تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟

بازار ارزهای دیجیتال با ایجاد بستری برای توسعه معاملات، این فرصت را به تمامی افراد حقیقی و حقوقی داده است که به معامله‌گری و ترید بپردازند. نکته مهم در جریان معاملات دیجیتالی، در نظر گرفتن شرایط و تحلیل بازار است. بنابراین یک تریدر می‌تواند یک تحلیل‌گر هم باشد و یا اینکه از نظرات سایر تحلیل‌گران بهره‌مند شود. برای تحلیل بازار رمز ارزها انواع متعددی روش وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان تا حدود زیادی از ضررهای احتمالی جلوگیری کرد. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که روش تحلیل فاندامنتال و تکنیکال چیست و سپس و نقش آن‌ها را در معاملات ارزی، بررسی کنیم. بنابراین باید بدانید که لازمه ورود به دنیای رمز ارزها توجه به روش‌های تحلیل آن‌ها است.

درواقع به کمک تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال می‌توان شناخت مناسبی از ویژگی‌های این بازار به‌دست آورد و در این زمینه موفق شد. البته تحلیل‌گران بسیاری هستند که از تحلیل بازار ارزهای دیجیتال درآمد کسب می‌کنند و می‌توان از آن‌ها کمک گرفت اما با این‌همه داشتن اطلاعات در این زمینه بسیار کاربردی و مفید است و می‌تواند شما را از وجود سایر افراد بی‌نیاز کند.

روش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست و به چه معناست

در ادامه جهت درک این‌که تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست، توضیحات بیشتری را شرح می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال روشی است که در آن اوراق بهادار بر اساس نمودارها و اطلاعاتی مثل قیمت و حجم معاملات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هدف این نوع تحلیل، شناسایی ارزش ذاتی اوراق بهادار نیست بلکه در این روش، تحلیل‌گران با در نظرگرفتن ابزارها و نمودارهای آماری سعی می‌کنند تا راهکارهای مناسبی را برای کسب سود در آینده ارائه دهند.

درواقع می‌توان گفت در تحلیل تکنیکال با ملاک قرار دادن داده‌های آماری بر اساس تغییرات ایجاد شده در گذشته، تمهیداتی را برای آینده در نظر می‌گیرند. این تحلیل را می‌توان بسیار شبیه به نوعی پیش‌بینی یا آینده‌نگری دانست بنابراین ممکن است در مواردی نیز پیش‌بینی‌های انجام شده اتفاق نیفتند. اگرچه در سال‌های اخیر دانش تحلیل تکنیکال از پیشرفت‌ بسیار خوبی برخوردار شده است اما همچنان نیروهای عرضه و تقاضا بیشترین نقش را در مشخص نمودن قیمت‌ها بر عهده دارند.

تحلیل فاندامنتال(بنیادی)

تحلیل فاندامنتال با تمرکز بر روی عوامل اقتصادی، مالی و… ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری می‌کند. در این روش تحلیل‌گران با مطالعه تمامی عوامل مؤثر بر ارزش سهام، بهترین پیشنهادات را ارائه می‌دهند. این تحلیل برای آن دسته از اوراق بهاداری مورد استفاده قرار می‌گیرد که قیمت درستی از آن‌ها در بازار ارز ارائه نشده است. درواقع تحلیل بنیادی به کمک داده‌های عمومی، ارزش یک سهام را ارزیابی می‌کند. مثلا با در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی مثل نرخ بهره می‌توان تحلیل بنیادی را جهت تعیین ارزش اوراق قرضه انجام داد.

دلیل استفاده از تحلیل فاندامنتال

توجه به تحلیل فاندامنتال و درک صحیحی از آن برای ارزش‌گذاری سهام در بازار ارزهای دیجیتال، امری ضروری است. در این روش تحلیل‌گران تمامی عوامل کلی و جزئی تأثیرگذار بر سهام‌های مورد نظر را بررسی می‌کنند تا قیمت مناسبی را نسبت به آن ارائه دهند.

عدم قیمت‌گذاری صحیح یک سهام می‌تواند سبب بروز مشکلات بسیاری در سود آن داشته باشد. در تحلیل بنیادی توجه به جزئیات بسیار حائز اهمیت است و‌ تحلیل‌گر می‌تواند بر پایه این جزئیات ارزش منصفانه بازار را برای یک سهام خاص مشخص نماید. تحلیل فاندامنتال از سود، حاشیه سود، درآمد، میزان رشد در آینده و… کمک می‌گیرد و این کار با بررسی صورت‌های مالی یک شرکت در چند ماه و یا چند سال امکان‌پذیر می‌باشد.

تفاوت فاندامنتال و تکنیکال

در ادامه برای این‌که بیشتر درک کنیم که تحلیل فاندامنتال و تکنیکال چیست، باید تفاوت این دو را با هم بررسی کنیم.

از تفاو‌ت‌های تحلیل فاندامنتال و تکنیکال می‌توان به این اشاره کرد که تحلیل فاندامنتال بر روی تمامی فاکتورهای موجود در شرکت متمرکز است؛ در حالی‌که تحلیل تکنیکال تنها به تغییرات قیمت و اطلاعات مربوط به آن توجه می‌کند.

درواقع اساس کار تحلیل تکنیکال توجه به نمونه‌های آماری و نمودارهای قیمت در گذشته است. شاید عده‌ای تحلیل تکنیکال را غیرمنطقی تصور کنند اما با توجه به رابطه روانشناختی موجود بین تغییرات قیمتی و روانشناسی فعالان بازار، نقاط عطف مربوط به قیمت بر روی فعالان بازار تأثیرگذار خواهد بود.

درواقع تحلیل تکنیکال می‌تواند از نظر روانی نقش بسیاری در تأثیرپذیری افراد بگذارد. مثلا عدم رشد سهام یک شرکت بیش از یک مقدار می‌تواند این ذهنیت را در سهام‌داران ایجاد کند که این شرکت بیش از این توانایی رشد قیمت را ندارد و بهتر است که سهام خود را بفروشند. بدون شک این امر سبب افزایش عرضه و کاهش قیمت سهام می‌گردد.

عوامل مؤثر در تحلیل فاندامنتال

هدف سرمایه‌گذاری اولین نکته‌ای است که باید در نظر گرفت و به سه دسته بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت تقسیم‌بندی می‌شود. در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت معمولا از تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. اما اگر هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت باشد علاوه بر استفاده از تحلیل تکنیکال باید از تحلیل فاندامنتال نیز بهره گرفت. عوامل تأثیرگذار در تحلیل فاندامنتال عبارتند از:

مارکت کپ

مارکت کپ مقدار کل سرمایه در حال گردش یک ارز دیجیتال بر حسب دلار می‌باشد. برخلاف تصور عده زیادی از افراد، قیمت یک ارز نشانگر ارزش آن در بازار نیست بلکه ارزش یک ارز دیجیتال را پارامتری به نام مارکت کپ تعیین می‌کند. همچنین مارکت کپ بر شدت ریسک سرمایه‌گذاری اثر می‌گذارد.

 حجم معاملات

یکی از اصلی‌ترین پارامترهای موجود در تحلیل فاندامنتال، میزان حجم معاملات یک ارز در یک شبانه‌روز است. این حجم، میزان توکن‌های خریدوفروش شده در ۲۴ ساعت را نشان می‌دهد. در این بخش باید حجم معاملات در یک ماه اخیر را نیز مورد بررسی قرار داد زیرا در تحلیل روزانه ممکن است به دلیل یک خبر یا یک واقعه ناگهانی حجم معاملات دچار تغییر شود اما در بررسی حجم معاملات در یک ماه، می‌توان به یک دید کلی و دقیق از میانگین حجم معاملات روزانه دست یافت.

پارامتر NVT

نسبت ارزش کل شبکه به حجم تراکنش‌های آن سبب ایجاد پارامتر NVT می‌گردد. این پارامتر از تقسیم ارزش شبکه یک ارز دیجیتال بر حجم تراکنش‌های یک شبانه‌روز آن به‌دست می‌آید. هدف از محاسبه این پارامتر ارزیابی نسبت ارزش کل شبکه به سرمایه‌گذاران آن شبکه است. مثلا اگر در یک شبکه مارکت کپ بالا باشد و فعالیت سرمایه‌گذاران پایین، ارزش شبکه نسبت به حجم تراکنش‌ها (NVT) بالا بوده که بالا بودن این پارامتر به معنی نزولی بودن روند قیمتی آن ارز می‌باشد.

 میزان به‌صرفه بودن استخراج یک ارز دیجیتال

با مقایسه قیمت ارزهای دیجیتال با میزان هزینه‌ای که جهت استخراج آن‌ها لازم است می‌توان بعد دیگری را در پروژه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. مثلا اگر هزینه‌ای که برای استخراج یک ارز استفاده می‌شود نسبت به قیمت ارز به‌صرفه نباشد، ماینرها از استخراج آن صرف‌ نظر می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که قیمت این ارز سیر نزولی را بپیماید.

 پارامتر FCAS

این پارامتر که به امتیاز پروژه‌ها از نظر فاندامنتال می‌پردازد بر اساس معیارهای مختلفی تعیین می‌گردد. این نوع امتیازدهی به صورت مقایسه در میان پروژه‌های مختلف انجام‌پذیر است. مثلا معیارهایی نظیر فعالیت کاربران و عملکرد برنامه‌نویسان در این امتیازدهی تأثیرگذار است و در بازه امتیازدهی بین ۱۰۰۰_۰ در نظر گرفته می‌شود.

تحلیل تکنیکال و فاندامنتال چیست

نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه یا ROL میزان سود به‌دست آمده از یک ارز بر پایه تغییرات قیمتی آن ارز از آغاز راه‌اندازی تا قیمت‌ کنونی می‌باشد. مثلا قیمت ارز دیجیتال بیت‌کوین در آغاز راه‌اندازی تا زمان نگارش این مقاله رشدی به میزان ۵۷۳۶ درصد را به‌دنبال داشته است. برای در نظر گرفتن این پارامتر، قیمت اولیه ارز دیجیتال بسیار مهم است و باید آن را به‌ طور دقیق در نظر گرفت تا بتوان نرخ بازگشت سرمایه را به‌دست آورد.

 بررسی پروژه

ارائه یک دید کلی پیرامون یک پروژه عاملی بسیار مهم است زیرا می‌تواند فعالیت‌های آن پروژه را بهبود ببخشد. تجربه نشان داده است که پروژه‌هایی که دارای یک دید کلی هستند از موفقیت بیشتری برخوردار می‌باشند. بنابراین داشتن یک سابقه درخشان و طولانی‌مدت در ارائه یک پلتفرم می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقات قوت یک پروژه باشد.

نحوه کارکرد پروژه

کارکرد پروژه‌ها عاملی بسیار کاربردی و ضروری محسوب می‌شود. درواقع نحوه کارکرد یک پروژه اصولی است که بر جزئیات پروژه نظارت دارد و می‌توان آن را به‌ عنوان یک نقشه راه در نظر گرفت که در آن مراحل اجرای کار توضیح داده شده است. در نهایت پس از نهایی شدن نسخه آخر باید میزان علاقمندی نسبت به آن بررسی شده و مشکلات آن در نظر گرفته و رفع شود.

رقبا

بررسی رقبا عاملی است که به تشخیص بهترین پلتفرم ماندگار در میان پروژه‌هایی با کاربرد مشابه کمک می‌کند. نکته مهم این است که پس از شروع پروژه ابتدا باید تمامی رقیب‌ها را پیدا کرده و سپس با جمع مارکت کپ آن‌ها دیدی کلی نسبت به جایگاه تکنولوژی‌های ارائه شده به‌دست آوریم. برای بررسی رقیبان یک پروژه باید همه معیارهای موجود در تحلیل فاندامنتال را میان پروژه‌هایی با کاربرد مشابه در نظر گرفت و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد‌.

تیم پروژه

افراد باتجربه و تأثیرگذار در یک تیم می‌توانند تا حد زیادی مفید واقع شوند. از همین رو در روش تحلیل فاندامنتال باید اعضای یک تیم را مورد بررسی قرار داد. سابقه افراد یک تیم می‌تواند نقش به‌سزایی در میزان موفقیت آن تیم داشته باشد. علاوه بر این، وجود سرمایه‌گذاران معروف و دارای شهرت نیز می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار برای یک پروژه، بسیار کاربردی و مؤثر باشد و به رشد و توسعه پروژه کمک کند.

صرافی ها

وجود صرافی‌های معتبر و قابل اعتماد، عاملی اصلی و حائز اهمیت در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است پیش از هر چیز تمامی صرافی‌های خریدوفروش ارز را در نظر گرفت. باید توجه داشت که برای جلوگیری از ریسک سرمایه‌گذاری باید ارز دیجیتال مورد نظر در حداقل یکی از صرافی‌های معتبر لیست شده باشد؛ در غیر این صورت اقدام ورود به آن پروژه با ریسک بسیار بالایی همراه خواهد بود. ما در یک مقاله تحت عنوان صرافی مجاز ارز دیجیتال، معتبرترین صرافی های ارز دیجیتال را در ایران معرفی کرده‌ایم که می‌توانید برای این منظور آن را مطالعه کنید.

اصطلاحات رایج در تحلیل تکنیکال

افرادی که تصمیم دارند از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی بازار ارز دیجیتال استفاده کنند، بهتر است با اصطلاحات رایج و اصلی آن آشنایی کاملی داشته باشند تا به کمک آن­ها بتوانند به تحلیل نمودارهای قیمت و بررسی روند آن در مدت دوره­های مختلف بپردازند.

  • خطوط روند: قیمت انواع ارزهای دیجیتال دارای نوساناتی در طول روز می­باشد. تحلیل‌گران تکنیکال با تحلیل این نوسانات در چندین دوره متوجه شده­اند که این نوسانات در حال پیروی از یک الگوی خطی معین در بازه­های مختلف است. از مجموع موارد بیان شده می­توان به یک روند کلی برای آن­ها دست یافت. این روند ممکن است صعودی یا نزولی باشد.
  • خطوط مقاوت: طی زمان­های مختلف تغییر قیمت یک ارز دییجتال (مانند بیت کوین، اتروم و..) دارای ناحیه­­های قیمت هستند که در صورت نزدیک شدن روند صعودی به آن با مقاوت روبه‌رو است. به این دست از نواحی خطوط مقاوت نامیده می­شود. توجه به این نکته خالی از لطف نیست. هرچه زمان بیشتری پیموده شود تا سطح یک مقاوت شکسته شود، این مقاوت دارای قدرت بیشتری بوده و اگر شکسته شود حرکت آن صعودی خواهد بود.
  • اندیکاتور: اندیکاتورها ابزارهایی هستند که به کمک فرمول­های ویژه­ای می­توانند روند بازار را پیش‌بینی کنند. این ابزارها به دو دسته تقسیم می­شوند. این دسته شامل اندیکاتورهای خارج از نمودار و اندیکاتورهای روی نمودار هستند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که اندیکاتورها توانایی اندازه‌گیری میزان حرکت را ندارند و فقط جهت آن را تعیین می­کنند.

ویژگی­‌های تحلیل تکنیکال

برای این منظور مواردی تعریف شده است که واقعیت امر پایه این نوع تحلیل قیمتی براساس این ویژگی­ ها است. این ویژگی ­ها شامل موارد زیر می‌باشند.

  • تحلیل تکنیکال فقط بر روی قیمت تمرکز است و اعتقاد دارد که قیمت لحظه‌­ای ارزهای دیجیتال بیانگر احساسات و انتظارات عوامل اقتصادی بوده است.
  • این تحلیل فقط برای جایگاهی که قیمت در حال حاضر وجود دارد ارزش قائل است. تحلیل تکنیکال برخلاف تحلیل فاندامنتال در پی قرار گرفتن آن در این نقطه نمی‌باشد.
  • تحلیل تکنیکال تنها برای پیش‌بینی­‌های کوتاه مدت کاربرد دارد و برای بلند مدت در بیشتر مواقع نتیجه رضایت‌بخشی ندارد.
  • این مدل تحلیل تاکیدی بسیار زیادی بر استفاده از نمودارها و تعیین کردن الگوها دارد.
  • این نوع تحلیل برای تمام بازارهایی که بر پایه عرضه و تقاضا فعالیت دارند، قابل استفاده است.
  • این تحلیل برای بازارهایی با شرایط معمولی و میزان معاملات نقدی بالا پیش‌بینی دقیق­‌تری دارد.

سخن آخر

همان­طور که گفتیم تعیین اهداف مشخص برای سرمایه­ گذاری بسیار مهم است و به سه صورت تقسیم ­بندی می‌­شود. اگر قصد سرمایه‌­گذاری به­ صورت بلندمدت را دارید از تحلیل فاندامنتال غافل نشوید زیرا عدم توجه به این مسئله می‌­تواند شما را تا حد زیادی از موفقیت دور کند. در سرمایه­‌گذاری­‌های کوتاه ­مدت بهتر است تحلیل تکنیکال بسیار مورد توجه قرار گیرد و عدم توجه به تحلیل فاندامنتال نمی­‌تواند آسیبی به پروژه شما وارد کند. ما سعی کردیم در این مقاله با بررسی فاندامنتال و تکنیکال ارزهای دیجیتال تأثیر و اهمیت این دو مورد از انواع تحلیل ارزهای دیجیتال را بازگو کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برایتان کارآمد و کاربردی باشد و کاملا درک کرده باشید که تحلیل فاندامنتال و تکنیکال چیست.

الهه برات‌زاده

من الهه برات‌زاده هستم و در رشته اقتصاد از دانشگاه فردوسی مشهد فارغ التحصیل شدم. چهار سال است که در زمینه بازارهای مالی فعالیت می‌کنم و از هیچ کاری به اندازه نشستن پای چارت، ترید و یاد گرفتن مطالب جدید در این حوزه لذت نمی‌برم. به نظر من بیت‌کوین سهم بزرگی در آینده اقتصاد دنیا دارد و از این بابت که مسیر کاری من طوری شکل گرفت که می‌توانم به طور تخصصی از دنیای جذاب رمزارزها صحبت کنم، بی‌نهایت خوشحالم. هر محتوایی که تولید می‌کنم با حداکثر علاقه و دقت می‌نویسم و تنها چیزی که برای من اهمیت دارد،این است که بتوانم بیشترین تعامل را با مخاطب برقرار کنم و محتوای مورد نیاز او را ارائه دهم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا