آموزش ارز دیجیتالآموزش تحلیل ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل تکنیکال ارز دیجیتال

استاپ لاس چیست و چه فایده‌ای در معاملات ارز دیجیتال دارد؟

حتما برای شما هم پیش آمده که با شنیدن اخباری درمورد سودهای آنچنانی افرادی که در حوزه ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند، وسوسه شده باشید که به این بازار ورود پیدا کنید و از سودهای کلان بهره‌مند شوید! نکته‌ای که در زمان تصمیم‌گیری برای ورود به این عرصه باید در نظر داشته باشید، میزان ضررهای موجود است! واقعیت امر این است که در این بازار، همان اندازه که افراد به سودهای نجومی دست پیدا می‌کنند، تعداد بیشتری مبالغ هنگفتی را متضرر می‌شوند و دلیل آن عدم آشنایی با مفاهیم مهم این حوزه است؛ یکی از این مفاهیم، استاپ لاس است که اهمیت زیادی دارد. ماه هم امروز در این مقاله قصد داریم بگوییم که استاپ لاس چیست و آن را به‌طورکامل معرفی کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید.

منظور از استاپ لاس چیست؟

استاپ لاس که در معادل فارسی با عبارت حد ضرر شناخته می‌شود، کلمه‌ای است که معمولا به منظور سفارش خرید و فروش سهام، در بازارهای بورس به کار می‌رود. میزان حد ضرر نزد کارگزار نگهداری می‌شود و با هدف محدود کردن زیان سرمایه‌گذاران طراحی شده است. بدین گونه میزان از دست رفتن سرمایه به حداقل می‌رسد و ریسک معامله نزدیک به صفر می‌شود. برای آن‌که بهتر این موضوع را درک کنید، به مثال زیر توجه فرمایید:

تصور کنید که شما سهام یک شرکت بزرگ را به ارزش ۵۰ دلار برای هر سهم، خریداری کرده‌اید و حد ضرر این سهام را چیزی حدود ۲۰ دلار در نظر گرفته‌اید. زمانی که به هردلیلی سهام آن شرکت به زیر ۲۰ دلار برسد، دارایی شما با قیمت موجود در بازار به فروش می‌رود. همین قاعده، در بازارهای ارز دیجیتال نیز حاکم است. با این تفاوت که تعیین استاپ لاس در این نوع خرید و فروش‌ها بسیار مهم‌تر می‌باشد.

بسیاری از صرافی‌های معتبر دنیا مانند بایننس، بیتمکس و… امکان تعیین خودکار میزان ضرر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند تا از ایجاد زیان‌های احتمالی جلوگیری نمایند. مشخص کردن استاپ لاس باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند شرایط مناسب برای مبادله را، قبل از ورود ارزیابی کنند. اگر به هر دلیلی یک تریدر میزان زیان را برای معاملات خود مشخص نکند، به احتمال زیاد متحمل آسیب‌های مالی زیادی خواهد شد و سال‌های طولانی باید منتظر بماند تا قیمت ارزها به حد مناسب برسد تا بتواند از آن‌ها سود ببرد.

چطور در دام پامپ و دامپ ارز دیجیتال نیفتیم؟

آیا حد ضرر برای همه تریدرها به یک اندازه است؟

بدون شک پاسخ این سوال منفی است. هر تریدر یا سرمایه‌گذار بازارهای مالی، به ویژه ارزهای دیجیتال، استاپ لاس ویژه خود را دارد. برای آن‌که بدانید این میزان را چگونه باید مشخص کنید، لازم است در ابتدا به فاکتورهایی مانند نوع ارز، مقدار سرمایه و زمان سرمایه‌گذاری و… توجه نمایید. بنابراین باید بدانید که هیچ‌گاه حد ضرر خود را برمبنای سایر افراد انتخاب نکنید. چراکه آن‌ها بنابر شرایط و انتخاب‌های خود آن میزان را مشخص کرده‌اند.

حال که به متوجه شدید که استاپ لاس چیست، بهتر است به فواید آن بپردازیم.

استاپ لاس چه فایده‌ای برای سرمایه‌گذاران دارد؟

همه ما تا به امروز از بزرگ‌ترهایمان شنیده‌ایم که جلوی ضرر را از هرجا بگیریم، منفعت است. در معاملات ارزهای دیجیتال نیز همین قاعده وجود دارد و شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا هرچه زودتر متوجه ضرر شوید و از افزایش آن جلوگیری کنید. کم‌ترین سودی که تعیین حد ضرر برایتان دارد این است که نمی‌گذارد بیشتر از یک حدی ضرر کنید.

 اگر تا به حال در زمینه ارز دیجیتال فعالیت کرده باشید، حتما می‌دانید که قیمت‌ها بسیار نوسان دارند و روند بازار همواره صعودی نیست. حتی گاهی اوقات قیمت‌ها به صورت ناگهانی افزایش یا کاهش پیدا می‌کنند و در اینجا استاپ لاس به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را بگیرید. واقعیت این است که یکی از ضروری‌ترین نکاتی که هر تریدر باید در شروع کار خود به آن دقت داشته باشد، تعیین میزان زیان است و به نوعی جزو ملزومات اصلی این بازارها محسوب می‌شود.

راستی تا یادمان نرفته، این نکته را هم بگوییم، شما می‌توانید همین الان قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال را در سایت OMPFinex مشاهده کنید.

استاپ لاس چیست

اگر تازه کار هستید…

 بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه کسانی که به تازگی کار خود را شروع کرده‌اند، از افزایش حد ضرر خود مضطرب می‌شوند و می‌ترسند که با این کار، سود معاملاتشان از دست برود. این افراد بر این باورند که هرچه استاپ لاس کاهش یابد، ریسک خرید و فروش نیز کم‌تر می‌شود. در صورتی که تعیین حد ضرر به این راحتی‌ها هم نیست و باید به عوامل گوناگونی توجه کرد.

شما به عنوان کسی که قرار است سرمایه خود را وارد بازار کند، باید بدانید که حجم معامله، تعیین کننده ریسک نهایی است، نه حد ضرر! اگر هنوز شک دارید که در زمینه ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید یا نه، باید به این مسئله واقف باشید که چنین معاملاتی، همواره سودده نیستند و بهتر است خود را برای هرگونه ضرری آماده کنید! البته با تعیین میزان زیان می‌توان تا حدود زیادی از لیکویید شدن و به صفر رسیدن سرمایه جلوگیری کرد.

چطور می‌توان بهترین حد ضرر را مشخص کرد؟

برای آن‌که بدانید بهترین استاپ لاس برای معامله شما چه رقمی است، باید به دو فاکتور زیر توجه کنید:

  • حد ضرر باید به گونه‌ای باشد که مشخص کند نقطه شروع معامله اشتباه بوده است.
  • رقم انتخابی شما باید یک نرخ پیروزی قابل قبول در تاریخچه خرید و فروش‌ها داشته باشد. این نرخ وابسته به استراتژی کلی شما در معاملاتتان است.

برای تعیین یک مقدار مطمئن، باید چند مرحله ساده را طی کنید و همیشه به آن‌ها پایبند بمانید. این مراحل به شرح زیر هستند:

گام اول: پلن معاملاتی خود را مشخص کنید

قبل از هر کار، لازم است یک استراتژی مکتوب برای خود تهیه کنید. زمانی که قوانین مربوط به محل قرارگیری میزان ضرر را تعیین کردید، در ادامه آن را ارزیابی کرده و ببینید که آیا جایی برای بهتر شدن دارد یا خیر.

گام دوم: آزمودن استراتژی معاملاتی

آنالیز و ارزیابی میزان بازده استراتژی مشخص شده، این فرصت را در اختیارتان می‌گذارد تا براساس رفتار قیمت در گذشته، حد ضرر را به دست آورید. نتایج را بازبینی کنید و سعی نمایید مواردی که به دردتان می‌خورد را بشناسید. همچنین لازم است تایم فریم‌ها و جفت ارزهای گوناگون را بسنجید و از بین آن‌ها پرسودترین‌ها را برگزینید.

گام سوم: بهبود استراتژی و آزمایش مجدد آن

اگر براساس ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیدید که استراتژی سودآوری نداشته‌اید، زمانش رسیده تا آن را تغییر دهید. حتی اگر نتایج خوبی از همان استراتژی به دست آوردید، از امتحان کردن ایده‌های جدید غافل نشوید؛ چراکه ممکن است به سیستم سودآورتری دست پیدا کنید.

مرحله چهارم: استراتژی معاملاتی خود را تقویت کنید

در این گام باید نتیجه استراتژی نهایی خود را ارزیابی کنید. بدین منظور، یک حساب دمو تهیه کنید و با انجام معاملات آزمایشی، نتایج به دست آمده را آنالیز کنید. در این گام، کم اشکالات و نکات مثبت استراتژی نمایان می‌شود و می‌توانید ویرایش نهایی را انجام دهید. به این شکل به بهترین حد ضرر ممکن، که مناسب معاملات شماست، دست پیدا می‌کنید.

شاید تا اینجای کار حس کرده‌اید اطلاعات خوبی در مورد حد ضرر در معاملات ارزهای دیجیتال پیدا کرده‌اید و خیلی خوب می‌دانید که استاپ لاس چیست، اما پیشنهاد می‌کنیم حتما اخطارهایی که در ادامه ذکر می‌کنیم را مطالعه کرده و هنگام تعیین حد ضرر به آن‌ها توجه کنید!

در تعیین استاپ لاس حواستان به این اشتباهات باشد!

حد ضرر

نکته‌ای که در رابطه به این مطلب باید به یاد داشته باشید، این است که هیچ‌گاه حد ضرر، یک عدد مشخص نیست. با این وجود، در صورت عدم رعایت نکات، ممکن است یک عدد اشتباه را انتخاب کنید و متحمل ضررهای گزاف شوید.  برای آن‌که بتوانید تا حد امکان سرمایه خود را حفظ کنید، به نکات زیر توجه فرمایید.

تعیین حریصانه

احتمالا این موضوع را می‌دانید که درصورت تمایل به کسب سود زیاد، لازم است میزان ریسک را نیز افزایش دهید. سرمایه‌گذاران، معمولا در آغاز کار خود حد ضررهای نزدیک به قیمت خرید را مشخص می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا استاپ لاس همواره برای آن‌ها فعال باشد و با ضررهای بسیار کم از بازار خارج شوند.

هرچند که این روش، برای کسانی که به صورت روزانه ترید می‌کنند، می‌تواند تا حدودی کارآمد باشد، اما در اغلب اوقات حد ضرری که فاصله بیشتری تا قیمت دارد، سود بیشتری نصیبتان خواهد کرد. بنابراین لازم است برای به دست آوردن سودهای نجومی، فضای وسیع‌تری را برای نوسان در نظر بگیرید و با تحمل کمی ریسک، سرمایه خود را چند برابر کنید.

مهم‌ترین اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال

حجم نامناسب

اگر در آغاز کار سرمایه کمی دارید، بهتر است معاملاتتان را در حجم‌های کوچک انجام دهید. با رعایت این نکته، حدضررهای شما منطقی‌تر خواهد بود و دیگر به دلیل عدم هم‌خوانی اندازه و موجودی حساب، متضرر نمی‌شوید. تطابق این دو عامل با یکدیگر، باعث می‌شود تا میزان ریسک معقول باشد و قیمت‌ها اجازه نوسان بیشتری داشته باشند.

نداشتن استراتژی هنگام تعیین حد ضرر

بسیاری از تریدرها از اهمیت استراتژی در معاملات خود غافل هستند و همین امر سبب ایجاد خسارت برای آنان می‌شود. اگر قرار باشد استاپ لاس را برمبنای حدس و گمان تعیین کنید، هیچ‌گاه متوجه نمی‌شوید که چگونه می‌توانید عملکرد خود را بهبود دهید و سود بیشتری به دست آورید!

جمع‌بندی

این روزها بازار ارزهای دیجیتال به یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. اما ورود به این عرصه هم مانند بورس و… نیاز به رعایت قوانین و اصول خاصی دارد. انتخاب استاپ لاس در نقطه درست، یکی از مواردی است که هر تریدر باید به آن دقت کند تا بتواند از ضررهای مالی کلان جلوگیری کند. در این مقاله، شما را با این مفهوم، میزان اهمیت آن و چگونگی انتخاب صحیح حد ضرر آشنا کردیم. امیدواریم درک کاملی نسبت به این نکته که استاپ لاس چیست بدست آورده باشید.

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا