آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاری

ایردراپ چیست و در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

اصطلاح ایردراپ یکی دیگر از اصطلاحات پر استفاده در ارز دیجیتال است که در مطلب ایردراپ چیست به طور کامل آن را توضیح خواهیم داد. دریافت ارز دیجیتال رایگان شاید ساده‌ترین پاسخ برای سوال ایردراپ چیست باشد. اما علاوه‌‌بر این سوال، ابهاماتی دیگری نیز در مورد ایردراپ ارز دیجیتال وجود دارد.

آیا ایردراپ ارز دیجیتال معتبر است؟ آیا می‌توان با شرکت در ایردراپ به کسب سود رسید؟ مراحل دریافت ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟ انواع ایردراپ چیست؟ ایردراپ‌های موفق کدامند؟ مزایا و معایب ایردراپ‌ها همگی موضوعاتی هستند که در ادامه مطلب ایردراپ چیست به آن می‌پردازیم.

پادکست ایردراپ چیست و کاربرد آن در ارز دیجیتال

معنی ایردراپ چیست ؟

توزیع ارز دیجیتال به صورت رایگان از سوی صاحبان پروژه‌های رمزارزی، نزدیک‌ترین توضیح برای سوال “ایردراپ چیست” می‌باشد. شرکت‌هایی که بر پایه فناوری بلاک‌چین فعالیت می‌کنند، برای معارفه و بازاریابی پروژه‌های خود در میان اعضای جامعه کریپتوکارنسی از فرایند ایردراپ استفاده می‌کنند.

فرایند ایردراپ به این شکل انجام می‌شود که کاربران می‌توانند در ازای انجام فعالیت‌هایی همچون دنبال کردن صفحات رسمی یک توکن یا کوین در فضای اجتماعی، تماشای ویدئو یا انجام بازی‌های خاص، تعداد مشخصی از یک رمزارز را به صورت رایگان در کیف پول خود (wallet) دریافت کنند.

گاهی اوقات نیز فرایند توزیع توکن‌های ایردراپ در صرافی ارز دیجیتال انجام می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در همین ابتدا به آن توجه داشته باشید این است که فرایند ایردراپ توکن‌ها هیچ تاثیری بر قیمت بیت کوین و به صورت کلی قیمت ارز دیجیتال نخواهد داشت.

تا اینجا فهمیدیم ایردراپ چیست ؟ سوال بعدی اما این است که ایردراپ (Airdrop) با چه هدفی انجام می‌شود؟ چه دلیلی دارد که سازمانی به افراد به صورت رایگان ارز دیجیتال بدهد؟

هدف از انجام ایردراپ چیست ؟

ایردراپ چیست 02

پس از پاسخ به سوال ایردراپ چیست نوبت آن است که با اهداف انجام ایردراپ (airdrop) آشنا شویم. به صورت کلی دو هدف اصلی در پشت پرده ایردراپ ارز دیجیتال وجود دارد؛ تامین مالی و تبلیغات. یا بهتر بگوییم تبلیغاتی که به تامین مالی منجر شود!

یکی از اهداف ایردراپ، تامین مالی برای پروژه‌های جدید رمزارزیست. به بیان دیگر شرکت‌های استارتاپی که در حیطه بلاک‌چین و کریپتوکارنسی فعالیت می‌کنند، گاهی اوقات برای راه‌اندازی پروژه‌های خود ابتدا از طریق ایردراپ، توکن مورد نظر را به اعضای جامعه ارز دیجیتال معرفی می‌کنند. بعد از اینکه افراد با این رمزارز و سلامت پروژه آن آشنا شدند، سرمایه‌گذاران نیز به آن جذب شده و از این طریق نوعی تامین مالی برای آن پروژه اتفاق می‌افتد.

یکی دیگر از هدف‌های انجام ایردراپ نیز معرفی یک پروژه و توکن جدید به بازار ارز دیجیتال است. تبلیغات و بازاریابی همواره یکی از مهم‌ترین اصول بازاریابی و شناساندن محصولات جدید به جهان است؛ جهان کریپتوکارنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در فرایند ایردراپ کاربران می‌توانند به صورت رایگان در کیف پول خود ارز دیجیتال دریافت کنند و همین موضوع باعث افزایش جستجوی آن پروژه و توکن در موتورهای جستجو و البته میان کاربران بازار کریپتوکارنسی می‌شود. همچنین فرایند ایردراپ باعث می‌شود افراد تجربه خود را پیرامون دریافت ارز دیجیتال رایگان با اطرافیان خود به اشتراک بگذارند و این موضوع نیز باعث افزایش جستجوی توکن مورد نظر در گوگل شده و از این طریق پروژه‌های استارتاپی بیشتر و بیشتر به افراد شناسانده می‌شوند.

تا اینجا فهمیدیم ایردراپ چیست و با چه هدفی انجام می‌شود؟ در ادامه می‌بایست با انواع ایردراپ و نحوه کسب اطلاعات پیرامون هر یک آشنا شویم.

انواع ایردراپ چیست؟

ایردراپ چیست 04

ایردراپ‌ استاندارد (Standard Airdrop)

ایردراپ‌های استاندارد یا اصطلاحا ایردراپ‌های ساده به آن دسته از ایردراپ‌هایی اتلاق می‌شود که در ازای ثبت نام در یک وبسایت رمزارزی، نشریه یا خبرنامه به افراد داده می‌شود.

بانتی ایردراپ (Bounty Airdrop)

کلمه Bounty در لغت معنای “انعام” است. فرایند اهدا ارز دیجیتال رایگان در ایردراپ بونتی (Bounty) نسبت به ایردراپ استاندارد کمی سخت‌تر است. در این نوع از ایردراپ عموما از کاربران درخواست می‌شود تا با فالو کردن صفحه رسمی یک پروژه رمزارزی در شبکه‌های اجتماعی و شرکت در نظرسنجی‌ها و بحث‌های گروهی، با صفحه رسمی آن پروژه تعامل برقرار کنند که این موضوع منجر به افزایش بازدید در این صفحات خواهد شد و کاربران بیشتری با آن آشنا می‌شوند.

ایردراپ اختصاصی (Exclusive Airdrop)

توزیع ارز دیجیتال در ایردراپ اختصاصی به صورت انحصاری و طبق الگوهای خاصی به کاربران اهدا شده و به نوعی افراد می‌بایست شرایط خاصی برای دریافت آن داشته باشند. برای مثال یکی از این شرایط خاص می‌تواند سابقه فعالیت کاربر در یک پلتفرم باشد. یکی از معروف‌ترین نمونه‌های ایردراپ اختصاصی به پلتفرم غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) اختصاص دارد.

یونی سواپ (Uniswap) یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) است که افراد می‌توانند از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال و یا تامین نقدینگی در استخرهای آن به کسب درآمد بپردازند. پلتفرم یونی سواپ (Uniswap) در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، تعداد ۴۰۰ توکن UNI را به کاربران فعال خود در قالب ایردراپ اختصاصی اهدا کرد. شاید برایتان جالب باشد که قیمت هر واحد توکن UNI در آن زمان برابر با ۲۰ دلار بود!

ایردراپ هارد فورک (Hard Fork Airdrop)

زمانی که یک هاردفورک در شبکه یک ارز دیجیتال اتفاق می‌افتد، در واقع یک رمزارز جدید ساخته شده است. در چنین شرایطی به افرادی که از قبل رمزارز اصلی آن پروژه را داشته‌اند، رمزارز جدید نیز با مقدار برابری داده می‌شود. مشهورترین ایردراپی که به این روش انجام شده مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین کش (BCH) است که در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد.

همانطور که احتمالا می‌دانید رمزارز بیت کوین کش (BCH) از فورک شبکه بیت کوین ایجاد شد. بنابراین کاربرهایی که بیت‌کوین داشتند، برابر با مقدار اصلی دارایی خود رمزارز بیت کوین کش (BCH) دریافت کردند. ارز دیجیتال لونا نیز پس از فورک شبکه ترا به همین شیوه در ماه می ۲۰۲۲ بین دارندگان رمزارز لونا کلاسیک توزیع شد.

ایردراپ هولدرها (Holder Airdrop)

این نوع از ایردراپ نیز تقریبا مشابه با ایردراپ هارد فورک است کی طی آن کاربرهایی که دارای مقدار مشخصی از یک رمزارز هستند، رمزارزهای جدید به صورت رایگان دریافت می‌کنند. اتریوم و ایاس دو مورد از پروژه‌هایی هستند که سابقه این نوع از ایردراپ‌ها را در تاریخچه خود دارند.

به این صورت که گاهی اوقات با ایجاد یک پروژه رمزارزی جدید بر روی بلاکچین اتریوم، توکن‌های رایگان به هولدرهای اتریوم اهدا می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که توکن‌ها، رمزارز مربوط به هارد فورک کوین اصلی اتریوم نیستند بلکه پروژه‌هایی کاملا جدیدند که به تازگی بر روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌اند. یعنی بلاکچین اتریوم تنها میزبان شبکه‌ آن‌هاست.

تا اینجا با مفهوم ایردراپ چیست، هدف از انجام ایردراپ و انواع ایردراپ آشنا شدیم. حال بیاید چند مورد از ایردراپ های موفق ارز دیجیتال را در ادامه بررسی کنیم.

نمونه‌هایی از ایردراپ موفق ارز دیجیتال

پس از کسب اطلاعات کافی پیرامون موضوع ایردراپ چیست، احتمالا کنجکاو خواهید شد که موفق‌ترین ایردراپ‌های بازار ارز دیجیتال را بشناسید. در این قسمت سه مورد از جدیدترین ایردراپ‌های موفق را به شما معرفی می‌کنیم.

ایردراپ توکن صرافی DYDX

ایردراپ صرافی غیرمتمرکز DYDX یکی از موفق‌ترین ایردراپ‌ها در سال ۲۰۲۱ بود که به روش ایردراپ اختصاصی انجام شد. پلتفرم DYDX یک بستر غیرمتمرکز است که کاربران می‌توانند خرید و فروش ارز دیجیتال را در آن انجام دهند و از طریق تامین نقدینگی استخرها نیز به کسب درآمد بپردازند.

ارز دیجیتال دی وای دی ایکس با نماد DYDX توکن بومی صرافی دی وای دی ایکس بوده و در دسته رمزارزهای حوزه دیفای قرار می‌‌گیرد که با صعود دوباره بازار، آینده بسیار روشنی در انتظار آن خواهد بود. ایردراپ DYDX به افرادی تعلق گرفت که یک تراکنش به میزان ۱۰۰ دلار در پلتفرم DYDX انجام داده بودند. به این ترتیب این دسته از کاربران تعداد ۳۱۰ توکن دریافت کردند که ارزش آن برابر با ۳۷۰۰ دلار بود! همچنین کاربرهایی که حجم تراکنش‌های آن‌ها بیش از یک میلیون دلاربود، تعداد ۵۹۲۹ توکن DYDX دریافت کردند که معادل ۱۰۵ هزار دلار بود!

ایردراپ تراست ولت توکن (TWT)

ایردراپ تراست ولت توکن با نماد TWT در ماه دسامبر ۲۰۲۱ توسط صرافی بایننس انجام شد. ایردراپ TWT نیز یکی از انواع ایردراپ اختصاصی بود که طی آن به افرادی که در بازه زمانی ۱۴ دسامبر ۲۰۲۱ تا ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ در صرافی بایننس معامله انجام داده بودند، تعداد ۱۰۰ واحد توکن TWT اهدا شد.

قیمت تراست ولت توکن (TWT) در آن زمان برابر با ۰.۱۲ دلار بود. بنابراین افرادی که در آن دوره زمانی در بایننس تراکنشی انجام داده بودند، ۱۲ دلار توکن TWT به صورت رایگان دریافت کردند. تراست ولت توکن در واقع رمزارز بومی کیف پول تراست ولت است که در بازار خرسی ۲۰۲۲ توانست رشد ۱۰۰ درصدی را نصیب هولدرهای خود کند.

آشنایی و آموزش کیف پول تراست ولت

مزایا و معایب شرکت در ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ چیست 03

تا اینجا مفهوم ایردراپ چیست را دریافتیم، اهداف انجام ایردراپ را بررسی کردیم، انواع ایردراپ را شناختیم و با جدیدترین ایردراپ‌های موفق بازار ارز دیجیتال نیز آشنا شدیم. حال می‌بایست با یک دیدگاه واقع بینانه مزایا و معایب شرکت در ایردراپ را نیز بشناسیم.

همانطور که بارها اشاره شد، در فرایند ایردراپ، ارزهای دیجیتال به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین شما می‌توانید با شرکت در یک ایردراپ، بدون نیاز به سرمایه اولیه و کاملا رایگان ارز دیجیتال در کیف پول خود دریافت کنید.

حال اگر آن پروژه استارتاپی رمزارزی به موفقیت برسد، همچون DYDX و TWT، ارزش توکن آن نیز افزایش یافته و ارزش توکن‌های دریافتی شما نیز افزایش می‌یابد. در صورت موفق نبودن پروژه نیز شما چیزی از دست نخواهید داد چرا که برای دریافت آن رمزارز هزینه‌ای پرداخت نکرده بودید.

تنها عاملی که می‌تواند به عنوان یک عیب در ایردراپ ارز دیجیتال محسوب گردد، ماهیت کلاهبرداری بودن است. شاید برایتان جالب باشد که ۷۰ درصد ایردراپ‌های موجود در بازار رمزارزها با هدف کلاهبرداری و سرقت دارایی کاربران طراحی می‌شود. به این صورت که به بهانه واریز توکن هدیه به کیف پول، ممکن است اقداماتی صورت گیرد که موجب سرقت و از دست رفتن دارایی شما شود.

موضوع دیگری که برخی افراد آن را به عنوان یک عیب در ایردراپ‌ها به حساب می‌آورند، پایین بودن ارزش نهایی توکن‌های هدیه است. این موضوع نیز نمی‌تواند به صورت ذاتی یک عیب در ایردراپ باشد، چرا که شما هزینه‌ای برای دریافت آن توکن یا کوین انجام نداده‌اید و تنها با ثبت نام در یک وبسایت یا دنبال کردن یک اکانت توییتر آن را به دست آورده‌اید!

چگونه ایردراپ‌های جدید و معتبر پیدا کنیم؟

تا به اینجا با مفهوم ایردراپ چیست آشنا شدیم و جنبه‌های مختلف آن از جمله انواع ایردراپ، موفق‌ترین ایردراپ‌ها و مزایا و معایب ایردراپ را نیز فرا گرفتیم. حال می‌بایست بررسی کنیم که چگونه می‌توان از زمان ایردراپ‌ها و نحوه شرکت در آن‌ها مطلع شد. مهم‌ترین منبع برای دریافت اطلاعیه‌های مربوط به ایردراپ‌ها صفحات رسمی پروژه‌های استارتاپی در توییتر و تلگرام است.

همچنین وبسایت‌های دیگری نیز وجود دارند که لیستی از ایردراپ‌های گوناگون را به علاقمندان ارائه می‌کنند. در ادامه دو مورد از برترین پلتفرم‌های موجود برای کسب اطلاعات از برگزاری ایردراپ‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

وبسایت کوین مارکت کپ (Coinmarketcap)

وبسایت کوین مارکت کپ در واقع بهترین و معتبرترین مرجع برای کسب اطلاعات پیرامون ارزهای دیجیتال است که قسمتی از آن در قالب یک تقویم به معرفی ایردراپ‌ها اختصاص دارد و جزئیات کامل هر ایردراپ را به کاربر نشان می‌دهد.

وبسایت ایردراپ Airdrop Alert

پلتفرم airdropalert.com انواع ایردراپ را در قالب ایردراپ‌های فعال، ایردراپ‌های گذشته و ایردراپ‌های آینده فیلتر کرده و به صورت یک لیست جامع در اختیار کاربران قرار می‌دهد و کاربران با کلیک بر روی نام هر توکن می‌توانند تمام جزئیات مربوط به ایردراپ آن را مشاهده کنند.

وبسایت ایردراپ Airdrop King

پلتفرم airdropking.io نیز یکی دیگر از منابع جامع برای دریافت اطلاعات مربوط به ایردراپ‌های مختلف است. برتری ایردراپ کینگ نسبت به سایر پلتفرم‌های موجود در این است که تنها ایردراپ‌هایی را که معتبر هستند و ارزش شرکت دارند، به کاربر نمایش می‌دهد.

چگونه ایردراپ های معتبر را تشخیص دهیم؟

همانطور که بارها در توضیح مفهوم ایردراپ چیست توضیح دادیم، شرکت در ایردراپ فرایندی است که در آن کاربران می‌توانند به صورت رایگان ارز دیجیتال دریافت کنند. بنابراین در صورت مواجهه با هر گونه ایردراپ که از شما مبلغی بابت دادن توکن‌ها درخواست می‌کند باید بدانید که به صورت صد در صد با یک پروژه کلاهبرداری رو به رو هستید.

شرکت در ایردراپ به صورت کلی به این شکل است که در ازای احراز شرایطی خاص، به کیف پول کاربر رمزارزهای مورد نظر واریز می‌شود و همانطور که می‌دانید برای اینکه کسی برای شما ارز دیجیتال ارسال کند، داشتن آدرس عمومی کیف پول (Public Key) کافیست و نیازی نیست که کلید خصوصی یا عبارت‌های بازیابی کیف پول خود را در اختیار دیگران قرار دهید.

با این اوصاف اگر برای واریز ارز از شما اطلاعاتی به جز آدرس عمومی کیف پول دریافت شد، باید بدانید که با یک پروژه اسکم و کلاهبرداری مواجه هستید. ضمنا موضوع دیگری که می‌تواند مهر تاییدی بر اعتبار یک ایردراپ باشد، نوع آن است. ایردراپ‌هایی که از نوع اختصاصی، هارد فورک و هولدر هستند عموما اعتبار بیشتری نسبت به ایردراپ‌های ساده و استاندارد دارد.

بیشترین سوالات کاربران در مورد شرکت در ایردراپ‌ها

برای شرکت در ایردراپ چه ابزارهایی مورد نیاز است؟

ایمیل، حساب کاربری در تلگرام و توییتر و داشتن یک کیف پول ارز دیجیتال عموما مهم‌ترین ابزارهای شرکت در ایردراپ ارز دیجیتال هستند.

ربات ایردراپ چیست؟

یک ربات ایجاد شده بر بستر اپلیکیشن تلگرام است که به کاربران کمک می‌کنند توکن‌های ایردراپ شبکه‌های ERC-20 و BEP-20 را مدیریت کنند.

چگونه ایردراپ رایگان دریافت کنیم؟

کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی بسیاری وجود دارند که رویدادهای ایردراپ رایگان را معرفی می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که شرکت در این نوع از ایردراپ‌ها عموما بازدهی چندانی ندارد.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۹ دیدگاه‌ها

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله حتما اگر ایردراپ‌های معتبری تو بازار به وجود بیان از طریق شبکه‌های اجتماعی او ام پی فینکس اطلاع‌رسانی میشه بهتون.

  1. ایردراپ ها اکثرا داره ازشون سو استفاده میشه و واقعا خیلی هاشون اصلا ارزش مادی خاصی ندارن و هرکی اومده یه ایردراپی داده . ولی واقعا بعضی هاشون هم خوب بوده و رشد داشته .
    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا