آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟ تحلیل و بررسی آینده این رمز ارز

ارز دیجیتال پولکادات، یکی از آن پروژه‌های بلاکچینی است که در سال‌های اخیر کمتر روی برنامه‌های کاربردی خاص تمرکز کرده‌ و بیشتر به بهبود کلی زیرساخت‌ها پرداخته‌اند. قیمت ارز دیجیتال پولکادات تا به امروز رشد چشمگیری داشته و با توجه به داده‌های صرافی‌های ارز دیجیتال در حال حاضر قیمت پولکادات در سطح ۶٫۲ دلار معامله می‌شود.

پادکست ارز دیجیتال پولکادات و پیشی بینی آینده آن

مسلماً ارز دیجیتال پولکادات یکی از موفق‌ترین پروژه‌‎هایی است که برای بهبود فناوری اساسی و تقویت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) تلاش می‌کند. ارز پولکادات Polkadot تلاش می‎‌کند تا موانع بین اکوسیستم‌های مختلف بلاک چین را از بین ببرد و امکان ارتباط بدون واسطه بین این شبکه‌ها را فراهم کند.

در واقع، پولکادات را می‌توان به عنوان شبکه‌ای در نظر گرفت که به بلاکچین‌های بسیار متفاوت اجازه می‌دهد تا با یکدیگر تعامل داشته باشند. پولکادات این کار را از طریق پاراچین و بلاکچین‌های تخصصی که عملکرد و توکن‌های خاص خود را دارند، انجام می‌دهد. این شبکه از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند و از پروتکل Ouroboros الهام گرفته شده است.

در ادامه این مطلب از صرافی ارز دیجیتال او ام پی فینکس خواهیم دید که پولکادات چیست و چگونه کار می‌کند و چرا بلاکچین این پروژه از اهمیت بالایی در دنیای ارزهای دیجیتال برخوردار است.

پولکادات چیست؟

ارز پولکادات Polkadot، توسط پیتر چابان (Peter Czaban) و یکی از بنیانگذاران اتریوم، گوین وود (Gavin Wood)، راه‌اندازی شد که اتفاقاً در سال ۲۰۱۴ اصطلاح رایج وب ۳ را ابداع کرد. وود وایت پیپر ارز دیجیتال پولکادات را در سال ۲۰۱۶ منتشر کرد.

همچنین این دو بنیان‌گذار در سال ۲۰۱۷ بنیاد وب ۳ را به طور رسمی راه‌اندازی کردند که این بنیاد از طریق پیش فروش توکن‌هایDOT، تقریباً ۱۴۵ میلیون دلار برای توسعه پروتکل جمع‌آوری کرد. همچنین در این پروژه فروش خصوصی دیگری در سال ۲۰۱۹ وجود داشت که ۴۳ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد.

در نهایت، شبکه پولکادات برای اولین بار در می ۲۰۲۰ راه‌اندازی و عمومی شد، سپس چندین نسخه فنی دیگر آن در ماه‌های بعد منتشر شد.در نهایت نیز، پولکادات با انتشار پنج پاراچین در دسامبر ۲۰۲۱ به طور کامل راه‌اندازی شد.

استیبل کوین تتر در شبکه پولکادات راه‌اندازی شد

اخبار ارز پولکادات

کارشناسان و توسعه‌دهندگان صنعت کریپتو سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت را سه مانع اصلی رشد فناوری بلاکچین می‌دانند. اکثر بلاکچین‌های نسل اول، به مرور با اصلاحات جزئی پیشرفت‌های تدریجی رقم زده‌اند؛ اما محدودیت‌های فنی مانند مقیاس‌پذیری همچنان مانع از رشد آن‌ها می‌شوند.

شبکه ارز دیجیتال پولکادات
پاراچین در شبکه ارز دیجیتال پولکادات

از این رو، همواره بلاکچین‌های مختلف در مسیر توسعه این مشکلات تلاش می‌کنند. یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی تا به امروز این است که از پاراچین‌ها و پل‌های بین بلاکچینی استفاده شود. پولکادات نیز مبتنی بر این راه‌حل‌ها عمل می‌کند.

معرفی بهترین ارز دیجیتال ارزان برای سرمایه‌گذاری

اجزای اصلی تشکیل دهنده ارز دیجیتال پولکادات

  • پاراچین‌ها: اساساً بلاک چین‌‌های با مکانیزم POS هستند که می‌توانند به طور مستقل اجرا شوند و به طور کامل توسط مالک آن‌ها شخصی سازی شوند. این ابزارهای جدید نوآوری روی برنامه‌هایی با ویژگی‌ها و منطق برنامه نویسی محدود به خودشان تمرکز دارند. به عبارت دیگر، این نوع شبکه‌های زنجیره‌‌ای به عنوان لایه حاکمیتی شبکه عمل می‌کنند و یک مکانیزم مدیریتی محسوب می‌شوند.
  • پروتکل ریلای چین: اما آنچه این پاراچین‌‎ها را به هم متصل می‌کند، پروتکل ریلای چین (Relay Chain) است که مسئولیت امنیت شبکه مشترک، اجماع و قابلیت همکاری را بر عهده دارد. ریلای چین پورتالی است که با تجمیع نقدینگی پل‎‌های بین بلاکچینی‌ پیشرو در سطح جهان، انتقال توکن‌های زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند. در واقع، ریلای چین زنجیره را تأیید می‌کند و از قابل فهم بودن آن اطمینان کسب می‌کند. درواقع می‌توان گفت ریلای چین مسئول دستیابی به اجماع و اطمینان از انجام معاملات است.
  • پل‌های بین بلاکچینی: ارز دیجیتال پولکادات همچنین دارای پل‌هایی است که زنجیره‌های بلاکی را به هم متصل می‌کند و اجازه می‌دهد تا داده‌ها بین آنها منتقل شود. پل‌ها عاملی هستند که قابلیت همکاری را ایجاد می‌کنند و می‌توانند برای اتصال با شبکه‌ بلاکچین‌های دیگر از جمله بلاکچین بیت‌کوین و اتریوم استفاده شوند.
  • پاراتریدها (Parathreads): بخش دیگری از شبکه پاراچین‌ها هستند که به عنوان نسخه‌ای در مقیاس کوچکتر از پاراچین‌ها، روی یک مدل پرداختی کار می‌کند. در واقع، پاراترید‌ها برای بلاکچین‌هایی که نیازی به اتصال مداوم به شبکه پولکادات ندارند، مفید هستند.

لایهها در پروژه ارز دیجیتال پولکادات

مزایای ارز دیجیتال پولکادات، تنها به موارد فوق محدود نمی‌شود. زیرلایه پولکادات، یک چارچوب برای توسعه فناوری بلاکچین، بخش مهمی از پیشنهادات پروژه است و پیامدهای قوی برای چگونگی توسعه در صنعت دارد. طراحی آن به گونه‌ای است که تیم‌ها، شرکت‌ها و افراد می‌توانند روی ساخت محصول واقعی تمرکز کنند؛ همانطور که بسیاری از مراحل اولیه طراحی یک بلاک چین در یک چارچوب خاصی اجرا می‌شود.

ریلای چین در ارز دیجیتال پولکادات

مکانیزم اجماع در پروژه ارز دیجیتال پولکادات

به طور کلی، سه مورد در مدل اجماع اثبات سهام در پروژه ارز دیجیتال پولکادات وجود دارد که شامل نامزدها (Nominators)، اعتبار سنج‌ها (Validators) و تلفیق کننده‌ها (Collators) می‌شود.

  • نامزدها: زنجیره ریلای چین را ایمن و نود‎های اعتباردهنده‌ قابل اعتماد را انتخاب می‌کنند.
  • اعتبار سنج‌ها: مسئول سپرده‎‌گذاری کوین‌هایDOT، تایید مدارک از تلفیق کننده‌ها و شرکت در مکانیزم اجماع هستند.
  • تلفیق کننده‌ها: نسبت به اعتبارسنجی‌ها به مشارکت کمتری نیاز دارند، آن‌ها مسئول نگه‌داشتن سابقه تراکنش‌ها در شبکه پاراچین معتبر و ارسال آن‌ها به اعتبارسنجی‌های موجود در ریلای چین هستند.

توکن‌های DOT در ارز دیجیتال پولکادات

توکن DOT دو کاربرد دارد: سرمایه‌گذاری در شبکه و تقویت امنیت شبکه با استفاده در مکانیسم حاکمیت شبکه.

استیکینگ ارز دیجیتال پولکادات

 مانند سایر بلاکچین‌های اثبات سهام، استیکینگ توکن‌های DOT مشارکت کنندگان شبکه را تشویق می‌کند تا با نگه داشتن توکن‌های خود به عنوان وثیقه برای رفتار خوب صادقانه عمل کنند. برای کسانی که DOTهای ​​خود را به اشتراک می‌گذارند، جوایزی صادر می‎‌شود.

حاکمیت در پروژه ارز دیجیتال پولکادات

به دارندگان توکن‌های DOT حقوق و توانایی‌هایی داده می‌شود که از طریق رفراندوم در رای گیری شرکت کنند. قدرت حاکمیتی در این طرح رای گیری، بر اساس سهام وزن داده می‌شود و رابطه مستقیم با تعداد سهام از توکن‌های DOT سپرده‌گذاری شده دارد.

آینده ارز دیجیتال پولکادات

بسیاری پولکادات را یکی از امیدوارکننده‌ترین شبکه‌های آینده می‌دانند، زیرا تلاش می‌کند پایه‌ای برای اهداف متعددی ایجاد کند. در حالی که این پروژه هنوز در سال‌های اولیه خود است، از پیشرفت‌های این پروژه می‌توان نتیجه گرفت مسیری که پولکادات ترسیم کرده می‌تواند استانداردی برای تبادل ارزش باشد.

کاربرد ارز دیجیتال پولکادات

ارز دیجیتال پولکادات ممکن است به یک پلتفرم مورد استفاده برای توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاکچین تبدیل شود. به خصوص با انتشار پیشرفت‌های اتریوم که بسیاری از مسائل مشابه را برطرف می‌کند. با این حال، آنچه به طور ویژه درباره پولکادات مطلوب به نظر می‌رسد، ترکیب ابزار توسعه زیرلایه به همراه مزایای فنی اساسی است که می‌تواند توسعه عظیمی را رقم بزند.

مواردی که در حال حاضر در پروژه ارز دیجیتال پولکادات پشتیبانی می‌شوند، به توسعه‌دهندگان آزادی زیادی می‌دهند. آن‌هایی که روی پاراچین ساخته می‌شوند، انعطاف‌پذیری زیادی در مورد تغییرات حالت و ایجاد قوانین کلی دارند.

پولکادات می‌تواند حدود ۱۰۰۰ تراکنش در ثانیه را پردازش کند. این در حالی است که طبق برنامه‌های آتی این پروژه، هدف این است که حداکثر تعداد تراکنش‌های در شبکه ارز دیجیتال پولکادات به ۱ میلیون تعداد برسد.

توسعه دهندگان پولکادات می‌گویند که مدل پاراچین غیر متمرکزتر از راه حل‌های مقیاس بندی لایه-۲ است؛ بنابراین می‌توان آینده خوبی برای این اکوسیستم در حال رشد متصور شد. از سوی دیگر، از سال ۲۰۲۲، میلیون‌ها تراکنش روی پاراچین پردازش شده است.

تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال پولکادات

طبق داده‌های تریدینگ ویو، نمودار ارز دیجیتال پولکادات پس از شکست روند نزولی خود در افزایش قیمت اوایل سال جاری وارد یک محدوده مقاوتی نسبتاً قوی در سطح ۷ دلار شده است. اگر این محدوده را با کندل‌های صعودی پر قدرت به سمت بالا رد کند، احتمال صعود تا محدوده ۱۰ دلار در میان مدت برای ارز دیجیتال پولکادات وجود دارد.

نمودار ارز دیجیتال پولکادات

این در حالی است که اگر در سطح فعلی، فروشنده‌ها کنترل بازار را در دست بگیرند، احتمال ریزش پولکادات تا محدوده ۵.۵ دلار وجود خواهد داشت. با توجه به اندیکاتور‌های کمکی مکدی و شاخص قدرت نسبی RSI، می‌توان گفت احتمال وقوع سناریوی دوم بیشتر است.

سرمایه گذاری با پول کم در ارز دیجیتال؛ معرفی سودآورترین رمز ارزها

نظر خود را درباره‌ سرمایه گذاری در ارز دیجیتال پولکادات برای ما بنویسید.

سلب مسئولیت: تلاش ما در صرافی ارز دیجیتال او‌ام‌پی فینکس ارائه محتوای مفید به کاربران و افزایش آگاهی شما است. در نتیجه این مطلب به هیچ عنوان توصیه مالی محسوب نمی‌شود.

 سوالات متداول درباره ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات کجا موجود است؟

رمزارز DOT واقعی در صرافی‌های متمرکز یا غیرمتمرکز زیادی در دسترس نیست. در واقع، کوین‌هایی که در این صرافی‌ها مشاهده می‌شوند، کوین‌هایی هستند که روی یک بلاکچین متفاوت و متصل به DOT ​​ایجاد شده‌اند. شما می‌توانید DOT را در صرافی‌هایی مانند بایننس، کوین بیس، کراکن و… معامله کنید.

برای نگهداری ارز دیجیتال پولکادات از چه پلتفرم‌هایی استفاده کنیم؟

اگر صاحب ارز دیجیتال پولکادات هستید، چندین کیف پول وجود دارد که می‌توانید برای ذخیره آن استفاده کنید. برخی از نمونه‌های معتبر عبارتند از لجر، Fearless و Polkawallet. شما همچنین می‌توانید از کیف پول داخلی صرافی او ام پی فینکس برای نگهداری این ارز دیجیتال استفاده کنید.

آیا خرید ارز دیجیتال پولکادات، سرمایه گذاری خوبی است؟

ارز دیجیتال پولکادات نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگری، نوسانات قیمت قابل توجهی را تجربه می‌کند. این نوسانات،DOT را به یک سرمایه گذاری پرخطر تبدیل می‌کند. از این رو، بهتر است با تحقیق و مطالعه کامل متناسب با اهداف و استراتژی سرمایه گذاری خود تصمیم بگیرید.

حسین قطبی

من حسین قطبی، کارشناس ارشد ریاضیات مالی هستم و از اواخر ۱۳۹۵ به فعالیت در حوزه‌ بازارهای مالی مشغول شدم. به‌ویژه، تقریباً ۴ سال اخیر را به صورت مستمر و تخصصی در زمینه رمزارزها و بلاکچین تحقیق می‌کنم. معتقدم که آرزوهای دیرینه بشریت از جمله؛ سفر در زمان، حضور هم‌زمان در چند مکان متفاوت، حرکت با سرعت نور و… با فضای متاورس تحقق پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، ابزارهای مالی فضای متاورس را متکی به دنیای غیرمتمرکز و بلاکچین می‌‌دانم. بنابراین، چشم‌انداز روشنی به آینده این صنعت دارم و از نوشتن، تحقیق و پژوهش در این حوزه نهایت لذت را می‌برم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا