آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

ساتوشی چیست و چه تاثیری در خرید و فروش بیت کوین دارد؟

درست مانند ارزهای فیات که به واحدهای کوچک‌تر همچون سنت و پنی تبدیل می‌شوند، بیت کوین نیز از واحدهای کوچک‌تری به نام ساتوشی (Satoshi) تشکیل شده‌است. به گزارش صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس، ساتوشی کوچک‌ترین واحد ارز دیجیتال بیت کوین است. این نام از ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین گرفته شده‌است. نسبت ساتوشی به بیت کوین ۱۰۰ میلیون ساتوشی به یک بیت کوین است.

پادکست ساتوشی چیست و چه تاثیری در خرید و فروش بیت کوین دارد؟

تاریخچه ساتوشی

جالب است بدانید تا پیش از سال ۲۰۱۱، بیت کوین ارزشی معادل یک دلار داشت همین موضوع باعث شده بود که کاربران و سرمایه‌گذاران این ارز نسبت به واحدی دیگر بی‌نیاز باشند؛ اما پس از  سال ۲۰۱۱، با وجود تحرکات جدیدی که در بازار بیت کوین ایجاد شد، انجمن بیت کوین تاک تصمیم گرفتند که واحدی عملی برای تقسیم‌بندی بیت کوین در نظر بگیرند. طی این پیشنهاد هر بیت کوین به صد میلیون واحد تقسیم‌بندی شد و هر واحد را ساتوشی نامیدند. انتخاب این واحد نشان‌دهنده آن است که طرفداران بیت کوین از همان ابتدا ارزشی بسیار بالا را برای این رمز ارز تصور می‌کردند.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ساتوشی نشان‌دهنده صد میلیونیوم بیت کوین است. از آنجایی که ارزش بیت کوین (BTC) به صورت تصاعدی افزایش یافته‌است، معامله‌گران برای تراکنش‌های جزئی به واحدهای کوچک‌تری از این رمزارز نیاز دارند. واحدهای کوچک انجام تراکنش‌های بیت‌کوین را آسان‌تر می‌کنند و در عین حال استفاده و خرید آن برای مردم امکان‌پذیر است.

به عنوان مثال، اگر هر BTC برابر با ۲۱,۹۷۵.۷۰ دلار باشد و شما یک کالای ۱۰۰ دلاری را با یک بیت کوین خریداری کرده‌باشید، باید ۰.۰۲۱۹۷۵۷ بیت کوین بپردازید. در مثال ارائه شده مشاهده می‌کنید که درک ۲۱,۹۷۵۷ ساتوشی آسان‌تر است.

ساتوشی را چه کسی اختراع کرد؟

جالب است بدانید برخی از افراد تازه‌وارد به حوزه رمز ارزها ساتوشی را با مخترع بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو اشتباه می‌گیرند. باید بدانید که اگرچه ساتوشی به روزهای ابتدایی خلق بیت کوین برمی‌گردد اما ربطی به خالق بیت کوین ندارد. ساتوشی اولین بار در نوامبر ۲۰۱۰ توسط فردی به نام کاربری ریباک معرفی شد؛ او با طرح این سوال که آیا برنامه‌ای برای تقسیم‌بندی بیت کوین داریم؟ پیشنهاد خود را مطرح کرد. در آن روزها کاربران ارزهای دیجیتال خواستار مواردی مثل تعیین یونی کد بیت کوین بودند، از همین‌رو پیشنهاد ریباک با شکست مواجه شد؛ اما چند ماه بعد یعنی در فوریه ۲۰۱۱ یک‌بار دیگر ریباک با ارائه جمله (به تقسیم‌بندی بیشتری برای بیت کوین نیاز داریم) پیشنهاد خودش را تکرار کرد. پس از بحث و تبادل‌نظر در این زمینه، کاربران با پیشنهاد ریباک موافقت کردند و ساتوشی به‌ عنوان کوچک‌ترین واحد بر روی بلاک چین بیت کوین ثبت شد.

نام ساتوشی از کجا آمده‌است؟

نام ساتوشی از کجا آمده‌است؟

ساتوشی برگرفته از نام ساتوشی ناکاموتو، شخص یا افراد ناشناسی است که در سال ۲۰۰۸ با انتشار یک وایت پیپر، توسعه بیت کوین و محبوبیت کریپتو را آغاز کرد. این وایت پیپر با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» یک شبکه همتا به همتا را به عنوان راه‌حلی برای مشکل دوبار خرج کردن ارائه کرد.

دوبار خرج کردن چیست؟

همانطور که می‌دانید، یک اسکناس فیزیکی یا سکه فقط می‌تواند در یک مکان وجود داشته باشد. بنابراین، نمی توانید از آن برای ۲ تراکنش استفاده کنید. یک نفر یک کالای فیزیکی یعنی پول را دریافت و دیگری آن را خرج می‌کند. کریپتوکارنسی نمایشی از مالکیت ثبت شده در یک پایگاه داده‌است. یک کاربر می‌تواند مالکیت یک دارایی را بیش از یک بار منتقل کند. به این رخداد دوبار خرج کردن می‌گویند. زمانی که فردی بتواند یک کوین را دوبار خرج کند، می‌تواند یک کالا را در ازای کالا یا خدمات به شخصی بدهد و دوباره از آن برای یک معامله دیگر استفاده کند. سیستم همتا به همتا و تایید تراکنش یا مکانیزم اجماع، مشکل انتقال مالکیت یک ارز دیجیتال را حل کرد تا کاربر نتوانند یک دارایی را دوبار خرج کند.

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

نگاهی به دلایل ضرورت وجود ساتوشی

با اینکه بیت‌کوین در ابتدا ارزش بالایی نداشت اما رفته رفته و با گذر زمان رشد قیمت زیادی را تجربه کرد. به گونه‌ای که خرید یک واحد بیت کوین برای شمار زیادی از معامله‌گران غیرممکن شد. از طرف دیگر، همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، کاربران برای انجام تراکنش‌هایی که کمتر از یک بیت‌کوین ارزش دارند، به واحدهایی کوچک‌تر نیاز دارند. بنابراین، وجود واحدهای کوچک‌تری از بیت کوین انجام تراکنش‌های آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین با وجود واحدهای کوچک‌تر، محاسبه ارزش مبادله برای معامله‌گران نیز راحت‌تر می‌شود.

به عنوان نمونه، فرض کنید که در حال حاضر قیمت یک واحد بیت کوین حدود ۲۵,۷۰۰ دلار است و قصد دارید یک کالای ۱۰۰ دلاری خریداری کنید. برای انجام این خرید باید ۰.۰۰۳۶۳۶ واحد BTC یا ۳۶۳,۶۳۶ ساتوشی پرداخت کنید. اگر بیت کوین قابلیت تبدیل شدن به واحدهای کوچک‌تر را نداشت، عملا استفاده از آن در معاملات خرد غیرممکن بود.

کاربرد فزاینده ساتوشی در بازار کریپتو

کاربرد فزاینده ساتوشی در بازار کریپتو

با وجود اینکه بیت کوین و ساتوشی به طور رسمی بخشی از یک جفت ارز اصلی نیستند، اما آنها را می‌توان به ارزهای دیگر تبدیل کرد و برعکس. صرافی‌های ارزهای دیجیتال همچون او ام پی فینکس به شما این امکان را می‌دهند که ارزهای فیات و دیجیتال را به یکدیگر تبدیل یا معاملات دیگری انجام دهید.

به طور کلی، برای انجام این معاملات باید در گام نخست دلار، پوند، ریال یا سایر ارزها را به حساب صرافی‌ مد نظر واریز کنید. سپس این پول را به ساتوشی یا بیت کوین تبدیل و برای انجام معاملات در بخش‌هایی که آنها را به عنوان روش پرداخت می‌پذیرند، اسنتفاده کنید. لازم به ذکر است که همه شرکت‌های بازرگانی از روش پرداخت با ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین در زمان انجام تراکنش ابتدا مطمئن شوید که طرف معامله از ساتوشی و بیت کوین پشتیبانی می‌کند.

ساتوشی چه تفاوتی با سایر انواع ارزهای دیجیتال دارد؟

بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده فقط از انواع خاصی از رمزارزها به عنوان واحد پایه استفاده می‌کنند که بیشتر به ترجیحات طراح آنان بستگی دارد. به عنوان مثال، بیت کوین تنها ساتوشی را به عنوان واحد پولی تایید کرده‌است. در حالی که اتریوم از چندین مورد رمزارز به عنوان پایه استفاده می‌کند. هر ۲ مورد یاد شده در بالا، انجام تراکنش‌ها را در مواقعی که قیمت با ارزش بازار ارز برابری نمی‌کنند آسان‌تر می‌کنند، اما اگر شما فردی تازه‌کار در صنعت ارزهای رمزنگاری شده باشید، تفاوت‌ها می‌تواند به موضوعی گیج کننده تبدیل شود. ساتوشی را می توان به استفاده از سیستم متریک برای درک آسان‌تر به روشی که در زیر آمده نیز معیارگذاری کرد:

میلی بیت کوین (mBTC)= 100,000 ساتوشی

میکروبیت کوین(µBTC) =  100 ساتوشی

اتریوم از واحدهای متفاوتی برای مقادیر کوچک‌ترخود استفاده می‌کند که کوچکترین واحد اتر محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید، کوچک‌ترین واحد اتریوم وی (WEI) است و هر ۱۰ وی برابر با یک جیوی است.

همانطور که اشاره شد، اتر دارای واحدهای بیشتری است، اما ۲ مورد یاد شده در بالا بیشتر از دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیت کوین و اتریوم هر دو ارزش بازار متفاوتی دارند، بنابراین یک ساتوشی ارزش پولی متفاوتی نسبت به یک اتر دارد.

هر ساتوشی چند دلار است؟

واضح است که ارزش ساتوشی همراه با ارزش بازار بیت کوین تغییر می‌کند. به عنوان مثال، زمانی که قیمت بیت کوین در بازار ۲۶,۸۹۱ دلار بود، یک ساتوشی ۰.۰۰۰۲۷۱ دلار ارزش داشت. 

آموزش استخراج بیت کوین و معرفی انواع استخراج ارز دیجیتال

نحوه خرید ساتوشی چگونه است؟

اگر فقط به دنبال تبادل پول با ارز دیجیتال هستید، می‌توانید ساتوشی را در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال خریداری کنید. اکثر صرافی‌ها این ارز دیجیتال و رمزارزهای مرتبط با آن‌ها را همراه با گزینه‌ای برای خرید یا فروش در پلتفرم خود فهرست می‌کنند.

نگاهی به روش تبدیل ساتوشی به بیت کوین

ممکن است درک سیستم تبدیلی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، دشوار باشد؛ اگرچه این تبدیل فقط یک جابه‌جایی است، اما باید با دقت انجام شود. در غیر این صورت، در هنگام ارسال و دریافت بیت کوین، ممکن است مقدار قابل توجهی از دارایی خود را از دست بدهید. برای جلوگیری از این اشتباه، می‌توان از ابزارهای موجود برای تبدیل استفاده کرد. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت Btcsatoshi.com به یکی از این ابزارهای مفید دسترسی پیدا کنند. راهکاری که باعث می‌شوند عملیات تبدیل ساتوشی به بیت کوین راحت‌تر صورت گیرد.

چگونه ساتوشی را به دلار یا تومان تبدیل کنیم؟

چگونه ساتوشی را به دلار یا تومان تبدیل کنیم؟

از دیگر عواملی که می‌تواند در روند تبدیل بیت کوین به ساتوشی تاثیرگذار باشد، نوسانات بالای ارز فیات و بیت کوین است. همانطور که می‌دانید این تغییرات طبق قانون عرضه و تقاضای موجود در بازار رخ می‌دهد؛ موضوعی که محاسبه مقدار دقیق مقادیر ارسالی یا دریافتی را دشوار می‌کند.

البته برای این مشکل نیز راهکارهایی اندیشیده شده‌است. برای انجام چنین تبدیل‌هایی، ماشین حساب‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با در نظر گرفتن همه نوسانات موجود در بازار، نرخ تبدیل دقیق را به کاربر ارائه می‌دهند. با استفاده از این تبدیل‌گرهای دو طرفه، معامله‌گران می‌توانند با سرعت و با دقت بالا تراکنش‌های خود را انجام دهند.

پاسخ به مهم‌ترین سوالات در مورد ساتوشی

  • ساتوشی چیست؟

    درست مانند ارزهای فیات که به واحدهای کوچک‌تر همچون سنت و پنی تبدیل می‌شوند، بیت کوین نیز از واحدهای کوچک‌تری به نام ساتوشی (Satoshi) تشکیل شده‌است.

  • چرا ساتوشی ایجاد شد؟

    کاربران برای انجام تراکنش‌هایی که کمتر از یک بیت‌کوین ارزش دارند، به واحدهایی کوچک‌تر نیاز دارند. بنابراین، وجود واحدهای کوچک‌تری از بیت کوین انجام تراکنش‌های آن را آسان‌تر می‌کند.

  • هر ساتوشی چند دلار است؟

    واضح است که ارزش ساتوشی همراه با ارزش بازار بیت کوین تغییر می‌کند. به عنوان مثال، در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳، قیمت بیت کوین در بازار ۲۶,۸۹۱ دلار بود. در این زمان، یک ساتوشی ۰.۰۰۰۲۷۱ دلار ارزش داشت. 

  • چگونه ساتوشی را به دلار یا تومان تبدیل کنیم؟

    برای انجام چنین تبدیل‌هایی، ماشین حساب‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با در نظر گرفتن همه نوسانات موجود در بازار، نرخ تبدیل دقیق را به کاربر ارائه می‌دهند.

  • از کجا ساتوشی بخریم؟

    اگر فقط به دنبال تبادل پول با ارز دیجیتال هستید، می‌توانید ساتوشی را در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال خریداری کنید. اکثر صرافی‌ها این ارز دیجیتال و رمزارزهای مرتبط با آن‌ها را با گزینه‌ای برای خرید یا فروش در پلتفرم خود فهرست می‌کنند.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

‫۲ دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا