آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

تعداد کل بیت کوین های استخراج شده و زمان پایان ماینینگ

عرضه کل بیت کوین (BTC) در بازار ۲۱ میلیون واحد است؛ به این معنی که تعداد کل بیت کوین های استخراج شده و باقیمانده آن که به‌مرور استخراج می‌شود و در گردش بازارها در خواهد آمد، تنها ۲۱ میلیون واحد BTC است و این میزان تغییری نخواهد کرد. اما به مرور زمان، استخراج بیت کوین به‌دلیل مدل اقتصاد توکنی (توکنومی / Tokenomics) آن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. عرضه محدود این رمزارز باعث شده که سطح کمیابی و ثبات قیمت و خرید بیت کوین با گذر زمان حفظ شود.


اقتصاد توکنی ارز دیجیتال به میزان و نحوه توزیع واحدهای یک رمزارز اشاره دارد و همانند ارزهای فیات (دلار، یورو، . . .) که توسط دولت‌ها و طبق سیاست‌های پولی موجود تنظیم و توزیع می‌شوند، ارزهای دیجیتال هم اصول و قوانین ویژه خود را برای توزیع و گردش در بازار دارند.


در این مقاله از بلاگ صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس می‌خواهیم بررسی کنیم که تعداد کل بیت کوین های استخراج شده چقدر است، چند بیت کوین تا کنون ایجاد شده و آخرین بیت کوین چه زمانی استخراج می شود.


احتمالاً تا کنون شنیده‌اید که بلاک چین بیت کوین طبق یک الگوریتم اجماع تحت عنوان اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) فعالیت می‌کند. این فرآیند متشکل از میزان زیادی نیروی کامپیوتری (سخت‌افزار) و حل مسائل پیچیده ریاضی توسط آن‌ها است که به آن ماینینگ (Mining) یا استخراج ارز های دیجیتال گفته می‌شود.


این عملیات نه تنها امنیت شبکه را برقرار می‌کند، بلکه تراکنش‌ها را تایید کرده و خطر حمله «دو بار خرج‌کردن» (Double-Spending) را از بین می‌برد. فرآیند ماینینگ از طریق فعالیت ماینرها پشت پرده بلاکچین بیت کوین انجام می‌شود که در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، اولین ماینری که تمام تراکنش‌های یک بلوک را تایید کند، پاداشی به‌میزان ۶.۲۵ واحد بیت کوین طبق نرخ سال ۲۰۲۲ دریافت خواهد کرد.


حال به مهم‌ترین سوال در این مبحث می‌رسیم که تعداد کل بیت کوین های استخراج شده چه‌قدر است و استخراج بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

تعداد کل بیت کوین های استخراج شده

تعداد کل بیت کوین های استخراج شده

طبق برآوردهای انجام‌شده تا آگوست ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، تعداد کل بیت کوین های استخراج شده و موجود در بازار به ۱۹,۱۲۴,۶۸۱ واحد رسید. به این ترتیب، تنها ۱,۸۷۵,۳۱۹ واحد بیت کوین جهت استخراج باقی مانده تا سقف ۲۱ میلیون واحد BTC تکمیل شود.


همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال بیت کوین عرضه محدود و کمیاب‌بودن این دارایی است. ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق ناشناس بیت کوین، اساس کار این رمزارز را طوری طراحی کرده که در قالب «طلای دیجیتال» فعالیت داشته باشد و از این رو، عرضه کل بیت کوین را محدود ساخته تا مانند فلز زرد کمیاب باشد.


در راستای بررسی این موضوع که چند بیت کوین تا کنون ایجاد شده است، بهتر است بدانید کوین‌های جدید BTC تقریباً هر ۱۰ دقیقه یکبار تولید می‌شوند؛ این زمان در واقع مدت‌زمان تولید هر بلوک در بلاک چین بیت کوین است. این رمزارز طوری طراحی شده که تعداد کل بیت کوین های استخراج شده با تشکیل هر ۲۱۰,۰۰۰ بلوک، ۵۰ درصد کاهش داشته باشد و نصف شود. این اتفاق هر چهار سال یکبار می‌افتد و به آن هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) گفته می‌شود.


مطالعه بیشتر: هاوینگ بیت کوین چه زمانی است


یک دلیل کم شدن استخراج بیت کوین همین مسئله هاوینگ است؛ به این‌صورت که با نزدیک‌شدن به استخراج آخرین بیت کوین، انجام ماینینگ سخت‌تر خواهد شد. البته بهتر است بدانید که همه بیت کوین های استخراج شده به گردش در بازار در نیامده‌اند و گاهی اوقات به‌دلیل فوت شخص مالک یا گم‌شدن کیف پول ارز دیجیتال یا عبارت بازیابی آن‌ها، دسترسی به حساب‌های بیت کوین از بین می‌رود.

حتما می‌دانید که بدون داشتن عبارت بازیابی یا تایید مالک کیف پول، دسترسی به کیف پول بیت کوین به‌هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و زمانی که بیت کوین به آدرسی اشتباه ارسال شود و یا دسترسی به کیف پول از بین برود، بیت کوین موجود در حساب برای همیشه غیر قابل دسترس خواهد بود.


مطالعه بیشتر: انتقال بیت کوین به کیف پول


طبق یکی از گزارشات اخیر نشریه نیویورک تایمز، تقریباً ۲۰ درصد از تعداد کل بیتکوین های موجود در کیف پول‌هایی قرار دارد که امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد. این حجم از بیت کوین در حال حاضر ارزشی تقریبی به‌میزان ۱۴۰ میلیارد دلار دارد. احتمال بازیابی این بیت کوین‌های از دست‌رفته خیلی کم است و در عرضه کل بیت کوین در گردش بازار تاثیر می‌گذارد.


به این ترتیب، اگر کسی از شما پرسید که تعداد کل بیت کوین های استخراج شده و در گردش بازار چقدر است، ساده‌ترین پاسخ این است که بگویید عرضه در گردش بازار بیت کوین نزدیک به ۱۹ میلیون واحد است و باید تعداد بیت کوین ‌های غیر قابل دسترس را از آن کسر کرد.

آخرین بیت کوین چه زمانی استخراج می شود؟

آخرین بیت کوین چه زمانی استخراج می شود

حتی اگر هیچ بیت کوین از دست‌رفته‌ای وجود نداشت، از لحاظ تئوری تعداد کل بیت کوین های استخراج شده هیچ‌گاه به‌طور دقیق به عدد ۲۱ میلیون واحد نمی‌رسید. در واقع، تعداد کل بیت کوین های تولیدشده رقمی نزدیک به عرضه کل آن خواهد بود؛ علت هم این است که عرضه بیت کوین به‌طور دقیق مشخص نشده است و اعشار موجود در میزان عرضه آن، به نزدیک‌ترین عدد صحیح اصطلاحاً گرد شده است.

در نتیجه اگر ۶.۲۵۸۹ واحد BTC در بازار مینت و عرضه شود، رقم ۶ برای آن نمایش داده می‌شود. به این ترتیب، به‌دلیل وجود اعشارهای زیاد و گردشدن ارقام مربوط به بیت کوین، کارشناسان عرضه کل بیت کوین را به‌جای ۲۱ میلیون واحد، ۲۰,۹۹۹,۹۹۹ واحد در نظر گرفته‌اند.


اما استخراج بیت کوین تا کی ادامه دارد؟ میزان استخراج بیت کوین در یک روز نزدیک به ۹۰۰ واحد و تقریباً ۲.۳ میلیون واحد BTC برای استخراج باقی مانده است. جالب این‌جا است با این‌که ۱۸.۶ میلیون واحد بیت کوین تنها طی ۱۰ سال استخراج شد، برای استخراج ۲.۳ میلیون واحد باقیمانده ۱۲۰ سال زمان لازم است.

نرخ صدور بیت کوین
نرخ صدور بیت کوین در گذر زمان – BitcoinBlockHalf.com

با گذشت هر چهار سال و کاهش ۵۰ درصدی نرخ صدور بیت کوین به ازای هر بلوک، آخرین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ تولید و استخراج می شود. تعداد بیت کوین های مینت شده (Mint) به ازای هر بلوک در زمان آغاز به کار شبکه ۵۰ واحد بود که این نرخ با رسیدن به ماه می ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹) به ۶.۲۵ واحد BTC رسیده است.

هاوینگ بعدی بیت کوین قرار است در مارس یا آوریل سال ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) انجام شود که در پی آن، پاداش بلوک یا نرخ تولید بیت کوین به ازای هر بلوک نصف‌شده و به عدد ۳.۱۲۵ واحد بیت کوین کاهش خواهد یافت.

با پایان استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

چند بیت کوین استخراج شده

در حال حاضر پیش بینی و تحلیل دقیقی از پیامدهای پایان استخراج بیت کوین وجود ندارد. کارشناسان معتقدند که بدون در نظر گرفتن احتمال تغییر در پروتکل بلاک چین بیت کوین و زمانی که آخرین بیت کوین استخراج شود، حتی با وجود این‌که عرضه کل آن دقیقاً به سقف ۲۱ میلیون واحد نمی‌رسد هیچ بیت کوین دیگری مینت و صادر نخواهد شد.

تراکنش های بیت کوین همچنان در شبکه بلاک چین و بلوک‌های آن پردازش و توسط ماینرها تایید می‌شوند. درآمد ماینرها هم منحصراً از طریق کارمزد انجام تراکنش‌ها خواهد بود.


بزرگ‌ترین نگرانی در این خصوص این است که پس از استخراج آخرین بیت کوین، بودجه حاصل از پاداش‌های ماینینگ دیگر وجود نخواهد داشت و ممکن است با خروج ماینرها، امنیت شبکه به خطر بیفتد. اگر میانگین قیمت بیت کوین را ۱۰,۰۰۰ دلار در نظر بگیریم، شبکه بیت کوین به‌صورت سالانه ۳.۳ میلیارد دلار به ماینرها جهت تامین امنیت پاداش می‌دهد.


حال سوال این‌جا است زمانی که آخرین بیت کوین استخراج می شود، شبکه چگونه برای ادامه فعالیت ماینرها انگیزه ایجاد خواهد کرد؟ واضح‌ترین پاسخ به این سوال کارمزد تراکنش‌ها است، اما آیا به اندازه‌ای کافی است که باعث تداوم فعالیت ماینرها شود؟


پیش بینی می‌شود زمانی که تعداد کل بیت کوین های استخراج شده به عرضه کل رسید و استخراج بیت کوین پایان یافت، میزان فعالیت ماینرها تحت تاثیر این عوامل دست‌خوش تغییرات شود؛ اما اندازه این تغییرات به سطح تکامل بیت کوین به‌عنوان یک بلاک چین و ارز دیجیتال بستگی دارد.

مثلاً اگر بلاک چین بیت کوین در سال ۲۱۴۰ همچنان تراکنش‌های زیادی را پردازش کند، ماینرهای بیت کوین ممکن است تنها از طریق کارمزد تراکنش‌ها بتوانند کسب سود و درآمد داشته باشند.


حتی در صورت حجم پایین تراکنش‌ها و از بین‌رفتن پاداش بلوک‌ها، ماینرها همچنان می‌توانند در سال ۲۱۴۰ اقدام به کسب درآمد کنند. این مسئله در صورتی ممکن است که بیت کوین به‌جای استفاده در تراکنش‌های روزمره، در اصل به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش استفاده شود.

از این رو ماینرها می‌توانند برای هر تراکنش و یا مجموعه‌ای از تراکنش‌هایی با ارزش بالا، کارمزدهای سنگینی را دریافت کنند و بلاک چین های لایه ۲ (Layer-2) نظیر شبکه لایتنینگ (Lightning Network)، می‌توانند برای استفاده روزمره از بیت کوین به‌کار گرفته شوند.

با این حال زمانی که استخراج بیت کوین تمام شود و پاداش بلوک‌ها از بین رود، اتفاقات ناخوشایند زیر ممکن است رخ دهند:

  • ماینرها ممکن است به‌صورت دسته‌جمعی کنترل شرایط را به‌دست بگیرند و کارمزد تراکنش‌ها را بیش از اندازه بالا ببرند.
  • فرآیندهای ماینینگ ممکن است با خودخواهی ماینرها و طمع آن‌ها به‌گونه‌ای شود که ماینرها با همکاری یکدیگر، بلوک‌های قانونی بلاک چین را مخفی نگه دارند و آن‌ها را در قالب «بلوک های یتیم» (Orphan Blocks) منتشر کنند که شبکه بیت کوین هنوز آن‌ها را مورد تایید قرار نداده است. به این ترتیب، مدت‌زمان پردازش بلوک‌ها افزایش پیدا می‌کند که با افزایش چشم‌گیر کارمزدها همراه خواهد شد.


در این مقاله از او ام پی فینکس به مواردی چون تعداد کل بیت کوین های استخراج شده، زمان پایان استخراج بیت کوین و این‌که چند بیت کوین تا کنون ایجاد شده پرداختیم. چنانچه در رابطه با این مباحث سوالی داشتید، می‌توانید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

سوالات شما در مورد تعداد کل بیت کوین های استخراج شده

تعداد بیت کوین در ایران چقدر است؟

تعداد بیت کوین در ایران طبق میزان موجودی BTC در آدرس‌های کیف پول‌های موجود در کشور مشخص می‌شود و تعیین این آمار به‌راحتی انجام نشده و نیازمند یک بررسی کامل و دقیق است.

تعداد بیت کوین های ساتوشی ناکاموتو چقدر است؟

ساتوشی ناکاموتو هنگام آغاز به کار بلاک چین بیت کوین، نزدیک به ۱ میلیون واحد از کل عرضه بیت کوین را برای خود نگه داشته و تا کنون این آدرس کیف پول هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است.

دلیل کم شدن استخراج بیت کوین چیست؟

از دلایل اصلی کم شدن استخراج بیت کوین می‌توان به بالا رفتن سختی شبکه و عدم توانایی ماینرها در ارتقای سخت‌افزار، بحران قیمت انرژی و ریزش قیمت بیت کوین اشاره کرد.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. سلام یه سوال داشتم آیا تعداد ماینرها در استخراج سریع تاثیر گذار هست برفرض مثال در هر خانه ایرانی یک عدد ماینر۱۱۰تراهش بگذاریم که فرض بگیرید ۷۰ملییون عدد ماینر میشه که جمع این ماینرها ماهانه یک میلیون بیت استخراج میکنن با توجه به تراهش بالا حالا سوالم اینه آیا دو دوماه باقیمانده بیت کوین ها تموم نمیشه یعنی

    1. سلام وقت بخیر. افزایش تعداد ماینرها در شبکه بیت کوین رابطه مستقیم با بالارفتن سختی شبکه و استخراج، یعنی هش ریت بلاک چین داره؛ همچنین با توجه به الگوریتم اجماع اثبات کار و ساخت هر بلاک در هر ۱۰ دقیقه و محدودیت پاداش ۶.۲۵ واحدی BTC با توجه به هاوینگ‌های انجام شده، شما نمی‌تونید در زمان استخراج بیت کوین تغییری ایجاد کنین. این اتفاق از لحاظ تئوری زمانی عملی میشه که بقیه ماینرهای شبکه فعالیتشون رو متوقف کنن و فقط شما در شبکه فعال باشین که یک فرض محاله!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا