آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز چیلیز چیست؟ معرفی ارز چیلیز و آشنایی با توکن CHZ

فناوری بلاک چین طی یک دهه اخیر در صدر پیشرفت‌های حوزه تکنولوژی قرار گرفته است. ارز دیجیتال چیلیز یکی از این دستاوردها است که در صنعت ورزش و سرگرمی فعالیت میکند. اما ارز چیلیز چیست؟ هدف اصلی پروژه چیلیز، برقراری اتحاد بین طرفداران و باشگاه ورزشی مورد علاقه آن‌ها است که با ساخت یک پلتفرم توانست در تعامل باشگاه‌ها با هوادران انقلابی ایجاد کند.


با توجه به این نوآوری خلاقانه، قیمت چیلیز شاهد رشدهای قابل توجهی در سالیان اخیر بود که نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو به این ارز دیجیتال و کاربردهای آن است. در این مقاله قصد معرفی ارز چیلیز را داریم. با صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس همراه باشید تا پاسخ سوالاتی نظیر ارز دیجیتال چیلیز چیست؟ عملکرد توکن و صرافی چیلیز به چه شکل است؟ و زمینه‌های فعالیت چیلیز چیست؟ را به‌دست آورید.


اما پیش از این‌که به بررسی پروژه رمز ارز چیلیز بپردازیم، باید با مفهوم توکن های هواداری فوتبال (Fan Token) آشنا شویم. توکن های هواداری دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین یا رمزارزهایی هستند که ویژه طرفداران تیم‌های ورزشی طراحی و ساخته شده‌اند. فن توکن‌ها را نباید با NFT ها اشتباه گرفت، چرا که هر یک از این توکن‌ها مانند دیگری بوده و تعداد زیادی از آن‌ها تولید می‌شود و مانند محصولات NFT منحصربه‌فرد و یکتا (غیرمثلی) نیستند.

با خرید توکن های هواداری می‌توان آن‌ها را با آیتم‌های باشگاه مورد علاقه خود تبادل کرد و یا از مزایایی ویژه از سوی باشگاه برخوردار شد. چیلیز پلتفرمی است که توکن های هواداری را به دنیا معرفی کرد و این توکن‌ها در بلاک چین چیلیز (Chiliz Chain) به‌عنوان توکن های کاربردی (Utility Token) فعالیت دارند.

ارز چیلیز چیست؟

ارز چیلیز چیست

در پاسخ به سوال ارز چیلیز چیست، باید گفت که چیلیز یک ارز دیجیتال ساخته‌شده تحت بلاک چین اتریوم است که از طریق توکن‌سازی (توکنیزه کردن / Tokenize)، یک سیستم پولی و پاداش‌دهی برای هواداران حوزه ورزش و سرگرمی خلق کرده است.

ارز دیجیتال چیلیز به‌عنوان یک توکن ERC-20 در قالب ارز و پول رسمی سوسیوز (Socios)، پلتفرم بلاک چینی تعامل با هوادارن، فعالیت می‌کند. هواداران در بازار سوسیوز می‌توانند به معامله و خرید فن توکن ها و همچنین آثار NFT باشگاه‌ها بپردازند و یا در نظرسنجی‌های مهم تیم‌ها و رأی‌گیری‌ها نیز شرکت کنند.


اما در جواب سوال ارز چیلیز چیست همیشه نام سوسیوز نیز به چشم می‌خورد؛ این پلتفرم محبوب هواداری (Socios.com) با همکاری کمپانی “HX Entertainment Limited”، گروه ویژه تدارک رویدادهای ورزشی و سرگرمی، رمز ارز چیلیز را کانون تمام فعالیت‌های خود قرار داده‌اند.


برای رسیدن به هدف، توکن چیلیز جایگاه خود را به‌عنوان ارز رسمی خرید کالا و خدمات در پلتفرم سوسیوز تعیین کرده است. افراد با خرید ارز چیلیز می‌توانند در پلتفرم سوسیوز به فعالیت‌های تجاری خود از قبیل خرید توکن های هواداری، NFT، پیش‌بینی مسابقات، پرداخت‌های گوناگون و دیگر محصولات بپردازند.

همچنین در راستای کاهش کارمزدهای شبکه اتریوم، چیلیز بلاک چین خود را ایجاد کرده تا سطح مقیاس‌پذیری رمز ارز خود را تقویت کند. فناوری شبکه چیلیز از طریق الگوریتم اجماع اثبات اعتبار (Proof-of-Authority / PoA) تحت بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند که از این طریق توانسته تعامل‌پذیری شبکه خود با شبکه اولیه ارز دیجیتال چیلیز را برقرار کند.

معرفی ارز چیلیز ؛ مفاهیم مرتبط با ارز دیجیتال چیلیز

معرفی ارز چیلیز
  • علامت ارز چیلیز چیست؟ تمام دارایی‌های رسمی یک نماد اختصاری و بازرگانی جهت شناسایی راحت‌تر و دقیق‌تر در بازارهای مالی دارند. برای مثال بیت کوین با نماد BTC شناخته می‌شود. علامت ارز دیجیتال چیلیز (Chiliz) نیز در بازار رمزارزها CHZ است که به‌نوعی مخفف نام کامل این پروژه محسوب می‌شود.
  • توکن چیلیز چیست؟ پروژه چیلیز دارای دو نسخه از توکن چیلیز است. یک توکن چیلیز در شبکه اتریوم و با استانداردهای ERC-20 این بلاک چین فعالیت دارد که عرضه آن به منابع موجود در شبکه اتریوم (ETH) وابسته است. دیگر نسخه توکن چیلیز، رمزارز بومی شبکه چیلیز است که این توکن نیز طبق استاندارد ERC-20 در شبکه چیلیز فعالیت دارد و معاملات درون‌شبکه‌ای آن شامل هیچ کارمزدی نمی‌شوند.
  • صرافی چیلیز چیست؟ وب‌سایت Chiliz.net خود را پلتفرم معاملاتی پیشرو در زمینه توکن‌های حوزه ورزش و سرگرمی معرفی کرده است و سرمایه‌گذاران این پلتفرم را تحت عنوان صرافی چیلیز می‌شناسند. صرافی چیلیز با چندین کمپانی ورزشی شناخته‌شده در دنیا وارد مشارکت شده است. قیمت هر دو نسخه توکن چیلیز، علی‌رغم حضور در شبکه‌های مختلف برابر است و از طریق پل‌های بین‌شبکه‌ای، در صرافی چیلیز خرید و فروش می‌شوند.

لازم به ذکر است عرضه کل توکن چیلیز ۸.۸۸۸.۸۸۸.۸۸۸ واحد CHZ است و در حال حاضر، ۶.۱۴ میلیارد واحد آن در بازارها در گردش است. اگر برایتان سوال است که محبوب‌ترین پلتفرم برای خرید ارز چیلیز چیست، باید به صرافی های غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap / UNI) و سوشی سواپ (Sushiswap / SUSHI) اشاره کرد که شاهد بیشترین حجم معاملات ارز دیجیتال چیلیز هستند.

ارز چیلیز و جام جهانی ۲۰۲۲

ارز چیلیز و جام جهانی

این روزها در بحبوحه جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر هستیم، اما چیلیز به‌عنوان بلاک چین پیشرو در صنعت ورزش شاهد کاهش قیمت توکن خود (CHZ) در روزهای اخیر بوده است. بر اساس آمار کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، قیمت رمز ارز چیلیز با کاهش ۷ درصدی نسبت به روز گذشته در محدوده ۰.۱۶ دلار معامله می‌شود.


شایان ذکر است الکساندر درِیفوس، مدیرعامل چیلیز و اپلیکیشن سوسیوز، با حضور خود در مسابقه بین تیم‌های عربستان و آرژانتین توجهات زیادی از سوی مخاطبان و جامعه ارز چیلیز و جام جهانی ۲۰۲۲ را به‌خود جلب کرد.


البته با آماده‌شدن تیم‌های ملی برای مسابقات جام جهانی ارز چیلیز در تاریخ ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) شاهد رشد قیمت بود و توانست طی یک هفته بیش از ۱۲ درصد افزایش داشته باشد. جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر) ادامه خواهد داشت و باید دید که با توجه به مشارکت‌ها و زمینه فعالیت پروژه، ارز چیلیز در جام جهانی چه دستاوردهایی رقم خواهد زد.

ناگفته نماند که چیلیز و سوسیوز تا کنون با چندین باشگاه فوتبال مطرح دنیا از جمله منچستر سیتی (CITY)، یوونتوس (JUV)، پاری سن ژرمن (PSG)، بارسلونا (BAR)، آث میلان (ACM) و . . . و همچنین چندین باشگاه‌ و تیم‌ غیر فوتبالی مشارکت ایجاد کرده و توکن هواداری آن‌ها را وارد بازار کرده است. خرید و فروش توکن های هواداری مذکور در پلتفرم معاملاتی او ام پی فینکس امکان‌پذیر است.


اما سوال اصلی این‌جا است که آینده ارز چیلیز در جام جهانی چگونه خواهد بود؟ در حال حاضر تحلیل آن چین (درون‌شبکه‌ای / On-Chain) پلتفرم‌های مختلف نشان از سطح بالای انتظارات سرمایه‌گذاران برای ارز دیجیتال چیلیز دارند. صحبت‌ها و فعالیت‌ها پیرامون آینده ارز چیلیز و جام جهانی به‌شدت افزایش یافته و حتی محصولات مرتبط با این پروژه نیز شاهد رشد بوده‌اند.

بهتر است بدانید که افزایش صحبت‌ها در مورد یک ارز دیجیتال، یکی از عواملی است که می‌تواند در افزایش قیمت آن تاثیرگذار واقع شود. با کلیک بر روی نمودار ارز چیلیز می‌توانید قیمت لحظه ای چیلیز و جزئیات معاملات آن را مشاهده کنید.

ارز دیجیتال چیلیز و متاورس

چیلیز و متاورس

در راستای این‌که بدانیم زمینه‌های فعالیت پروژه ارز چیلیز چیست، باید گفت که این ارز دیجیتال به حوزه جذاب متاورس (Metaverse) نیز وارد شده است. طبق بیانیه رسمی چیلیز، پلتفرم سوسیوز فعالیت‌های خود را به متاورس سندباکس (The Sanbox / SAND) گسترش داده و قصد دارد یک مرکز ورزشی-سرگرمی را در این متاورس راه‌اندازی کند.


متاورس سندباکس یک پلتفرم بازی‌های بلاک چینی است که گیمرها می‌توانند در آن به تعامل با دیگران، ساخت بازی و کاراکترها و امور تجاری بپردازند.

الکساندر دریفوس در مورد پروژه چیلیز و متاورس اظهار کرد: «سندباکس این امکان را ایجاد کرده تا اکوسیستم سوسیوز را در متاورس بازسازی کنیم. هدف ما ایجاد یک مرکز دیجیتال پر جنب و جوش و هیجان‌انگیز برای باشگاه‌ها و هواداران آن‌ها است تا در آن بتوانند از استادیوم‌های دیجیتالی بازدید کنند و محصولات و تجارب متفاوتی را در دسترس خود داشته باشند.»


بر اساس آخرین گزارشات از پروژه ارز چیلیز و متاورس، مشخص شد که پلتفرم سوسیوز یک پروژه ۱۰۰ میلیون دلاری برای توسعه پروژه متاورس باشگاه فوتبال بارسلونا در نظر گرفته است. سوسیوز مسئولیت جذب سرمایه بخش متاورس بارسلونا تحت عنوان بارسا استودیوز (Barca Studios) را بر عهده گرفته است که در صورت انجام توافقات، ۲۴.۵ درصد از مالکیت بارسا استودیوز به پلتفرم سوسیوز تعلق خواهد گرفت.


در این مقاله یک توضیح کلی در رابطه با این‌که ارز چیلیز چیست و نحوه عملکرد آن برای شما ارائه کردیم. چنانچه در مورد جزئیات پروژه و پروتکل رمز ارز چیلیز به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید، می‌توانید از لینک «قیمت چیلیز»، ارائه‌شده در ابتدای همین متن استفاده کنید. همچنین می‌توانید سوالات، پیشنهادات و انتقادات خود را در رابطه با ارز چیلیز و صرافی او ام پی فینکس در همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

مهم ترین سوالات در مورد ارز چیلیز

ارز دیجیتال چیلیز چیست؟

رمز ارز چیلیز با هدف تقویت سطح تعامل با هوادران و ایجاد راه‌های جدید کسب درآمد برای باشگاه‌‌های ورزشی طراحی شده است و این هدف را از طریق اپلیکیشن سوسیوز دنبال می‌کند.

عملکرد آینده ارز چیلیز چیست؟

پیش بینی قیمت چیلیز و آینده ارز چیلیز کار دشواری است، اما با تکامل بلاک چین چیلیز و با توجه به فعالیت نوآورانه و مشارکت های پروژه، می‌توان به آینده ارز دیجیتال چیلیز امیدوار بود.

آیا قیمت ارز چیلیز و جام جهانی ۲۰۲۲ به هم مرتبط هستند؟

بله. از جایی که تمرکز فعالیت ارز چیلیز رابطه مستقیم با صنعت ورزش به‌ویژه فوتبال دارد. هیجانات پیرامون این رویداد بزرگ، در قیمت چیلیز و توکن های هواداری تاثیرگذار خواهد بود.

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. لطفا توکن های هواداری بیشتری که مربوط به پلتفرم چیلیز می شود را در صرافی او ام پی فینکس لیست کنید

    1. سلام. به امید خدا در آینده فن توکن های بیشتری رو لیست می‌کنیم. ممنون از همراهی شما!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا