اخبار ارز دیجیتالتحلیل ارز دیجیتالتحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

آزمایش اولین زنجیره جانبی ریپل سازگار با اپلیکیشن های اتریوم

بر اساس اعلام رسمی ریپل‌اکس (RippleX)، تیم توسعه بلاک چین ریپل (XRP Ledger)، این شبکه در حال آزمایش اولین سایدچین (Sidechain) یا زنجیره جانبی ریپل با پشتیبانی از ماشین مجازی اتریوم (EVM) است تا قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند اتریوم را در آن ایجاد کند.


این زنجیره جانبی که در واقع یک بلاک چین فعال موازی با بلاک چین ریپل است، قراردادهای هوشمند مبتنی بر شبکه اتریوم را به XRP Ledger، بلاک چین کمپانی پرداخت‌های بین‌المللی ریپل، معرفی خواهد کرد.


طبق اعلام ریپل‌اکس، این زنجیره جانبی ریپل توسط کمپانی پییِرسیست (Peersyst) توسعه یافته و هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و برای آزمایش در شبکه عمومی آماده نیست؛ به این معنی که در حال حاضر تنها برای شبکه توسعه‌دهندگان ریپل (DevNet) در دسترس است. این شبکه یک محیط آزمایشی محدود‌شده مختص انجام تست‌های مختلف در بلاک چین ریپل است.

مرحله دوم زنجیره جانبی ریپل در اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود و یک زنجیره فرعی بدون نیاز به مجوز (Permissionless) و سازگار با EVM در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.


بلاک چین ریپل پیش از این، قراردادهای هوشمند بومی شبکه خود را اجرا کرده است، اما در حال حاضر از ماشین مجازی اتریوم پشتیبانی نمی‌کند. ماشین مجازی اتریوم یک محیط محاسباتی مورد استفاده توسعه‌دهندگان جهت طراحی اپلیکیشن‌های مختلف است.


تیم ریپل‌اکس عنوان کرد با اجرای زنجیره جانبی ریپل در شبکه اصلی (Mainnet) که در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ اتفاق خواهد افتاد، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود از طریق سالیدیتی (Solidity)، زبان برنامه‌نویسی پایه در شبکه اتریوم، اپلیکیشن‌هایی تولید کنند که به‌واسطه یک پل به بلاک چین ریپل متصل می‌شوند.


هچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند از رمزارز بومی شبکه ریپل یعنی XRP، در این زنجیره جانبی استفاده کنند. راه‌اندازی این شبکه به این معنی است که توسعه‌دهندگان دیگر مجبور به انتخاب یک بلاک چین بین ریپل یا اتریوم نیستند و به‌طور همزمان می‌توانند از مزایای هردوی این شبکه‌ها بهره ببرند.

زنجیره جانبی یا sidechain چیست؟

زنجیره جانبی یک بلاک چین مجزا است که با هدف بهبود عملکرد به یک بلاک چین اصلی از طریق یک پل دوطرفه متصل می‌شود و می‌تواند پارامترها و الگوریتم اجماع خاص خود را داشته باشد.

منبع: THEBLOCK

پوریا کریم‌زاده

من پوریا کریم‌زاده هستم و بیشتر از چهار سال است که به‌طور رسمی وارد بازارهای مالی فارکس و کریپتو شدم. از کودکی عاشق هر نوع فناوری و زبان انگلیسی بودم و امروز تمرکز کاری خود را روی ارائه تحلیل فاندامنتال، اقتصاد کلان، اخبار بازار ارز دیجیتال و مقالات تخصصی در مورد بلاک چین و رمزارزها در نظر گرفته‌ام. شخصاً سرمایه‌گذاری را در بازه بلندمدت انجام می‌دهم و معتقدم که بلاک چین، بیت کوین و سایر پروژه‌های نوآورانه در صنعت کریپتو، آینده فرآیندهای مالی و نظام اقتصادی کشورها را شکل می‌‎دهند.

مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا