آموزش تحلیل ارز دیجیتالآموزش مدیریت سرمایهواچ لیست هفتگی

واچ لیست ارزهای دیجیتال چیست؟

واچ لیست (Watchlist) به بیان ساده و همان‌طور که از نامش پیدا است، به یک لیست از دارایی‌هایی گفته می‌شود که یک سرمایه‌گذار به‌طور دقیق آن‌ها را زیر نظر گرفته تا در صورت کاهش قیمت، یک موقعیت سرمایه‌گذاری سودآور برای خود ایجاد کند.

زمانی که چنین لیستی متشکل از رمزارزها باشند، عنوان واچ لیست ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency Watchlist) را به خود می‌گیرد. یک سرمایه‌گذار در واچ لیست ارزهای دیجیتال خود، اسامی دارایی‌هایی را افزوده که قصد دارد در زمان مناسب و طبق یک معیار و دلیل منطقی، به خرید آن‌ها بپردازد.


سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران می‌توانند بر اساس ابزارها و شاخص‌های معاملاتی تحت اختیار خود، اقدام به ایجاد مجموعه بزرگی از واچ لیست ارزهای دیجیتال کنند. وجود یک واچ لیست می‌تواند به شخص کمک کند تا وضعیت کمپانی مد نظر و اثرات اخبار اقتصادی یا دیگر حوزه‌ها بر قیمت یک دارایی را پیگیری کند و در مورد آن‌ها تصمیمات آگاهانه اتخاذ کند.


عموماً یک سرمایه‌گذار با بررسی واچ لیست خود، منتظر می‌ماند تا شرایطی را که پیش‌بینی کرده به‌وجود آید. این شرایط یا معیارها می‌توانند مواردی از قیبل شکست محدوده معاملاتی ۵۲ هفته‌ای، حرکت قیمت بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و یا بازکردن موقعیت پس از رسیدن به یک حجم معاملات مشخص باشند.

انواع واچ لیست

انواع واچ لیست

بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی برای کاربران خود امکان ایجاد واچ لیست ارزهای دیجیتال را فراهم کرده‌اند. این لیست در صرافی او ام پی فینکس تحت عنوان «مورد علاقه‌ها» و در صفحه «بازارها» موجود است.


یکی از برترین پلتفرم‌های معاملاتی دنیا به‌نام (Fidelity) به کاربران خود امکان ساخت ۱۵ واچ لیست را می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند با شخصی‌سازی لیست خود قابلیت هشدار را برای آن‌ها، مثلاً در صورت تغییر ناگهانی قیمت، تنظیم کنند.

یک سرمایه‌گذار منظم و با برنامه می‌تواند با استفاده از چنین قابلیت‌هایی، چندین واچ لیست مجزا را ایجاد کند و ارزهای دیجیتال را با ویژگی‌های مشابه دسته‌بندی کند.


واچ لیست ارزهای دیجیتال در این بازار پرنوسان، به‌خصوص برای ردیابی تحرکات شدید قیمتی و فعالیت در زمان مناسب جهت کسب سود بسیار کاربرد دارد. از این نوع واچ لیست می‌توان برای پیگیری راه‌اندازی یک پروژه یا فورک (Fork) قریب‌الوقوع یک کوین نیز استفاده کرد.

نحوه ساخت واچ لیست ارزهای دیجیتال

نحوه ساخت واچ لیست ارزهای دیجیتال

اکثر پلتفرم‌های معاملاتی آنلاین برای کاربران خود قابلیت ساخت یک واچ لیست از ارزهای مورد علاقه را ایجاد کرده‌اند.

جهت ساخت واچ لیست ارزهای دیجیتال، ابتدا بهتر است معیارهای سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید و تصمیم بگیرید که در کدام پروژه‌ها قصد سرمایه‌گذاری دارید. سپس می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده قیمت و یا ابزارهای مشابه، اقدام به جست و جوی ارزهای مد نظر خود و افزودن آن‌ها به لیست خود کنید.


ابزارهای مورد نظر در پلتفرم‌های معاملاتی برتر دنیا نظیر فیدلیتی، رابین‌هود، بایننس و . . . موجود هستند که البته، شاخص‌های کمتری را برای بررسی کامل‌تر قیمت‌ها ارائه می‌دهند. همچنین کاربران می‌توانند برای ساخت واچ لیست خود به‌صورت کاملاً حرفه‌ای از وب‌سایت‌هایی نظیر مارکت واچ (Market Watch) و تریدینگ‌ویو (TradingView) استفاده کنند.

چند نکته در مورد واچ لیست

نکته در مورد واچ لیست

واچ لیست‌های ارائه‌شده توسط پلتفرم‌های معاملاتی عموماً ظرفیتی بین ۲۵ تا ۷۵ اسم را دارند که با توجه به مسائلی از قبیل اندازه نمودار و معیارهای ارائه‌شده در هر ردیف متغیر هستند.

ایجاد یک واچ لیست طولانی، برای مثال ۲۰۰ ارز دیجیتال، برای هر سرمایه‌گذاری گیج‌کننده خواهد بود و مدیریت آن مشکل می‌شود. سرمایه‌گذار بهتر است واچ لیست خود را در هر ماه حداقل یک یا دو مرتبه بررسی و تازه‌سازی کند چرا که به‌طور کل، این یک لیست متشکل از رمزارزهایی است که سرمایه‌گذار با بررسی آن‌ها و برای پایین آمدن قیمت‌ها منتظر می‌ماند تا اقدام به خرید کند.


بهتر است که هر صفحه از واچ لیست خود را به چند معیار مانند نمودار ارزها و دو یا سه مورد دیگر مانند آخرین قیمت، تغییرات حجم معاملات و درصد تغییرات قیمت اختصاص دهید. برخی معامله‌گران در یک صفحه از واچ لیست خود تنها نمودار ارزهای مورد نظر خود را قرار می‌دهند تا بتوانند الگوهای قیمتی را برای انجام معاملات به‌صورت روزانه شناسایی کنند.

سخن پایانی

واچ لیست ارزهای دیجیتال روشی ساده است که سرمایه‌گذاران از آن به‌منظور بررسی شرایط بازار و پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب استفاده می‌کنند. پلتفرم‌های مختلف ابزارهای مختلفی را در ساخت و استفاده از واچ لیست‌ها ارائه می‌کنند و برخی پلتفرم‌ها نیز، واچ لیست‌های ویژه خود را برای کاربران ارائه می‌کنند.


معامله‌گران با محدود کردن بازار به یک لیست از ارزهای مورد علاقه خود، می‌توانند تمرکز خود را برای انجام صحیح‌تر معاملات فقط به آن‌ها اختصاص دهند.

از این رو، پلتفرم او ام پی فینکس با قرار دادن واچ لیست ارزهای دیجیتال در صفحه بازارها تحت عنوان «مورد علاقه‌ها» و همچنین پوشش اخبار مرتبط با ارزهای دیجیتال برتر هر هفته در بلاگ این پلتفرم، به کاربران خود در انجام بهتر معاملات کمک خواهد کرد.

واچ لیست ارز دیجیتال چیست؟

واچ لیست ارز دیجیتال یک لیست متشکل از اسامی دارایی‌هایی است که یک سرمایه‌گذار قصد دارد در زمان مناسب و طبق یک معیار و دلیل مشخص، به خرید آن‌ها بپردازد.

منبع: Investopedia

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا