اخبار بیت کوینتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتالسلبریتی‌های کریپتو

صحبت های ویتالیک بوترین درباره بیت کوین

خالق اتریوم (Ethereum / ETH)، ویتالیک بوترین درباره بیت کوین و وضعیت آن در بیست سال آینده صحبت‌هایی را انجام داد.


وی طی مصاحبه خود با یکی از اقتصاددانان شناخته‌شده به‌نام نوا اسمیت بیان کرد، سطح نوسانات ارزهای دیجیتال در میان مدت برابر با بازار طلا و سهام خواهد شد و از حباب‌های بزرگ و سقوط‌های سنگین خود فاصله می‌گیرند.


بوترین اظهار کرد حتی با وجود این که رمزارزها طی دو دهه پیش رو بتوانند چند کاربرد بسیار مهم و کلیدی و راه‌کار برای مشکلات در دنیا ایجاد کنند، باز هم پذیرش گسترده آن‌ها در جهان است که سرنوشت این دارایی‌ها را مشخص می‌کند.


ویتالیک بوترین درباره بیت کوین و صنعت رمزارزها گفت: «چنانچه ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۴۰ با همین قدرت به کار خود ادامه دهند، جایگاه طلا را به‌عنوان یک منبع ذخیره ارزش گرفته و تبدیل به چیزی شبیه به لینوکس (سیستم عامل اوپن سورس / Linux) در امور مالی می‌شوند که به‌عنوان یک راه حل جایگزین برای انجام امور مالی همیشه در دسترس هستند و در نهایت، تبدیل به ستون اصلی امور بسیار مهم در دنیا شده و در عین حال، در دسترس عموم نیز قرار دارند. به این ترتیب، احتمال ناپدید شدن و از بین رفتن آن‌ها و یا سلطه کامل آن‌ها بر دنیا در سال ۲۰۴۲ کمتر می‌شود.»


اما وی در مورد آینده امنیت بیت کوین ابراز نگرانی کرد. بنیان‌گذار اتریوم با اشاره به کاهش تدریجی پاداش‌های استخراج بیت کوین و رسیدن آن‌ها نزدیک به صفر اظهار کرد اکوسیستم ماینینگ (استخراج ارزهای دیجیتال) ممکن است با گذشت زمان انگیزه ماینرها برای تامین امنیت در شبکه را از دست بدهد.


طبق گفته او: «یک سیستم اجماع که نیازی به پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد برای مصرف انرژی و برق ندارد نه تنها برای محیط زیست خوب نیست، بلکه سالیانه از این طریق باید هزاران واحد بیت کوین یا اتریوم تولید و صادر شوند. در نهایت این نرخ صدور ارز نزدیک به صفر می‌رسد و اهمیت خود را از دست می‌دهد و در این نقطه، بیت کوین با یک مشکل دیگر روبرو می‌شود؛ این که چطور امنیت شبکه خود را حفظ کند.»


وی می‌گوید بیت کوین ممکن است به جایی برسد که مجبور شود الگوریتم اجماع شبکه خود را به یک مکانیزم چندکاره یا هیبرید (Hybrid) از اثبات سهام (Proof-of-Stake / PoS) تغییر دهد تا بتواند کمبودهای امنیتی موجود در اکوسیستم ماینینگ خود را برطرف سازد.


ویتالیک بوترین درباره بیت کوین نگران است و می‌گوید: «به دو دلیل در مورد بیت کوین نگران هستم. ابتدا این که امنیت شبکه بیت کوین در درازمدت صرفاً از طریق کارمزدهای آن تامین خواهد شد و بیت کوین در ارتقای سطح درآمد خود از طریق کارمزدها و تامین امنیت یک سیستم چند تریلیون دلاری از طریق آن‌ها، اصلاً موفق نخواهد بود. کارمزدهای شبکه بیت کوین به‌صورت روزانه ۳۰۰,۰۰۰ دلار برآورد شده و طی پنج سال اخیر، این آمار تغییر چندانی را شاهد نبوده است.


در درجه دوم، اثبات کار با توجه به میزان دلار خرج‌شده در پرداخت کارمزدها امنیت کمتری را در مقایسه با اثبات سهام ارائه می‌دهد و خروج بیت کوین از سیستم اثبات کار به‌دلیل سیاست‌های موجود در جامعه و سیستم آن، غیرممکن خواهد بود. آینده چه شکلی خواهد داشت وقتی که ارزش بازار بیت کوین ۵ تریلیون دلار باشد، اما برای حمله به بلاک چین آن تنها ۵ میلیارد دلار هزینه لازم باشد؟! البته اگر شبکه بیت کوین مورد حمله قرار گیرد، به نظر من به‌سرعت برای انتقال به یک سیستم اثبات سهام چندکاره و ترکیبی تصمیم‌گیری می‌شود که احتمالاً با ضررها و آسیب‌هایی همراه خواهد بود.»

الگوریتم اجماع چیست؟

الگوریتم اجماع (Consensus Algorithm) یک فرآیند در علوم کامپیوتری است که جهت دستیابی به توافق بر روی یک مقدار داده در سیستم‌های توزیع‌شده استفاده می‌شود.

منبع: DAILYHODL

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا