمده‌اند که تعدادی از آن‌ها خدمات گسترده‌ای در حوزه وام‌های کریپتویی، بازدهی سپرده‌گذاری رمزارزها، صرافی ارز دیجیتال و دیگر امور مالی غیرمتمرکز ارائه می‌دهند. لیست ارزهای دیفای نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

پادکست لیست ارزهای دیفای برتر

حوزه مالی غیرمتمرکز (DeFi) اولین پل ارتباطی بین دنیای جدید رمزارزها و سیستم مالی قدیمی است که تا به امروز از آن استفاده کرده‌ایم. معامله‌گران رمزارزها برای بررسی و تحلیل قیمت ارز دیجیتال موردنظر خود در صنعت دیفای و دیگر حوزه‌ها می‌توانند از بهترین سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال از جمله؛ پلتفرم تحلیلی تریدینگ ویو و یا حساب معاملاتی خود در صرافی او ام پی فینکس استفاده کنند. در ادامه این مقاله به معرفی بیشتر امور مالی غیرمتمرکز و لیست ارزهای دیفای می‌پردازیم.

هدف دیفای و ارزهای آن چیست و چگونه کار می‌کند؟

امور مالی غیرمتمرکز، یک فناوری مالی نوظهور و بر پایه دفترکل توزیع شده و نوآوری بلاکچین است که در فضای رمزارزها استفاده می‌شود. طبق قوانین و مقررات هر کشوری، برای مؤسسات مالی متمرکز از جمله بانک‌ها و کارگزاری‌ها، محدودیت‌هایی وجود دارد که مصرف‌کنندگان برای دسترسی مستقیم به سرمایه و خدمات مالی باید به آن قوانین تکیه کنند. در واقع، سیستم امور مالی غیرمتمرکز و لیستی از بهترین ارزهای دیفای با استفاده از مبادلات دیجیتالی همتا به همتا (P2P) و قراردادهای هوشمند، این بخش مالی متمرکز را به چالش می‌کشند.

دیفای هزینه‌هایی را که بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی برای استفاده از خدمات خود دریافت می‌کنند، حذف می‌کند؛ زیرا به یک شخص ثالث و رعایت محدودیت‌های قانونی آن‌ها نیازی ندارد. در خدمات مالی غیرمتمرکز، افراد پول را در یک کیف پول دیجیتال امن نگهداری می‌کنند، سپس می‌توانند در عرض چند دقیقه پول را انتقال دهند و هرکسی که به اینترنت متصل است، می‌تواند از این صنعت استفاده کند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های امور مالی غیرمتمرکز با امور مالی متمرکز

در امور مالی متمرکز (CeFi)، پول توسط بانک‌ها و اشخاص ثالث نگهداری می‌شود. جابه‌جایی پول بین دو طرف یک معامله صورت می‌گیرد و هر شخص برای استفاده از این خدمات، ملزم به پرداخت کارمزد است. به‌طور کلی، همه تراکنش‌های مالی در امور مالی متمرکز، از درخواست‌های وام‌ گرفته تا خدمات یک بانک محلی، نظارت می‌شوند و هزینه دارند.

در مقابل، امور مالی غیرمتمرکز با اجازه‌دادن به افراد، معامله‌گران و مشاغل برای انجام تراکنش‌های مالی از طریق این فناوری نوظهور، واسطه‌ها را حذف می‌کند و از طریق شبکه‌های مالی همتابه‌همتای دیفای که متشکل از پروتکل‌های امنیتی، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای پیشرفته هستند، استفاده می‌کند.

هر جا که ارتباط اینترنتی وجود داشته باشد، افراد می‌توانند از نرم‌افزاری که خدمات مالی را در پایگاه‌های توزیع‌شده‌‌ای که داده‌های مالی را ثبت و تأیید می‌کنند، استفاده کنند. از جمله این خدمات می‌توان به قرض‌دادن، معامله‌کردن و وام‌گرفتن اشاره کرد. پایگاه‌داده توزیع شده در مکان‌های مختلف و قابل‌دسترس، داده‌ها را از همه کاربران شبکه جمع‌آوری می‌کند و از مکانیزم اجماع برای تأیید آن‌ها استفاده می‌کند.

ارزهای دیفای

به‌عبارت‌دیگر، با قابلیت‌های ذکر شده، صنعت مالی غیرمتمرکز نیاز به یک مدل مالی متمرکز را از بین می‌برد و هرکسی را قادر می‌سازد تا از خدمات مالی در هر مکانی و بدون محدودیت استفاده کند. همچنین برنامه‌های دیفای از طریق کیف پول‌های شخصی و دیگر امکانات این صنعت به کاربران امکان کنترل بیشتری بر دارایی خود می‌دهند. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین رمزارزهای صنعت دیفای می‌پردازیم.

مطالعه بیشتر: بهترین تحلیلگران ارز دیجیتال دنیا در توییتر

لیست بهترین ارزهای دیفای از نظر ارزش بازار

پروژه‌های زیادی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارند که در حوزه امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای فعالیت می‌کنند. هرکدام از این رمزارزها و برنامه‌های صنعت دیفای از نظر نوع خدمات ارائه شده، هزینه‌ها، حداقل موجودی موردنیاز برای ایجاد یک سپرده و… با یکدیگر متفاوت هستند.

به‌طورکلی، برای انتخاب بهترین برنامه یا ارز دیجیتال دیفای متناسب با نیازهای خود، ابتدا باید ارزیابی کنید که به دنبال چه خدماتی هستید. به‌عنوان‌مثال، آیا به دنبال کسب سود از ارزهای دیجیتال خود هستید یا قصد دارید آن‌ها را در جایی نگهداری کنید و استراتژی هولد را انتخاب کرده‌اید. هر تصمیم یا برنامه‌ای که برای دارایی‌های دیجیتال خود دارید؛ لازم است در مورد ارائه‌دهنده هر برنامه یا پروژه دیفای از نظر امنیت، هزینه‌ها، توکن‌های قابل پشتیبانی و موارد دیگر تحقیق کنید. در ادامه لیست بهترین ارزهای دیفای از نظر ارزش بازار آورده شده است.

  • آوالانچ (AVAX)

آوالانچ یک بلاک چین لایه یک است که به‌عنوان پلتفرمی برای برنامه‌های غیرمتمرکز و شبکه‌های بلاکچین سفارشی فعالیت می‌کند. آوالانچ یکی از رقبای اتریوم به شمار می‌آید و هدف آن کنار زدن اتریوم به‌عنوان محبوب‌ترین بلاکچین برای قراردادهای هوشمند است. در واقع، آوالانچ قصد دارد با ارائه بستری برای انجام بیش از ۶۵۰۰ تراکنش در ثانیه بدون به خطر انداختن مقیاس‌پذیری شبکه، به هدف خود (پیشی‌گرفتن از اتریوم) برسد.

این موضوع با طراحی منحصربه‌فرد این پروژه امکان‌پذیر شده است. شبکه آوالانچ از سه بلاکچین مجزا با نام‌های X-Chain ،C-Chain و P-Chain تشکیل شده است که هر شبکه هدف مشخصی دارد و با رویکرد بلاکچین ارز دیجیتال بیت‌کوین و اتریوم کاملاً متفاوت است. در دو بلاکچین برتر بیت‌کوین و اتریوم، داشتن تمام گره‌ها برای تأیید اعتبار همه تراکنش‌ها نیاز است، در حالی که در سه بلاکچین‌ آوالانچ از مکانیزم‌های اجماع متفاوتی بر اساس موارد استفاده هرکدام بهره برده شده است.

این پروژه پس از راه‌اندازی شبکه اصلی خود در سال ۲۰۲۰، روی توسعه اکوسیستم خود در زمینه برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapps) و صنعت دیفای کارکرده است. علاوه بر این، آوالانچ دائماً در حال کار روی بهبود قابلیت همکاری بین اکوسیستم خود و اتریوم از جمله در زمینه توسعه پل‌های بین بلاکچینی است.

  • دای (DAI)

دای یک استیبل‌کوین مبتنی بر اتریوم است که صدور و توسعه آن توسط پروتکل میکر (Maker Protocol) و سازمان غیرمتمرکز مستقل میکر دائو (MakerDAO) مدیریت می‌شود. قیمت دای مانند دیگر استیبل‌کوین‌ها به دلار آمریکا وابسته است و در تناظر یک‌به‌یک با آن است. همچنین، دای توسط ترکیبی از ارزهای دیجیتال دیگر وثیقه می‌شود. در واقع، طبق الگوریتمی از قراردادهای هوشمند؛ به‌ازای ایجاد هر توکن جدید دای، ترکیبی از رمزارزهای پشتوانه آن در یک حساب غیرمتمرکز انباشته و سپرده می‌شود.

بنابراین، می‌توان گفت رمزارز دای یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز است که جز لیست بهترین استیبل‌کوین‌های دیفای قرار می‌گیرد. توکن‌های جدید دای از طریق یک فرایند استخراج مانند بیت‌کوین یا توسط یک شرکت خصوصی بر اساس دستور یک ناظر صدور مانند تتر تولید نمی‌شوند. در عوض، دای جدید می‌تواند توسط هر کاربری از طریق استفاده از پروتکل میکر ساخته شود.

استیبل کوین دای

پروتکل میکر که روی بلاکچین اتریوم اجرا می‌شود، نرم‌افزاری است که صدور دای را کنترل می‌کند. به‌منظور حفظ تناظر یک‌به‌یک قیمت با دلار آمریکا، پروتکل میکر تضمین می‌کند که به‌عنوان بخشی از یک فرایند، به هر کاربر اجازه می‌دهد تا دارایی کریپتوی خود را به‌عنوان وثیقه در یک منبع (به‌اصطلاح یک قرارداد هوشمند در بلاکچین اتریوم) به عنوان وثیقه واریز کند و مقداری به ارزش معادل دارایی‌های خود از توکن‌های دای ایجاد کند.

  • یونی سواپ (Uniswap)

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز محبوب است که به دلیل نقش آن در تسهیل معامله خودکار توکن‌های مالی به صورت غیرمتمرکز شناخته شده است. ارز دیجیتال یونی سواپ به عنوان، نمونه‌ای از یک بازارساز خودکار (AMM) در نوامبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و تا به امروز به لطف رشد صنعت دیفای و افزایش حجم معاملات در بستر آن، محبوبیت قابل‌توجهی به دست آورده است.

هدف یونی سواپ این است که معاملات رمزارزها را خودکار نگه دارد و به طور کامل برای هر کسی که توکن ایجاد کرده است یا توکنی دارد، امکان خریدوفروش دارایی خود را فراهم آورد. به‌طورکلی، این پروژه قصد دارد کارایی معاملات را در مقایسه با صرافی‌های سنتی بهبود بخشد. یونی‌سواپ به هدف حل مسائل نقدینگی با راه‌حل‌های خودکار، کارایی بیشتری ایجاد می‌کند و از مشکلاتی که صرافی‌های غیرمتمرکز در ابتدای راه خود با آن مواجه می‌شوند، اجتناب می‌کند.

در سپتامبر ۲۰۲۰، یونی‌سواپ با ایجاد و اعطای توکن تحت حاکمیتی خود، با نماد UNI، به کاربران قبلی پروتکل، یک‌قدم فراتر رفت و با این کار پتانسیل سودآوری همچنین توانایی کاربران برای شکل‌دادن به آینده این ارز دیجیتال را اضافه کرد.

لیست ارزهای حوزه دیفای شامل تعداد زیادی از رمزارزها می‌شود. در مطالب فوق به معرفی مختصری از سه مورد از بهترین ارزهای دیفای پرداختیم. در زیر به‌صورت کوتاه به چند ارز دیجیتال دیگر که در لیست بهترین ارزهای دیفای قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم.

لیست ارزهای دیفای
لیست ارزهای دیفای برتر از نظر ارزش بازار

در بین ۵۰ ارز دیجیتال بازار رمزارزها از نظر ارزش بازار می‌توان علاوه به سه مورد فوق به رپد بیت‌کوین (Wrapped Bitcoin)، چین لینک (LINK)، لیدو دائو (LDO)، اینترنت کامپیوتر (ICP)، گراف (The Graph)، فانتوم (FTM)، تتا نتورک (Theta Network)، آوه (Aave) و تزوس به‌عنوان بهترین ارز دیجیتال‌های حوزه دیفای اشاره کرد.

پرتکرارترین سوالات درباره لیست ارزهای دیفای برتر

هدف ارزهای دیفای چیست؟

هدف ارزهای دیفای به چالش کشیدن استفاده از مؤسسات مالی متمرکز و اشخاص ثالثی است که در همه تراکنش‌های مالی دخیل هستند.

آیا بیت‌کوین یک رمزارز حوزه دیفای است؟

بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و موارد استفاده آن با امور مالی غیرمتمرکز همپوشانی دارد. اما قابلیت عدم تمرکز بیت‌کوین به دلیل طراحی و الگوریتم خاص این ارز دیجیتال است؛ بنابراین می‌توان گفت بیت‌کوین آن‌قدر که به‌عنوان یک رمزارز غیرمتمرکز شناخته می‎شود، یک ارز دیجیتال صنعت دیفای نیست.

چگونه می‌توان لیستی از بهترین ارزهای دیفای را تهیه کرد؟

صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، همواره سعی کرده است که برترین رمزارزهای بازار ارزهای دیجیتال را به لیست ارزهای معاملاتی خود اضافه کند و متنوع‌ترین بستر معاملاتی را برای معامله‌گران پلتفرم خود فراهم آورد. ازاین‌رو شما کاربران گرامی، در حال حاضر می‌توانید برخی از بهترین رمزارزهای دیفای از جمله؛ یونی‌سواپ، چین لینک، گراف، فانتوم، آوه و تزوس را در این صرافی خرید، فروش و نگهداری کنید.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا