آموزش DeFiآموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارزدیجیتال فانتوم (FTM) چیست؟

معرفی پروژه فانتوم

نام فانتوم (Fantom)
نمادFTM
بنیان‌گذاریدر سال ۲۰۱۸ و توسط Ahn Byung Lk
شبکه ERC-20 – BEP-2
الگوریتم مورد استفاده اثبات سهام (PoS)
نوع پروژهدیفای (DeFi)
بالاترین قیمت (ATH)۳.۵ دلار
پایین‌ترین قیمت (ATL)۰.۰۱۲
قیمت فعلی ۰.۶ دلار
مارکت کپ ۱.۵ میلیارد دلار

همان‌طور که می‌دانید ارزهای دیجیتال با هدف تمرکززدایی در امور مالی در شبکه بلاکچین ایجاد شده‌اند. بیتکوین نیز نخستین و محبوب‌ترین ارزدیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند و امنیت بالایی دارد. اما شبکه بیتکوین شبکه‌ای مقیاس‌پذیر نیست. به این معنا که سرعت پردازش تراکنش‌ها در بلاکچین بیتکوین با یک سری محدودیت‌‌ مواجه است.

به منظور رفع این مشکل در بلاکچین بیتکوین، پروژه‌های دیگری ایجاد شدند تا علاوه‌بر تمرکززدایی وتامین امنیت، مشکل عدم مقیاس‌پذیری را نیز حل کرده و تراکنش‌ها را با سرعت بیشتری پردازش کنند. یکی از این پروژه‌ها که سازوکارهای بسیار کاربردی در بلاکچین ایجاد کرده، پروژه فانتوم است.

فانتوم هم‌چنین استیبل کوین اختصاصی خودرا دارد که با نماد FUSD شناخته می‌شود و ارزشی برابر با دلار ایالات متحده دارد.

خرید ارز فانتوم و مشاهده قیمت

تیم توسعه ارزدیجیتال فانتوم

تیم توسعه فانتوم

ارزدیجیتال‌فانتوم در سال ۲۰۱۸ توسط Ahn Byung Lk که یک متخصص علوم کامپیوتر بود بنیان‌گذاری شد و در سال ۲۰۱۹ فعالیت رسمی خود را آغازکرد. هم‌اکنون نیز توسط Michael Kong مدیریت می‌شود. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، فانتوم با هدف رفع مشکل مقیاس‌پذیری در بلاکچین بیتکوین به وجود آمد. بنابراین تیم توسعه این پروژه باارزش، در طی این سال‌ها همواره در حال تلاش برای بهینه‌سازی ویژگی‌های خود بوده‌است.

فانتوم (FTM) در دسته پروژه‌های دیفای (Decentralized Finance) قرار می‌گیرد و دستورات برنامه‌نویسی آن توسط قراردادهای هوشمند اجرا می‌شود. پروژه‌های دیفای (DeFi) یکی از قدرتمندترین پروژه‌های رمزارزی است که تاکنون تنها ده درصد ازپتانسیل‌های رشد خود را تجربه‌کرده‌است!

فانتوم (Fantom) چگونه کار می‌کند؟

استخراج ارزدیجیتال فانتوم FTM

دستورات برنامه‌ریزی‌شده فانتوم بر روی قراردادهای هوشمند ایجاد و اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند، دستورات اجرایی را در شرایط تعریف‌شده به صورت خودکار و بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای اجرا می‌کنند.

به همین دلیل است که سرعت پردازش و تایید تراکنش‌ها در بلاکچین فانتوم باسرعت بالایی صورت می‌گیرد. یکی از چشم‌اندازهای پروژه فانتوم این است که بتواند ۳۰۰ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. فانتوم بر اساس الگوریتم اثبات سهام (PoS) کار می‌کند. بنابراین امکان استخراج آن توسط ماینرها وجود ندارد.

ویژگی‌های فانتوم(FTM)

ویژگیهای ارزدیجیتال فانتوم

فانتوم یکی ازمحبوب‌ترین پروژه‌های رمزارزیست که سه ویژگی امنیت، غیرمتمرکز بودن و مقیاس‌پذیری را به صورت توامان دارد.

سرعت بالا با بهره‌گیری از سازوکار ماژولار

به بیان ساده‌تر، ماژولار بودن مفهوم انعطاف‌پذیری را دربردارد. این ویژگی باعث می‌شود تا شبکه بتواند چندین برنامه غیرمتمرکز را در عرض چند دقیقه و با هزینه‌ پایین پردازش کند.

مقیاس‌پذیری در فانتوم

کدهای دستوری فانتوم توسط قراردادهای هوشمند و به صورت کاملا مستقل از هم ایجاد می‌شوند. بنابراین مشکل ازدحام و تراکم بالای شبکه در پلتفرم فانتوم کاملا برطرف شده و شبکه فانتوم یک شبکه کاملا مقیاس‌پذیر است. بنابراین تراکنش‌ها با سرعت بالا در این شبکه پردازش و تایید می‌شوند.

فانتوم به صورت متن باز ارائه‌شده است

کدهای پروژه فانتوم به صورت متن باز (Open Source) در وبسایت گیت‌هاب قرار گرفته و افراد می‌توانند به راحتی بلاک‌ها و اطلاعات موجود در آن‌ها را مشاهده کرده و یا در آن مشارکت کنند.

سازگاری با محیط زیست

همان‌طور که در قسمت چگونگی کارکرد فانتوم توضیح داده‌شد، توکن FTM قابل استخراج نبوده و با الگوریتم اثبات سهام (PoS) به دست می‌آید. بنابراین مصرف و هزینه‌های برقی که ماینرها برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، در مورد فانتوم وجود نخواهد داشت.

توکن فانتوم (FTM)

توکن اختصاصی پروژه فانتوم با نماد FTM، یک توکن ERC-20 است. تعداد کل توکن‌های FTM برابر با ۳,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ توکن است. در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار و طی یک عرضه اولیه(ICO) حدود ۴۰ درصد از این توکن‌ها به قیمت ۰.۰۴۳۰۶ دلار به فروش رسید. تیم توسعه فانتوم توانست در این عرضه اولیه، به میزان ۴۰ میلیون دلار جذب سرمایه کند.

توکن FTM به لحاظ ارزش بازاری هم اکنون در جایگاه ۴۹ قرار گرفته و با قیمت ۰.۶ دلار درحال معامله‌است. یعنی در طی تنها سه سال پس از بنیان‌گذاری،ارزش آن حدودا ۱۵ برابر شده‌است!

مهم‌ترین کاربرد توکن فانتوم (FTM) نیز در دادن پاداش به نودهایی است که در شبکه فانتوم مشارکت می‌کند. علاوه‌بر این توکن فانتوم (FTM)، برای استیکینگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربران می‎‌توانند با استیک کردن توکن‌های خود در استخرهای نقدینگی، پاداش دریافت کنند.

فانتوم در مقابل اتریوم

تفاوت فانتوم و اتریوم چیست

فانتوم و اتریوم هر دو با هدف توسعه نسل‌ قبل بلاکچین یعنی بیتکوین به وجود آمده‌اند. هردو در تلاش هستند تا سه ویژگی مقیاس‌پذیری، تمرکززدایی و امنیت را به صورت همزمان برای انجام تراکنش‌ها فراهم کنند.

تمامی این شبکه‌ها در بلاکچین ایجاد می‌شوند و در بلاکچین اصل بر شفافیت و غیرمتمرکز بودن است. بنابراین تمامی این شبکه‌ها ویژگی تمرکززدایی و امنیت را دارا هستند. وجه تمایز اصلی شبکه‌های متعدد رمزارزی در میزان مقیاس‌پذیری و کارمزد آن‌هاست.

به عبارت دیگر هر شبکه‌ای که مقیاس‌پذیری بیشتری داشته‌باشد، تعداد تراکش بیشتری را در هر ثانیه پردازش کند و کارمزد کمتری را در ازای هر تراکنش دریافت کند، می‌تواند به عنوان بهترین شبکه بلاکچینی شناخته شود.

شبکه‌های اتریوم و فانتوم هردو غیرمتمرکزند و امنیت کامل را در سرتاسر شبکه تضمین می‌کنند. اما تفاوت بزرگ آن‌ها در سرعت و میزان کارمزد شبکه است؛ یعنی همان مقایس‌پذیری.

تایید هر تراکنش در شبکه اتریوم تقریبا ۱۵ ثانیه زمان می‌برد. در حالی که شبکه فانتوم می‌تواند هزاران تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. کارمزد تراکنش‌ها نیز در شبکه اتریوم بالاتر از فانتوم است چرا که اتریوم در حال نزدیک شدن به ظرفیت کل شبکه خود است. بنابراین شبکه فانتوم از اتریوم، مقیاس‌پذیرتر است.

تفاوت دیگر این دو شبکه در چگونگی کارکرد آن‌هاست. ارزدیجیتال اتریم با نماد ETH طبق الگوریتم اثبات کار (PoW) به دست می‌آید. به عبارت دیگر قابل استخراج است. توکن‌های فانتوم (FTM) اما مطابق با پروتکل اثبات سهام (PoS) به دست می‌آیند. بنابراین می‌توان گفت که شبکه فانتوم نسبت به اتریوم با طبیعت به لحاظ مصرف انرژی، سازگاری بیشتری دارد.

نکته قابل توجه این است که اتریوم علی رغم کارمزدبالا و سازگاری کمتربا طبیعیت، هم‌اکنون دومین ارزدیجیتال محبوب در سطح جهان است. شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت و IBM در سبدسرمایه‌گذاری خود میزان قابل توجهی اتریوم قرارداده‌اند. توکن فانتوم (FTM) اما هنوز به اندازه اتریوم (ETH) مورد پذیرش افراد و سازمان‌های مختلف قرار نگرفته‌است.

خرید و فروش ارزدیجیتال فانتوم (FTM)

خرید و فروش فانتوم در ایران

فانتوم با نماد FTM یکی از ارزهای دیجیتال است که هنوز در ابتدای مسیر رشد و توسعه بوده و پتانسیل‌های بالایی برای رشد دارد. به همین دلیل صرافی‌های بزرگی هم‌چون بایننس و کوکوین بستر خرید و فروش این ارز را ارائه می‌کنند. با مراجعه به وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ می‌توانید تمامی صرافی‌هایی که توکن فانتوم (FTM) در آن‌ها معامله می‌شود، مشاهده کنید.

دقت کنید که صرافی‌های بین‌المللی عموما سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای نسب به کاربران ایرانی اعمال می‌کنند. بنابراین بهتر است تا در در صرافی‌های داخلی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازید تا هرگونه احتمال بلوکه شدن دارایی‌هایتان را به صفر برسانید.

صرافی اوام‌پی فینکس، یکی از معتبرترین صرافی‌های ارزدیجیتال با قابلیت حساب دمو در ایران است که به تازگی رمزارز فانتوم (FTM) را نیز به لیست ارزهای خود اضافه کرده‌است. با ثبت‌نام در اوام‌پی‌فینکس می‌توانید به راحتی و در بستری امن و با سرعت بالا به خرید و فروش ارزدیجیتال فانتوم (FTM) بپردازید.

هم‌چنین می‌توانید با دعوت دوستان خود به پلتفرم اوام‌پی‌فینکس و احراز هویت آن‌ها، ارزدیجیتال فانتوم(FTM) هدیه بگیرید.

ثبت‌نام در اوام‌پی فینکس

کیف پول فانتوم

شبکه رمزارز فانتوم(FTM) یک کیف پول اختصاصی به نام Fantom Wallet دارد که در نسخه‌های دسکتاپ و تلفن همراه به راحتی در دسترس است. کاربران می‌توانند به استفاده از این کیف پول، توکن‌های FTM خود را نگهداری یا استیک کنند.

ارزدیجیتال Fantom به دلیل اینکه ماهیت توکن داشته و ارز نیست دارای شبکه بلاکچین اختصاصی نبوده و بر بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌است (شبکه ERC-20). به همین دلیل می‌توانید از تمامی کیف‌پول‌هایی که از استاندار ERC-20 پشتیبانی می‌کنند مثل کیف پول متامسک و کیف پول مای‌اتر‌ولت، برای نگهداری ارزدیجیتال‌فانتوم(FTM) استفاده کنید.

برای ذخیره و نگهداری توکن‌های فانتوم (FTM) که بر بستر BEP-2 ایجاد شده‌اند نیز می‌توانید از کیف پول تراست ولت استفاده کنید.

تفاوت کوین و توکن

فانتوم (FTM) چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

رمزارز فانتوم (FTM) یکی از انواع پروژه‌های دیفای در کریپتوکارنسی است که در سال ۲۰۲۱ توانست رشد قیمتی۲۰۰۰ درصدی را تجربه کند. این پروژه با هدف حل مشکل مقیاس‌پذیری در نسل‌های قبلی بلاکچین ایجاد شده و به نوعی رقیب اتریوم محسوب می‌شود.

آیا ارزدیجیتال فانتوم(FTM) قابل استخراج است؟

خیر. رمزارز فانتوم (FTM) مطابق با مکانیسم اثبات سهام (PoS) به دست می‌آید و امکان استخراج آن وجود ندارد.

چگونه می‌توان در ایران ارز فانتوم (FTM) را خرید و فروش کرد؟

صرافی اوام‌پی فینکس، یکی از معتبرترین صرافی‌های ارزدیجیتال با قابلیت حساب دمو در ایران است، که بستر خرید و فروش آنی ارزدیجیتال‌فانتوم(FTM) را فراهم کرده‌است. با ثبت‌نام در اوام‌پی فینکس می‌توانید به صورت کامل امن و مطمئن به خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جمله فانتوم (FTM) بپردازید.

کارمزد واریز و برداشت فانتوم (FTM) در اوام‌پی فینکس چقدر است؟

کارمزد واریز فانتوم (FTM) به کیف پول او‌ام‌‌پی‌فینکس صفر بوده و کارمزد برداشت آن نیز به ازای هر درخواست برداشت برابر با ۲۰ واحد فانتوم است. این کارمزد مربوط به شبکه‌بلاکچین بوده و اوام‌پی‌فینکس از آن ذی‌نفع نیست.

کارمزد خرید و فروش فانتوم (FTM) در اوام‌پی فینکس چقدر است؟

کارمزد خرید و فروش رمزارز فانتوم (FTM)، متناسب با حجم معامله و سطح کاربر به صورت لحظه‌ای محاسبه شده و به ایشان نمایش داده می‌شود. با مراجعه به صفحه کارمزدها می‌توانید با نحوه محاسبه کارمزد معاملات بیشتر آشنا شوید.

آیا ارزدجیتال فانتوم(FTM) برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

رمزارز فانتوم (FTM) یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال است که توانست در سال گذشته رشد قیمتی ۸۰۰درصدی را تجربه کند. فانتوم (FTM) در دسته پروژه‌های دیفای (DeFi) قرار می‌گیرد. تحلیلگران کریپتو معتقدند پروژه‌های دیفای تنها ۰.۱ از پتانسیل رشد خود را تاکنون تجربه کرده‌اند.

بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار کریپتوکارنسی را دارند، می‌توانند با رعایت اصول مدیریت سرمایه، در کف‌های قیمتی این ارزدیجیتال را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند.

جمع‌بندی

پروژه رمزارزی فانتوم در سال ۲۰۱۸ با هدف رفع مشکل مقایس‌پذیری در نسل‌های قبلی بلاکچین به وجود آمد و در این مدت زمان ۴ ساله (به ویژه در سال گذشته و رشد قیمتی ۲۰۰۰ درصدی) توانست نظر سرمایه‌گذاران زیادی را جلب کند. توکن اختصاصی این پروژه با نماد FTM، هم‌اکنون با ارزش بازار نزدیک به ۲ میلیارد دلار در جایگاه رمزارزهای برتر وبسایت کوین‌مارکت‌کپ قرار گرفته است.

ارزدیجیتال Fantom در دسته‌ی پروژه‌های دیفای قرار می‌گیرد که اهمیت بسیار بالایی در آینده روشن ارزهای دیجیتال دارند. فانتوم در حال حاضر با سقف قیمتی خود نزدیک به ۵۰۰ درصد فاصله دارد. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا با رعایت اصل مدیریت سرمایه و در موقعیت‌های قیمتی مناسب، درصدی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به این رمزارز ارزشمند و با پتانسیل رشد قیمتی بالا اختصاص دهید.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا