آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش سرمایه گذاریمعرفی ارزهای دیجیتال

پرایوسی کوین چیست؟ معرفی بهترین پرایوسی کوین‌ها

بدون شک همۀ ما می‌دانیم که دنیای ارزهای رمزنگاری شده، بسیار بزرگ و پیچیده است. در این مطلب از OMPfinex در مورد پرایوسی کوین، ماهیت آن و معرفی بهترین پرایوسی کوین‌های موجود صحبت می‌کنیم. پس اگر شما نیز به این‌گونه مباحث علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید.

پرایوسی کوین چیست؟

پرایوسی کوین‌ها طبقه‌ای از رمزارزها هستند که تراکنش‌های خصوصی و ناشناس بلاک‌چین را با مبهم ساختن مقصد انجام می‌دهند. برخی تکنیک‌های مورد استفاده در سازوکار پرایوسی کوین‌ها شامل این موارد است: پنهان کردن موجودی و آدرس کیف پول واقعی کاربر و مخلوط کردن چندین تراکنش با یکدیگر برای جلوگیری از تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای. پرایوسی کوین‌ها دارای دو جنبه مختلف یا دو ویژگی منحصر به فرد هستند که سبب پنهان شدن هویت یک تراکنش می‌شود:

  • ناشناس بودن
  • عدم قابلیت ردیابی

بیت‌کوین یا پرایوسی کوین؟

بیت‌کوین به عنوان یک سیستم پولی جایگزین برای ارزهای ملی تحت کنترل دولت معرفی شده است. البته به دلیل ماهیت مستعار آن برخی از حامیان و طرفداران رمزارزها معتقدند که این پول فاقد ویژگی‌های لازم برای حفظ حریم خصوصی کاربران خود است؛ به ویژه در کشورهای مستبد که استفاده از این ارزهای رمزنگاری شده در آن‌ها ممنوع است.

در حقیقت بیت‌کوین از برخی جهات دارای حریم خصوصی کمتری نسبت به سایر ارزهای فیات است؛ زیرا بلاک‌چین آن عمومی است. بدین معنی که هر فردی که دارای منابعی کافی برای انجام تجزیه و تحلیل‌های زنجیره‌ای باشد می‌تواند هویت واقعی افراد پشت یک آدرس عمومی را کشف کند و این امر، ردیابی سپرده‌ها و برداشت‌های افراد را نسبتا ساده می‌سازد.

پرایوسی کوین‌ها با توانایی ارسال و دریافت ارزش به صورت ناشناس به این مسئله رسیدگی کردند و از آن زمان تاکنون پرایوسی کوین‌ها در مسیر رشد خود قرار گرفتند. امروزه سکه‌های متمرکز بر حریم خصوصی آنقدر زیاد شدند که انتخاب از میان شمار زیاد آن‌ها به کاری سخت تبدیل شده است.

لازم به ذکر است پرایوسی کوین‌ها به دلیل توانایی در تسهیل پولشویی و تامین مالی تروریسم به طور فزاینده‌ای در کانون توجه سازمان جهانی مبارزه با پولشویی قرار گرفته و در نتیجه مبادلات آن‌ها در بسیاری از موارد با مشکل رو به رو شده است. پس توجه داشته باشید در مواجهه و کار با پرایوسی کوین‌ها دقت بیشتری به خرج دهید و حتما از قوانین پیروی کنید.

معرفی بهترین پرایوسی کوین‌ها

در این بخش قصد داریم چندین پرایوسی کوین معروف و مهم را معرفی کنیم و با سازوکار آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

دش (Dash)

دش

یک رمزارز ناشناس است که به عنوان یک فورک بیت‌کوین در سال ۲۰۱۴ شروع به کار کرد و پس از گذشت اندکی به ایکس کوین، سپس به دارک‌کوین و در نهایت به دش تغییر نام داد. گروه هسته مرکزی دش وظیفۀ توسعۀ ارزهای رمزنگاری شده را برعهده دارد.

تمرکز این پرایوت کوین بر قابل استفاده بودن و حفاظت از اطلاعات کاربران است. جزئیات معاملات این رمزارز به عنوان یک فورک بیت‌کوین مانند موجودی کیف پول و آدرس‌ها در بلاک‌چین به صورت عمومی در دسترس است؛ مگر اینکه کاربر از گزینه PrivateSend استفاده کند.

تفاوت اصلی دش و بیت‌کوین در الگوریتم‌های اجماع آن‌ها نهفته است. همچنین Dash به دلیل سرعت بیشتر معاملات،  هزینه‌های پایین تراکنش، انجام تراکنش‌های آنی و صد البته سهولت استفاده، بهترین پرایوسی کوین موجود است.

مونرو (Monero)

مونرو

مونرو یا XMR نیز از دیگر ارزهای رمزنگاری شده بوده که غیرقابل ردیابی‌تر از دش است. مونرو در بحث حفظ حریم خصوصی حرف اول را می‌زند؛ اما استفاده از دش بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر است. در واقع حریم خصوصی مونرو آنقدر استثنایی است که سرویس درآمد داخلی ایالات متحده برای هر فردی که می‌توانست فناوری ناشناس بودن آن را بشکند مبلغی معادل ۶۲۵ هزار دالار جایزه می‌داد.

با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که مونرو یکی از خصوصی‌ترین سکه‌های موجود است. البته جالب است بدانید هنوز هم بیشتر مجرمین بیت‌کوین را ترجیح می‌دهند؛ چرا که راحت‌تر مبادله می‌شود و با رمزارزهای بیشتری قابل مبادله است.

زی‌کش (Zcash)

زی کش

این رمزارز در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و از دیگر پرایوت کوین‌هایی است که ریشه‌ای مشابه دش دارد و به نوعی هم‌خانواده بیت‌کوین به حساب می‌آید. این ارز دیجیتال که توسط شرکت Electric Coin سرپرستی می‌شود، از مکانیزم PoW برای تایید معاملات خود استفاده می‌کند؛ همچنین از طریق آن می‌توان از مکانیزم‌های حریم خصوصی غیرقابل ردیابی استفاده و معاملات را مخفی کرد.

یکی از تفاوت‌های بارز مونرو و زی‌کش در همین سیستم حریم خصوصی آن‌هاست؛ بدین صورت که زی‌کش سیستم حریم خصوصی اختیاری را ترویج می‌کند اما هرگونه معامله انجام شده در مونرو به طور پیش فرض ناشناس است. از تفاوت‌های بیت‌کوین و زی‌کش نیز می‌توان به این مورد اشاره کرد که همۀ استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پاداش خود را دریافت می‌کنند؛ اما زی‌کش رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است و تنها ۸۰ درصد پاداش را به ماینرها پرداخت می‌کند.

پاداش بلاک چیست؟

بیم (Beam)

این پرایوت کوین از یک بلاک‌چین ناشناس به نام Mimblewimble استفاده می‌کند. این فناوری، مقیاس‌پذیری پروتکل‌های PoW را به وسیلۀ کوچک‌تر کردن داده‌ها امکان‌پذیر می‌کند که سریع‌تر بارگیری می‌شوند و البته تایید و همگام‌سازی را نیز آسان‌تر می‌کنند. همچنین بیم تراکنش‌های غیرقابل ردیابی را از طریق آدرس‌های غیرقابل شناسایی ارائه می‌دهد و ترافیک شبکه خود را از طریق مکانیزم Dandelion پنهان می‌کند.

گرین (Grin)

این ارز دیجیتال تازه معرفی شده در سال ۲۰۱۹ دارای بلاک‌چینی همانند بیم است و در میان برترین پرایوت‌کوین‌های مقیاس‌پذیر و مقاوم بر برابر سانسور جای می‌گیرد. رمزارز گرین استقلال خود را از طریق جدابودن از سازندۀ ناشناس خود حفظ کرده و توسعه‌دهندگان آن عمدتا توسط کمک‌های مالی مردم حمایت می‌شوند.

جالب است بدانید که این پلتفرم دارای یک قانون هیجان‌انگیز و بحث برانگیز در مورد استخراج است؛ ماینرها نرخ پاداش یکسان و نامحدودی دریافت می‌کنند. بدین معنی که هر ماینری که در سال ۲۰۳۰ به شبکه ملحق شود به همان اندازه‌ای پاداش دریافت می‌کند که یک اولین ماینر در سال ۲۰۱۹ دریافت کرده است. این شبکه از Slatepack نیز برای افزایش تجربه توسعه‌دهندگان و کاربران و حفظ حریم خصوصی، امنیت، سازگاری و بهبود مدیریت فایل‌ها استفاده می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب در مورد پرایوسی کوین‌ها و چند مورد از بهترین پرایوسی کوین‌های بازارهای جهانی سخن گفتیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم در حالی که Monero همچنان دارای قوی‌ترین ویژگی‌های حریم خصوصی است، Zcash و Dash گزینه‌ای برای انجام معاملات عمومی ارائه می‌دهند. Beam و Grin نیز برای کاربرانی مناسب است که به مقیاس‌پذیری به اندازه حریم خصوصی اهمیت می‌دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا