آموزش ارز دیجیتالآموزش استخراج ارز دیجیتالآموزش بلاکچین

سختی شبکه چیست و چه اهمیتی دارد؟

سختی استخراج یا سختی شبکه یکی از اصطلاحات رایج در ارزهای دیجیتال است. فرآیند استخراج می‌­تواند توسط هر فردی صورت پذیرد. ساز و کار استخراج، حل کردن مسئله‌­ای پیچیده در هر بلاک است. این مسئله هش نام دارد. با پیدا کردن پاسخ این هش، تراکنش‌­های قرار گرفته شده در بلاک تایید می­‌شوند. سختی شبکه چیست؟ برای آشنایی با سختی شبکه یا سختی استخراج، در ادامه این مطلب از ompfinex با ما همراه باشید.

سختی شبکه

سختی شبکه(Network Difficulty) چیست؟

سختی شبکه یا سختی استخراج متغیری است که هدف آن ثابت نگه داشتن میانگین زمان ساخت یک بلاک در شبکه است. استفاده از بلاکچین‌های عمومی یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و مزیت این بلاکچین‌ها این است که برنامه آن‌ها کاملا مشخص است و هر شخصی این امکان را دارد که بدون هیچ مجوزی به این شبکه وارد شده و از آن استفاده کند. ‌

اگر چه عملیات مربوط به استخراج یا ماینینگ به صورت آزادانه و توسط هر فردی امکان‌پذیر است اما باید این نکته را در نظر گرفت که مبنای کار ارزهای دیجیتال که از استخراج استفاده می‌کنند، حل مسئله‌ای با عنوان هش هر بلاک است؛ به طوری‌که پس از حل کردن هش هر بلاک، تراکنش‌های واقع در آن بلاک تأیید می‌شوند. هش هر بلاک یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که در ارزهای دیجیتال وجود دارد و حاصل تابعی به نام تابع هش می‌باشد. تابع هش در ارزهای دیجیتال به صورت یک‌طرفه تراکنش‌های افراد را دریافت می‌کند سپس خروجی را براساس عباراتی با حجم و طول ثابت ارائه می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های تابع هش این است که نمی‌تواند از طریق خروجی به داده‌های اولیه دست پیدا کند.

تابع هش، هشینگ و هش ریت چیست؟

اهمیت سختی شبکه

سختی شبکه بدین جهت دارای اهمیت است که میانگین زمان ایجاد بلاک را ثابت نگه­ می‌دارد. این میانگین زمان بر اساس شرایط کم و زیاد می‌­شود؛ شرایط بسته به اضافه شدن یا کم شدن ماینر دارد. زمانی که ماینری به شبکه اضافه شود، سرعت ایجاد بلاک افزایش می‌­یابد و برعکس آن، اگر ماینری از شبکه خارج شود این سرعت کاهش پیدا می­‌کند. به عبارت دیگر اگر ماینر به شبکه اضافه شود سختی حل شدن بلاک کم و در صورت کم شدن ماینر از شبکه، سختی حل شدن افزایش می­‌یابد. سختی شبکه سبب ایجاد تعادل می­‌شود. اگر سختی شبکه ثابت بوده و تغییر نکند، یافتن هدف سخت‌­تر می­‌شود. هرچه میزان ماینرهای اضافه شده به شبکه بیشتر باشد، برای ایجاد بلاک‌­های جدید زمان کمتری صرف می‌­شود، سختی شبکه از بروز این مشکل جلوگیری می‌­کند.

سختی شبکه بیت کوین چیست؟ و چه ­مواردی سختی آن را مشخص می­‌کند؟

بیت کوین دارای تعداد محدودی است؛ بنابراین با افزایش تعداد ماینرها بیت کوین‌­های بیشتری را می‌­توان در زمان کمتری استخراج کرد. خالق بیت کوین برای جلوگیری از این مشکل، سختی شبکه را در الگوریتم استخراج آن ایجاد کرد. طبق این الگوریتم هرچه میزان سختی افزایش پیدا کند، ماینرها نیز باید تلاش و زمان بیشتری را برای ایجاد بلاک و استخراج آن صرف کنند. این میزان سختی بر اساس سهولت فرآیند استخراج افزایش یا کاهش پیدا می­‌کند. زمان ایجاد یک بلاک جدید در شبکه بیت کوین ۱۰ دقیقه است. برای حفظ این زمان ایجاد، الگوریتم سختی شبکه بیت کوین با افزایش ماینرها سخت‌­تر شده و با کاهش تعداد ماینرها سختی کاهش می­‌یابد.

سختی شبکه بیت کوین

هش­‌ریت از دیگر عوامل تاثیرگذار در سختی شبکه بیت کوین است. هش‌­ریت قدرت محاسباتی شبکه اثبات کار غیرمتمرکز است. هرچه میزان هش‌­ریت افزایش یابد، سختی شبکه بیت کوین نیز افزایش یافته و با کاهش ­هش­‌ریت سختی شبکه نیز کاهش می­‌یابد. زمانی که قیمت بیت کوین کاهش یابد، هش‌­ریت نیز کاهش می‌­یابد. به عبارت دیگر کاهش قیمتی بیت کوین نیز در سختی شبکه نیز به­‌صورت غیر مستقیم تاثیرگذار است.

چه زمانی سختی شبکه تغییر می‌کند؟

سختی شبکه هر دو هفته یک‌بار و پس از هر ۲۰۱۶ بلاک تغییر می‌کند. در واقع هر بلاک زمانی، ۱۰ دقیقه‌ صرف می‌کند که در مجموع دو هفته زمان لازم است تا سختی شبکه تغییر کند. نکته حائز اهمیت در این مسئله نحوه محاسبه این سختی است. مثلا گاهی این ۱۰ دقیقه ثابت نیست و به صورت میانگین در نظر گرفته می‌شود و گاهی میانگین استخراج ۹ دقیقه است؛ در این حالت زمان سختی شبکه تغییر می‌کند و از طریق حاصل ضرب ۲۰۱۶ در ۹ محاسبه می‌شود.

حال اگر سختی شبکه کمتر از ۱۰ دقیقه باشد، زمان ماین هر بلاک در ۱۰‌ دقیقه و در وسعت ۲۰۱۶ بلاک از ۱ بیشتر خواهد شد و این مسئله به این معنی است که در هر ۱۰ دقیقه، ۱ بلاک و ۰/۱ بلاک به‌وجود می‌آید. به‌طور کلی اگر عدد بزرگتر از ۱ باشد یعنی اینکه بلاک‌ها کمتر از حالت ایده‌آل استخراج شده‌اند؛ بنابراین لازم است سختی شبکه کمتر شود تا بتوانیم شبکه را به ۱۰ دقیقه برسانیم. باید توجه کرد که سختی شبکه در یک محدوده مشخص وجود دارد و نمی‌توان آن را از حدی بیشتر یا کمتر در نظر گرفت.

شبکه لایتنینگ چیست و چگونه کار می کند؟

کدام ارزهای دیجیتال سختی شبکه دارند؟

ارزهای دیجیتالی که امکان استخراج آن‌ها وجود دارد و یا ساز و کار آن‌ها اثبات کار است، جهت کنترل و مدیریت تعداد ماینرها، به سختی شبکه احتیاج دارند. شاید پس از خواندن این مطلب تصور کنید که بیت کوین تنها ارز دیجیتال قابل استخراج است اما باید بدانید که اتریوم، زی کش، گرین و مونرو از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج شناخته می‌شوند. موضوع سختی شبکه برای ارزهای دیجیتال قابل استخراج با تعداد محدود بسیار حائز اهمیت است.

سختی شبکه با کم یا زیاد شدن، زمان ایجاد یک بلاک را پس از گذشت هر ۱۰ دقیقه ثابت نگه می‌دارد. اگر این زمان کاهش یا افزایش یابد، سختی شبکه خودش را با تعداد ماینرها منطبق می‌کند تا این نرخ به حالت اصولی و استاندارد مورد نظر بازگردد. اساس کار سختی تمامی ارزهای دیجیتال مشابه است. البته بهتر است که پیش‌ از شروع استخراج یک ارز دیجیتال سختی شبکه آن را بررسی کنید تا برای رقابت نیازمند صرف هزینه بالاتری نباشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ارزهای دیجیتال و استخراج آن­‌ها می­‌توانید از مطالب مفید قرار گرفته بر روی وبلاگ ompfinex استفاده نمایید. کارگزاری ارز دیجیتال ompfinex با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت ­به ارزهای دیجیتال اقدام به تولید این مقالات کرده است.

بهاره چراغی

من بهاره چراغی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات شاخه روزنامه‌نگاری از دانشگاه خبر تهران مرکز هستم. حدود 12 سال است که در زمینه تولید محتوا با مهم‌ترین رسانه‌های مکتوب و آنلاین ایران همکاری دارم. از سال 1398 با بالا گرفتن تب سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو به این بازار علاقه‌مند و با گذراندن دوره‌های مختلف وارد دنیای جدیدی از بازارهای مالی شدم. من اینجا کنار شما او‌ام‌پی فینکسی‌های عزیز هستم تا بتوانم تحلیل‌ها، مفاهیم اقتصادی و خبرهای روز دنیای ارزهای دیجیتال را با زبان ساده با شما به اشتراک بگذارم. امیدوارم بتوانیم در کنار هم مسیر امنی برای سرمایه‌گذاری و ترید را تجربه و طی کنیم.

مطالعه بیشتر

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا