اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتال

ارزش بازار ارزهای دیجیتال پایین‌تر از ۱.۲ تریلیون دلار آمد

طی ۲۹ روز اخیر، ارزش بازار ارزهای دیجیتال در یک کانال نزولی حرکت داشته و در حال حاضر در محدوده ۱.۱۷ تریلیون دلار به یک سطح حمایتی رسیده است. در ۷ روز گذشته، بیت کوین و اتریوم به‌ترتیب با ۲ و ۵ درصد اصلاح در قیمت خود روبرو شدند.

ارزش بازار ارزهای دیجیتال در یک ماه گذشته
ارزش بازار ارزهای دیجیتال در یک ماه اخیر

اعلام آمار شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) در ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) با نرخ سالیانه ۸.۶ درصد، بازارهای رمزارز و سهام را در لحظه تحت تاثیر خود قرار داد، اما مشخص نیست که این رقم چه تاثیری در روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده می‌گذارد.

ریزش ارزش بازار ارزهای دیجیتال و پابرجایی جو منفی

تمایلات خرسی (نزولی) موجود، به واسطه داده‌های مرتبط با اقتصاد کلان و عدم قطعیت در مورد توانایی فدرال رزرو در کنترل تورم ایجاد شده‌اند و بازارهای رمزارز را به‌شدت تحت فشار قرار داده است.

شاخص ترس و طمع نیز در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) عدد ۱۱ از ۱۰۰ را نشان داد و از تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت) تا کنون، پایین‌تر از ۲۰ دیده شده است.

روند نزولی شاخص ترس و طمع
سیر نزولی شاخص ترس و طمع

پایداری وضعیت «ترس شدید» در این شاخص نشان‌دهنده نگرانی بین سرمایه‌گذاران است و در عین حال، یک موقعیت مناسب برای خرید نیز در نظر گرفته می‌شود.

تعدادی از ارزهایی که بیشترین رشد و ضرر را طی هفت روز گذشته تجربه کرده‌اند در تصویر زیر وجود دارند. این در حالی است که دو رمزارز برتر بازار شاهد کاهش‌های جزئی بودند، اما آلت کوین‌ها با ارزش بازار متوسط ضرری به میزان  ۱۴ درصد یا بیشتر را متحمل شده‌اند.

بیشترین میزان رشد و ضرر رمزارزها
بیشترین میزان رشد و ضرر در بازار رمزارزها

جامعه و اعضای شبکه هلیوم (Helium / HNT) طرح HIP-51 را مورد تایید قرار دادند که بر اساس آن، ساختارهای مالی و فنی مورد نیاز جهت پشتیبانی از کاربران، دستگاه‌ها و شبکه‌های جدید مانند اینترنت موبایل، وی پی ان و وای‌فای در این شبکه فراهم خواهند شد. این مسئله نزدیک به ۳۲ درصد به رشد این رمزارز کمک کرد.

رشد ۲۲ درصدی چین‌لینک (Chainlink / LINK) نیز در پی انتشار نسخه بازسازی‌شده نقشه راه (Roadmap) چین‌لینک ۲.۰ توسط توسعه‌دهندگان این پروژه بود؛ در این نسخه چین‌لینک، قابلیت سپرده‌گذاری (استیکینگ) توکن بومی شبکه ایجاد شده است.

همچنین تتا توکن (THETA) پس از اعلام شبکه از پشتیبانی لحظه‌ای با استفاده از فناوری API جهت قابلیت اتصال آنی و آسان به دیگر اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها، ۹.۷ درصد رشد در قیمت خود داشت.

اما توکن ویوز (WAVES) پس از ایجاد محدودیت ۱,۰۰۰ دلاری در سقف برداشت‌های روزانه برای استیبل کوین‌ها در پروتکل وایرس فایننس(Vires Finance) 28 درصد ریزش داشت؛ این محدودیت در راستای جلوگیری از فشارهای بیشتر بر استیبل کوین نوترینو پروتکل (Neutrino Protocol Stablecoin) با نماد اختصاری USDN بود.

عدم تمایل برای فروش با وجود کاهش ارزش بازار ارزهای دیجیتال

پریمیوم تتر (USDT) در صرافی اوکی اکس (OKX) معیار مناسبی برای ارزیابی سطح تقاضا بین معامله‌گران شخصی در چین است. این شاخص، اختلاف بین میزان معاملات همتا به همتا (P2P) در چین و دلار آمریکا را محاسبه می‌کند.

سطح شدید تقاضا برای خرید، این شاخص را به رقمی بالاتر از استاندارد ۱۰۰ درصدی آن هدایت می‌کند و در بازارهای خرسی، بازار تتر اشباع شده و قیمت تتر با ۴ درصد تخفیف یا بیشتر به فروش می‌رسد.

در روز ۳۱ می (۱۰ خرداد)، قیمت تتر در بازارهای همتا به همتا حوزه آسیا وارد ۴ درصد تخفیف شد که نشان از تشدید فشارها برای فروش آن بود. به‌طرز عجیبی این نرخ تخفیف در ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به ۱.۵ درصد رسید و تا حدی بهبود یافت.

علی‌رغم پابرجایی تمایلات و جو منفی در بازار، این شاخص نشان داد که با رسیدن ارزش بازار ارزهای دیجیتال به زیر سطح ۱.۲ تریلیون دلاری، سرمایه‌گذاران مشتاق به «خرید در کف» بازار هستند.

اما جدای از عوامل خارجی دخیل در عملکرد تتر، معامله‌گران بهتر است بازار آتی (Futures) ارزهای دیجیتال را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. قرادادهای دائمی (Perpetual Contracts) یا همان معاملات معکوس (Inverse Swaps)، در خود یک نرخ تعبیه‌شده دارند که هر هشت ساعت به‌روز می‌شود. صرافی‌های رمزارز از این نرخ برای اجتناب از خطر ایجاد عدم توازن در تبادلات استفاده می‌کنند.

نرخ تامین مالی (Funding Rate) زمانی که مثبت باشد، نشان می‌دهد موقعیت‌های معاملاتی لانگ (Long) که خریداران هستند تقاضای افزایش اهرم در معاملات خود دارند؛ اما معکوس این مسئله نیز به این معنا است که فروشندگان (موقعیت‌های معاملاتی شورت/ Short) درخواست افزایش اهرم دارند و باعث می‌شود نرخ تامین مالی به منطقه منفی وارد شود.

نرخ تامین مالی رمزارزها
نرخ تامین مالی رمزارزها در مجموع هفتگی

قراردادهای دائمی نشان می‌دهند که تمایلات بازار در هم آمیخته است، چرا که بیت کوین و اتریوم با نرخ مثبت اما جزئی در تامین مالی روبرو هستند (صعودی) اما این نرخ برای دیگر آلت کوین‌ها منفی است. برای مثال، نرخ منفی ۰.۲۰ درصدی در میانگین هفتگی برای ارز بایننس کوین (BNB) که در بازه ماهانه به ۰.۸ درصد می‌رسد، مسئله نگران‌کننده‌ای برای معامله‌گران در بازار مشتقات نخواهد بود.

هرگونه بهبودی وابسته به ثبات در شاخص‌های کلان اقتصادی است

طبق آمار مربوط به بازار مشتقات و شاخص‌های معامله‌گری و با بهبود وضعیت پریمیوم تتر، سرمایه‌گذاران در کاهش قیمت در موقعیت‌های معاملاتی فعلی خود تمایل چندانی نشان نمی‌دهند.

نرخ مثبت تامین مالی در معاملات آتی بیت کوین و اتریوم به این معنی است که با شکسته شدن سطح ۱.۲ تریلیون دلاری ارزش بازار ارزهای دیجیتال، تمایلات معامله‌گران برای بالا بردن اهرم در موقعیت‌های لانگ در حال افزایش است.

اگر بازارهای سنتی و اقتصاد کلان دچار شرایط بدتری نشوند، می‌توان گفت که سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال منتظر یک حرکت مثبت برای قیمت‌ها هستند.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا