آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

کندل دوجی چیست؟ چگونه می‌توان با آن معامله کرد؟

نمودارهای کندل استیک یکی از انواع نمایش نمودار قیمتی هستند که اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به نمودارهای منحنی شکل یا خطی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

کندل دوجی، کندلی است که دارای سایه‌های بلند و بدنه بسیار کوچک است. یا به عبارتی در آن قیمت بازشدن و قیمت بسته‌شدن کندل کاملا یکسان ویا بسیار نزدیک به یکدیگر هستند. این نوع کندل‌ها مفهوم بی‌تصمیمی در نمودار را دربرداشته و در تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمتی کاربرد بسیار زیادی دارند. اما منظور از بی‌تصمیمی چیست؟

بی‌تصمیمی به این معناست که خریداران و فروشندگان در حالت انتظار به سر می‌برند و روند حاکم بر نمودار در حال ضعیف‌شدن است. در این حالت، با مشاهده کوچک‌ترین نشانه‌ می‌توان وارد معاملات خرید یا فروش شد.

تحلیلگران و تریدرهای بسیاری الگوهای مختلفی از کندل‌های دوجی همچون کندل دوجی صلیب، کندل دوجی چهار قیمت، کندل دوجی سنجاقک در روند صعودی و کندل دوجی سنگ قبر در کف را با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود ارائه کرده‌اند. توصیه ما به شما این است که ذهن خود را با یادگیری این الگوهای متعدد شلوغ نکنید.

بلکه بهتر است مفهوم و پیام اصلی یک کندل دوجی را به صورت صحیح درک کرده و با توجه به استراتژی معاملاتی خود از آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین الگوهای پرایس اکشنی با کندل دوجی و نحوه استفاده از کندل دوجی در معاملات می‌پردازیم.

مقایسه کندل عادی و کندل دوجی

کندل دوجی چه زمانی تشکیل می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، کندل‌های دوجی نشان‌دهنده خستگی و نوعی بی‌تصمیمی در نمودار است. به این معنا که قدرت خریداران و فروشندگان با یکدیگر برابر بوده و به احتمال زیاد، روند حاکم بر نمودار در حال پایان یافتن است. در چنین شرایطی می‌توان با بررسی سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت، معاملات خرید و فروش را مدیریت کرد.

دقت کنید که تشکیل یک کندل دوجی لزوما به معنای پایان روند نیست و باید ستاپ معاملاتی شما نیز این پایان روند را تایید کند. در ادامه به بررسی نحوه استفاده از کندل دوجی در انجام معاملات خرید و فروش می‌پردازیم.

کندل‌دوجی در تحلیل تکنیکال

همان‌طور که گفتیم تشکیل کندل دوجی می‌تواند نشانه‌ای از پایان روند حاکم بر نمودار باشد. اما این امر همیشه صادق نیست. بلکه زمان و محل تشکیل کندل‌های دوجی در نمودار، می‌تواند تقویت کننده یا تضعیف کننده تاثیر دوجی در پایان روند باشد.

به بیان ساده‌تر، تشکیل کندل‌های دوجی روی سطوحی که پتانسیل برگشت قیمت دارند، اهمیت دارد. سطوح حمایت و مقاومت و سطوح اصلاح فیبوناچی از مهم‌ترین این سطوح هستند که اصطلاحا PRZ نامیده می‌شوند.

الگوی کندل دوجی به همراه کندل پوشاننده (Engulfing Bar)

کندل دوجی در پایان روند صعودی

اگر پس از یک روند صعودی و همزمان با رسیدن به یک سطح مقاومتی، شاهد تشکیل یک کندل‌دوجی باشیم، احتمالا در پایان روند صعودی قرار گرفته‌ایم. اما این تنها یک احتمال است و می‌بایست برای نشانه‌های دیگر منتظر بمانیم.

در صورتی که پس از کندل‌ Doji، روی یک سطح مقاومتی، یک کندل نزولی تشکیل شود، به گونه‌ای که کندل دوجی را به صورت کامل پوشش دهد، پایان روند صعودی تایید می‌شود. در چنین شرایطی می‌توان از معاملات خرید خارج و وارد معاملات فروش شد.

کندل دوجی در پایان روند نزولی

این استراتژی، به طور مشابه در روندهای نزولی نیز قابل استفاده است. به این صورت که اگر پس از یک روند نزولی و همزمان با رسیدن به یک سطح حمایتی، یک کندل دوجی تشکیل شود، می‌تواند نشانه‌ای بر پایان روند نزولی باشد. اما می‌بایست برای ایجاد یک تاییدیه منتظر بمانیم.

حال اگر پس از تشکیل یک کندل‌ doji روی یک سطح حمایتی، شاهد تشکیل یک کندل صعودی باشیم، به طوری که تمام کندل‌دوجی پوشش داده‌‌‌شود، پایان روند نزولی تایید می‌شود. بنابراین می‌توان وارد معاملات خرید شد. به بیان دیگر تشکیل کندل دوجی در انتهای روند نزولی می‌تواند نشانه‌ای بر کاهش فشار فروش و پایان روند نزولی باشد.

الگوی سه کندلی به همراه دوجی

الگوی سه کندلی به همراه دوجی در پایان روند صعودی

اگر پس از یک روند صعودی و همزمان با رسیدن قیمت به یک سطح مقاومتی، کندل‌دوجی به گونه‌ای تشکیل شود که قبل از آن یک کندل صعودی و پس از آن یک کندل نزولی باشد، روند صعودی به پایان رسیده و می‌توان برای ورود به معاملات فروش برنامه‌ریزی کرد.

دقت کنید که شرط مهم این الگو این است که قیمت بسته‌شدن در سومین کندل(C3)، از پایین ترین قیمت در دوجی(L2)، کمتر باشد.

الگوی سه کندلی به همراه دوجی در پایان روند نزولی

به طور مشابه، اگر پس از یک روند نزولی و همزمان با رسیدن قیمت به یک سطح حمایتی، کندل‌دوجی به گونه‌ای تشکیل شود که قبل از آن یک کندل نزولی و بعد از آن کندل صعودی باشد، روند نزولی به پایان رسیده و می‌توان برای ورود به معاملات خرید برنامه‌ریزی کرد.

شرط مهم این الگو نیز این است که قیمت بسته‌شدن در سومین کندل(C3)، از بالاترین قیمت در دوجی(H2)، بیشتر باشد.

نکات تکمیلی در مورد کندل دوجی

  • کندل‌های دوجی در عین حال که نشان‌دهنده‎‌ی بی‌تصمیمی در نمودار قیمت هستند، خود نیز می‌توانند در تشخیص ادامه روند، کمک کننده باشند. عموما معامله‌گران دوجی‌های سبز رنگ را به عنوان نشانه‌ای برای صعود و دوجی‌های قرمزرنگ را به عنوان نشانه‌ای برای نزول در نظر می‌گیرند.

    در صورتی که این تصور چندان صحیح نیست. نکته جالب در مورد دوجی‌ها این است که نحوه تشکیل آن‌ها، از رنگ آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. به عبارت ساده‌تر، کندل‌دوجی که بدنه آن نزدیک به پایین‌ترین قیمت قرار گرفته، نشان‌دهنده فشار فروش در بازار است. علی‌رغم اینکه ممکن است سبز رنگ باشد.

    به طور مشابه‌، کندل‌های دوجی که بدنه آن‌ها در نزدیکی بالاترین قیمت تشکیل می‌شود، دربردارنده مفهوم فشار خرید در بازار هستند. علی‌رغم اینکه ممکن است قرمز رنگ باشند.
مفهوم کندل دوجی
  • اهمیت کندل دوجی در تحلیل تکنیکال، در محل تشکیل آن است. کندل‌های دوجی که روی سطوح مهم مثل سطوح حمایت و مقاومت وسطوح فیبوناچی تشکیل می‌شوند، دارای اهمیت بسیار بالایی در بررسی ادامه روند نمودار هستند.
  • حجم معاملات خرید و فروش همواره عاملی بسیار مهم در تغییرات روند قیمتی می‌باشد. زمان باز شدن بازارهای مالی بزرگ دنیا مثل بورس آمریکا، بورس لندن و بورس توکیو یکی از شرایطی است که موجب تغییر قابل توجه حجم معاملات می‌شود.

    با باز شدن این بازارها، حجم معاملات به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بنابراین در صورت مشاهده کندل‌های دوجی در زمان قبل از بازشدن این بازارها، احتمال تغییر روند حاکم برنمودار نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

کندل دوجی در نمودار قیمتی

کندل دوجی در نمودار بیت کوین

تمامی الگوهای مختلفی که برای کندل های دوجی همچون کندل دوجی سنگ قبر، کندل دوجی سنجاقک و کندل دوجی صلیب ارائه شده‌اند، همگی در همین ۴ الگویی که در این مطلب برایتان توضیح داده‌ایم، خلاصه می‌شود. بنابراین سعی کنید مفهوم کندل doji را به درستی درک کرده، نمونه‌های آن را در چارت قیمتی پیدا کنید و عملکرد قیمت پس از تشکیل کندل دوجی را مورد بررسی قرار دهید.

شما تجربه استفاده از کدام یک از الگوهای کندل doji را دارید؟

تاثیر کندل‌های دوجی بر قیمت چگونه است؟

تشکیل کندل‌ دوجی رو سطوح مستعد برگشت قیمت، مثل سطوح حمایت و مقاومت و سطوح فیبوناچی، نشان‌دهنده تضعیف روند حاکم بر نمودار است.

چگونه با کندل‌های دوجی معامله کنیم؟

کندل‌های دوجی عموما نشان‌دهنده برابری قدرت خریداران و فروشندگان در بازار است. در صورتی که کندل‌های دوجی روی سطوح مستعد برگشت قیمت تشکیل شوند، به عنوان سیگنالی برای برگشت قیمت در نظر گرفته می‌شوند.

بنابراین با مشاهده کندل‌های دوجی و ارزیابی سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت، می‌توان در جهتی مخالف با روند حاکم بر نمودار، وارد پوزیشن‌های معاملاتی شد.

آیا استفاده از کندل‌ doji محدودیت دارد؟

بله. بهتر است در هنگام مشاهده یک کندل دوجی، محل تشکیل آن را به دقت بررسی کنید که آیا یک سطح مستعد برگشت قیمت هست یا نه. به عبارتی اگر یک کندل doji سیگنالی از پایان روند به شما می‌دهد، ستاپ معاملاتی شما نیز باید این مطلب را تایید کند.

منبع: تیم تولید محتوای ompfinex.com

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

‫۱۱ دیدگاه‌ها

    1. ممنون از پیشنهادی که برامون ارسال کردین
      بله حتما طی روزهای آتی مطلبی در این مورد براتون آماده و منتشر میکنیم

    1. سلام وقتتون بخیر باشه
      ممنون از اینکه وقت گذاشتین و نظرتون رو برامون ارسال کردین.
      حتما در روزهای آتی در مورد مباحث فیبوناچی هم مطالبی رو منتشر خواهیم کرد.
      موفق و پرسود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا