آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

معرفی استیبل کوین های برتر بازار در سال ۲۰۲۲

استیبل کوین‌ها سرمایه‌گذاران را از نوسانات اجتناب‌ناپذیر بازار ارزهای دیجیتال در امان نگه می‌دارند. ارزش بازار استیبل کوین‌ها ۱۵۳ میلیارد دلار برآورد شده که نشان می‌دهد ۱۳.۵ درصد از کل ارزش بازار رمزارزها به این دارایی‌ها اختصاص دارد.


استیبل کوین‌ها یکی از برترین فناوری‌های نوظهور هستند که مزایایی مختلف، شیوه‌های پیاده‌سازی گوناگون، ریسک‌های مرتبط با نقدینگی و موانعی برای پذیرش گسترده دارند. اما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، فرد باید با استیبل کوین ‌های برتر بازار آشنایی کامل داشته باشد.

استیبل کوین یو اس دی دیجیتال (USD Digital / USDD)

USDD

استیبل کوین الگوریتمی USDD در ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) توسط کمپانی ترون (Tron / TRX) در بلاک چین‌های ترون، بایننس و اتریوم راه‌اندازی شد. این استیبل کوین با دلار آمریکا برابری یک به یک (۱:۱) دارد، به این معنی که قیمت USDD همیشه برابر با یک دلار آمریکا خواهد بود.


USDD اولین استیبل کوین با وثیقه بیش از حد (Over-collateralized) است و در پشتوانه خود رمزارزهای شناخته‌شده‌ای نظیر ترون (TRX)، بیت کوین (BTC) و تتر (USDT) را دارد. پروتکل USDD در بلاک چین به‌عنوان یک سیستم پایدار، غیرمتمرکز، نفوذناپذیر و بدون امکان مسدودیت فعالیت دارد.


این استیبل کوین بین شبکه‌های ترون، اتریوم، بایننس اسمارت چین (BSC) و دیگر شبکه‌ها از طریق پروتکل بین شبکه‌ای (Cross-Chain) بیت تورنت (BitTorrent / BTT) در گردش است. ارزش بازار فعلی این استیبل کوین ۷۲۴.۷۵ میلیون دلار برآورد شده است.

استیبل کوین نوترینو (Neutrino USD / USDN)

NeutrinoUSD

این استیبل کوین در واقع یک پروتکل تنظیم دارایی به‌صورت الگوریتمی است که قابلیت ساخت استیبل کوین و پیوند آن‌ها با دارایی‌های دنیای واقعی را ایجاد می‌کند. پروتکل نوترینو مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند به زبان برنامه‌نویسی راید (Ride) است که در بلاک چین وِیوز (Waves) پیاده‌سازی شده است. نوترینو در سیستم خود دارای سه توکن اصلی با نام‌های WAVES، USDN و NSBT است.


قیمت این استیبل کوین با دلار آمریکا برابری دارد و کاربردهایی نظیر صدور توکن، سپرده‌گذاری یا اِستیکینگ (Staking)، وثیقه و پرداخت پاداش را ارائه می‌کند. ناگفته نماند که اجرای این عملکردها با شفافیت کامل همراه بوده و مدیریت این سیستم از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود.


نوترینو به‌عنوان یکی از استیبل کوین های برتر، در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز گوناگونی برای پرداخت‌ها استفاده شده و در بازارهای زیادی نیز معامله می‌شود. ارزش بازار استیبل کوین نوترینو ۷۲۹.۸۳ میلیون دلار محاسبه شده است.

استیبل کوین پکس دلار (Pax Dollar / USDP)

USDP

کمپانی پَکسوس (Paxos) در وب‌سایت رسمی خود استیبل کوین پکس دلار را تحت عنوان «استیبل کوین برتر و قانونی در جهان» معرفی کرده است. استیبل کوین پکس دلار (USDP) در آگوست سال ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) و با نام “Paxos Standard” (PAX) راه‌اندازی شد. سپس به منظور شناخت بهتر آن در بازار و ارتباطش با دلار آمریکا به «پکسوس» تغییر نام پیدا کرد.


USDP رتبه ششم بین استیبل کوین های برتر از لحاظ ارزش بازار را دارد و توسط اداره خدمات مالی نیویورک (NYSDFS) تنظیم شده است که از دید سرمایه‌گذاران یک نقطه قوت محسوب می‌شود.


به بیان ساده، این مزیت به این معنی است که خطری در رابطه با از دست رفتن دارایی‌ها و تبدیل آن‌ها به دلار فیات در این استیبل کوین وجود ندارد. ارزش بازار پکس دلار ۹۴۶.۲۳ میلیون دلار برآورد شده است.

استیبل کوین ترو یو اس دی (TrueUSD / TUSD)

TrueUSD

یکی دیگر از استیبل کوین های برتر بازار که محبوبیت زیادی نیز بین سرمایه‌گذاران دارد، استیبل کوین ترو یو اس دی است که نخستین استیبل کوین قانونی است و پشتوانه آن تماماً توسط دلار تامین می‌شود.


TUSD توسط کمپانی تراست توکن (TrustToken) راه‌اندازی شده است و هدف آن ارائه یک جایگزین بدون نوسان برای بیت کوین و توکن‌های شناور است. این استیبل کوین از آغاز کار خود تا کنون، مرتباً مورد حساب‌رسی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد نسبت به همتاهای خود، در فضای قانون‌گذاری‌ها از موقعیت بهتری برخوردار باشد.


کارمزد تراکنش‌های این استیبل کوین نسبت به ارزهای فیات کمتر است و می‌توان آن را در بیش از ۷۰ صرافی، ۱۶۰ بازار مالی و ۲۰ پلتفرم معاملاتی خارج از بازار (OTC) بین پنج قاره معامله کرد. اولین کاربرد TUSD دریافت آن در قالب سود از سیستم پاداش‌دهی در مدیریت و سپرده‌گذاری رمزارز لونا (LUNA) در اکوسیستم ترا (Terra) است و ارزش بازار آن ۱.۱۹ میلیارد دلار برآورد شده است.

استیبل کوین دای (Dai / DAI)

dai

دای استیبل کوینی است که برخلاف دیگر نمونه‌ها، توسط سازمان خود مختار غیرمتمرکز مِیکر (MakerDAO) و بدون دخالت هیچ نهاد مرکزی صادر شده و از این رو، در برابر سانسور یا حذف اطلاعات ایمن است.


قیمت دای با دلار آمریکا برابری دارد و از اتریوم (ETH) به‌عنوان وثیقه خود استفاده می‌کند. این استیبل کوین به‌دلیل عدم کنترل وثیقه آن توسط یک شرکت خاص، نسبت به دیگر رقبای خود منحصر به فرد است. در عوض، این فرآیند توسط قراردادهای هوشمند تعهد وثیقه (CDP) در میکردائو مدیریت می‌شود.


یکی از مزایای فراوان دای، قراردادهای DSR است که طبق آن‌ها هولدرهای این استیبل کوین می‌توانند با بلوکه کردن موجودی دای خود در یک قرارداد DSR اقدام به کسب بهره کنند. ارزش فعلی این استیبل کوین ۷.۴۶ میلیارد دلار است.

بایننس یو اس دی (Binance USD / BUSD)

busd

استیبل کوین بایننس یو اس دی در سال ۲۰۱۹ و با همکاری کمپانی پکسوس راه‌اندازی شد. این استیبل کوین پشتوانه‌ای مطمئن و قانونی با دلار آمریکا تشکیل داده است و تبدیل به دلار دیجیتال شده است و همیشه ۱ واحد BUSD با ۱ دلار آمریکا برابری می‌کند.


یکی از برترین قابلیت‌های این استیبل کوین، امکان استفاده از آن در هر عملیات سازگار با شبکه ERC-20 اتریوم است. به‌علاوه، BUSD از سوی اداره خدمات مالی نیویورک (NYSDFS) تنظیم شده و آن را به یک دارایی بسیار قابل اعتماد و امن تبدیل کرده است.


از جایی که توکن‌های بایننس یو اس دی تحت شبکه ERC-20 صادر شده‌اند، امکان ارسال آن به تمام نقاط دنیا وجود دارد. بنابراین برای معامله‌ کوتاه‌مدت و یا سرمایه‌گذاری بلندمدت، این استیبل کوین ابزاری مناسب جهت حفظ ثروت و برقراری ثبات در کارنامه مالی است. سرعت تراکنش‌ بالا و هزینه کم آن از دیگر ویژگی‌های این دارایی بوده و ارزش بازار آن در حال حاضر، ۱۷.۸۶ میلیارد دلار محاسبه شده است.

یو اس دی کوین (USD Coin / USDC)

usdc

یو اس دی کوین یک استیبل کوین دلاری مورد اعتماد گسترده با سطح نقدشوندگی بسیار بالا است که پشتوانه آن توسط کمپانی‌های سِرکِل (Circle) و کوین‌بیس (Coinbase) تامین می‌شود. این استیبل کوین در بستر بلاک چین اتریوم ایجاد شده و با اپلیکیشن‌های حوزه دیفای (DeFi) سازگاری کامل دارد.


این استیبل کوین به‌دلیل سطح کامل ذخیره‌سازی آن شناخته‌شده است، به این معنی که هر دلار دیجیتالی از USDC در اینترنت، به‌طور کامل توسط پول نقد و اوراق قرضه کوتاه‌مدت پشتیبانی می‌شود و در نتیجه، تبدیل آن به‌صورت یک به یک با دلار آمریکا همیشه امکان‌پذیر است.


ذخایر استیبل کوین USDC تحت حضانت و مدیریت برترین موسسات مالی ایالات متحده یعنی بلک‌راک (BlackRock) و بی ان وای مِلون (BNY Mellon) است. با استفاده از USDC می‌توان به انجام معامله، قرض‌دهی و وام‌گیری و سرمایه‌گذاری در بازارهای بزرگ رمزارزها پرداخت. ارزش بازار این استیبل کوین ۵۴.۴۵ میلیارد دلار محاسبه شده است.

استیبل کوین تتر (Tether / USDT)

تتر

تتر با پیدایش خود در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین استیبل کوین‌ها در بازار شناخته می‌شود. این استیبل کوین با دلار آمریکا برابری دارد که یعنی ارزش هر واحد تتر برابر با یک دلار است. کمپانی تتر مدعی است که برای هر واحد از استیبل کوین خود در بازار ذخایر نقدی کنار گذاشته است.


استیبل کوین تتر تعریفی کامل از انجام معاملات کم ریسک و ضد عملیات مخرب در بازارهای مالی و دنیای ارزهای دیجیتال است و از لحاظ حجم معاملات بین برترین دارایی‌های بازار قرار دارد.


سرمایه‌گذاران با خیال راحتی اقدام به خرید تتر و اختصاص سرمایه خود به این دارایی می‌کنند، چرا که این استیبل کوین کاملاً مطابق با استانداردهای جهانی در رابطه با اقدامات ضد پول‌شویی (AML)، مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و قوانین احراز هویت (KYC) است. تتر در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و ارزش فعلی بازار آن ۶۶.۲۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

سخن پایانی

استیبل کوین‌ها دارایی‌هایی هستند که ارزش آن‌ها تماماً با ارزش دارایی‌هایی نظیر ارزهای فیات، فلزات گران‌بها و دیگر رمزارزها تنظیم شده و برابری می‌کند. این ارزهای دیجیتال به‌دلیل ثبات قیمتی بسیار زیاد در مقایسه با دیگر همتاهای خود مانند بیت کوین، اتریوم و . . . شناخته‌شده هستند.


چنانچه شما به‌دنبال فضایی امن و پایدار در میان ابهامت و نوسانات بازار ارزهای دیجیتال هستید، استفاده از استیبل کوین‌ها آرامش ذهنی مورد نظر را به شما می‌دهند.

عنوان‌هایی که پیش‌تر در مورد آن‌ها صحبت شد، همگی از استیبل کوین های برتر در بازار رمزارزها هستند و به‌صورت گسترده بین سرمایه‌گذاران مورد پذیرش واقع شده‌اند. همچنین با استفاده از این دارایی‌ها می‌توان از طریق وام‌دهی و سپرده‌گذاری در فضای بلاک چین به‌صورت غیرفعال به کسب درآمد پرداخت و تراکنش‌های همتا به همتا (P2P) را با سرعت بالاتر و هزینه کمتر انجام داد.

ارز فیات چیست؟

پول فیات (Fiat) یک نوع از ارز است که در پشتوانه آن هیچ کالایی مانند طلا یا نقره وجود ندارد و عموماً به دستور دولت‌ها به‌عنوان پول رایج و قانونی در یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منبع: DailyCoin

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا