آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

زمستان ارزهای دیجیتال

زمستان ارز دیجیتال یا زمستان کریپتویی اصطلاحی است که در زمانی که بازار ارزهای دیجیتال همچون برف در حال ریزش است، به کار برده می‌شود. این اصطلاح برگرفته از سریال “تاج و تخت” می‌باشد. در این سریال مواقعی که خطر یک جنگ طولانی منطقه وستروس را تهدید می‌کرد، خانواده استارک عبارت “Winter is coming” یا همان “زمستان در راه است” را بیان می‌کردند.

این جنگ طولانی در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند تعبیری از یک روند نزولی بلند مدت باشد که باعث می‌شود قیمت‌ها تا مدت زیادی پایین باقی بمانند. تحلیلگران این شرایط را اصطلاحا “زمستان ارز دیجیتال” می‌نامند.

در ادامه به بررسی نشانه‌های زمستان ارز دیجیتال، آخرین زمستان ارزهای دیجیتال، زمان پایان زمستان کریپتو و نحوه معامله در زمستان ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

زمستان ارز دیجیتال به چه معناست؟

همانطور که در مقدمه اشاره شد، زمستان کریپتو (Crypto Winter) شرایطی است که در آن قیمت ارزهای دیجیتال همچون برف سقوط می‌کند! بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) دو دانه برف اصلی هستند که به عنوان رمزارزهای پیشرو در بازار ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شوند.

به محض ریزش قیمت این دو دانه برف اصلی، سایر ارزها نیز وارد فاز ریزشی خواهند شد. به صورت کلی زمانی که بازار ارزهای دیجیتال وارد مسیر نزولی شود و در یک بازه زمانی طولانی (نزدیک به یکسال یا حتی بیشتر) در همین شرایط باقی بماند، اصطلاحا گفته می‌شود که زمستان ارز دیجیتال رخ داده است. بسیاری از افراد این شرایط را به بازار خرسی ( Bearish Market) نیز تعبیر می‌کنند.

افزایش فشار فروش یکی از قطعی‌ترین نشانه‌های وقوع یک زمستان ارز دیجیتال است. در این شرایط معامله‌گران بسیاری دچار ترس شده، اعتماد و علاقه خود را به بازار از دست می‌دهند و پس از فروش دارایی از بازار خارج خواهند شد.

آخرین زمستان کریپتو

یکی از ریزش‌های تاریخی بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. در دسامبر ۲۰۱۷ بیت کوین یک روند ریزشی ۸۵ درصدی از قیمت ۲۰۰۰۰ دلار تا ۳۳۰۰ دلار را در طول یک سال (دسامبر ۲۰۱۸) تجربه کرد. برخی تحلیلگران این دوره را به عنوان یک زمستان ارز دیجیتال یا عصر یخبندان کریپتو می‌شناسند.

با آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی، بیت کوین از روند ریزشی خارج و وارد یک فاز تریدینگ رینج (Trading Range) شد و به مدت حدودا ۲ ماه بین سطوح ۳۰۰ دلار و ۴۱۰۰ دلار در نوسان بود و با عبوری قدرتمند از مقاومت ۴۱۰۰ دلاری در آوریل ۲۰۱۹، به صورت موقتی به روند ریزشی خود پایان داد و وارد فاز صعودی جدیدی شد و پس از تنها ۳ ماه توانست به قیمت ۱۴۰۰۰ دلار برسد.

علی رغم رشد قیمتی فوق العاده‌ای که بیت کوین در این مدت کسب کرد، قیمت این رمزارز اما توان عبور از مقاومت ۱۴۰۰۰ دلاری را نداشت و یک روند ریزشی مجدد به مدت ۲۶۰ روز بر بازار ارزهای دیجیتال حاکم شد. در این ۲۶۰ روز قیمت بیت کوین به میزان ۷۵ درصد ریزش کرد و مجددا وارد محدوده ۳۵۰۰ دلار شد.

زمستان ارز دیجیتال در سال 2017

به دنبال آغاز ریزش بیت کوین در آخرین ماه سال ۲۰۱۷، اتریوم نیز روند نزولی خود را پس از یک ماه (ژانویه ۲۰۱۸) آغاز کرد و قیمت این رمزارز در طول ۷۵ روز به میزان ۷۵ درصد کاهش یافت و از ۱۴۰۰ دلار به ۳۵۰ دلار رسید.

رمزارزهای دیگر نیز به دنبال ریزش قیمت بیت کوین و اتریوم وارد یک مسیر نزولی شدند و کل بازار ارزهای دیجیتال به مدت ۸۰۰ روز در یک زمستان کریپتویی قرار گرفت.

از مارس ۲۰۲۰ اما بیت کوین یک روند صعودی جدید را آغاز کرد و در کمتر از ۲ سال توانست با رشد ۱۷۰۰ درصدی (!) به قیمت ۶۹۰۰۰ دلار برسد. از نوامبر ۲۰۲۱ اما مجددا شاهد افزایش فشار فروش در بازار بودیم که منجر به ریزش ۷۵ درصدی قیمت بیت کوین در طول سال ۲۰۲۱ گذشته شده است.

زمستان ارز دیجیتال در سال 2022

همزمان با ریزش بیت کوین، روند نزولی اتریوم نیز آغاز شد و این ارز دیجیتال در مدت زمان ۲۰۰ روز ریزشی ۸۰ درصدی را تجربه کرد. سایر ارزهای دیجیتال نیز به همین ترتیب وارد ریزش‌های قیمتی سنگینی شدند و باعث شد مرحله دیگری از یک زمستان ارز دیجیتال را شاهد باشیم.

زمستان ارز دیجیتال چرا اتفاق می‌افتد؟

زمستان ارز دیجیتال چرا اتفاق می‌افتد؟

بیت کوین و ارزهای دیجیتال در دسته دارایی‌های پر ریسک قرار می‌گیرند و اخبار و حواشی روز جهان بر قیمت آن‌ها تاثیرگذار است. به صورت کلی رویدادهایی همچون جنگ، شیوع بیماری‌ها و بحران‌های اقتصادی همچون تورم و رکود که باعث ایجاد نگرانی و ریسک در سطح جهان می‌شود، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای مثال:

  • در سال جاری (۲۰۲۱) جنگ و درگیری بین اوکراین و روسیه چالش‌های اقتصادی و سیاسی زیادی در سطح جهان ایجاد کرد و بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد.
  • شیوع بیماری کرونا و انتشار اخباری مبنی بر کشف و گسترش گونه‌های جدید آن نیز بازار ارز دیجیتال و قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار داد.
  • یکی دیگر از مهم ترین عواملی که باعث افزایش فشار فروش در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود و یک زمستان ارز دیجیتال را رقم می‌زند، تورم و رکود در اقتصاد جهان و به طور خاص اقتصاد آمریکاست که به عنوان ابر قدرت اقتصادی در جهان شناخته می‌شود.

بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) با اعمال تغییراتی بر روی نرخ بهره، سیاست‌های پولی و مالی متفاوتی در برابر مسئله تورم و رکود در دنیا اتخاذ می‌کند. برای مثال هم اکنون اقتصاد دنیا درگیر تورمی جهانی بوده و فدرال رزرو با اعمال سیاست‌های انقباضی سعی در کنترل نرخ تورم دارد. اما چگونه؟

با افزایش نرخ بهره، افراد ترغیب می‌شوند تا سرمایه خود را در بانک قرار داده و در ازای یک سپرده‌گذاری امن و بدون ریسک، سودی تضمینی به دست آورند. به این ترتیب جریان نقدینگی به سمت بانک‌ها هدایت شده و نرخ تورم از این طریق کاهش خواهد یافت.

با ورود جریان پولی به سمت بانک‌ها نیز سایر بازارهای مالی همچون سهام و بازار ارزهای دیجیتال دچار ریزش خواهند شد. با اعمال چنین سیاست‌هایی از سوی بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) می‌توان وقوع یک زمستان ارز دیجیتال را پیشبینی کرد.

بالعکس زمانی که رکود بر جامعه حاکم می‌شود، بانک‌های مرکزی سیاست‌های انبساطی بر جامعه اعمال می‌کنند. به این صورت که با کاهش نرخ بهره، افراد دیگر تمایلی به سپرده‌گذاری در بانک ندارند. بنابراین سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کرده و وارد بازارهای مالی همچون بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند. به این ترتیب ارزش بازار ارزهای دیجیتال افزایش یافته و رشد قیمت ارزهای دیجیتال را شاهد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: نرخ بهره فدرال رزرو چیست و چه تاثیری بر بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

زمستان ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

زمستان ارز دیجیتال تا کی ادامه دارد؟

با توجه به اطلاعات فوق هم اکنون این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که این زمستان ارزهای دیجیتال چه زمانی پایان می‌یابد؟ چه زمانی شاهد رشد مجدد بیت کوین خواهیم بود و آینده بازار رمزارزها چگونه است؟

بی ثباتی شرایط فعلی جهان همچون تورم بالا، خطرات جنگ و درگیری بین روسیه و کشورهای اروپایی و همچنین بیماری کرونا بازارهای مالی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به نوعی می‌توان گفت که در حال حاضر در حال گذراندن یک زمستان ارز دیجیتال هستیم.

هاوینگ بیت کوین یکی از عواملی است که می‌توانند پایان این زمستان را رقم بزند. رویداد هاوینگ هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد و طی آن پاداش ماینرهای بیت کوین به ازای ایجاد و تولید بلوک‌های جدید نصف می‌شود. به این ترتیب عرضه بیت کوین کاهش یافته و افزایش قیمت برای این ارز دیجیتال اتفاق خواهد افتاد.

تاثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت آن

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت بیت کوین پس از هر رویداد هاوینگ، فاز صعودی جدیدی را آغاز کرده است. هاوینگ بعدی بیت کوین در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد.

از سوی دیگر با گسترش پذیرش و استفاده افراد و سازمان‌ها از فناوری بلاکچین و رمزارزها می‌تواند تاثیر بسیار بالایی در آینده بیت کوین و پایان زمستان ارز دیجیتال داشته باشد. چرا که هر چه تقاضا برای خرید بیت کوین و استفاده از آن در امور مالی مختلف افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت و این دارایی دیجیتالی روز به روز ارزشمندتر می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در تشخیص زمان شروع یا پایان یک زمستان ارز دیجیتال به ما کند، بررسی حجم معاملات و میزان ورودی و خروجی سرمایه به صرافی‌های آنلاین است. دانش تحلیل درون شبکه یا اصطلاحا آنچین ارزهای دیجیتال در کنار تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بیت کوین می‌تواند در این مورد بسیار کمک کننده باشد.

شاخص‌های درون شبکه نمودارهایی هستند که با بررسی میزان فعالیت نهنگ‌ها و تحلیل حجم معاملات و حجم سرمایه‌های ورودی و خروجی به صرافی‌های ارز دیجیتال، اطلاعات بسیار خوبی پیرامون نحوه تشخیص سقف و کف بیت کوین و پیشبینی زمان وقوع یا پایان زمستان ارز دیجیتال در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

شاخص پوئل (The Puell Multiple)، شاخص MVRV (نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی)، شاخص NUPL (سود/ضرر تحقق نیافته) و شاخص ترس و طمع جزء مواردی هستند که می‌توانند گزارش‌های خوبی از وضعیت بازار در اختیار افراد قرار دهند.

آیا زمستان ارز دیجیتال لزوما اتفاقی بد است؟

آیا زمستان ارز دیجیتال لزوما اتفاقی بد است؟

زمستان ارزهای دیجیتال یک چرخه از بازار است که به نوعی می‌تواند عملکرد واقعی یک بازار مالی را به مخاطبان خود نشان دهد. بازار ارز دیجیتال با نوسان‌های گسترده خود در سطح جهان معروف است و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این ارزها ایجاد شده‌اند تا نوسان داشته باشند! زمستان ارزهای دیجیتال نیز بخشی از این چرخه نوسان است.

اما چیزی که اهمیت دارد این است که چگونه می‌توان در یک بازار زمستانی و ریزشی همچنان به کسب سود و درآمدزایی پرداخت؟ در بازارهای خرسی مهم‌‌ترین چیزی که اهمیت دارد این است که اجازه ندهید حس ترس و اضطراب به شما غلبه کند.

چه بسیارند افرادی که پس از ریزش بیت کوین، تمام دارایی خود را با ضرر فروختند و از بازار خارج شدند. اما تنها اقدامی که در این شرایط باید انجام دهید این است که تا حد امکان هیجانات و احساسات خود را مدیریت کنید و با تحلیل درست برای معاملات خود تصمیم گیری کنید.

همواره به خاطر داشته باشید که زمستان کریپتویی پروژه‌ها و ارزهای بدون بنیاد را از بین می‌برد و تنها پروژه‌هایی که بنیاد قدرتمندی دارند از دل این زمستان سالم و پر قدرت‌تر بیرون خواهند آمد.

چگونه زمستان ارز دیجیتال را پشت سر بگذاریم؟

چگونه زمستان ارز دیجیتال را پشت سر بگذاریم؟

اگر قصد شما سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار ارزهای دیجیتال است، با قرار گرفتن در یک زمستان ارز دیجیتال می‌بایست دو نکته زیر را مد نظر قرار دهید:

  • اگر قبل از ریزش‌های قیمتی وارد بازار شده‌اید، بهتر است بر دیدگاه خود مبنی بر سرمایه‌گذاری بلندمدت استوار بمانید و به آینده روشن ارزهای دیجیتال همچنان ایمان و اعتقاد داشته باشید! همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز بیت کوین و ارزهای دیجیتال چنین زمستانی سخت را تجربه کردند و با رشد ۲۰۰۰ درصدی این زمستان را جبران کرده و پشت سر گذاشتند. تنها کافیست هیچ کاری نکنید و دارایی خود را نگهداری یا اصطلاحا هولد (HODL) کنید تا این روند ریزشی پایان یابد.
  • در دوران زمستان ارز دیجیتال، به واسطه اینکه قیمت‌ها معمولا در پایین ترین سطح خود قرار می‌گیرند، فرصت‌های خوبی برای ورود به بازار و خرید در کف‌های قیمتی برای معامله‌گران فراهم می‌شود. بنابراین اگر قصد ورود و سرمایه گذاری در بازار رمزارزها را دارید، بهتر است زمستان ارزهای دیجیتال را به عنوان یک “رویداد تخفیفی” برای خرید ارز دیجیتال ببینید و نه رویدادی که همه چیز را به کل نابود خواهد کرد!

اگر تریدر هستید و در تایم فریم‌های پایین معامله می‌کنید نیز می‌توانید در دوران زمستان ارز دیجیتال با جدیدترین اتفاقات و اخبار همراه شوید و با استراتژی اسکلپ (Scalping) در اصطلاحات قیمتی به کسب سود یا اصطلاحا موج سواری بر نوسان‌های قیمتی در بازار بپردازید. فراموش نکنید که برای ترید روزانه می‌بایست آموزش تحلیل بازار ارز دیجیتال را به صورت صحیح فرا بگیرید و روز به روز مهارت و تجربه خود را در این حیطه ارتقا دهید.

آیا زمستان فقط برای بازار کریپتو اتفاق می‌افتد؟

خیر. بازارهای مالی همچون بازار سهام، بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال از موضوعات یکسانی تاثیر می‌پذیرند و رشد و رکود در این بازارها عموما در یک بازه زمانی اتفاق می‌افتد.

فواید زمستان ارز دیجیتال چیست؟

پدیده زمستان کریپتویی باعث می‌شود تا پروژه‌های ضعیف رمزارزی از بین رفته و ارزهای قدرتمند باقی بمانند و قابل شناسایی باشند. همچین زمستان کریپتویی فرصت‌های بسیار خوبی برای خرید در کف قیمتی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟

با ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی می‌توانید به خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها بپردازید.

منبع: تیم تولید محتوای وبلاگ او ام پی فینکس

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. بنظر من زمستان کریپتویی قبل از هاوکینگ به اتمام میرسه و همون اواسط سال ۲۰۲۳ و یا حتی زودتر روند خرسی بازار به اتمام برسه . ولی واقعا یکی از بهترین فرصت ها برای سرمایه گذاری بلند مدت (۲ الی ۵ ساله) هست .

  2. ممنون از مطالب فوق العاده عالی
    سوال من اینه که آیا زمان قطعی میشه برای پایان زمستان کریپتو پیش بینی کرد ؟

    1. خواهش میکنم ممنون از شما و فیدبک خوبی که برامون ارسال کردین
      ببینین بازارهای مالی کلا بر پایه عدم قطعیت ایجاد شدن و ترید کردن در واقع یه نوع بازی احتمالاته
      حالا اگه بشه تحلیل قیمت یا حتی تحلیل زمانی پایان زمستان ارز دیجیتال رو خیلی دقیق پیشبینی کرد که دیگه اسمش احتمال نمیشه و همه به راحتی میتونن تشخیص بدن و ازش استفاده کنن و سود ببرن!
      اما همیشه باید یادمون باشه که بازار خیلی از اوقات بر خلاف نظر اکثریت حرکت میکنه … بنابراین وظیفه ما به عنوان یک تریدر اینه که عواملی که باعث وقوع یا پایان یک زمستان کریپتویی میشن رو به درستی بشناسیم و بتونیم مهارت تحلیل بازار با استفاده از این موارد رو کسب کنیم و یک بازی برد-برد با بازار داشته باشیم 🙂

  3. ممنون خیلی عالی بود دمتون گرم
    من پیجتون رو هم داشتم قبلا آنچین ارائه میشد و بنظرم جذاب بود میشه دوباره همین بخش رو اضافه کنید لطفا؟

    1. ممنون از شما و فیدبک خوبی که برامون ارسال کردین
      در حال حاضر تحلیلهای فاندامنتال، تکنیکال و آنچین بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال رو در وبلاگ به صورت روزانه و هفتگی منتشر میکنیم
      واچ لیست هفتگی هم هر دوشنبه منتشر میشه که میتونین ارزهای پیشنهادی برای اون هفته و تحلیلشون رو ببینین

  4. چقد مقاله خفنی بود…
    پیشنهاد میکنم این مقاله هارو در قالب ویدیو مثلا با موضوع زمستان ارز های دیجیتال با قالب گرافیکی و … داخل پیج اینستاگرام پابلیش کنین و یکی توضیح بده که جذاب ترم بشه . راستی این جلسات فدرال رزرو بابت کاهش تورم و افزایش نرخ بهره هرچندوقت یکباره ؟ چون من میبینم هرچهارشنبه ها هست و رو بازارخیلی تاثیرمیذاره؟

    1. ممنون بابت فیدبک و انرژی خوبی که برامون ارسال کردین 🙂
      جلسات فدرال رزرو برای اعلام نرخ بهره هر یک ماه و نیم برگزار میشه که تاریخ تمام جلسات هم از قبل به صورت مشخص شده هست
      کافیه تو گوگل سرچ کنین “تقویم اقتصادی” تا سایت‌هایی که این تقویم رو برای کاربرها فراهم کردن ببینین.
      مثلا سایت forex factory یا سایت ایران بورس یکی از معتبرترین مراجع برای اعلام تاریخ جلسات و انتشار داده های اقتصادی هستن

  5. بعد آیامیشه قبل از برگزاری جلسات فدرال رزرو بتونیم پیش بینی کنیم چه نتیجه ای اعلام میشه که بر اساس اون از بازار هم نوسان بگیریم ؟ اونم تو شرایط زمستان ارزهای دیجیتال …

    1. سلام دوست عزیز
      بله این امکان وجود داره. یه سری سایت‌های مرجع هستن که به عنوان تقویم اقتصادی شناخته میشن. مثل سایت فارکس فکتوری یا سایت ایران بورس.
      تو این سایت‌ها شما میتونین مشابه یک تقویم، رویدادهای اقتصادی هر هفته رو ببینین. رویدادهایی که مربوط به انتشار داده‌های اقتصادی مثل نرخ بهره هستن از سه قسمت تشکیل شدن: مقدار قبلی ( یعنی نرخ بهره‌ای که در سری قبل اعلام شده)، نرخ پیشبینی (نرخی هست که پیشبینی تحلیلگرا رو نشون میده) و نرخ اعلام شده ( اینم عددیه که بعد انتشار نرخ جدید ثبت میشه).
      نرخ پیشبینی دقیقا همون عددیه که شما میتونین با استفاده از اون جهت احتمالی بازار بعد از انتشار نرخ جدید رو تشخیص بدین
      کافیه تو گوگل سرچ کنین “تقویم اقتصادی” تا مراجع مختلفی که این اطلاعات رو ارائه میدن ببینین.

  6. ضمن تشکر از انتشار مطالب مفیدتون لطف میکنید در مورد شاخص ترس و طمع و ارتباط اون با زمستان ارز های دیجیتال هم توضیحی بدید ؟ مبنای این شاخص چه چیزی هست و به چه شکلی ارزیابی میشه ؟

    1. بله حتما
      شاخص ترس و طمع ابزاریه که میشه باهاش احساسات قالب بر تریدرها در بازار رو تشخیص داد. به صورت کلی وفتی که شاخص ترس و طمع تو محدوده ترس قرار میگیره معنیش اینه که بازار دچار ریزش شده و معامله گرها دچار ترس شدن و دارن با فروش دارایی‌ها سرمایه خودشون رو نقد میکنن و از بازار خارج میشن. وقتی ترس بر بازار حاکم میشه و قیمت‌ها در یک روند ریزشی قرار می‌گیرن، میتونه فرصتای خوبی برای خرید در کف قیمتی برامون فراهم بشه. برعکس زمانی که بازار تو فاز طمع قرار گرفته معنیش اینه که قیمت مدتی روند صعودی داشته و تریدرها هم همچنان به ادامه صعود قیمت امیدوارن و حاضر نیستن دارایی خودشون رو نقد کنن!
      اما نکته مهم اینجاست که بازار بیشتر وقتا طبق تحلیل اکثر افراد پیش نمیره و خیلی علاقه داره که تریدرها رو غافلگیر کنه! وارن بافت یه جمله معروف داره که میگه وقتی دیگران طمع میکنن شما بترسین و وقتی دیگران میترسن شما طمع کنین! این یعنی زمانی که بازار برای یک مدت طولانی در فاز ترس قرار میگیره شما میتونین با بررسی سایر جوانب، کم کم وارد معاملات خرید در کف بشین و وقتی بازار برای طولانی مدت تو فاز طمع قرار میگیره معنیش که کم کم باید خودتون رو فروش و سیو کردن سودتون آماده کنین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا