آموزش NFTاخبار اتریوماخبار ارز دیجیتال

چرا از اتریوم برای ساخت NFT استفاده می‌شود؟


اکثر توکن‌های غیرمثلی (NFT) بخشی از بلاک چین اتریوم را تشکیل می‌دهند. اتریوم (ETH) مانند دوج کوین (DOGE) یک رمزارز است، اما در بلاک چین اتریوم قابلیت ساخت NFT وجود دارد؛ دارایی‌هایی که در خود اطلاعات بیشتری ذخیره می‌کنند و باعث می‌شود عملکردی متفاوت نسبت به ارزهای دیجیتال پیدا کنند.


NFT ها مستعد کاربردهای بسیاری هستند و شبکه ERC-721 ساخته شده تا به تقاضا برای این توکن‌های منحصربه‌فرد رسیدگی شود. علاوه بر این، به‌دلیل کمیابی و قدمت آن، شبکه ERC-721 استانداردی متمایز دارد و توکن‌های آن ممکن است ارزش بیشتری نسبت به توکنی دیگر در همان قرارداد هوشمند داشته باشند.

ردیاب NFT پلتفرم Etherscan، برترین NFT های شبکه اتریوم را بر اساس حجم انتقال رتبه‌بندی می‌کند.


اما سؤال این‌جا است که آیا شما برای ساخت NFT به اتریوم نیاز دارید؟ پاسخ منفی است. اتریوم برای ساخت NFT ها یک پیش‌نیاز نیست. دیگر بلاک چین‌ها مانند سولانا، کاردانو، تزوس، بایننس و ترون نیز پلتفرم‌هایی جایگزین برای مینت (Mint) یا تولید NFT ها هستند.


حالا اگر باز هم برایتان مجهول است که آیا فقط با اتریوم می‌شود NFT خرید، پاسخ همچنان خیر است. هر پلتفرمی کارمزدی برای انجام تراکنش‌ها نیاز دارد که از طریق توکن بومی همان شبکه پرداخت می‌شود. برای مثال دو واحد ADA (توکن بومی بلاک چین کاردانو)، هزینه کارمزدها در پلتفرم NFT-MAKER PRO است که مشتریان ملزم به پرداخت آن هستند.


چرا اکثر NFT ها در شبکه اتریوم ساخته می‌شوند؟

بلاک چین اتریوم بین دیگر همتاهای خود پرچم‌دار و پیشرو است و ساخت NFT ها برای اولین بار در این شبکه صورت گرفته و به اصطلاح، مهد تولد آن‌ها بلاک چین اتریوم است. از این رو، NFT ها به‌طور میانگین در این شبکه قیمت بالاتری دارند و در نتیجه، ترجیح تولیدکنندگان بین پلتفرم‌های مختلف اتریوم است.


به‌دلیل سطح امنیت بالا در شبکه و ساختمان داده، بلاک چین اتریوم به رهبری بازار امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) نیز درآمده است که در خود، مجموعه بزرگی از پروژه‌های NFT را از طریق توکن‌های ERC-721 اجرا می‌کند. به‌علاوه، این بلاک چین باعث شده NFT ها در بازاری بزرگ و رو به رشد تولید شوند.

همچنین، NFT ها برای پشتیبانی از طریق کیف پول‌های اتریومی مانند متامَسک (MetaMask) باید با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine / EVM) سازگار باشند.


البته، ترافیک شدید در شبکه منجر به انباشت حجم عظیمی از تراکنش‌ها و در نتیجه افزایش قابل توجه کارمزدها می‌شود. رِریبل (Rarible)، اوپن‌سی (OpenSea) و نیفتی (Nifty Gateway) سه بازار محبوب و برتر برای NFT های مبتنی بر شبکه اتریوم هستند.

با این حال، به خاطر محدودیت‌های بلاک چین اتریوم، تولیدکنندگان برای ساخت NFT به دیگر راه‌کارها مانند استفاده از بلاک چین سولانا روی آوردند.

NFT ها در اتریوم و سولانا

فرآیند اجماع در شبکه‌های اتریوم و سولانا به شیوه‌ای متفاوت صورت می‌گیرد. اتریوم از الگوریتم اثبات کار (Proof-of-Work / PoW) در شبکه خود استفاده می‌کند که نتیجه آن سطح بالای غیرمتمرکز بودن شبکه با مقیاس‌پذیری پایین است.

اتریوم ۲.۰ قصد دارد کمبودهای مقیاس‌پذیری را برطرف کند که این مسئله، بازار NFT و حوزه دیفای آن را مورد تهدید قرار می‌دهد. در نتیجه، درصورتی که فرآیند ارتقای ۲.۰ این بلاک چین به طول بیانجامد، ممکن است برتری خود را از دست بدهد.


در نقطه روبرو، سولانا قرار دارد که از ترکیب الگوریتم‌های اثبات سهام (Proof-of-Stake) و اثبات تاریخچه (Proof-of-History) استفاده می‌کند که باعث شده شبکه دارای امنیت کمتر و کاربرد بیشتر باشد که منجر به اجرای سریع و ارزان تراکنش‌ها با استفاده از توکن بومی آن (SOL) شده است.

اما اتریوم پروژه‌ای کامل است و بازار قابل توجه و بزرگی دارد که اطمینان تولیدکنندگان را برای انتخاب این بلاک چین جهت ساخت NFT افزایش می‌دهد.


سولانا یک بازار آزاد NFT به‌نام سول‌سی (SolSea) نیز دارد. هنگام مینت NFT، تولیدکنندگان می‌توانند مجوزها (Liscense) را انتخاب و با هم ترکیب کنند. با توجه به این ویژگی، کلکسیونرها متوجه می‌شوند که دقیقاً چه محصولی را خریداری می‌کنند و تولیدکنندگان نیز، می‌دانند که چه محصولی را برای فروش خلق می‌کنند.

یکی دیگر از بازارهای NFT سولانا که پیش از سول‌سی شروع به‌کار کرده است، سولانارت (Solanart) نام دارد.


چرا در ساخت NFT به‌جای بیت کوین از اتریوم استفاه می‌شود؟

هدف اصلی اتریوم به‌جای ایجاد یک سیستم پولی جدید، تسهیل عملیات در قراردادهای هوشمند و پلتفرم اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) خود جهت استفاده و کسب درآمد از طریق آن‌ است. البته که ساتوشی ناکاموتو هم بیت کوین را یک سیستم پولی الکترونیک همتا به همتا (P2P) معرفی کرده است.


برای ساخت NFT ها از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود که مالکیت و انتقال آن‌ها را تعیین و مدیریت می‌کنند که این قابلیت را بلاک چین بیت کوین پشتیبانی نمی‌کند. NFT ها مانند کالاهای مشابه هم قابل جایگزینی نیستند و نمی‌توان آن‌ها را به‌جای هم استفاده کرد. ارزش هر واحد بیت کوین با واحد دیگری از آن برابر است، اما هر NFT یک رمزارز و دارایی متفاوت در زیرساخت خود دارد و از این رو قیمت متفاوتی نیز برای آن تعیین می‌شود.


مثلاً، زمانی که فردی یک NFT را تولید یا مینت می‌کند، کد ذخیره‌شده در قراردادهای هوشمند را اجرا کرده که از استانداردهای گوناگونی مانند ERC-721 پیروی می‌کنند و در محلی که متعلق به مدیریت آن NFT است، داده‌های مربوط در بلاک چین ذخیره می‌شوند.


علاوه بر خصوصیات بالا، هر NFT دارای شناسه‌ خاص خود بوده که به یک آدرس اتریوم پیوند خورده است. با توجه به این‌ها، هر توکن یک مالک منحصربه‌فرد دارد و به راحتی شناسایی می‌شود، چرا که NFT ها در شبکه اتریوم وجود دارند و می‌توان آن‌ها را در هر بازار یا صرافی NFT مبتنی بر اتریوم معامله یا خریداری کرد.

کدام بلاک چین برای ساخت NFT بهتر است؟

زمانی که قصد انتخاب یک بلاک چین برای مینت NFT دارید، از قدرت و پایداری قراردادهای هوشمند آن مطمئن شوید، ساختار کارمزدها، تمهیدات امنیتی و سرعت تراکنش‌های آن بلاک چین را بررسی کنید، و امکان ایجاد فورک (Fork) در آن را ارزیابی کنید.


در بازار رمزارزها، NFT ها جایگاه مهمی را از آن خود کرده‌اند. آن‌ها برای افرادی که نتوانستند با رمزارزها ارتباطی مستقیم برقرار کنند، این زمینه را به‌وجود آورده‌اند. به‌علاوه، آن‌ها به پذیرش گسترده و جهانی فناوری بلاک چین کمک زیادی کردند، چرا که ارتباط نزدیکی با حوزه هنرهای دیجیتال و بازی‌های کامپیوتری دارند.


اما انعطاف‌پذیری بالا در قراردادهای هوشمند بلاک چین، یکی از اصلی‌ترین اجزای امنیت این دفترکل توزیع‌شده را تشکیل می‌دهد. قراردادهای هوشمند بایستی مراحل آزمایش سفت و سختی را طی کنند تا از لحاظ ارائه بالاترین سطح اطمینان و کاربرد و کمترین خطر قطعی، هک یا نفوذ مطمئن باشند.


علاوه‌بر این‌ها، راه‌کارهای بهینه‌سازی قیمت‌ها یک اصل ضروری برای تراکنش‌های NFT است که در استفاده و پذیرش گسترده این دارایی‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند. در نتیجه، ساختار هزینه‌های مرتبط با NFT ها در بلاک چین عاملی بسیار مهم تلقی می‌شود که نداشتن کارمزد ایده‌آل‌ترین گزینه به‌حساب می‌آید.


اما هاردفورک‌ها (Hard Fork) می‌توانند NFT و ویژگی‌های آن را در معرض خطر قرار دهند، زیرا کپی‌کردن و ایجاد دو نسخه از آن‌ها، ویژگی یکپارچگی و منحصربه‌فرد بودن یک NFT را زیر سؤال می‌برد. بنابراین، طراحی و ساخت NFT به‌همراه بازارهای آن‌ در یک بلاک چین مقاوم در برابر فورک نکته‌ای حیاتی است.


به همین شکل، از جایی که بلاک چین‌ها به‌صورت تغییرناپذیر طراحی شده‌اند، سرعت تکمیل عملیات در آن‌ها به این معنی است که مهاجمان زمان کمتری برای نفوذ به این دفترکل‌ها دارند. در نتیجه، بلاک چین‌هایی که زمان کمتری برای انجام تراکنش‌ها نیاز دارند و در عین حال ویژگی غیرمتمرکز بودن را حفظ می‌کنند گزینه ایده‌آل‌تری برای ساخت NFT و بازارهای آن در نظر گرفته می‌شوند.


گذشته از این فاکتورها، انتخاب نهایی یک بلاک چین برای ساخت NFT به اهداف شما بستگی دارد؛ این که دلیل شما برای تولید یا خرید یک NFT چیست، و اهداف و سطح سرمایه‌گذاری و بودجه شما چگونه است. برای پاسخگویی به این سوالات، شما باید تحقیقات خود را انجام داده و پیش از اختصاص سرمایه خود، بلاک چین‌های مختلف را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید.

منبع: CoinTelegraph

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا