آموزش Web3آموزش ارز دیجیتالآموزش بلاکچینآموزش سرمایه گذاریتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتالمعرفی ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال ترون Tron چیست؟ معرفی کیف پول+مزایا و معایب ترون

ارز دیجیتال ترون جزو آن‌دسته از ارزهایی به‌شمار می‌رود که از بدو ورود به دنیای کریپتوکارنسی در سال ۲۰۱۷، بسیار موفق عمل کرده‌است و محبوبیت زیادی در میان کاربران این بازار دارد.

اگر شما نیز به‌ تازگی وارد دنیای ارزهای دیجتال شده‌باشید یا از کاربران قدیمی کریپتوکارنسی باشید، بارها نام این ارز را شنیده‌اید و با آن سروکار داشته‌اید.

به‌طور یقین، هنگام ورود ارزهای مختلف به بازار ارزهای دیجیتال، برخی از آن‌ها با استقبال روبه‌رو نمی‌شوند و در حاشیه قرار می‌گیرند و برخی دیگر مانند ارزدیجیتال ترون از اقبال خوبی برخوردار‌اند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

این ارزها به سرعت در کریپتوکارنسی جای خود را در میان سایر ارزهای دیجیتال باز کردند و به عنوان یکی از پرطرفدارترین رمزارزها در بازار ارزهای دیجیتال مطرح شدند.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

پیش از آن‌که ترون به عنوان یک رمزارز شناخته‌ شود، بهتر است بدانید که یک پلتفرم آنلاین رایگان برای اشتراک‌گذاری و ارسال محتوا محسوب می‌شود که با استفاده از فناوری بلاک‌چین بر بستری غیرمتمرکز قراردارد.

در حقیقت، ماهیت این پلتفرم به عنوان شبکه‌ای اجتماعی برای سرگرمی، انتشار محتوا و کسب‌درآمد مطرح شده‌است و می‌تواند به عنوان نسل جدیدی از شبکه‌های اجتماعی، فعالیت خود را به‌صورت گسترده‌تر توسعه دهد.

کاربرد ترون چیست؟

کاربرد ترون چیست؟
کاربرد ترون چیست؟

ترونیکس Tronix با نام ترون در میان کاربران دنیای ارزهای دیجیتال و رمزارزها شناخته می‌شود که بر پایه‌ی بلاک‌چین قرار دارد و کوین‌های آن با نام اختصاری TRX در کریپتوکارنسی شهرت دارد.

ارز دیجیتال ترون، ارزی است که مصرف‌کنندگان برای دسترسی به محتوای موردنظر در اپلیکیشن ترون به تولیدکنندگان آن پرداخت می‌کنند.

تولیدکنندگان نیز با استفاده از این ارزهای جمع‌آوری شده، هزینه‌های خدمات بلاک‌چین را پرداخت می‌کنند یا در صورت تمایل آن را با سایر ارزهای رمزنگاری شده مبادله می‌کنند.

تاریخچه ترون

تاریخچه ترون
تاریخچه ترون

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ارزدیجیتال ترون Tron برای نخستین بار در یک موسسه غیرانتفاعی سنگاپوری خلق شد. این موسسه با مدیریت جاستین سان (Justin Sun) تشیکل شد که بلافاصله به بنیاد ترون شهرت یافت.

جاستین سان به عنوان خالق ترون، با امور شبکه‌ی بلاک‌چین آشنا بود و پیش از خلق ترون، به عنوان نماینده‌ی ارزدیجیتال ریپل Ripple در چین شناخته‌ شده‌بود.

ترونیکس با ورود به عرصه ارزدیجیتال با عرضه اولیه (ICO) خود توانست سرمایه‌ای بیش از ۷۰ میلیون دلار کسب کند و طی دو سال ازنظر موفقیت در میان ده ارزدیجیتال محبوب کریپتوکارنسی قراربگیرد؛ زیرا امکان تراکنش‌ها و مبادلات با سرعت بالا و حداقل کارمزد را برای کاربران به وجود آورده بود.

ترونیکس در همان زمان به عنوان توکنی روی سیستم بلاک‌چین اتریوم (ERC20) قرار گرفته‌بود اما یک‌سال بعد در ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی، پس از عرضه اولیه‌، کوین‌های مخصوص به خود را طراحی کرد و با ساخت آن، توکن‌های خود را از بلاک‌چین اتریوم به بلاک‌چین انحصاری خود انتقال داد. از آن پس عنوان یک کوین را به خود اختصاص داد و دیگر یک توکن به‌شمار نمی‌آمد.

در حال حاضر، ترون مشغول جمع‌آوری و سوزاندن توکن‌های مبتنی بر شبکه بلاک‌چین اتریوم است تا تنها توکن‌های انحصاری خود در بازار ارزدیجیتال وجود داشته باشند.

نحوه‌ کارکرد ترون

نحوه‌ کارکرد ارز دیجیتال ترون
نحوه‌ کارکرد ارز دیجیتال ترون

این رمزارز از سه لایه‌ به زبان جاوا تشکیل شده‌اند:

  • لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer)

این لایه برای ذخیره‌سازی بلاک و حالت در شبکه‌ی ترون طراحی شده‌است و براساس گفته‌های تیم ترون، برای طراحی این لایه از نظریه دیتابیس گراف استفاده شده‌است.

  • لایه مرکزی یا هسته (Core Layer)

در این لایه، ماژول هوشمند، ماژول مدیریت حساب و ماژول اجماع تعبیه شده‌است که هر کدام از آن‌ها برخلاف زبان سالیدیتی شبکه اتریوم، به زبان جاوا طراحی شده‌است.

  • لایه اپلیکیشن یا برنامه کاربردی (Application Layer)

ترون برای غیرمتمرکز کردن شبکه‌ی خود و شخصی‌سازی کیف پول، این لایه را طراحی کرده‌است. لازم به ذکر است که توسعه‌دهندگان به وسیله‌ی این لایه، می‌توانند بسیاری از برنامه‌ها را تولید کنند.

کیف‌ پول ترون

کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری که در ادامه برای شما شرح داده خواهدشد، امنیت بالاتری دارند؛ زیرا کیف‌های آفلاینی‌اند که تنها در زمان انتقال ارز نیاز به اینترنت دارند. از این روش نگه‌داری ترون با نام ذخیره‌سازی سرد نیز یاد می‌شود.

  • کیف پول سخت‌افزاری (Sugi)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (Trezor)
  • کیف پول سخت‌افزاری کیپ کی (KeepKey)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

در مقابل کیف‌های سخت‌افزاری کیف پول‌هایی به صورت اپلیکیشن‌هایی طراحی شده‌اند که می‌توانید آن‌ها را روی موبایل یا دسکتاب خود نصب کنید. این کیف‌ها به کیف پول‌های نرم‌افزاری معروف‌اند.

  • کیف پول نرم‌ افزاری Atomic
  • کیف پول نرم‌ افزاری Tronlink
  • کیف پول نرم‌ افزاری Guarda
  • کیف پول نرم‌ افزاری Exodus
  • کیف پول نرم‌ افزاری Trust Wallet

در این میان برخی از کیف‌ها به کیف پول موبایلی و کاغذی معروف‌اند که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • کیف پول کاغذی ترون
  • کیف پول موبایل Cobo
  • کیف پول موبایل Bitpie
  • کیف پول موبایل Wallet.io
  • کیف پول موبایل TronWallet

نحوه استخراج ترون

ممکن است برای استخراج ارز ترون به دنبال راه‌هایی باشید، اما نکته‌‌ی قابل توجه آن است که این ارز به دلیل ماهیتی که دارد قابل استخراج نیست و شما تنها می‌توانید آن را از صرافی‌های معتبر خرید و فروش کنید.

هم‌چنین بهتر است بدانید که نمی‌توانید ارز ترون را با فیات خریداری کنید و باید برای خرید، آن را با ارزهایی مانند بیت کوین، تتر و اتریوم مبادله کنید.

توجه داشته‌باشید که تمامی تیترهایی با محتوای استخراج ارزدیجیتال ترون با موبایل و کامپیوتر کلاهبرداری است و نباید به آن اطمینان کنید؛ زیرا این ارز به هیچ عنوان قابلیت استخراج ندارد.

مزایای ترون

ترون مانند سایر ارزهای محبوب در بازار کریپتوکارنسی، مزایایی دارد که از علل موفقیت آن محسوب می‌شوند:

امکان ایجاد DAppsDApps همان صرافی‌های غیرمتمرکزی‌اند که بدون نظارت و کنترل تیمی مشغول به کار هستند. شبکه ترون به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که کاربران به راحتی می‌توانند DApps موردنظر خود را در آن ایجاد و از آن استفاده کنند.
محبوبیت فراوانهنگامی که وارد دنیای رمزارزها می‌شوید، بدون‌شک یکی از نام‌هایی که بسیار با آن برخورد خواهید کرد، ارز دیجیتال ترون است.
این رمزارز محبوبیت و اعتباری چهانی دارد و در بیشتر صرافی‌های مورداعتماد و معتبر دنیا خرید و فروش می‌شود.
کارمزد پایینبه‌طور قطع، در بازار ارزهای دیجیتال، یکی از مواردی که بسیاری از کاربران را به خود جذب می‌کند کارمزد پایین و مقرون به‌صرفه بودن آن ارز است.
ترون یکی از آن ارزهایی است که هزینه‌ی انتقال در شبکه‌ی آن بسیار ناچیز یعنی معادل حدود ۰۰۰۰۰۵/۰ سنت است.
میزان این کارمزد به اندازه‌ای پایین است که هنگام مقایسه با کارمزد شبکه اتریوم به راحتی مشخص می‌شود.
اهداف جذاب و آینده‌دارجاستین سان و تیم توسعه‌دهنده‌اش با اهدافی بزرگ برای آینده‌ای بهتر در این راه قدم نهاده‌اند و به فکر دست‌یابی به رسانه‌های پرقدرتی چون نتفلیکس، گوگل‌پلی، اینستاگرام و فیس‌بوک هستند.
همین امر نشان‌دهنده‌ی آینده‌ای خوب برای این تیم به‌شمار می‌رود.
البته با نگاهی به فهرست همکاری ترون با پلتفرم‌ها و شرکت‌های بزرگی چون علی‌بابا، oBike، Game.com، Metal Pay، Referum، سامسونگ و سایر شرکت‌های بزرگ دیگر می‌توان به میزان موفقیت آن دست‌یافت.
انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و بدون محدودیتیکی از عواملی که در محبوبیت ارزدیجیتال نقش به‌سزایی داشته است، انجام تراکنش‌هایی با سرعت بالا و نامحدود در این شبکه است.
ترون امکان تراکنش‌هایی‌ با سرعت بالا و بدون محدودیت را برای کاربران خود فراهم کرده‌است؛ یعنی ترون می‌تواند در هر ثانیه ۲۰۰۰ تراکنش انجام دهد در حالی که ارزهای پرطرفدار رقیب مانند اتریوم و بیت‌ کوین هر کدام به ترتیب توانایی انجام ۱۵ و ۷ تراکنش را در ثانیه دارند.

معایب ترون چیست؟

معایب ترون عبارت‌اند از:

  • عرضه زیاد و قیمت پایین

در حال حاضر تنها عیبی که به ترون وارد می‌شود، میزان عرضه زیاد است تا قیمت کوین‌ها بالا نرود. اما این کار در برخی از موارد تاثیر وارونه دارد و ممکن مورد رضایت کاربران واقع نشود.

آینده ترون

با توجه به شرایط حال حاضر، آینده‌ای خوب در انتظار ارزدیجیتال ترون است و می‌تواند با ارز شناخته‌شده‌ای چون اتریوم رقابت کند.

طبق پیش‌بینی‌های صورت‌یافته، قیمت ارزدیجیتال ترون که در سال جاری یعنی سال ۲۰۲۲ به ۲ دلار می‌رسد، در دسامبر ۲۰۲۳ تا ۵ دلار نیز افزایش می‌یابد. اگر قصد دارید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید، ارزدیجیتال ترون یکی از ارزهای آینده‌دار و مناسب به‌شمار می‌رود.

تحلیل روزانه ترون

جمع‌بندی

با توجه به ارزهای زیادی که در دنیای کریپتوکارنسی رایج‌اند، برخی از آن‌ها نسبت به سایر ارزها از موقعیت‌های بهتری برخوردارند.

ارز دیجیتال ترون که در این مقاله با آن آشنا شدید یکی از چند ارزدیجیتال معروف و موفق است. این ارز که توسط یک تیم قوی پشتیبانی می‌شود قابل استخراج نیست و شما می‌توانید آن را از صرافی‌های معتبر و قابل اطمینان خریداری کنید.

لازم به ذکر است مطابق تحلیل‌های این بازار، ارزدیجیتال ترون تاکنون وضعیتی مناسب داشته‌است و پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آینده، وضعیتی بهتر نیز پیدا می‌کند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی دارید، ارزدیجیتال ترون گزینه‌‌ی پیشنهادی مناسبی برای شما محسوب می‌شود.

منبع: investopedia

الهه سیدان

من الهه سیدان هستم، فارغ‌التحصیل رشته حسابداری و دارای مدرک پیشرفته زبان انگلیسی. با توجه به رشته تحصیلم، به اقتصاد علاقه زیادی دارم و از سال ۹۲ در عرصه اقتصادی به‌عنوان خبرنگار مشغول به فعالیت بودم. بازار کریپتو به عنوان صنعتی نوپا به دلیل کارکردهای گسترده‌ و فرصت‌های مالی که در اختیار جوامع قرار می‌دهد، به تدریج توجه من را جلب کرد و باعث شد به این بازار جدید مالی علاقه‌مند شوم. در حال حاضر حدود ۵ سال است که محتوای تحلیلی- خبری در حوزه رمزارز تولید می‌کنم و امیدوارم بتوانم نقشی موثر در ارائه به موقع اطلاعات و اخبار این حوزه مالی به علاقه‌مندان دنیای ارز دیجیتال داشته‌باشم.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا